Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

TBCédric

Veel gekocht. Nog veel werk voor de boeg dus.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

8 wissels die aangekomen waren
voor in het zicht niet te doen maar voor in het schaduw station best nog bruikbaar.
ik ga maandag een wissel inbouwen zodat ik kan terug rijden en zo toch beide station helften gebruiken alsook het schaduw station.
zo blijven de rails proper en het materiaal blijft gesmeerd
de volgende aankoop gaat een doos flex rails zijn en de prijzen verschillen nogal .
van 12.99 tot 8.00 per stuk.
en dat is dus haast 5 euro per rail verschil .
ik moet eens gaan tellen hoeveel ik er nog nodig heb en als het binnen een bepaald gewicht blijft kan ik ze eventueel in amerika bestellen
dan komen ze in bulk en zijn ze het goedkoopste.
voor minder dan 2 euro fabrieks nieuw.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Flexrail aan 8€? De eerste de beste site die ik vond via Google, 4.10€ voor 90cm flex..
http://www.anw-modeltreinen.nl/pe_code100-rails.htm
http://www.locdepot.nl/rails/peco/rails--toebehoren-h000/rails-code-100/sl100-flexrail-detail

En ze zijn nog goedkoper te vinden vermoed ik.  ;)

raf

Hallo Stieven

Tja maar met deze rails rijden mijn treinen voor geen meter buiten de TGV.
Ik rij drie rail en die je voor deze prijzen vind zijn allemaal twee rail.
ik heb de site wel opgeslagen want ik moet nog een deel rails voor de egger hebben + een wissel.
Nog zoveel te doen en nog zo weinig tijd want binnen 8 dagen is het april en dan is het met de treinen gedaan.
dus hopelijk komen de reeds bestelde onderdelen deze week nog binnen want anders moeten ze blijven liggen tot september.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

middag

Ik moet plaats gaan besparen op de baan.
Doordat ik nog al iets speciaals wil inbouwen moet ik plaats gaan besparen.
De sporen die van het tweede station de berg ingaan komen normaal in een halve spiraal naar onder met dubbel spoor.
Nu is de helling 3% dus best te doen maar ik moet de bocht kleiner gaan maken om een 10 cm plaats te winnen tussen de helling die van asche komt en naar het schaduw station loopt.
Ik ga het oplossen door twee wissels in te bouwen en dus op enkel spoor naar onder te rijden maar dan met een nieuwe spiraal met een stijging van 1.5% en een dubbele spiraal.
Zo kan de bocht kleiner worden en spaar ik die 10 cm
De sporen gaan dan wel op het kantje van de spiraal komen te liggen en er is geen plaats om een muurtje te zetten welk de treinen beschermen tegen vallen.
Ik zou eventueel een laag muurtje kunnen zetten zodat de wagons over het muurtje heen kunnen draaien maar gaat dit helpen tegen vallen.
Iemand daar hervaring mee ????
Wat er gaat ingebouwd worden zien jullie wel als ik er aan bezig ben en het gaat een heel technische iets worden met liften en schuifplatfomen en dies meer.
Maar als het werkt zal ik iets hebben wat niet veel op hun baan hebben.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Misschien is een baanplan van het gedeelte waar jij problemen mee hebt handig? Dan kan de rest de situatie inschatten én meedenken en helpen. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

Hoikes

hier het stukje baan plan waar het over gaat

de binnenste bochten daar gaat het over
ik moet tussen de twee buitenste en de binnenste bogen 10 cm plaats winnen
over een lengte van 4 meter komt daar nog een deel tussen te staan wat 9 cm breed is en alleen maar daar kan ingebouwd worden

door nu dit te doen spaar ik dus plaats in de bocht en heb ik mijn 10 cm gewonnen .
nu moet natuurlijk onder de grond wel de signalisatie worden aan gepast om geen ongelukken te verkrijgen
dit is eventjes snel getekend want de spiraal worden een 1 2/3 toer
dan zit ik met de helling goed en de rest kan er ook voorbij
ik krijg dan bovenin ook plaats zodat de draai cirkel voor het car systeem een iets grotere bocht kan nemen
het begin van de bocht aan de rechter kant ligt op +15 cm het einde van de bocht ligt op +10 cm
nu met de 1 2/3 kom ik dus op +0 cm en dat is natuurlijk beter want dan ligt het schaduw station horizontaal tegenover de oude situatie zou het hellend gelegen hebben
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hoikes

vandaag kunnen rond rijden voor de eerste keer na een lange tijd
er zitten twee wissels in verwerkt zodat ik straks in twee richtingen kan rijden hopelijk.
ik heb tweede hands rails gebruikt en daar moet ik mee op passen in het vervolg.
ze lijken in orde maar zijn het niet.
daar ik per rail sectie stroom /massa en detektie aan de rails soldeer heb ik normaal gezien een redelijk goeie stroom verdeling over heel de baan.
nu op een 2205 (90cm rail lengte)stopte de trein ergens halverwege dus ?????
gelukkig lag deze sectie nog niet vast en kon ik ze der uit nemen.
bleek dat de midden rail ergens was door geslepen geworden door de vorige eigenaar.
zo heb ik er dus nog een paar gevonden tussen de gekochte rails.
als dit later was gebeurt dan had het heel wat meer moeite gekost om dit te verhelpen.
maar nu nog een paar ontspoor problemen oplossen en dan kunnen de treinen weer hun rondjes rijden op een nu wel heel lange baan.
overal waar de bakken aan elkaar staan moeten de rails bij gewerkt worden om de tikjes er uit te halen .
sommige nogal lichte wagons willen er op die plaatsen wel proberen uit te wippen.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo nog een paar kortsluitingen weg gewerkt en rijd de baan zoals ze moet rijden.
alles is nu nog met lange draden door gelust en als je der nu onder moet is niet plezant want je blijft over al aan hangen.
zolang de pwm sturingen niet klaar zijn laat ik de draden zolang .
nu zit ik zonder kabelschoentjes dus morgen proberen er een deel te gaan halen bij guido
en nu een dikke kabel strippen om de voeding onder de baan vast te leggen .
de schakel panelen zijn ook reeds gemonteerd en dan kan er begonnen worden met led's en schakelaars in te bouwen.
de inloop blokken naar de signalen zijn nu ongeveer 2 meter lang .
het langste blok is nu 4 meter LOL en das wat over dreven maar dit komt omdat ik nu een pas bocht heb gelegd omdat ik nu geen tijd meer heb om nog verder te werken aan een nieuwe modulle.

gr raf ik ga kabel strippen
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de ju
50 km gereden voor noppes
ik moest nog rail lassen hebben en dacht effe naar de treinschop bij guido
normaal zijn de winkels hier maandag gesloten als ze zaterdag open zijn .
maar moeilijk kan ook dus olaerts is dinsdag gesloten
kan ik morgen nog eens naar ginder want zonder die lassen kan ik de baan niet verder afwerken voor de zomer stop.

maandag alles ontstoffen en  terug in pakken in folie
das ook nog een dag werk.
zou ik de rails insmeren met een laagje olie ????
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag dus succes en de rail lassen kunnen kopen
meteen nog 3 roco wagons mee genomen
klein prijs verschil eventjes
bij olaerts 49 euro voor de drie in borgerhout 90 euro voor dezelfde ??

BTW verschil is er wel eventjes over heen dacht ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

nu alles loco's met verschillende trein samenstellingen aan het testen op de baan
hier en daar loopt het nog fout
zo heb ik dus een loc die maar aan een kant massa blijkt te nemen
het is een omgebouwd tweerail naar drie rail
ergens heeft hij dus geen contact met de rechterkant van de rails wat dan weer in storingen voor de bezet melders resulteerd en stil vallen op sommige detectie sporen.
dit straks verhelpen door een draadbrugje te gaan leggen tussen de twee stroom opnemers
dan eentje die op steeds dezelfde plaats ontspoort"op een recht stuk spoor zonder enige onderbreking"
begrijpen wie kan maar het gebeurt
het is een 1 c loc marklin op K rails dus iemand een idee ????
dan hoor ik het graag want zoek daarvoor maar eens een oplossing.
rails zijn nieuw en liggen op kurk recht in alle richtingen en ik kan er zo niets aan zien.
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Ik heb dat ook al eens voorgehad. Probeer uw lok eens om te draaien. Misschien helpt dat?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

hoikes
achteruit rijden met een stoom loc met tender ????.
in het echtie mocht er dan niet snel gereden worden dacht ik en de machinist ziet geen moer .
ik kan het wel eens proberen maar het blijft geen optie .
de reden waarom hij juist daar moeilijk doet zou ik dus graag weten.
en der zit niks geen lasnaad geen doorgezaagde rails niks gewoon nieuwe rail uit de doos .
recht gelegd en zeker 1 meter na een uitrijdende wissel.
eerst eens proberen door achteruit te rijden.
gr raf .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Catje

Hoi Raf,

Heb gelezen dat u een mooi voordel heb gehad met de aanschaf van de wagons bij olaerts, zelf koop ik daar nu ook.
Voorheen bij Hunerbein in aken maar tegenwoordig ook bij Olaerts.
Zijn prijzen zijn stukken lager dan in Aken.
En je kunt er best vaak tegen mooie aanbiedingen oplopen. ;D

Groeten,
Willy