Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Airbrush beginnersvragen

Gestart door reeves, 16 januari 2014, 18:03:00 PM

reeves

Heb sinds kort een airbrush en zou dus loks willen voorzien van een laagje "stof" en de onderzijde van remstof ed.

Omdat ik geen ervaring heb met airbrush zou ik raad of tips willen vragen aan mensen die al verder gevorderd zijn dan ik,

zoals welk soort verf,

hoe(goed) te reinigen,

speciale verf voor te wheateren, ( verf waar men goede resultaten mee behaald, kwestie van kleur) vb dust of zo van ......(merk x)

Alvast bedankt voor de ev reacties!

Tom

dani

airbrushen is vooral in eht begin een kwestie van veel uitproberen en testen, experimenteren...

Het hangt allemaal af van je airbrush zelf.   Daar begint alles, en dan kan je nog de keuze maken uit verschillende soorten verf, watergedragen, op solvent basis etc...   Ik ben zelf geen expert maar heb al wel wat zitten klooien met een goedkoop airbrush systeempje van Revell (de startkit van 99 euro) en verwacht geen mirakels.... 

Eerst veel oefenen, en doe eens wat research naar de technieken, ga eens youtuben, je gaat uren zoet zijn en veel leren !

(wat natuurlijk NIET wil zeggen dat ik je vraag afkeur hee, begrijp ùe niet verkeerd, ik wil je maar een startpunt geven)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

een goede raad,zet in het begin het debiet van je verf zo laag mogelijk,het is gemakkelijker een beetje bij-gespoten dan teveel er af halen!

;)

ERVIN

De verf die ik gebruik om mijn locs te verweren is Polyscale en Vallejo , beide zijn op waterbasis , en dus heel makkelijk te reinigen , in mijn beginjaren van verweren gebruikte ik Humbroll , ook goed , maar dan heb je veel meer en ongezond kuiswerk van je pistool.

Polyscale is mijn favoriet , maar nogal moeilijk te vinden , maar die hebben wel , althans voor mij , de echte Dust-kleur.  ;)

Ook neem ik eerst foto's van het grootspoor en aan de hand van die verweringen begin ik aan het model.

oebr

Citaat van: ERVIN op 16 januari 2014, 18:20:39 PM
Ook neem ik eerst foto's van het grootspoor en aan de hand van die verweringen begin ik aan het model.

that's the way...

Verweren komt eigenlijk neer op doen in enkele uren waar de natuur jaren over doet.
Laagje na laagje na laagje na laagje...
een goeie airbrush laat je dat makkelijk toe...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Steven123

Wat voor een airbrush heb je gekocht?

Ter aanvulling op de reacties hierboven is het ook erg belangrijk dat je een goede lichtbron ter beschikking hebt.  Probeer zoveel mogelijk natuurlijk licht in de kamer te brengen, of gebruik diffuus licht (bv TL bakken) ipv één sterke lichtbron.

Steeds je tijd nemen en vooral in het begin veel testen op proefstukken/overschotten.

Je verf genoeg verdunnen (tot een melk-achtige vloeibaarheid) en zorg voor voldoende luchtdruk.
Een te lage luchtdruk kan oa klontering veroorzaken in het spuitstuk en plots spetters uitspuwen of blokkeren.

Ik gebruik voor modelbouw de bekende 'Revell' verfpotjes die ik +/- 50% verdun met terpentine of white spirit.
Voor het spuiten van tekeningen (non modelbouw) gebruik ik acryl airbrush-verf (golden en hansa pro-color, verdund met een water/ethanol mengsel)

Alvast veel succes!  ;)
Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

chef garde

1,8 bar om te spuiten, gebruik verf op waterbasis, te verdunnen met water of airbrush medium.

Reinigen: pistoolke vullen met water en leegspuiten, demonteren en onderdeeltjes reinigen met een papierke van de keukenrol.  Instanet is ook goed spul om uw gerief te reinigen.

Michael

Citaat van: ERVIN op 16 januari 2014, 18:20:39 PM
De verf die ik gebruik om mijn locs te verweren is Polyscale en Vallejo , beide zijn op waterbasis , en dus heel makkelijk te reinigen , in mijn beginjaren van verweren gebruikte ik Humbroll , ook goed , maar dan heb je veel meer en ongezond kuiswerk van je pistool.

Polyscale is mijn favoriet , maar nogal moeilijk te vinden , maar die hebben wel , althans voor mij , de echte Dust-kleur.  ;)

Erwin waar haal je de polyscale verf? Ben ik al een tijdje naar op zoek maar nog niet gevonden in NL.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

CiteerInstanet is ook goed spul om uw gerief te reinigen.

:o ;D

GVL

Michael, productie van Polly Scale is jammer genoeg vorig jaar gestopt en praktisch onvindbaar geworden. Ook Walthers zit bij mijn weten door zijn voorraad heen.
Gino

ERVIN

Ai dat is dan minder  ,ik heb in november nog een " lading" polyscale binnengekregen van Het Spoor in Haasrode ( wel enkel daar te verkrijgen op bestelling) , maar dat zou dan de laatste zending kunnen geweest zijn??? Jammer want polyscale maakte erg mooie kleuren.
@Michael , je hebt PM.

Gerolf

Bij mijn weten is PolyScale hetzelfde als Floquil. Is die laatste dan ook verdwenen?

Een goede airbrush is noodzakelijk. Hoeft niet peperduur te zijn, maar toch wel een "middenklasser".
Zelf gebruik ik meestal een Badger 250, met de drie soorten naalden en zettingen (dun, middel en dik)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

De meeste merken van Floquil zijn inderdaad verdwenen. Heb gelezen dat Walthers een beperkt aantal 'spoorwegkleuren' zou verderzetten maar nog niets concreets totnogtoe.
Groeten.

reeves

Citaat van: Steven123 op 16 januari 2014, 20:06:03 PM
Wat voor een airbrush heb je gekocht?

Ter aanvulling op de reacties hierboven is het ook erg belangrijk dat je een goede lichtbron ter beschikking hebt.  Probeer zoveel mogelijk natuurlijk licht in de kamer te brengen, of gebruik diffuus licht (bv TL bakken) ipv één sterke lichtbron.

Steeds je tijd nemen en vooral in het begin veel testen op proefstukken/overschotten.

Je verf genoeg verdunnen (tot een melk-achtige vloeibaarheid) en zorg voor voldoende luchtdruk.
Een te lage luchtdruk kan oa klontering veroorzaken in het spuitstuk en plots spetters uitspuwen of blokkeren.

Ik gebruik voor modelbouw de bekende 'Revell' verfpotjes die ik +/- 50% verdun met terpentine of white spirit.
Voor het spuiten van tekeningen (non modelbouw) gebruik ik acryl airbrush-verf (golden en hansa pro-color, verdund met een water/ethanol mengsel)

Alvast veel succes!  ;)
Groeten Steven

Hallo Allen, bedankt voor de zeer nuttige info!!

Deze set heb ik gekocht, ideaal lijkt me om mee te beginnen, lukt het dan kan ik nog zien voor een duurder(beter) modelleke

klik

ERVIN

Ideaal om mee te beginnen??? Daar ga je volgens mij jaren plezier mee hebben , ziet er heel degelijk uit. ;)