Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

OlivierV

Als je geen kurk vindt kan je nog altijd vragen aan mensen die veel wijn drinken om hun kurken bij te houden, hiervan valt perfect een bedding te maken! (mits je bereid bent om voldoende schellekes te snijden) ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

hahaha das een goeie maar ik heb dus kurk gevonden en zelfs daar waar ik het niet verwacht had.
namelijk in een behang winkel mijn gedacht.
maar hij is maar 2 mm dik en ik hoop dat het genoeg is voor een bedding te maken.
want twee lagen op elkaar lijmen ????
Ik denk niet dat zoiets goed gaat komen.
Ik ga ongeveer 0.5 mm aan houden langs de biels voor de bedding.
Nu ligt de kurk te drogen en straks de rest gaan aan passen om het te laten aansluiten met de rest van de baan.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Raf, is 0,5 mm niet wat weinig, of bedoelde je 0,5 cm
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

hallo Peter
ja ik bedoel 0.5 cm
hopelijk is dit niet te breed want anders moet ik het tooltje weer gaan aanpassen en dat is niet eenvoudig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Zo ringkern trafo is aan gekomen en nu kunnen we deze gaan in bouwen
2 keer 24 volt met 7 amp dus 14 ampere's ter beschikking voor alles wat zich in asche aanzee bevind.
de andere kant en het overgave stuk krijgen een eigen voeding .
Van die 24 volt worden alle andere spanningen gemaakt die nodig zijn om alles te voeden.
wat de wissels aan gaat heb ik een idee zodat de servo als die teneinde is geen probleem meer geeft met de wissel zelf.
het blokkeren van de wissel gaat ook geen invloed meer hebben op de functie van de servo.
ik ga namelijk de wissels voorzien van een magneet koppeling zodat er alleen een magnetische verbinding is tussen de servo en de wissels.
zo kan ik in asche aanzee de oude wissels laten zitten en deze uitrusten met de nieuwe techniek zonder dat ik veel moet ingrijpen aan de bovenkant van de baan.
de hele aandrijving komt dus langs onder maar eerst eens kijken of de proef lukt en de wissel dus een hele dag automatische laten omschakelen door een micro processor .
als alles dan goed loopt kan ik beginnen met inbouwen en servo's bestellen LOL

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 20 maart 2014, 22:06:14 PM
...2 keer 24 volt met 7 amp dus 14 ampere's ter beschikking voor alles wat zich in asche aanzee bevind...

336 VA?  Staat daar een puntlasfabriek?  Als dat niet het geval is, zou je er wel eens eentje kunnen krijgen indien je al dat vermogen niet deftig beveiligd (en beveiligd verdeeld)...

Groetjes, Peter


raf

Hallo Peter

Mijn baan is dan ook geen kleintje en als die ooit helemaal vol staat met verlichting en dergelijke dan gaat er wel degelijk een grot consumptie van stroom zijn en dan trekken de treinen het minste.
de trafo zit in een alu box en er zitten zekeringen mee ingebouwd.
de uitgangen zijn 4 draden van 4 carree welke in twee paren onder de baan lopen naar de desbetreffende schakelingen die onder de baan zitten.
alles word dus gevoed daar waar de stroom nodig is .
een helft voor de treinen en de andere voor de verlichting en de electronica.
ik ben nog veel van plan want er komt nog een tandrail (monorail)van een 4 meter onder de baan te zitten waar dan weer een gadget mee bestuurt word wat ik echt tussen de treinen in moet gaan passen en hopelijk heb ik de plaats daar voor want het gaat zeer eng worden daar om de het er allemaal tussen te wrotten maar dat zien jullie wel als ik zover ben .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hoikes

zo,de transformator aan gepast.
Het plezante aan een ringkern is dat hij makkelijk aan te passen is.
De 220 volt zit aan de binnen kant en de andere voltage's aan de buiten kant.
door nu een 2 meter draad van elke wikkeling af te halen heb ik nu dus 1 keer 18 volt en 1 keer 12.8 volt
maar daar ik nu twee lengte's draad over heb kan ik daar nog een derde spanning mee maken
en heb ik dus nu er eentje gratis bij gekregen welke ik dus voor de electronica ga gebruiken .
daar deze electronica niet zoveel gebruikt kan ik nu met deze ene trafo heel de baan voorzien van spanning
wat een besparing van zo een 69 euro zonder transport kosten (zo een ding weegt wel wat)
dus ik heb zeker een 100 euro gespaard door een transfo te kopen die eigenlijk niet goed bruikbaar was
nu terug met plakband sealen en dan monteren en vooral de deksels niet vergeten want anders word de trafo heel warm
deze moeten er op zitten anders werkt de trafo niet goed

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Zo het wikkelen is gedaan en de trafo is terug ingepakt
de draden zonder kleuren is de extra voeding die er bij gekomen is en dat is een mooie 11 volt


eerste proef met de grote diesel en de lange sleep op nieuwe sporen .

Het gaat voorlopig nog steeds goed en er ontspoort niets dus gaan met die banaan



oud en nieuw langs elkaar heen al zie je de tgv slecht want hier heeft hij een rot vaart


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Chrisrail

#264
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

raf

Chris ik geloof je hoor maar ik doe het toch liever van de rol.
Ik ging voor platte tegels maar ze hebben dus alleen kurk op rol
ik heb dus plakken gesneden en deze met de holle kant naar onder op de grond gelegd end aar een zwaar gewicht bovenop gezet en nu zijn ze allemaal mooi plat geworden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Chrisrail

#266
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

raf

En ik heb van die rare problemen
de ju een kortsluiting in het nieuw gelegde stuk
en de rails liggen vast dus ?????
eerst met de losse rails nog test gereden zonder problemen en na het vast leggen een kortsluiting .
seffens eens meggeren en kijken waar ze zit.
als het goed is dan zou daar dat stukje moeten gaan gloeien en hopelijk brand het dan door en is de kortsluiting weg.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Kortsluiting gevonden
gisteren had ik bezoek en die wilde een handje helpen.
en daar zat de fout eigenlijk.
Ik gebruik gekleurde draden en alles wat rood heeft is stroom.
alle kleuren met zwart is massa.
geel is 9 volt en dient voor electronica
nu had die goeie ziel dus een rood zwarte kabel gebruikt (ja ze zitten der tussen)en die had ik dus bij de rode draden aan gesloten met kort sluiting als gevolg.
Met de megger werd dat snel duidelijk want de kabel werd eventjes goe warm

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

setje wissels aangekomen en 20 servo's besteld
zo kunnen de wissels uitgerust worden met een servo wat de aansturing gaat vergemakkelijken als ze worden ingebouwd
en die wissels zonder aansturing zijn een pak goed koper dan die met

zo nu verder bouwen om die 2 meter nog dicht te krijgen vandaag

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.