Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 07 november 2014, 22:50:12 PM
Mooi. Dirk, welke plotter gebruik je hier eigenlijk voor ?

Een silhouette portrait.

marc goovaerts

Jaaaa ? Kan die zo'n dikte ook aan ?
Ik had die enkel op mijn sinterklaaslijstje voor decals en film.

Steam.N

Ziet er goed uit, Dirk.
Waarmee teken je dit ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Je moet een snijmat gebruiken en zorgen dat de plaat niet onder de buitenste rollers komt en dan lukt 1 mm wel.
Ik gebruik extra plakband om de plaat te fixeren want soms durft ze te verschuiven. Mijn eerste snijmat is al een beetje versleten en de andere spaar ik voor kleine stukjes.

Ik gebruik voor het tekenen het programma dat bij de silhouette hoort. Je kan dat gratis downloaden en gebruiken,het vergt wel wat oefening om naukeurig te tekenen maar normaal kan je tot op 0.05 mm nauwkeurig tekenen.

marc goovaerts

Er zou ook een plug-in zijn voor Illustrator.
Vermits ik met dat programma jongleer, trekt me dat meer aan dan weer een nieuw en niet erg duidelijk programma te gaan aanleren.
Alleen, wat me nog het meest aantrok bij de Silhouette zijn de paskruisen, om bv decals exact op hun contouren te kunnen snijden.
Maar hiervoor heb ik nog geen eenduidige en simpele uitleg over de combinatie Illustrator/Silhouette kunnen vinden...

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 07 november 2014, 23:46:25 PM
Er zou ook een plug-in zijn voor Illustrator.
Vermits ik met dat programma jongleer, trekt me dat meer aan dan weer een nieuw en niet erg duidelijk programma te gaan aanleren.
Alleen, wat me nog het meest aantrok bij de Silhouette zijn de paskruisen, om bv decals exact op hun contouren te kunnen snijden.
Maar hiervoor heb ik nog geen eenduidige en simpele uitleg over de combinatie Illustrator/Silhouette kunnen vinden...

Je moet eens kijken bij www.hobbyplotter.de daar staat ergens een handleiding van hun plugin, je kan die installeren en 14 dagen testen.

marc goovaerts

Bedankt, gaan we doen. Echt testen zal natuurlijk pas kunnen wanneer we de machine hebben.

Dirkh

Weeral een stukje verder. De zijkanten moeten nog geschuurd worden dus dat komt nog wel in orde, er zit nu een paar tiende van een mm verschil op door het uitsnijden.



Ik heb alleen een probleem met de steunmuur die er nog tegen moet komen. Ik had een stukje overschot vikopur van 4 mm ontvangen (eigenlijk moet ik 3 mm hebben) van Dirky maar ik krijg dat niet mooi gesneden, waarschijnlijk bestaat daar wel een truc voor maar die heb ik nog niet gevonden.

Het zijn dus stukjes van 25 mm lang 3 mm breed, langs een zijde 1 mm dik en andere zijde 3 mm dik die vooraan tegen de muur nog moeten komen. Straks nog eens terug proberen.

Sattrickske

Amai nie, dat gaat een wonderlooi kerkje worden!
Voor die steunen...  Gaat dat met Vikopur?  Ik dacht dat Vikopur een schuimkern had, dus hoe kan je dan aan één zijde 3mm en aan de andere 1mm hebben?  Dan zit je toch in de schuimkern te klooien, of zie ik het verkeerd?  Dat lijkt mij eerder een werkje voor de 3D printer of CNC.

Dirkh

Ik dacht eerst ook je gaat die binnenkant zien, maar dit is zo een stukje afgesneden van de plaatje van 4 mm.
beenhard, het lijkt wel styreen. In elk geval zo klein, en dan liefst nog recht lukt me nog niet.


Sattrickske

hmmm, wilde gok... al eens tegen een vlakschuurmachine gehouden?  Ik denk dat dit zou moeten lukken en 't zou ook wat rechter zijn.
Dremel schuursteen zou ook nog gaan vermoed ik.

Dirkh

Citaat van: Sattrickske op 08 november 2014, 21:35:34 PM
hmmm, wilde gok... al eens tegen een vlakschuurmachine gehouden?  Ik denk dat dit zou moeten lukken en 't zou ook wat rechter zijn.
Dremel schuursteen zou ook nog gaan vermoed ik.

Patrick komt gij dat dan vasthouden, zal ik wel met de dremel er langs schuren (langs uw vingers of dat stukje dat weet ik niet  :) )

Maar ondertussen bouwen we rustig verder. Het blijft een gepruts al die steentjes graveren.
Waar lego al niet goed voor is, ideaal om tijdelijke steunen mee te maken.



Nu nog 2 wanden graveren en snijden en dan de laatste 3 muren en de toren nog verder uittekenen. Dan kan de volgende plaat in de plotter. Het gaat sneller dan ik dacht enkel blijft het probleem van de steunmuren.  :-\

En dan komen al de details die nog moeten aangebracht worden.

Maar ik merk dat ik moet gaan stoppen voor vandaag, ik zie net op de foto dat ik een stukje heb overgeslagen met graveren en enkele binnenkanten van de ramen ben vergeten. >:(, Gelukkig kan ik er nu nog aan om dat recht te zetten.


Steam.N

Indrukwekkend, Dirk !

Hopelijk vindt je de juiste schildertechniek, om dit mooi graveerwerkje tot leven te brengen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Als je bedenkt hoe klein dat is! Amaai.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sattrickske

Citaat van: Dirkh op 08 november 2014, 21:46:36 PM
Patrick komt gij dat dan vasthouden, zal ik wel met de dremel er langs schuren (langs uw vingers of dat stukje dat weet ik niet  :) )
Ja slimmeke, wel effe in een mini bankschroef steken of vasthouden met een tang hé...  Ik heb mijn vingerkes nog net iets te hard nodig om ze te laten wegschuren ;)
Je kan het stuk ook vastkleven (niet te straf, met dubbelzijdige tape of zo) op een houder, en dan zitten de vingertjes ver genoeg van de dremel.
Als je geen oplossing vindt voor je steunmuren, wil ik ze hier wel effe door de 3D printer jagen met witte ABS.

Maar ik blijf het wel een indrukwekkend staaltje modelbouw vinden.  Zeker nu je je cutter ertegen hebt gezet, dan pas zie je hoe klein het allemaal wel is :o.