Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Lang geleden dat ik nog eens iets aan de baan heb kunnen doen, deze namiddag enkele uren vrij en een beetje details bijgewerkt.
De parking wat aangekleed, enkele bankjes, een vuilbakje, infobord van de ruine en de railing aan de trap bijgeplaatst. Verder nog wat extra groen een boompjes aangebracht.






TBCédric

Knap uitzicht. Ik vind de module wel wat kaal (mannetjes). Ik zou nog een paar (of een hele groep) mannetjes op de trappen zetten?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirkh

#272
Cedric, die extra figuurtjes komen er nog wel maar voor het ogenblik heb ik niets in voorraad dat ik passend vindt.

Ondertussen aan het proberen van een set werkende slagbomen te maken.
Een eeste poging is al mislukt omdat de aandrijving niet werkt zoals ik wil. Ook de vorm is niet geslaagd.



En zo iets zou het uiteindelijk moeten worden.



[Edit]
Van afmetingen zit ik redelijk goed, enkel de boom zelf is nog iets te dik.


Steam.N

Een eerste poging is steeds een ontdekkingstocht  ;)
Je komt er wel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Tis verdomd zo klein, het asje is 0.5 mm en precies nog te dik. Mijn vingers zijn te dik om dat vast te houden maar het zal ooit wel lukken. Morgen een nieuwe poging, eerst nog eens een nachtje slapen over de mechanische kant. Ben aan het denken van een visdraadje rond het asje te draaien en dat door een buisje naar beneden te leiden.

Gerolf

Mooie foto's van de vorderingen  :)

Er bestaat veerstaaldraad tot 0.1 mm bij Fohrmann ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Bedankt Gerolf, die firma kende ik nog niet.

Ga eens wat bestellen, met 0.1 of 0.2 mm staaldraad kan ik de bediening buitenaf laten komen, die zijn zo dun dat je die bijna niet gaat zien.
Ook ineens maar enkele boren van 0.2 en 0.3 mm bij bestellen en een handboorhouder.

Plan van de overweg zoals ik denk het uit te voeren. (raster is 1mm)



Het licht blauwe gedeelte is de styrodur plaat (2 cm) + de dikte van het wegdek (3 mm) , bruin oranje is de houten onderplaat 1 cm).
Ik zou dan aan de staaldraad van 0.2 mm een stukje staaldraad van 0.8 of 1 mm solderen om zo de bevestiging aan de servo te kunnen maken. (om de speling te verminderen).
De dikke blauwe lijn is dan een ovaal buisje om de staaldraad door te geleiden.
Alleen denk ik dat het ontwerp niet gaat werken omdat bij open stand het bevestigingspunt onder het scharnier punt komt en dan de kans bestaat dat de overweg boom de andere kant op gaat ipv naar beneden, daar moet ik nog eens over nadenken. De uitslag van de servo zal ook miniem moeten zijn of ik moet de bevestiging zo dicht mogelijk bij de as van de servo kunnen maken.



Dirky

de servo meer naar rechts plaatsten en de bedieningstang schuin laten lopen... Moet wel nauwkeurig afgeregeld worden wat betreft de uitslag!

Steam.N

Dirk, als je aan de linker-uiteinde van het grijze L-armpje een vertikaal pootje laat groeien naar boven, en dáár het bevestigingspunt legt, dan ben je van het risico verlost, dat de arm eventueel de foutieve kant opgaat.
Je bevestigingspunt blijft dan altijd links van het kantelpunt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Beide oplossingen zijn te overwegen. De servo naar rechts verschuiven is wel niet gemakkelijk denk ik om dat praktisch uit te werken, dit zou betekenen dat ik ook schuin door de styrodur en plaat moet gaan boren.

Nu vond ik net een setje voor 35€ bij http://jppennati.com/N/page.html

Op het forum http://le-forum-du-n.forumotions.net/t12371p135-jppennati-accessoires-de-voie en http://le-forum-du-n.forumotions.net/t12371p150-jppennati-accessoires-de-voie staan er meer details. Ik heb wel nog geen foto gevonden van een afgewerkt setje enkel de tekeningen.
Wel niet beweegbaar maar dat is misschien wel aan te passen, daar ga ik ook eens over nadenken er zitten tevens ook al 2 overweg signalen bij die misschien ook aan te passen zijn om er een ledje in te bouwen.

Dirky

kan nog simpeler:
veertje inbouwen zodat de slagboom steeds naar beneden veert/valt en alleen maar trekkende beweging naar onder maken om te openen.

Dirkh

Citaat van: Dirky op 08 mei 2014, 22:18:24 PM
kan nog simpeler:
veertje inbouwen zodat de slagboom steeds naar beneden veert/valt en alleen maar trekkende beweging naar onder maken om te openen.

Grapje zeker  ;D, wel in schaal N Dirky, waar moet ik in hemelsnaam dat veertje gaan wegsteken ?

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 08 mei 2014, 22:32:41 PM
... waar moet ik in hemelsnaam dat veertje gaan wegsteken ? ...

Als je nu zo'n veertje neemt, zoals je in floppies vond (onder dat schuivertje) (of toch die vorm).
Eén pootje werk je in je grijze L, het andere pootje in het rechthoekje achter de L.
Twee keer een groefje voorzien, wat je bij eén van de twee kunt wegwerken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

't is nog geen Z hé Dirk ! :)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }