Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Een maquette maken van een te bouwen modelspoorbaan

Gestart door Snobby Crash, 12 september 2014, 10:24:10 AM

Snobby Crash

Beste,

zoals de titel het al zegt, wie heeft er ooit een maquette gemaakt van zijn te bouwen modelbaan ?
Ik heb nu reeds een sporenplan getekend in he programma railmodeller, heb de verschillende
nivo's uitgeprint op papier dat langs de ene kant kleeft, heb reeds balsahout gekocht en ga nu aan de
slag om het maken van een maquette zodat ik een realistischer beeld krijg van hoe mijn modelbaan er gaat
uitzien.

Zijn er mensen die reeds dit ook hebben gedaan ? en met welke materialen, op welke schaal en zijn er leuke tips
om dit te doen ?

Alle info en tips zijn meer dan welkom hoor !

Geert

Bolje

Geert,
Misschien even lijken in Tom (Reeves) zijn draadje.
Ik geloof dat hij ooit een maquette (in papier en/of karton) heeft gemaakt van z'n baan.
Kan zijn dat het bij de buren op hun forum staat (3-rail).
Vele groeten,
Ronald

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Zelf een manquette gemaakt van styreen. Ik vind de foto niet direct terug maar ik heb dezelfde methode gebruikt als kautenbach ziehttp://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20045.0.html
Staan enkele mooie foto's van de manquette bij

Kautenbach

altijd doen, schaal, ligt aan de omvang van je baan, ik heb ze tov de baan zelf is schaal 1 op  gemaakt. en met styrodur en afgewerkt met sculptamold, makkelijk snel te bewerken en eenvoudig te corrigeren ;)

zie iid draadje van saint tourbiere.. (waarvan de bouwer nu druk is om voor Leuven nog 5 lichtbakken met LED te maken, vandaar dat het op dat draadje ff rustig is)

Herwig

 ter info:   "studiemaquettes":      zie publicaties/foto's van Jacques Le Plat (Loco revue & MSM  e.a. )

Snobby Crash

 Thanks voor de uitleg, zal er dit weekend eens aan beginnen, de onderste opstelsporen liggen al, maar het rangeerstation en reizigersstation wil ik toch even in maquette maken om een betere kijk te hebben op het geheel.

Fotos volgen naarmate de maquette vorderd !

Geert

Kautenbach

slim pan hoor, kun je ook goed  kijken of je leuke doorkijkjes hebt, juiste plek en grootte van gebouwen bepalen, we wachten je uitgebreide foto reportage af ;D ;D ;D ;D

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 12 september 2014, 10:40:32 AM
Gerolf heeft dit indertijd ook gedaan.
Meer info op Marche-en-Bières

... en heel eenvoudig: http://meb.gerolf.be/debouw/plannen/n3d.htm
Maar in bijvoorbeeld piepschuim heb ik het ook al gedaan: handig voor landschapscontouren, en eventueel om een miniatuur-mockup van een groot gebouw te plaatsen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Thanks Gerolf,

maar had gisteren je website reeds bezocht en genoten van al het moois op je site !

Geert