Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Het langste perron ter wereld

Gestart door dieselfreak, 03 oktober 2013, 12:26:09 PM

Steam.N

Citaat van: Michiel op 03 oktober 2013, 15:46:48 PM
... perrons doortrekken van station tot station ...
Idee voor een minibaantje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

1.355km is in schaal N... 8,5m! ... Hmm minibaantje?   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Als je het maar 117mm breed maakt is het maar 1m² :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vyncky

Citaat van: Jurgen op 03 oktober 2013, 16:06:06 PM
Zoiets bestaat reeds en wordt op verschillende plaatsen aangelegd. Ze geven het wel een andere naam... fietspad of fietsostrade.  :D

Alleen moet je dan een ladder meenemen om over den draad te klimmen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

GHYSELS

Mag ik even terugkomen op het voorstelwerk van Luc? Vind het interessant.
"En nu we het er toch over hebben (sorry voor de off-topic) ik vind dat het goederenvervoer per trein zou moeten gepromoot worden om iets te doen aan de verstikking van onze wegen door vrachtwagens."

Ik denk dat dit een nuchtere visie is al vraag ik me af hoe dit nog kan? Vlaanderen is reeds volgebouwd, spoornet is al goed bezet en niet te vergeten dat goederenwagens dan meer dienen te rijden dan op off piek momenten passagierverkeer, wat de omwonenden dan ook niet fijn zullen vinden. (Een goederentrein vanaf 60 km/h en meer maakt een hels lawaai, maakt veel verschil dan bvb 30 tot 50)
Ik woon op 50m spoornet Antwerpen - Gent, op 2 km station St Niklaas. Wat ik tevens ook veel zie is dat goederen heel veel dienen te stoppen thv mijn huis, allicht door vertraging andere treinen, veelal passagier  (station?)
Dus promo spoorvervoer ok, maar capaciteit??
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

Havoc

Wel, in het goederenvervoer is er de laatste 30-50 jaar geen vooruitgang meer geboekt. Reizigerstreinen zijn van 120km/h naar 300km/h en sneller gegaan. Maar goederenwagons zijn hebben geen gelijkaardige evolutie ondergaan. Technisch gezien is er geen enkele reden waarom een goederentrein meer lawaai zou moeten maken of trager rijden dan een personentrein. Natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan. En daar wringt het.

Ander probleem is dat je de goederen enkel kan afleveren in een station. Maar er zijn bijna geen stations meer. Laat staan stations met een goederenkoer. En zelfs moest die er nog zijn, dan is er personeel nodig dat er ook niet meer is. Je moet de goederen dan van het spoor op een vrachtwagen krijgen want er zijn nog amper fabrieken met een eigen aansluiting. Maar overladen kost tijd! Vergeet niet dat de spoorwegen kosten tellen voor goederenwagens die stilstaan. Dat deden ze al in de jaren '60 hoor, niks nieuws(*). Elke overslag kost tijd, geld en vooral risico dat de goederen beschadigd worden. Denk maar eens aan diepvries, of vochtgevoelige waren, of bvb auto's. Enige oplossing daar is de container maar daarvoor is infrastructuur nodig (een kraan, vorklift) die er ook niet is. En op elk station een kraan gaan zetten om die 6x per jaar te gebruiken?

Capaciteit lijkt me geen probleem. Als je ziet wat ze door de noord-zuid verbinding persen kunnen er nog wel enkele goederentreinen bij. Maar de infrastructuur is daar niet meer op voorzien. Er zijn geen grote goederenstations zoals Thurn en Taxis, geen vormingsstations om lokale goederentreinen te behandelen en geen lokale goederensporen meer in elk station. En vooral het omladen is een ramp.

Waarom iets van vrachtwagen naar trein naar vrachtwagen omladen als je het eenmaal op een vrachtwagen kan zetten en het komt toe waar het moet zijn? Minder kans op beschadigen bij overladen, sneller en goedkoper. Wat heeft het spoor als voordeel? Enig plaats waar het nog een optie is is bulk die van een haven naar een grootverbruiker met eigen aansluiting moet en het zijn waren die weinig gevoelig zijn: kolen, ijzererts, breuksteen.

Lees maar eens een oud boek zoals "freight terminals & trains" van Droege uitgegeven in 1912. Zelfs toen al was het behandelen van lading minder dan 1 volledige wagon een probleem. Kan je hier zelfs downloaden: http://archive.org/details/freightterminal04droegoog
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Ik denk dat er verschillende redenen zijn waarom bedrijven massaal kiezen voor wegtransport. De belangrijkste reden is volgens mij de kostprijs: vervoer via het spoor is veel duurder dan wegtransport. Een goed voorbeeld is de post: die hadden vroeger eigen posttreinen tot men besloot om de post voortaan via de weg te vervoeren. De dagelijkse files neemt men er graag bij omdat de prijs per kilometer veel lager is dan vervoer per spoor. Indien de spoorwegen al eens zouden beginnen met hun tarieven te verlagen, niet alleen voor goederen, maar ook voor reizigersverkeer dan zou dat zeker mensen en bedrijven overtuigen om meer van de diensten van het spoor gebruik te maken. Een andere reden is de bereikbaarheid: in de jaren 50 en 60 hadden veel bedrijven een eigen spooraansluiting die ervoor zorgde dat goederen vanuit de fabriek direct konden vervoerd worden naar de klant, tegenwoordig is het aantal bedrijven dat een eigen spooraansluiting heeft veel minder geworden, de reden? Zie hierboven...
MC

Havoc

Wat was de kost van een eigen aansluiting? In vergelijking met een aansluiting op de openbare weg?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Zoals in Zwitserland, als je daar met de vrachtwagen op transit bent den trein op... Ze laten je kiezen ofwel betaal je je blauw aan taksen en mag je de weg gebruiken, ofwel voor een kwart ervan den trein op (roro).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: doomslu op 03 oktober 2013, 14:45:09 PM
Citaat van: mark7758 op 03 oktober 2013, 12:44:55 PM
Luc. Rekenen kan je toch. 16 rijtuigen.
Bedankt, Mark.
Sommige treinen van 10 rijtuigen of meer zijn nochtans langer dan sommige perrons waar die trein stopt!

Klopt. Dat is de laatste tijd dagelijkse kost op lijn 12  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

...en lijn 26. De perrons van St-Job en Boondaal zijn maar 6 rijtuigen lang. De spituurtreinen zijn ettelijke rijtuigen langer. Er wordt dan steeds in de trein omgeroepen om niet uit te stappen vanuit de x laatste rijtuigen, in 2 talen. (en steeds zie je dan TOCH een verstrooide sufferd in de berm springen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#27
Citaat van: Michiel op 04 oktober 2013, 10:43:53 AM
...en lijn 26. De perrons van St-Job en Boondaal zijn maar 6 rijtuigen lang. De spituurtreinen zijn ettelijke rijtuigen langer. Er wordt dan steeds in de trein omgeroepen om niet uit te stappen vanuit de x laatste rijtuigen, in 2 talen. (en steeds zie je dan TOCH een verstrooide sufferd in de berm springen)

Het perron in Sint-Job is zelfs zo kort, dat er maar een halve NMBS Duikbril kan stoppen, zie Google Maps  :)

edit: link bijgevoegd


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Michiel

 ;D

Ik snapte niet wat je bedoelde, ben eens gaan kijken, en ...  ;D ;D ;D ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Sint-Job ? Google maps kent dat niet...
Is dat een gemeente? Sorry, ik ken het niet.  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *