Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

RD25

Michiel,

Grote en goede voornemens. Wachten op het resultaat van je werk naar voren.

Bernard

Citaat van: Michiel op 15 december 2014, 11:33:46 AM
Ik heb een strijdplan om het beter te krijgen. Na een testopstelling ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

  • Goed zicht = goed werk: met goed licht, goede bril en vergrootglas zie ik veel beter wat ik doe. Erg handig!
  • Goed materiaal = het halve werk: mijn vijltjes zijn eerder raspen op deze schaal. Ik heb fijnere en kleinere diamandvijltje besteld.
  • Geduld = de ander helft van het werk: rustig blijven, tijd voor nemen en indien nodig opnieuw beginnen. Het hoeft niet meteen allemaal snel klaar te zijn (thanks Eric voor de tip)
Met dit trio ga ik weer aan de slag. Voorlopig behelpend, want geen fijne vijltjes en geen comfortabel vergrootglas, maar met rust en geduld kom ik weer een stapje verder. Binnenkort (volgend weekend? We zien wel) weer een update...[/size]
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michael

Michiel, dat laatste het geduld daar kunnen we allemaal wel wat van gebruiken, ik heb voor mezelf de stelregel, als ik bedenk dat ik nog even snel....dan stop ik er mee. Anders kan je de volgende dag overnieuw beginnen want dan bekijk je het weer in alle rust en ben je niet volledig tevreden.
Maar hou vol je bent op de goede weg en wij mogen mee genieten, wat wil je nog meer?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Zo, de kerstdrukte lijkt eindelijk te luwen. Weer even tijd voor mezelf en het type 10 project. De ramen aan beide zijde zijn uitgeboord en uitgevijld. Alle basiselementen zijn klaar om samenpuzzeld te worden, en aangepast te worden opdat ze op het chassis passen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Ziet er naar uit dat het goed komt Michiel!
Er mag ook eens een suikerklontje bij...

;)

Michiel

Rudy, jij bent een zoetebek, hé?! Wel hier dan, een foto met klontje.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Mooi gedaan, Michiel!
Die raampjes zien er prima uit  8)
Je strijdplan werkt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

leuk klontje (met EL) ;D alle gekheid op een stokje het begint er steeds meer op te gelijken, wij blijven volgen !  ;)

Dirkh

Knappe dinges. Deze raampjes zien er al veel beter uit.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Michiel,
daar je de machine volledig in metaal maakt, zou je nog kunnen overwegen om hem werkende met stoom te maken.
In N is er daar toch plaats genoeg voor.  ::) ::) ::)

Mooi werk, ik kijk uit naar het vervolg
Vele groeten,
Ronald

Michiel

 ;D @Ronald, je lacht maar er is al live steam in spoor Z! Maar nee, ik denk (hoor mij! Ik weet het wel zeker!) dat het gewoon een elektrolocje wordt met een stoomloc-impressie. Ik heb voor metaal gekozen om dit een stevig geheel geeft. Lijmen is niet m'n fort, en ik zou met styreen een "puzzel-model" kunnen verkijgen, dat steeds weer in z'n stukjes uiteen valt. ;)

@ Gerolf, alsof je nog nét achterin het peloton kan aanklampen. Wapper er niet van af, hé!  ;D Maar zonder gekheid, thanks!  ;)

en ook Jean, Dirk en Peter, bedankt voor jullie schouderklopjes.  ;)

Van ochtend heb ik alle delen aan elkaar gesoldeerd. Niet helemáál volgens de kunst, maar langs buiten zie je er haast niets van. En ik zie óók dat het niet allemaal even strak en recht is  ;) : de loc heeft een katterug, de cabine staat niet helemaal haaks, de omloopplaat ligt iets te hoog (technische beperking tgv wielflenzen)... maar ik blijf ervan overtuigd dat eenmaal op de baan, op kijkafstand voorbijrijdend, men in de eerste plaats een type 10 zal herkennen, zonder meteen over de mankementen te struikelen.

En hoe langer ik hiermee (met plezier) doorga, hoe meer ik overtuigd ben dan met etsen alles veel gemakkelijker haaks en recht te krijgen is. Maar dat is een ander verhaal voor misschien heel veel later.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Citaat van: Michiel op 27 december 2014, 12:35:13 PM
... maar er is al live steam in spoor Z!

:o :o :o :o
Nog nooit gezien of van gehoord.
Maar fantastisch!!!!
Wie heeft ooit die uitdaging willen aangaan?
Vele groeten,
Ronald

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

knap,en als ge zelfs weet dat er gasten zijn die nen V12 motor zo kunnen bouwen op schaal?(race auto's dan wel te verstaan)
Den Eric.

Michiel

Vanochtend even bezig geweest met de typische kisten voorop het type 10. Ze verbergen ook meteen de overblijfsels van het chassis van de BR 01 en het bevestigingssysteem om kap, stroomafnemers en chassis bij elkaar te houden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)