Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Michael, dat is gezichtsbedrog door de groothoeklens denk ik. Ik heb net het onderste deel van de toren nagemeten en dat staat mooi in het center van de voorgevel. Op onderstaande foto zie je een klein potloodlijntje dat in het center van de kerk is gezet.
Dus de toren staat wel in het midden.



Bij het naspeuren waarom die toren zo scheef ik komen te staan ben ik maar begonnen alles met de schuifmaat op te meten.
Bij nameten van de binnenkant van het onderste stuk (dat vast zit aan de dwarsbalk van de kerk, kom ik op 33 x 34.7 x 33 x 34.6 mm , hier zit dus 0.1 mm verschil op.Ik vermoed dat het al komt doordat er een kleine afwijking is in de hoeken van het onderste gedeelte bij het lijmen. Zie foto. bovenaan de meetlat een spleetje van 0.1 mm.



De volgende verdieping is dan weer 33 x 34,7 x 33 x 34.6 mm onderaan maar bovenaan meet ik 33.4 x 34.9 x 33.1 x 34.6 mm, daar zit dus de fout, ergens bij het uitsnijden of bijvijlen en lijmen heb ik foutief gemeten en dus is de tweede verdieping van de toren niet recht. wat zich dan weer verder zet in de derde verdieping, met het gekende resultaat.
Derde verdieping is nog een grotere ramp : onderaan 29.6 x 28.6 x 29.4 x 28.2 bovenaan 28.6 x 28.7 x 29.6 x 27.8 mm.
Zwaar in de mist gegaan  :-[
Ik ben gelukkig dat ik de fout heb kunnen vinden  :) en ik weet nu waar ik moet op letten bij de volgende poging. De niet mooie rechte hoek in de onderste verdieping zal ik wel kunnen compenseren en de volgende verdieping, we spreken hier trouwen maar over 0.1 mm.

Ik heb weer te snel willen zijn en niet goed nagemeten  :-\, eigen fout, dikke bult zekers  :'(

Het streefdoel is van een mooie rechthoekige toren te maken. met 1 zijde 1.7 a 1.6 mm groter dan de andere, vierkant zou nog mooier zijn maar dat is niet meer mogelijk door die fout in de dwarsbalk van de kerk helemaal in het begin. Om dat recht te zetten zou betekenen totaal van niets terug beginnen.
Misschien is er een manier om die 1.6 mm te compenseren in de tussenliggende verdiepingen maar ik weet nog niet hoe.

Steam.N

Dirk, je krijgt het vast wel goed !
Macro foto's zijn onverbiddellijk, maar jíj bent de enige die het kerkje in het echt ziet, en die kan inschatten of de foutjes ook bij bezoekers gaan opvallen ...
Het spitsje zou ik inderdaad wel hermaken ...
Bij het snijden van de leien zorg je best dat je he tte snijden vlak goed drukt op een stevig vlak karton.
Zo krijgen de rand-leien geen vrij spel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Zo een mislukt stukje is natuurlijk ideaal om mijn schilder technieken op te oefenen. Valt best wel mee al gaat het een tijdje duren eer die hele kerk zo behandeld is.




Steam.N

Alweer erg mooi gedaan, Dirk !
Ik stel me wel de vraag of je niet teveel in dezelfde tinten zit als je dakpannen ...
Misschien ga je met washes nog de nodige accenten leggen, en zo het contrast bekomen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

De kleur valt best mee. Ik denk dat het aan de belichting licht dat een beetje een vertekend beeld geeft.

Zonder de bureellamp

Met de bureellamp


Het licht van die gloeilamp geeft een iets rode schijn waardoor de tinten eerder naar de kleur van het dak neigen, alhoewel het een grijzige muur is.

Steam.N

Eerste foto lijkt inderdaad beter.
De tweede foto geeft de indruk dat de muur nog een washje kan gebruiken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Beste Dirk,

Goed dat je het foutje gevonden hebt.
Indien de binnenzijden vlak zijn zou je kunnen overwegen om een blokje te maken (mooi in de haak) en dan de zijden er tegen te plaatsen om ze te lijmen.
Nadien indien nodig, voor de opening van een raam, het blokje verwijderen.
Zo is alles volgens de afmetingen van het blokje en haaks ook.

Misschien kun je hier iets mee?
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Op de eerste foto vind ik de kleur van de grijze steen héél goed. De sierstenen (op hoeken en raamcontouren) zou ik niet met oker vlekken. Persoonlijk vind ik het storend overkomen. Maar deze eerste testkleuring vind ik al bijzonder mooi geslaagd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 januari 2015, 10:00:23 AM
... De sierstenen (op hoeken en raamcontouren) zou ik niet met oker vlekken. ...

Ik denk dat het storende is dat volledige sierstenen oker zijn.
Als álle stenen een mengeling hebben van grijs en oker, zit je dichter bij de realiteit ... (denk ik, hé  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik heb nog 3 zijden om de kleuren van die sierstenen te testen en de juiste kleur combinaties te vinden en dan nog een volledige verdieping om het schilderen van die ornamenten te testen.
Ik heb enkel nog maar de grijze onderlaag en de voegen aangebracht op de andere zijden van dat eerste stuk.
Het schilderen blijft het moeilijkste bij het modelbouwen, zeker de juiste kleurcombinaties vinden is voor mij steeds een opgave, ik heb totaal geen kleurgevoel.

Maar vandaag gaat er niet veel gebeuren, misschien deze avond ?

Planning voor de volgende dagen

1) Nog wat testen met de kleuren voor de sierstenen en de muurkleuren.

2) binnenkant van de kerk al in een laagje donkergrijs zetten om de kerk licht dicht te maken

3) bevestigingstrip plaatsen om de verlichting in te bouwen en verlichting inbouwen

4) Terug uittekenen van de verschillende onderdelen van de toren, ik heb nu ook een andere methode geprobeerd om de hoeken te maken waardoor die storende naad niet meer zichtbaar is, dat houd wel in dat ik de 8 zijden terug moet uittekenen. Bij de bovenste verdieping moet ik ook de openingen iets kleiner maken zodat er wat meer stenen tussen die openingen en de zijkanten komen. Dat was nu eigenlijk iets te weinig. Verder nog een kleine aanpassing om de zuilen iets verder van de achterste plaat te kunnen plaatsen zodat die meer reliëf geven.
Ook de ramen van de 2de  verdieping iets aanpassen zodat ik daar de geëtste ramen kan in gebruiken

5) trap maken voor in de tweede verdieping van de toren want die gaat zichtbaar zijn.

6) Torenspits terug maken en bekleden met leien (ook nog testen hoe ik best die leien ga verweren, daar komt die mislukte torenspits goed van pas)

werk genoeg, en dan moeten nog de kleine details komen zoals dakgoten, aflopen, scharnieren aan de deur, de glasramen (Verdorie al 3 winkels afgegaan om transparanten voor een inktjet te vinden en niemand heeft die, dus maar bestellen via internet, die komen nog van pas voor de ramen van de huizen)

We blijven nog wel even bezig, hopelijk krijg ik dit weekeinde de toren terug opgebouwd en recht deze keer.

Buikske

Zit met veel bewondering naar u prestaties te kijken.

Knap werk
 

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2015, 10:06:43 AM
Citaat van: Michiel op 08 januari 2015, 10:00:23 AM
... De sierstenen (op hoeken en raamcontouren) zou ik niet met oker vlekken. ...

Ik denk dat het storende is dat volledige sierstenen oker zijn.
Als álle stenen een mengeling hebben van grijs en oker, zit je dichter bij de realiteit ... (denk ik, hé  ;) )

Jean, kunt ge dat is vertalen naar leken taal ? Wat bedoeld je juist met die kleuren.  De sierstenen in een oker/grijs mengeling maar allemaal dezelfde tint zonder afwisseling ?

Op deze afbeelding is er een klein kleurverschil in de verschillende stenen van de sierstenen.


Kautenbach

knap schilderwerk Dirk, idd wel t moeilijkste om dat treffend te krijgen, lukt je goed, wellicht hele kleine opmerking, misschien een iets lichtere/geler kleur gebruiken, verder helemaal niets meer wijzigen zou ik zeggen, ik vinnut mooi zo hoor!! ;)

Dirkh

Die kleuren dat gaat nog wat experimenteren worden.
De eerste verdieping van de toren is terug gemaakt, nu volledig haaks en recht op 0.1 mm na. Dat zal de zaak nu wel niet maken.

Het geëtste raampje eens erin gezet met wat tape en dat lijkt me wel goed te komen. Ook de hoeken zijn nu beter.



Nog een trapje als binnenwerk er in  (moet ik nog uitzoeken hoe ik die ga maken) en op naar de volgende verdieping.

loebaske