Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

Michiel

Schoorsteen en dom werden uit witmetaal gevijld en met secondenlijm op de ketel gekleefd. De machine krijgt weer iets meer stoomloc-allure.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig werk Michiel.  Je zou zweren dat het in H0 is, ofschoon ik weet dat het inderdaad spoor N is.
Wat me wel wat verwondert is dat je gekozen hebt voor de gewone schoorsteen in plaats van de dubbele.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Gezien mijn doeltijdperk 1920 is, ben ik bij de oeruitvoering gebeleven met de enkelvoudige schoorsteen. De dubbele schoorsteen is van latere datum, naar foto's te zien vermoed ik ergens rond 1930.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Zou het beter kleven indien ge eerst een gaatje boord in de ketel en dan alles lijmen met versterking langs binnenkant wat aanstippen met lijm? Alé tis maar een gedacht hé.
Den Eric.

Michiel

Hallo Eric,

Ik ben ook steeds vrij huiverig met gelijmde onderdelen. Maar deze keer heb ik het toch gewaagd. De twee te lijmen onderdelen werden eerst goed passend gemaakt, volledig ontvet en dan met secondelijm gekleefd. Men zegt steeds dat goed gelijmde onderdelen steviger vast zitten dan gelaste of ge-klinknagelde onderdelen. Ik heb het zelf nog nooit mogen ondervinden maar soit. Deze keer heb ik toch nog eens men vertrouwen in lijm gesteld. We zien wel...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

De goed geavanceerde model . Wij houden van. Bijhouden.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

erik de noorman

Ik lijm ook alles met secondelijm tot nu toe steeds stevige verbindingen verkregen.

Erik.

Michiel

Erik, jouw type 36 project met metalen bakskes van de chinees is me steeds bijgebleven, en een inspirerend voorbeeld voor dit model. Het enige wat me tegenhield om óók met die chinese bakskes te gaan werken, was het lijmen. Daar keek ik tegenop. Vandaar het gebruik van fosforbrons en solderen. Maar voor de rest... Je bent mijn held!  ;)

Ondertussen toch even meegeven dat ik met de spatborden in de ring sta. Ik kreeg al paar stevige rechtsen, maar voorlopig sta ik voor op punten...  ;D


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De spatborden langs de linker kant hebben ook hun ronde basisvorm gekregen. Nu nog een methode vinden om de zijvlakken van de half-rondingen te dichten. Ik heb toch even een sfeerplaatje gemaakt om te zien of het kwa verhoudingen goed zit. Het enige jammere is de stand van de cabine, die nogal achterover helt. Bij de positionering had ik nochtans alls haaks gezet, maar ik vermoed dat tijdens het solderen ik niet goed heb opgelet bij het aanstoten ervan. Jammer, maar de cabine zit nu zo goed vast, dat lossolderen zonder schade geen optie is. Ik zou het hele model met vlam moeten verhitten, en dat overleeft het dingetje niet. Maar voor de rest zeker niet mis.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mooie foto  8)  :P

Die cabine: Is die achteraan vlak?
Dan zou ik toch overwegen om hem verticaal op een ondergrond te houden, en dan de lassen terug te verhitten
Als je vooral de vuurhaard opwarmt, lijdt de cabine minder  ;)

Je spatborden "opvullen": ik zou er:
- ofwel een folie (zelfs dun papier) tegen kleven (secondenlijm)
- ofwel messingfolie er tegen solderen
... en daarna snijden/vijlen/...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik vrees dat de ketelringen eerder lossen dan de cabine bij het opwarmen van de vuurhaard. En dan valt het hele model uit elkaar. Ook bij het opvullen van de spatborden zou ik niet weer willen solderen, want dan komen de bestaande solderingen mogelijk ook weer los.

Ik dacht ook aan papier of dun styreen en secondelijm om de zijkanten van de spatborden te maken. Voor de cabine is het niet onmogelijk dat ik er de zaag in zet. Nog even laten bezinken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Spijtig ...
Maar ik denk ook dat je er best iets aan doet.
De zaag erin? Zou de soldeerbout toch niet een beter resultaat opleveren?
Tricky, dat wel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Te beschermen solderingen misschien afdekken met een natte doek om de warmtetransmissie wat af te blokken als je de naad van de cabine gaat warm stoken.

Ik weet het, het is klein, heel klein, maar misschien helpt het.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Warme luchtblazer, temperatuur kan je goed mee afstellen en dan zoals hier reeds vermeld met natte koude doek als bescherming?
Den Eric.

Rangeerduivel

Michael,
Misschien weet je dat wel,maar ik wou je nog even meegeven dat er een soort soldeertin bestaat die smelt bij zeer lage temperatuur(bvb PB heeft dat in zijn gamma),
Dit leent zich uitstekend bij zulke werkjes,je kan er mee solderen zonder dat het andere soldeersel smelt door de warmte

;)