Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Michael

Dirk, mooie test, ik volg dit want ik wil ook een kapelletje nabouwen, zie foto hieronder.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

Even een vraagje aan de experts, bovenaan de boog over de deur is een verhoging. Hoe kan ik die best aanbrengen, ikheb in mijn profieltjes aan het zoeken geweest maar de kleinste die ik heb zijn 1mm en dat is te groot.
Andere optie van het te laten zoals het nu is, alhoewel ik bij het vorige testje er een draadje had op gelijmd en dat had wel iets.

Alternatief is van nog een extra laagje aan te brengen. Wat denken de experts hierover.

Dirky

als ook de niet-experts mogen antwoorden,  :) duidt eens aan met een pijltje waarover het gaat die "verhoging"...

Huugooke

hij bedoelt waarschijnlijk die opstaande rand rond het portaal. Mijn experte zou daar de juiste naam van geweten hebben maar helaas...

marc goovaerts

Allee, eens iets doen met mijne cursus gids... Als het de geprofileerde omlijsting van een boog is, dan is dat een 'archivolt'

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 02 november 2014, 13:11:57 PM
Allee, eens iets doen met mijne cursus gids... Als het de geprofileerde omlijsting van een boog is, dan is dat een 'archivolt'

Dat is het ook wat ik bedoelde. Weeral iets bijgeleerd :) Straks ga ik nog slim worden ;D, alleen heb ik er nog geen oplossing voor. In Ho was dat geen probleem, profieltje erop en klaar maar in N zijn al mijn profielen te groot en te dik.

marc goovaerts

Gewoon hardop aan het fantaseren hoor... Een stukje ontmantelde elektriciteitskabel (desnoods telefoonsnoer) op maat knippen en op schuurpapier tot een halfond profiel schuren ?

Dirkh

Het gaat dus om de details aangeduid met de rode lijnen.


Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 02 november 2014, 14:01:34 PM
Gewoon hardop aan het fantaseren hoor... Een stukje ontmantelde elektriciteitskabel (desnoods telefoonsnoer) op maat knippen en op schuurpapier tot een halfond profiel schuren ?

Al ooit geprobeerd een stukje draad van 1 mm te herleiden tot 0.5 mm, ik denk dat ik dan meer vingers heb weg
geschuurd dan draad.

Sattrickske

Uitsnijden met een scalpel uit een styreen plaat/folie van 0.3 of 0.5mm.  0.3mm, daar snij je los door met een scherpe scalpel; 0.5 ook nog maar is al iets harder duwen.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 02 november 2014, 13:39:31 PM
... maar in N zijn al mijn profielen. te groot en te dik. ...

Is een profieltje van 0.28x0.5 te dik?  Evergreen code 100
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Bij gebrek aan profieltjes heb ik de snijplotter bovengehaald en zelf enkele reepjes gesneden uit evergreen plaat van 0.25 mm
Nu nog enkel de ronde pilaren plaatsen en dan is het geveltje bijna af.



De derde laag ben ik momenteel aan het terug maken omdat de stenen boven de deur te groot waren (dank u Jean om dat op te merken)
Straks een mailtje naar Dirky met een bestelling want het sampeltje is nu wel opgebruikt. Spijtig ik had nog willen verder bouwen.
Ik kan hier nog even mee verder, de afdekplaat boven op de muur moet nog gemaakt worden en een deurtje maken met de nodige scharnieren. Nog prutswerk genoeg voor vandaag.

Michael

Dirk een heel keurige oplossing denk ik zo.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Sattrickske

Aha, met een snijplotter, nog beter dan een scalpel...
Maar heel mooi opgelost, die kleine details geven meteen weer een andere dimensie aan je model.  En zeer netjes aangebracht!

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 02 november 2014, 13:11:57 PM
Allee, eens iets doen met mijne cursus gids... Als het de geprofileerde omlijsting van een boog is, dan is dat een 'archivolt'
nog eens goed herlezen Marc, de archivolt is het hele geval, dat randje is er maar een stukje van. ;)