Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Airbrush beginnersvragen

Gestart door reeves, 16 januari 2014, 18:03:00 PM

reeves

Alé stap één is al positief ;D

Moet je voor je begint je model een basis laag geven om de wheatering te laten "plakken"?
En moet je als je gedaan hebt je model vernissen met matte lak?

Groet Tom

Metpetergaathetbeter

eerst jouw model ontvetten ! Dreft in water !Misschien de tips van baur.103 lezen hier en op dat andere forum waar je actief bent !

Groeten Peter ;)

PSIk dacht dat Bert ook eerst parketvernis aanbracht voor een goede hechting, maar ik kan me vergissen ,mogelijks vraag ik het hem persoonlijk ! ;)

chef garde

Citaat van: reeves op 17 januari 2014, 19:06:18 PM
Alé stap één is al positief ;D

Moet je voor je begint je model een basis laag geven om de wheatering te laten "plakken"?
En moet je als je gedaan hebt je model vernissen met matte lak?

Groet Tom
Zoals Peter met wie het beter gaat zegt, ontvetten met water en een scheutje dreft.  Dreft en water zijn de perfecte mix om de oppervlaktespanning weg te halen.  Daarna laten drogen of droog blazen, niet droogwrijven met een doek ofzo want dan wordt uw voorwerp weer statisch geladen.  En vervolgens spuiten. 

Vernissen is aan te raden.  Werk je met synthetische verf, dan gebruik je een synthetische vernis, spuit je met verf op waterbasis dan vernis je ook op waterbasis, de twee door mekaar halen is miserie.  Je hebt matte vernis, glans of satijn. 

En na het vernissen maak je een foto en plaats je die hier!!   ;) ;D

reeves

Dus enkel ontvetten en dan spuiten?

Gerolf

Tenzij je nog een primer nodig hebt ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Een goede raad: gebruik ALTIJD een primer
Met vriendelijke groeten
Peter

reeves

Heb ik dan primer nodig om de lok te wheateren?
(Dus onderaan beetje voorzien van "dust"kleur )

Iemand ervaring met een goede "dust"kleur om de onderkant te voorzien van stof en remblokstof, voor de uitlaat neem ik aan dat matt zwart perfect is?

Groet Tom

erwin9

Tom,
Als je lok in een kleur staat (van fabriek uit, of zelf gedaan) heb je uiteraard geen primer nodig, als je wil vervuilen. Als je je lok helemaal wil herspuiten, of vanaf een blanco model vertrekt moet je (best) een primer gebruiken.
Wat betreft de vernislaag, dat bepaal je zelf, maar hou er zeker rekening mee dat wanneer je vernis aanbrengt, de vervuiling van uw model voor een deel teniet doet. Dus als je wil vernissen, zou je de vervuiling wat "meer" moeten aanbrengen, om hetzelfde effect te bereiken van een niet-gevernist model.

Ook even reageren op het advies van hierboven;  synthetische verf, dan synthetische vernis  -  watergedragen verf, watergedragen vernis.  Dit is NIET zo, je kan best met synthetische verf werken en een vernis op waterbasis gebruiken, en andersom.  Hiervoor moet je echter wel je model voldoende laten drogen en uitharden, reken op enkele dagen.  Ook je vernis zeer goed mengen en oproeren, want dat is de oorzaak van matte of blinkende vlekken in de vernis. Ook het gebruik van een "goed" merk is aan te raden !
Moet je echt vernissen ?  Ik doe dit niet. Als je je model vastneemt met zorg, en "vettige friet"-vingertjes vermijd, dan kan de vervuiling wel tegen een stootje !  Maar dit is een keuze die je zelf moet maken.  Ik ben van oordeel dat je je model niet al te veel "vastneemt", dus de vervuiling zal sowieso wel blijven zitten.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

reeves

Hallo,

Heb op de MOB expo vandaag enkele potjes gekocht van het merk Vallejo er staat op het potje acrylverf op waterbasis, nu dacht ik dat je deze soort moest verdunnen met water klopt dit?

De verkoper zij dat ik moest verdunnen met "airbrush tinner", heb dan maar een klein busje tinner meegenomen

Wie weet raad?

Tom

Steam.N

Als de flesjes zwarte doppen hebben, zouden ze airbrush-klaar moeten zijn.
Flesjes met witte doppen moet je inderdaad verlengen, en geven eveneens prima resultaten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

reeves

Witte doppen,  dus op waterbasis aanlengen met water? of airbrushtinner?

Jefftrack

Ik gebruik altijd Vallejo en ook de zwarte doppen verdun ik met de door hun geleverde airbrush thinner. Verdunnen met water werk niet prettig daar je dan snel kans hebt op tip dry

Jeffrey

philippe_007

Ik gebruik(te) altijd gewoon thinner uit flessen van 1l uit de doehetzelf (kost slechts 5€ voor een liter).

Maar enkele collega's wisten mij te vertellen dat je even goed alcohol kan gebruiken (bv ontsmetting alcohol, zou gezonder zijn) of zelf wasbenzine. Water (gedemineraliseerd) kan ook, maar ik denk dat het sneller zal drogen met een vluchtig goedje er bij te mengen.


Gerolf

Citaat van: philippe_007 op 30 maart 2014, 08:14:05 AMmaar ik denk dat het sneller zal drogen met een vluchtig goedje er bij te mengen.
Wat alcohol of zo is goed om de oppervlaktespanning te verlagen, maar teveel leidt tot te snel drogen
Het kan zo dat je druppels al drogen voor ze op je werkstuk belanden, met een korrelige verflaag tot gevolg.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Wat ook kan dienen is benzine om een aansteker te vullen(Zippo)
Ik heb dit reeds geprobeerd met Revell en Humbroll,zeer goed resultaat,al zijn er natuurlijk wel goedkopere produkten te vinden.

;)