Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Nog wat bouw werken gedaan.

Morgen nog de dakwerkers lang laten komen en de achterste rij huizen bijmaken.
Zie net dat ik bij de laaste rij huizen nog een fout gemaakt heb, vergeten enkele schuine kanten ze maken voor het dak.
Het wordt tijd dat ik ga stoppen want ik begin teveel fouten te maken.
In elk geval ben ik vrij tevreden van de opstelling enkel de garage links moet ik nog anders maken, ik denk toch maar zoals ik op de schets had getekend. Nu kan ik gaan beginnen de module zijkanten bij te werken en alles vast te zetten.

Voor Yannick en Peter, dit is de stand waaruit je het dorp normaal kunt bekijken zonder over de baan te hangen. Achteraan ga ik het riviertje laten verdwijnen onder enkele overhangende bomen en struiken.

vyncky

Citaat van: Dirkh op 08 februari 2014, 22:51:54 PM
Voor Yannick en Peter, dit is de stand waaruit je het dorp normaal kunt bekijken zonder over de baan te hangen. Achteraan ga ik het riviertje laten verdwijnen onder enkele overhangende bomen en struiken.

Da's ook een manier!  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirkh

vandaag de snijplotter uit de kast gehaald en ermee beginnen te experimenteren.

Resultaat, karton van 0.5 mm snijd wel, maar niet zo goed ik krijg randen aan de snedes. Ook moet ik blijkbaar minstens 3 maal snijden ofwel is mijn mesje ondertussen bot.
Dik papier werkt wel voor bv de raampjes te maken, normaal zou ik er ook styreen platen van 0.25 mm mee moeten kunnen snijden maar dat moet ik eens uittesten.

een eerste probeerseltje

de muur is uit karton van 0.5 mm, de ramen uit papier van 0.2 mm

TBCédric

Het resultaat mag er zijn maar ik zou toch plasticcard (lees styreen) nemen hoor. Dat is beter afwerkbaar en je kan het steviger maken.
Zie maar naar Jean (steam.N.)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Gerolf

Citaat van: LS Models op 11 februari 2014, 17:41:55 PMZie maar naar Jean (steam.N.)

... en laat zijn suikerklontjes bij hem ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mijn oren floten ... en ja dus ... mijn naam is gevallen  ;)

Dirk, laat je niet van de wijs brengen: en haal er gerust klontjes bij, maar zorg dat je het SUPERGROTE model neemt  !
Geeft altijd een goeie indruk op de fotootjes  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik zal mijn afmetingen nog eens nakijken, het preisertje is 11mm dus 176 cm.
De boog had ik berekend op 210 cm aan de zijkanten en 250 cm in het midden,
Als ik het nu op de foto bekijk lijkt het erop dat de boog te laag is.
Op het deurtje boven de boog heb ik ook nog 2 stkjes geplaatst maar die zijn blijkbaar niet te zien op de foto, misschien als ze een kleurtje krijgen dat ze dan wel opvallen.

Verder nog goed nieuws, de postbode is net langs geweest met een pakje uit Frankrijk, de x2200 van mikadotrain is aangekomen. Straks de eerste module eens terug aansluiten en de x2200 eens laten rijden. Er zitten nog wel een 10 tal losse stukjes netjes verpakt bij om verdere details aan te brengen.
Straks of morgen de foto's nu eerst de afwas. :(

Dirkh

Voila de afwas gedaan  :)

En nu snel de doos openen , kan niet wachten  :P

De X2200 zit degelijk verpakt, in de doos een mini handleiding (enkel frans voor de paar woorden die erop staan) en twee zakjes met nog wat extra details en ook een andere koppeling om de NEM koppeling te vervangen met een dummy.

De X2200 is geleverd met aan 1 zijde de NEM koppeling en de andere zijde de dummy koppeling.

De losse stukje : Het is zoeken waar ze moeten komen, geen handleiding en de bijgevoegde tekening is maar summier.

Het is een mooi treinstel alhoewel ik de details beter had verwacht, de loc was in Frankrijk verkozen tot model van het jaar door de FFMF http://www.mikadotrain.fr/2013/05/le-x2200-version-bleue-elu-modele-de.html.

De testrit zal moeten wachten tot morgen, de enige module waar ik een metertje of 2 op kan rijden staat tegen de muur weggeschoven, ik moet eerst terug wat plaats maken om de module terug op te stellen.

PeterVG

Een fijne aankoop Dirk.
Samen met jouw ben ik benieuwd naar de rijkwaliteiten.

Dirkh

De eerste rit was een beetje teleurstellend.  :(
Maar nadat ik de loc een half uurtje op de rollenbank heb laten lopen in beide richtingen is het al een heel deel verbeterd. Het stroomverbruik is bij 3 V na een half uur gezakt van 120 mA naar 90 mA.
De loc start al bij 2.5 Vdc en rijd nu redelijk gelijkmatig in de ene richting en perfect in de andere richting. Raar, maar ik vindt niet direct de oorzaak waarom hij blijft schokken (wel miniem dat schokken maar het is Jean zijn schuld dat ik nu op alle kleine details begin te letten  ;))
De loc maakt wel redelijk veel lawaai, het is ondertussen al iets geminderd na het inrijden maar toch een redelijk geluidsniveau van de motor en de aandrijving.

Wat spijtig is dat de verlichting slechts zichtbaar wordt bij 6 volt maar dan is de snelheid van de loc al redelijk hoog, te snel voor mijn baan, daar wordt rustig tegen 40-60 km/u in schaal gereden.

Nog een binnenzicht van de loc, de loc is voorzien om te worden gedigitaliseerd,wel staat er op de website vermeld dat er dan een dwarsbalk moet verwijderd worden.

En de onderzijde, merk de degelijke stroomafname door metalen lagering van de wielen

Filmpje slechte kwaliteit maar heb geen beter film materiaal. http://youtu.be/Bzaa_uvI3iE, als de zoon nog eens langs komt ga ik eens zijn camera vragen om een degelijk filmpje te maken.

Al bij al ben ik wel tevreden over de loc. Nu nog uitzoeken waar al die extra onderdelen moeten komen en de NEM koppeling vervangen door de dummy.

Dirkh

Mijn eerste huisje begint vorm te krijgen.
Ik heb eerst een testhuisje gemaakt van karton

Het is nog niet perfect maar begint er al te lijken. De stijlen zijn 0.5 mm en blijkbaar moet ik met de plotter de raampjes toch met losse lijnen gaan tekenen. Als ze getekend zijn als vierkant worden ze niet correct uitgesneden het zijn eerder parallellogrammen dan vierkanten of rechthoeken.

Hieonder het verschil tussen vierkanten en losse lijnen (wiite muur)

zoals je kan zien zit er ook nog en fout in de deur, de ramen zouden op dezelfde hoogte moeten komen als ernaast en ik heb me vergist in de afmetingen, de deur is te breed geworden waardoor de deurstijl wegvalt.
Ook de panelen die ik geplaatst heb moeten iest kleiner en dunner zijn.

Het dak moet nadien nog voorzien worden van spaanse pannen en die zullen dan een beetje oversteken.
Dus maar terug gaan tekenen en de details verder uitwerken zoals de randen rond de ramen (bij de witte muur reeds getest)
Luiken voor de ramen , een reclame bord voor de winkel, dakgoten, afvoeren enz...

Werk genoeg en ik moet er ongeveer een 15 tal maken waarvan dit een van de eenvoudigste is. Dat beloofd.

Steam.N

Goeie start, Dirk !
Spijtig van die parallellogrammen ...
Ook die oppervlakken op die deuren lijken te afgerond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Die vlakken op de deur hebben hetzelfde probleem, als rechthoek getekend en de snijd de plotter die in een maal, doordat het mesje draait bij de hoeken krijg je die afronding.
Die moet ik ook met losse lijnen tekenen.
Nu heb ik al wel de juiste afmetingen en is het kwestie van alle rechthoekjes te overtekenen met losse lijnen, normaal zou dat vlot moeten gaan.
Ben wel blij dat ik eerst met papier en karton getest heb, nu kan ik beter zien waar er nog verbeteringen moeten komen het zou zonde geweest zijn van de styreen platen.
Ik ben al aan het twijfelen of ik de huizen niet met het papier en karton ga maken en enkel voor de kleine details die stevig moeten zijn met styreen te werken. Uiteindelijk zijn het 3 lagen bovenelkaar en is het huis vrij stevig. Papier en karton snijd gemakkelijker met de plotter.

Steam.N

Dirk, ligt dat aan de instellingen van de plotter? of aan de wijze van aansturen?
Ik weet dat anderen piekfijne stukjes gesneden krijgen met dergelijk gereedschap ...

Dirkh

Jean, het ligt aan de manier van tekenen in combinatie met de manier van snijden door de plotter.
De plotter heeft een mesje dat door het snijden van richting veranderd, dus het mesje staat in een horizontale stand, als de plotter nu een verticale lijn snijd draait het mesje. De draaiing gebeurt door de weerstand van het materiaal en niet door de plotter zelf. Daar zit nu juist het probleem.

Nieuwe test gedaan en nu alles met losse lijnen getekend die telkens 0.1mm langer zijn dan de eigenlijke snijlijn.
Bij gebrek aan macro stand en lens op mijn toestel gebruik ik voor de fijnste details mijn loep als lens, dat geeft nu wel een beetje vervorming maar neem maar aan de lijnen zijn nu recht.

Alles ligt nog los dus de positie is niet helemaal juist maar het resultaat is veel beter.Hier en daar nog wat braampjes wegwerken en dan zou het bruikbaar zijn. De vlakken op de deuren moeten nog dunner uitgevoerd worden maar aangezien nu het dikker papier in de plotter stak heb ik ze daar maar mee uitgeplot.