Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Airbrush beginnersvragen

Gestart door reeves, 16 januari 2014, 18:03:00 PM

reeves

#30
Heb dus vandaag terug geweest naar de MOD expo (om een lok te ruilen, deze reed langzaam op schokken, motor verwijderd en met de hand het drijfwerk bewogen via de wielen en ja hoor deze blokkeerde, alé heb toch ne nieuwe in de plaats gekregen)

Even langs de forumstand geweest omdat ze daar airbrush (les) gaven, goed gesprek gehad en zelf mogen proberen.

Dus thuisgekomen kon ik mij toch niet houden, verfjes op waterbasis verdun ik met Airbruhs medium,  werkt perfect!!

Een lokje dat ik nog had liggen, even m'n reeds opgedaane ervaring (niks ;D) erop losgelaten


voorkant


achterkant


zijaanzicht


dakpartij

Nog een paar iets scherper


zijaanzicht


zijaanzicht


dakrooster



neus, hier zie je ook nog een restant van een vorige wheatering, deze was aangebracht door iemand anders en heb deze toen ik de lok overkocht een sopje gegeven met dreft een warm water omdat het eigelijk niet mooi was, te veel verfplekken en met een penseel gedaan was echt niet mooi, toen de lok uit het sopje kwam was deze terug redelijk proper maar hier en daar bleef je "plekken" zien , een ideale lok dus om op te proberen


Graag jullie mening of eventuele tips.

O ja merci aan de lesgever!! (chef garde-Wouter)

loco

Om nog eens terug te komen op het verdunnen van Vallejo met zwarte dop. Je kunt deze verf nog extra verdunnen met water indien dit nodig zou zijn. Maar je kunt veel beter de specifieke Airbrush Thinner van Vallejo gebruiken. Deze thinner is niet te vergelijken met water. Wanneer je een druppel op je hand doet en uitwrijft, zal je merken dat het precies wat olieachtig is. Het ruikt ook een beetje naar wat ze in sommige auto-ruiten-sproeier-vloeistof-producten doen. Maar het is in geen geval hetzelfde. Ik voeg meestal ongeveer 25% verdunner toe en 50%. Normaal is de verf spuitklaar. Het flesje kost meer dan 5 euro. Ik denk dat ik de laatste keer 9,5 euro betaald heb voor 200 ml met de vernieuwde formule. Maar je hebt hiervan niet veel nodig. Eén enkele keer heb ik de verdunner gebruikt van Createx omdat mijn flesje Vallejo leeg was. Ik gebruik Createx voor mijn bruinrode goederenwagens.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loco op 31 maart 2014, 09:59:40 AM
Ik voeg meestal ongeveer 25% verdunner toe en 50%. Normaal is de verf spuitklaar.

Tss 25 en  50% is niet geheel duidelijk, allé voor mij toch niet !  :)
Groeten Peter ;)

loco

1/4 of 1/2 thinner op de hoeveelheid verf die je neemt toevoegen aan de verf
of 4 delen verf en één deel thinner
of 2 delen verf en één deel thinner
je moet dit zelf aanvoelen om te vermijden dat je tip dry krijgt zoals eerder reeds is gezegd. Tip dry is verf die in de tip van je verfspuit blijft hangen en daardoor opdroogt en daardoor ook spetters kan veroorzaken of het spuiten kan blokkeren.
Ik hoop dat het duidelijk was.

reeves

Nu ik een paar loks heb geweaterd is m'n volgende vraag:

De vernis, ik heb matte vernis gebruikt maar naar paar dunne laagjes toen ik de lok vastnam(twee dagen later) ging er hier en daar weatering mee af, ook is de lok zeer gevoelig aan bv een vingernagel, je moet er maar even tegenkomen en de nagel laat een streepje achter(verf is dus weg) moet ik meer lagen vernissen om dit te voorkomen ?
(Of m'n nagels korter knippen ;D)

Groeten Tom

loco

#35
Dit is  een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik vind het in elk geval vreemd dat de wethering loskomt. Mij lijkt het dat je correct gewerkt hebt.
Hiervoor mis ik wat informatie over je werkwijze en de gebruikte producten
Normaal mag de verf niet loskomen. Ook zonder dat je vernis hebt gebruikt, tenzij je bewust gaat krassen of uw model ergens tegen aanstoot.
Het model zou een niet-glanzend oppervlak mogen hebben. Ik vermoed dat dit niet het geval is met een standaard model van Roco.
Ook de kwaliteit van de verf kan een rol spelen.
De vernislaag is eerder een afwerkingslaag om het model een eenvormige afwerking te geven en om zichtbare retouches in een andere tint te camoufleren. Soms gebruik ik wel een twee componenten vernis soort om het model te beschermen. Maar in HO lijkt me dit niet nodig.

Rangeerduivel

Mij lijkt het er eerder op dat de vernis of de weathering de verf aangetast heeft,waardoor de verf haar hechtkracht verliest.
Er kunnen zoveel factoren in meespelen...
Kombinatie van synthetisch en cellulose is ook af te raden

;)

reeves

Hallo vrienden,

Blijkbaar was de verf nog niet uigehard, ondertussen kan ik de lok's met en zonder vernis "gewoon" vastnemen zonder schade aan de wheatering

Groeten Tom

bollen neus

Alles heeft tijd nodig, dus ook drogen .....................

Eric. :)

reeves

Das waar Eric, is trouwens door u dat ik ook begonnen ben met wheateren van rollend materiaal, toen ik bij jou was en een deel van de collectie heb mogen aanschouwen, heb toen een paar goede tips van u gekregen!

Groeten Tom