Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 21 januari 2015, 16:44:43 PM
... De Z versteviging moet onderaan tegen het raam zitten en niet aan de buitenkant, wat nog correct is ook. ...
Klopt inderdaad.
Was me niet direct opgevallen ...

Citaat van: Dirkh op 21 januari 2015, 16:44:43 PM
... Na jaren verzameld een mens nogal wat, en een keer of drie van kamer verhuizen is ook niet bevorderlijk om alles correct te stockeren. (ik ben liever aan het prutsen aan de huisjes en baan dan zitten te sorteren)
Ik zal eens werk moeten maken van een inventaris en alles labelen en sorteren.
Hoe herkenbaar  ::) ::) ::)  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Nu zie ik het inderdaad ook, dat de ramen een heel stuk dieper zitten.  Da moeten nogal dikke muren zijn precies :o

Dat van die Z versteviging wist ik ook niet.  Ben es effe gaan googlen en inderdaad ze zitten allemaal aan de onderkant tegen het raam aan.  Maar ik heb geen reden kunnen vinden waarom dat zo is; iemand een idee, het intrigeert me?

Dirkh

Simpele mechanica, het gewicht van het Luik drukt van boven naar beneden, aangeziehet Luik langs de kant van het raam vastzit moeten daar de krachten opgevangen worden, dus de schuine bar moet steun vinden aan de zijde van het raam.

Dirky

Zelfde opmerking kreeg ik bij het prototype van café Léon jaren terug. Een schrijnwerker wist me toen te vertellen dat hout op druk wordt belast en niet op trek! Metaal wordt gebruikt voor "trekkers", hout voor "duwers"...

Steam.N

Heb een tijdje geleden (NEEB) ook eens geflaterd, wat dit betreft.
Domme fout, als je de mechanica snapt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Een eerste huisje staat al recht. Nog niet perfect maar er wordt aan gewerkt.
Eerst gordijnen maken en dan kunnen de ramen erin.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

SuSke

Citaat van: Dirky op 22 januari 2015, 22:11:37 PM
Zelfde opmerking kreeg ik bij het prototype van café Léon jaren terug. Een schrijnwerker wist me toen te vertellen dat hout op druk wordt belast en niet op trek! Metaal wordt gebruikt voor "trekkers", hout voor "duwers"...

En toch kom je het soms ook andersom tegen.
Metaal kan wel degelijk ook voor "druk" gebruikt worden, net zoals je aan hout ook kan trekken.
Het basis principe zit hem alleen in de manier waarop je alles aan elkaar bevestigd en dan zijn bevestiging onder "druk" eenvoudiger van opzet en dus van "maken".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Klopt 100% Suske, maar in de "gewone" schrijnwerkerij kom je niet vaak het tegengestelde tegen, nietwaar?

Dirk, begint er goed uit te zien!

Dirkh

En een dakje erop, dat was wel even puzzelen met die schuine vorm.
Nu eerst een stuk rots maken waar het huisje tegen aan komt en dan kan het afdak boven het terras gemaakt worden. Ik moet wel zeggen dat mijn gordijnen niet zo goed gelukt zijn. Als de leds branden is er geen mooi egaal licht door de gordijnen. Voor de rest is het nog niet perfect, maar voor een huisje dat half achter de kerk verborgen zit is het voldoende.
En weer komen die dakgoten en aflopen boven, maar voorlopig laat ik ze nog achterwege tot ik een degelijke oplossing heb.
Voor iets dat op 2 dagen ineen gestoken is, vind ik het geslaagd. De huizen verder vooraan moeten wel beter afgewerkt worden.
Nog wat oefening.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Dirk,  ik vind die pannen toch wel raar liggen.
Kun je ze niet horizontaler leggen ? 
Of is dat schuins lopen maar een illusie ?

loebaske

Denk dat het just de bedoeling is...dat die scheef liggen..

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }