Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Te bestellen via MSM type 201

Gestart door Snobby Crash, 27 februari 2015, 07:00:15 AM

Herwig

#240
Goede technische tekeningen, van De Bleser, NMBS of andere, hebben doorgaans géén optische groothoekvervorming.
VBV is in het bezit van zulke technische tekeningen, inclusief o.a. de juiste   afmeting/lengte   van de 59-draaistellen.

Zodus:  het komt in orde.   Dit is slechts een, nog verbeterbaar, H0-prototype.
Met of zonder (stevig of minder stevig gekorrelde) op- en aanmerkingen ?

De consument die niet akkoord gaat met het H0-model, koopt dan niet:    dit klopt niet:   in dit geval gaat het over reeds betaalde voorbestellingen.

Huugooke

Citaat van: Sicco op 17 oktober 2015, 11:20:42 AM
De vervorming verdwijnt toch niet als je een foto bijsnijdt?
Oh jawel, de vertekening doet zich het sterkst aan de randen voor, door bij te knippen verdwijnt ze quasi volledig.
Of het bij deze foto zo is, is moeilijk te zien, maar ik zou dan de de rails ook "weggesneden" hebben.
Wat mijn nekhaartjes deed rechtstaan was je opmerking dat de foto niet kon dienen door die vervorming. Geen enkele foto kan dat, je weet immers nooit hoe ze gemanipuleerd is. Je hebt dus ook gelijk.

Jurgen

Vergeleken met de echte foto's vind ik het lichtgroen toch nog iets te licht op de foto's van het model.

Het kan goed zijn dat dit gewoon door de foto en de belichting komt, maar ik wou het toch maar meegeven.

Wat de draaistellen betreft, ik heb er voor mijn eigen gemoedsrust mijn Märklin model van de 5917 bijgenomen uit set 37275. Deze heb ik vergeleken met de foto's van Luc en de VBV-draaistellen lijken kleiner. Let op, ik zeg lijken! Het zou makkelijker te vergelijken zijn moesten beide modellen naast elkaar staan.
Ik ben geen kenner, dus ik weet niet of de draaistellen van Märklin exact op schaal 1/87 zijn of niet. Ik ben dus wel benieuwd of iemand uitsluitsel kan geven? En dan bedoel ik uitsluitsel op een objectieve manier, niet op basis van het merk!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Kleuren... een heikel punt.
We zijn er (nog) niet in geslaagd bij de NMBS iemand te vinden die de juiste kleuren kent.  :o
Kijk eens op deze bladzijde: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22263.210.html en je ziet dezelfde loc met verschillende kleuren. Duidelijk de foto en de lichtinval die een rol spelen.
Een foto van de oorspronkelijke loc staat in MSM 33.

De lichtgroene kleur lijkt op de foto, bij de VBV sterk op de Märklin, maar is het correct?
Ik zou graag het prototype zelf eens zien en fotograveren.
Ingelmunster is echter maar 300 Km van hier...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johnnytrein

Maar Luc toch als je er heen rijd ben je er toch :) dat zelfde kreeg ik vroeger ooit te horen toen ik chauffeur-afleveraar bij Prist groothandel in sanitair werkte
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

doomslu

Citaat van: Johnnytrein op 17 oktober 2015, 15:06:49 PM
Maar Luc toch als je er heen rijd ben je er toch :) dat zelfde kreeg ik vroeger ooit te horen toen ik chauffeur-afleveraar bij Prist groothandel in sanitair werkte
Dat ik daar nog niet aan gedacht had!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

En Luc je kan deze avond hier blijven eten als het moet   :)

Jurgen

Ik weet het Luc, daarom dat ik er meteen ook bijvermeld dat het kan zijn dat de manier van fotograferen en de belichting een verkeerd beeld kunnen geven.

Ik heb het model ook nog niet in het echt gezien.

Om goed te zijn zouden we het model en de echte (pas gewassen?) loc eens naast elkaar moeten kunnen zien op een doordeweekse dag in de buitenlucht. Zelfs dan nog ga je verschillende meningen krijgen denk ik.

Het kan evengoed zijn dat, als ik een ongewijzigd productiemodel in mijn handen heb, toch tevreden zal zijn. Ik ga dus vertrouwen op de expertise van Van Biervliet en de medewerkers.

Maar ik blijf wel benieuwd naar het antwoord op mijn tweede vraag over de draaistellen van het Märklinmodel. Vergeleken met de foto van VBV klopt er iets niet met de draaistellen, maar bij wie is voor mij de grote vraag.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 17 oktober 2015, 16:09:45 PM
Vergeleken met de foto van VBV klopt er iets niet met de draaistellen...Ik ga dus vertrouwen op de expertise van Van Biervliet en de medewerkers.

Moesten we allemaal zulke instelling hebben,het leven zou héél wat makkelijker zijn... :)(*)

;)
(*)Positief bedoeld,niet ironisch!

Metpetergaathetbeter


Dirky

De niet symmetrische plaatsing van de draaistellen heeft te maken met het zwaartepunt van de loc, wist mijn (helaas overleden) schoonbroer die bij de NMBS werkte mij te vertellen toen ik mijn eerste tekeningen maakte voor de spoor 1 versie. zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19644.0.html

Aanvankelijk was een andere dieselmotor voorzien maar die werd vervangen door een (wellicht vlotter beschikbaar) type dat qua gewicht niet overeen kwam. De gemakkelijkste optie was het verplaatsen van één van de draaistellen.

PS: het spoor 1 project staat op "hold"...

Herwig

#251
Hadden àlle     201's    steeds volle wielen in de draaistellen ?      Was er nooit één loc met  (gedurende een periode) spaakwielen ?

Blijkt op de (Max Delie ) foto's moeilijk vast te stellen   ( in het Märklin/Trix/Max Delie    59-fotoboek )



>>>> gevonden:  in het boek    B-Diesel (Max Delie)  :     zw/w-foto, van de NMBS-zelf, van de 201.001:  duidelijk uitgerust met spaakwielen.   Was als    001   wellicht eerste en laatste loc met niet-volle wielen ?
 

loebaske

Blijkbaar kan je bijna niet de kleuren vergelijken, deze loc is al meerdere keren herschilderd en heeft geen ral kleuren, het meest gebruikte was "signal groen" ook afhankelijk wie de verf leverde, bedoel daarmee de beste prijs....
Ook de opstap reling aan de bestuurders kabine heeft zowel groen als metaal kleurig geweest...

bollen neus

Citaat van: loebaske op 18 oktober 2015, 11:29:21 AM
Blijkbaar kan je bijna niet de kleuren vergelijken, deze loc is al meerdere keren herschilderd en heeft geen ral kleuren, het meest gebruikte was "signal groen" ook afhankelijk wie de verf leverde, bedoel daarmee de beste prijs....
Ook de opstap reling aan de bestuurders kabine heeft zowel groen als metaal kleurig geweest...

Die lijn kan je gerust doortrekken voor alle versies die bij de NMBS bollen of hebben gebold.
Den Eric.

59erke

en dit kan je weer doortrekken naar de fabrikanten van de modeltreinen ook. De kleuren kunnen ook een andere tint hebben tussen vb Marklin en Roco. (vooral de gele boorden).

Wat het prototype betreft, ik sluit me aan bij de meerderheid wat de grootte van de draaistellen betreft maar ben er gerust in dat VBV dit nog wel gaat oplossen.

Alleszins ziet hij er al beter uit dan mijn oude Roco's ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan