Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Een baan komt er ooit eens aan

Gestart door niko, 27 januari 2016, 16:34:54 PM

niko

Ik ben al een tijdje baan loos door plaatsgebrek enzo,... ook heb ik de overstap gemaakt van H0 naar N schaal voor het plaats gebrek een beetje op te vangen .
Nu de laatste tijd kriebelt het best wel een beetje om eindelijk eens verder te kunnen met de hobby , ook ben ik wat plannetjes aan het smeden voor eventueel een modulebaantje met een nebhenbhan achtig thematje ( we zien wel wat dat word  ;D).

Waarom dan een draadje beginnen ? Gewoon om af en toe wat vorderingen te delen van eventuele gebouwtjes die ik zo nu en dan zal aanschaffen en andere modelbaan aanverwante zaken . Enfin we zien wel wat er allemaal de Revu gaat passeren.


Als eerste wat de Revu gaat passeren is een gebouwtje van Faller uit de hobby reeks namelijk het "kies verladersilo 232515.
Toen ik het in elkaar had staan had ik zoiets van nja nee daar kan ik meer met doen, het is en blijft natuurlijk maar een gebouwtjje uit de hobby reeks van 10euro . Uiteindelijk heb ik de verfjes boven genomen en het verder bewerkt.

Hier had ik de voorgevel en het dakje van de 'voorbouw' terug losgemaakt een lampje er in, de wanden zwart geschilderd om het licht niet door de muren te laten doorschijnen .


Omdat het in de winter redelijk snel donker kan worden heb ik ook nog 2 kleine lampjes aan de laad installatie aangebracht ;) .



Ook de crew mag natuurlijk niet ontbreken een operator en een onderhouds man houden de kleine laad installatie draaiende.


Na dat de verlichting was aangesloten en de boel getest is geweest was het tijd om het een ander kleurtje de geven, de stalen poten en buizen een roest kleurtje, de stenen hebben een blauw grijze kleur gekregen en een beige wash voor de voegen. Hout bruin voor alles wat er als hout uit ziet .



Klein detail van het dak



Toen ik het deze avond nog eens goed bekeek viel me toch op de de roest er een beetje te fel uit kwam dus hebben we het ineens maar wat afgezwakt met een dry brushing met witte verf. ( Op de foto is het nog feller als in het echt.)



Nu het even goed laten drogen en dan de boel nog eens bekijken en proberen aan verweer poeders te geraken (alls ik ooit eens in de modelspoor zaak geraak zo dat we dat er ook eens op kunnen uittesten/proberen om te zien ; hoe verweer poeders werken en wat voor effecten we daarmee kunnen bereiken.

Nog een modelspoorse avond allen ;)

mvg NiKo
mvg Niko

OlivierV

Het ziet er zeker niet slecht uit en de verwering is geslaagd, juist de afvoerpijpen hebben hun plastic look nog, misschien vervangen door staaldraad?

Was je hiervoor niet gestart met een H0 modulebaan?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

een mooie start....   hoe je van een "10 euro kitje" toch iets speciaals kan maken, ik volg je werken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

gledina

yes, weer een N rijder erbij.

Leuk begin van een gebouwtje, je hebt gelijk dat je het plastiekerige uitzicht ervan aanpakt.
Mooi verweerd trouwens.

Om het doorschijnen van de wanden te vermijden verf ik deze langs de binnenkant ook zwart. Als extra smeer ik tevens de hoeken met een beetje silicone in aan de binnenkant, zo kan langs hier ook geen licht naar buiten komen.

Dieter

HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

Steam.N

Inderdaad tof dat we alweer een N-rijder rijker zijn  ;)
Je gebouw ziet er stukken beter uit, zo geschilderd en verweerd.
De verlichting zou misschien wat minder straf mogen zijn (misschien ligt het aan de foto).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Moeilijk uit te maken op de foto, maar heb je de vloer en de naden ook zwart geverfd ?
Het geeft de indruk dat de naden nogal wat licht doorlaten. Maar dat kan ook het effect zijn van de verlichting onderin. Ik zou het ook een beetje afzwakken.

59erke

Welkom in het N clubje  ;)

Ik vind het alvast heel positief dat je bestaande bouwpakketjes niet simpelweg de baan opzet maar de moeite neemt deze een persoonlijke toets te geven, die ik alvast geslaagd vind.
Misschien nog nabewerken met een matte vernis om de eventuele glans weg te nemen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

niko

#8
Citaat van: OlivierV op 27 januari 2016, 17:23:41 PM
Het ziet er zeker niet slecht uit en de verwering is geslaagd, juist de afvoerpijpen hebben hun plastic look nog, misschien vervangen door staaldraad?

Was je hiervoor niet gestart met een H0 modulebaan?

Klopt Olivier maar ik heb een beetje aan het rekenen geweest en voor elke 2 meter die ik nodig heb voor HO heb ik maar 1meter en 8 cm nodig in N . Dus kleinre modules op te bergen en er misschien wat meer te kunnen maken om af te wisselen.
En voor die pijpen had ik iets in gedachten met paperclips ofzo.  Moet ik nog even bekijken

Thanks allemaal en er zullen nog wel wat kleinen projectjes volgen, zo ben ik net begonnen met een klein tankstationnetje  van faller uit de hobby reeks dat ik heb gekregen.
Een klein tipje van de sluier  ;)



goede avond nog
mvg Niko

sdz1976


Vind het wel knap gebouwd en verweerd dat eerste gebouw!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Leuk nog een N'er erbij.
Dat gebouw ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar de rest.

niko

#12
Eindelijk even tijd gevonden om een kleine update te geven over het tankstationnetje .
Heb het al wat in elkaar kunnen steken en een beetje subtiel , niet te veel verweerd .
Eerst heb ik de gevels afgeplakt zo dat ik de vensterbanken in een ander kleurtje kon steken want deze waren ook gewoon wit  ???


En een witte muur met witte vensterbanken is maar niks denk ik dan dus heb er dan maar een kleurtje opgezet .


Dan vervolgens de gevel  een beige washing gegeven met een heel klein beetje zwart in ,en ook de vensters een ander kleur gegeven..


Wat dan als resultaat geeft na goed gedroogd te zijn .


Het tankstation heeft ook een klein werkplaatsje voor auto's dus ik dacht, daar kan ook wel een auto in maar liefst eentje met de motorkap open en een open deur. Al was dat laatste net iets te moeilijk omdat het mesje dat ik gebruik de dik was om de raamstijl mooi in 2 te snijden.


Ook had ik de motorkap langs boven niet mogen los snijden daar ze niet meer bleef staan, dan maar gezocht achter een waardige vervanger  ;)
Alleen na het snijden had ik de carrosserie van de bodem plaat afgehaald om te spuiten met een overschot van een tamiya spuitbus van mijn Rc wagens maar die verf klonterde een beetje (busje stond al even open) maar daar verzin ik nog wel iets op og we nemen gewoon een ander autootje.


Even snel een test opstelling gemaakt.


Wat er nog gaat/moet gebeuren is ; een passende vloer maken, afscheiding wand tussen winkel en werkplaats , de werkplaats er laten uitzien als werkplaat in plaat van een gewoon parkeer garage, een kassatoog proberen te maken en wat winkel inrichting maar dat is nog even rommeltjes bij elkaar zoeken en zien wat past en niet past
mvg Niko

philippe_007

Nog een draadje om te volgen.... succes met de bouw

niko

Bedankt Philippe  ;)

Vandaag ben ik verder gegaan met het leggen van de 'vloer' in het tankstation zodat we verder kunnen gaan met de inrichting ervan

Met de vloer

Het gaatje in de hoek is voor de bedrading van de verlichting die er in komt.

Ook de scheidingswand is er in geraak, moet nog een wit kleurtje krijgen ,  de eerste meckanieker komt ook al eens een kijkje nemen





ook heb ik een beetje geprobeerd om de auto er een beetje beter te laten uitzien , de gril en de velgen in het zilver , de banden en de bumpers zwart en de voorlichten in het wit maar die ga ik waarschijnlijk nog eens overschilderen in het geel daar het niet echt contrasteert met het zilver.




Zo tot de volgende update
mvg Niko