Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

Steam.N

Proper afschuren, en een laagje vernis of verf, lijkt me.
Zal minder zwaar en mooier overkomen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Zou ik ook doen. Gewoon wat opschuren en een lik vernis of verf... ;)

Rangeerduivel

Je kan ze ook instrijken met kleurbeits(bister in de volksmond),dat verwerkt gemakkelijk en snel...

;)

raf

ik heb een pot satijn wit gekocht en dat gaat het moeten doen
ik wil de ruimte zo licht mogelijk houden omdat er geen dakvenster in zit is het allemaal TL verlichting
en laat dat nu juist geen mooie foto's laten nemen LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Raf,

Zet wel eerst witte grondverf op het hout.
Daarna pas de satijnlak, en gebruik zowel een borstel als een verfrol. Zo vermijd je strepen.
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

peter het is een zolder hé en geen living LOL
ik heb voorstrijklak (primer) maar da lijkt wel water verf
en ik heb geen rol die smal genoeg is en ik denk dat ik enorm veel ga smossen en dat is niet bevorderlijk voor de reeds aanwezige baan
de balken zijn niet glad en die ga ik echt niet schuren (40 jaar geleden geplaatst)
want dat schuur stof kan ik echt wel missen op die plaats

dus gewoon soppen met de borstel en eventueel structuur verf er over heen want daar heb ik nog een 5 liter van staan
gr raf en foto's straks
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de laatste plank zit er tegen
en juist genoeg zodat ik een pak kan terug dragen en ook 1 rol rotswol over dus geld terug

morgen afwerken met smalle over schotten om hier en daar wat af te dichten wat niet helemaal 100% dicht is geraakt door de ruwe balken

en dan de rails stofzuigen en de onderdelen terug op het rek zetten en dan de kamer borstelen zodat er van al de werkzaamheden niets meer zicht baar is  en de kamer min of meer stof vrij is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

gisteren is een loc raar beginnen doen
de kwatering was tijdens het rijden verlopen
dus een van de wielen is los op de as komen te zitten
hoe is dit probleem op te lossen???
een nieuwe as steken of is het gat van het wiel uitgelopen
al hebben ze nog niet zoveel gereden
eens eerst kijken welk wiel het is dat los zit
normaal zou het een wiel aan de kant moeten zijn waar de tandwielen niet zitten want daar kan de kwatering niet verlopen
omdat de tandwielen daar de kwartering juist houden

iemand reeds dit probleem voorgehad en opgelost gekregen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de loco uit elkaar gehaald
de twee wielen met de banden op horen normaal toch tegenover elkaar te zitten niet ????
wel da was niet het geval eentje stond voor aan de andere achteraan
dan is de as los gekomen in het wiel met het tandwiel op
en dat is wel juist het wiel met de band er op en het andere wiel aan de voorkant daar was ook de as in los gekomen

nu hoe krijg ik deze terug vast ???
alle assen dan maar verwijderd en dan alles met aceton proper gemaakt en ontvet
endfest 300 aan gemaakt en daar de assen terug mee in de wielen gelijmd daar waar er tandwielen op zitten
nu moet dit 24 uur drogen en dan kan ik de andere kant lijmen
tijdens het lijmen de kwartering mooi uitlijnen en dan zou de lok weer goed moeten lopen
hoe die wielen verwisselt zijn geworden ?????
zo komen ze toch niet af fabriek uit de doos

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ceuleer

Citaat van: raf op 14 september 2014, 19:42:34 PM
de loco uit elkaar gehaald
de twee wielen met de banden op horen normaal toch tegenover elkaar te zitten niet ????

Ik denk niet dat dat een vaste regel is.

raf

nee denk ik dus ook niet en het is een originele primex recht uit de doos
ik denk niet dat hij 100 meter gereden heeft gehad

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 14 september 2014, 20:13:53 PM
Citaat van: raf op 14 september 2014, 19:42:34 PM
de loco uit elkaar gehaald
de twee wielen met de banden op horen normaal toch tegenover elkaar te zitten niet ????

Ik denk niet dat dat een vaste regel is.

Raf,
Kan je niet zien aan de tegengewichten in de wielen waar wat/welk thuis hoort?

;)

raf

nee dat is niet te zien
er zijn twee wielen met een pen er aan ;die moeten in het midden komen
dan twee met banden en twee zonder banden
die met banden ga ik nu vanachter zetten en de andere van voor want zo is het normaal bij zulke loco's
morgen foto maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo de wielen zouden terug vast moeten zitten
nu de tegenovergestelde kant en dan weer wachten tot morgen om het resultaat te bekijken
en hopelijk blijft alles dan zitten zoals het hoort

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Ik heb op een aantal stoomlocs ook wiel kwartiering (wheel quartering) moeten corrigeren omdat de wielen plots los gekomen waren van de naaf.  De locs waren occasie machientjes, en in erbarmelijke toestand.

Maar ik heb de wielen van beide zijden nooit gelijk gezet; links en rechts zitten met één kwartslag verdraaid (90°) (ik vermoed dat de naam kwartiering ook vandaar komt).  Als je beide zijden perfect gelijk instelt, kan het zijn dat je heel wat trillingen gaat veroorzaken omdat de dissel stangen van beide kanten synchroon gaan lopen.  Als je ze met een kwartslag verdraaid compenseren die trillingen mekaar.  Het hoeft niet precies 90° te zijn, zolang alle wielen aan dezelfde zijde perfect synchroon lopen.

Eens de kwartiering terug in orde was, heb ik de wielen wastgezet door er een drupje 'threadlocker' op te zetten (geen idee hoe die lijm heet in het Nederlands, is een lijm om moeren/schroefjes vast te zetten aan de schroefdraad).