Bestellen Tpe 6322 met 3 bijhorende goederenwagens uit MSM 134

Gestart door Snobby Crash, 28 februari 2014, 12:29:54 PM

theedooz

Ik heb bij enkele van mijn Roco 62'ers (die tevens zijn herspoten en hernummerd) zelf ook de open vulmond gemaakt. Mits je die niet te diep maakt (max dikte van de kap), zit deze het chassis niet in de weg.

Wat ook nog kan is "gewoon" een opening maken in de kap, en het chassis daarachter plaatselijk groen spuiten met een opgeschilderde vulmond. Desnoods zelfs met een sticker/decal. Dan heb je toch reliëf, en blijft het budget.

Maar als dit een veel hogere prijs gaat opleveren zeg ik: opdrukken. Kunnen degenen die dat willen 'm alsnog handmatig open werken.
 

Brossel

Citaat van: theedooz op 13 maart 2014, 23:05:15 PM
Ik heb bij enkele van mijn Roco 62'ers (die tevens zijn herspoten en hernummerd) zelf ook de open vulmond gemaakt. Mits je die niet te diep maakt (max dikte van de kap), zit deze het chassis niet in de weg.

Voor die personen die misschien niet helemaal weten wat bedoeld wordt met de open vulmonden:


Dit is die van Infrabel's 6202, een van de weinige 62-ers die tot op heden nog steeds de open vulmonden heeft.

Ter illustratie dan nog een foto van de 6203 waarop je kunt zien waar die open vulmonden zich bevinden:


Beide foto's zijn door mij gemaakt in Merelbeke

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Brossel

Citaat van: doomslu op 14 maart 2014, 08:26:41 AM
Dank je, Davy voor deze extra toelichting.

Graag gedaan!

Als het inderdaad niet reëel is om in reliëf die vulmonden na te bootsen, dan is het misschien wel leuk voor MSM om een artikel te publiceren over hoe de liefhebbers eventueel zelf hun loks kunnen superen met het aanbrengen van vulmonden in reliëf.
Zelf zou ik bijvoorbeeld zo 1,2,3 niet weten hoe ik het beste een passend gat zou kunnen maken in de kap.

Tedo: misschien leuk voor jou om een aanzet daartoe te geven???

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Metpetergaathetbeter

mits de decal donkerder en vervuilderd van kleur is heeft men al reliëf !


Groeten Peter ;)

Koen

Persoonlijk ben ik van mening dat, aangezien we hier over een budgetmodel spreken, we niet mogen verwachten dat alles tot in het kleinste detail op schaal aanwezig is.
Ik ben persoonlijk zeer tevreden met de compromissen die gemaakt zijn in het budgetmodel. Ze ogen zeer mooi en rijden prachtig.
Velen klagen dat de modellen onbetaalbaar worden maar men wil wel een super model zonder compromissen aan een lage prijs. Tenslotte kan je geen Rolls Royce aan de prijs van een 2 PK'tje krijgen, nietwaar?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

jakke

Bedankt voor de foto . Nu weet ik tenminste ( op zeer gemakkelijke manier ) waarover het gaat ...
Zoals enkelen hierboven : het is een budgetmodel met alle consekwensies .
Nadat men intekent  , waarbij gezegd dat het een budgetmodel is , is m.i. alle diskutie en poll overbodig .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Brossel

Citaat van: jakke op 14 maart 2014, 10:15:25 AM
Zoals enkelen hierboven : het is een budgetmodel met alle consekwensies .
Nadat men intekent  , waarbij gezegd dat het een budgetmodel is , is m.i. alle diskutie en poll overbodig .

En anderen denken daar weer anders over  ;)

Vooropgesteld: het gaat niet alleen om deze 6322 hè!
Elke versie die VBV in de toekomst nog zou willen gaan uitgeven voor de tijdperken III en IV (tot in de jaren '80) zal dus dit compromis kennen.
Tuurlijk kan dat een keuze zijn van de fabrikant, en die keuze zal ik ook zeker respecteren.

Wat niet wil zeggen, dat ik daarom in een vroegtijdig stadium niet zou proberen daar aandacht voor te krijgen en dat is schijnbaar wel gelukt.
Wellicht had het namelijk wel gekund voor een schappelijke prijs. En dan zou het zonde zijn geweest als men er niet op gewezen was.

Daarbij: sommigen vinden het details, voor anderen is wel een meer wezenlijk onderscheid.
De trapjes op de neus gaan we immers ook niet bedrukken toch? Dat zouden we ook bij een budgetmodel niet accepteren...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Peter

Ik vind het spijtig dat dit niet ineens juist gedaan wordt, temeer daar het toch een opvallend detail is op de flanken van de lok.. In deze vroege beginfase had het toch mogelijk moeten zijn dit detail in de kap in te bouwen.
De geringe uitsparing aan het chassis zouden toch de kosten niet mogen zijn. Ik begrijp natuurlijk het standpunt van VBV om niets aan te passen aan een bestaand model. Heb natuurlijk ook makkelijk praten, want ik heb geen Belgische modellen (jawel enkel mijn type 99 stoomlok)
Met vriendelijke groeten
Peter

theedooz

#114
Volgens mij hoeft er aan het chassis niets gedaan te worden. Slechts de openingen opzij in de kap frezen (?) voordat het model gespoten wordt. Zou er iemand in China zijn die dat 500 keer kan/wil doen?  ;)

Dan een decal met de elementen die zichtbaar zijn op de foto van Davy hierboven op het chassis daarachter plakken (uiteraard wel heel precies zodat dit zichtbaar is door de openingen als de kap op het chassis zit). Je hebt dan diepte (opening in de kap), zonder dat alle losse zaken als vulmonden e.d. fysiek in 3D moeten worden weergegeven. Dat zou m.i. voor een budgetmodel volstaan.

Twee van mijn Roco's (omgespoten 6215's van de laatste generatie):



Waarbij de 6302 ook een Kortrijkse loc is in dezelfde schildering als de 6322, maar dan met onderbreking van de band op de neus voor een nummer met normale afmetingen.
De 6241 daarachter heeft een eigen, unieke variant van de tussenschildering (waarvan Roco de 6289 en 6332 uitgebracht heeft).
 

bekie

 

Michael

Citaat van: theedooz op 14 maart 2014, 22:39:57 PM


Twee van mijn Roco's (omgespoten 6215's van de laatste generatie):


Tedo, begrijp ik het goed dat je twee roco locomotieven 6215 hebt omgespoten  tot die 6241 en die 6302? Wat trouwens een erg mooi resultaat is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

HYA


marc goovaerts

Ook een mogelijkheid: decals met de vulopeningen, die afzonderlijk bijgeleverd worden. Wie ze niet wil, plaatst ze niet.

theedooz

Citaat van: Michael op 28 maart 2014, 19:26:42 PM
Tedo, begrijp ik het goed dat je twee roco locomotieven 6215 hebt omgespoten  tot die 6241 en die 6302? Wat trouwens een erg mooi resultaat is.

Correct! En bedankt voor het compliment!  ;D