Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

GVL

Na jaren van stille bewondering voor de 'zebra stripe' livrei van de Santa Fe heb ik uiteindelijk toegegeven aan de verleiding en dit stoer rangeermachientje aangeschaft -- http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0600/atsf2416.jpg.  In H0 weliswaar. 

Wachtend op de levering, heb ik zitten nadenken over een passende omgeving voor de nieuwe aankoop en zo is het idee gegroeid een kleine module te bouwen.  Die past uiteraard niet bij mijn Belgische modellen en baantje (vandaar de titel van het draadje) maar af en toe buiten de lijntjes kleuren, moet kunnen.  Een Amerikaans intermezzo dus. 

Inspiratie is gekomen van een reeks artikels die lang geleden in Railroad Model Craftsman verschenen zijn over de activiteiten, installaties en de reefers (koelwagens) van de Pacific Fruit Express.  De PFE, gezamelijk uitgebaat door de Southern Pacific en de Union Pacific, is groot geworden is met fruittransport van California naar het binnenland van de US.  Hoewel de PFE meer bekendheid geniet, bezat ook de Sante Fe een aanzienlijke vloot oranje reefers.

Ik ben gestart met de blikvanger, namelijk de ijsfabriek met platform waarlangs destijds de reefers voorzien werden van vers ijs om hun lading koel te houden. 

In het echt zijn de meeste ijsfabrieken massieve betonconstructies.  Mijn ice house is opgebouwd uit stripjes MDF en Evergreen board and batten-platen (waarvan de battens verwijderd zijn met de steekbeitel).  Al bij al een simpel gebouw.  Het naambord heeft uiteindelijk nog de meeste tijd opgeslorpt.



Het ijsplatform, nog in aanbouw, is iets omslachtiger maar mits een goede sjabloon voor de dwarssteunen, een nieuw mesje op de Chopper en wat geduld valt het wel mee.   Ook de passende achtergrondmuziek (in mijn geval How The West Was Won van Zeppelin) helpt dit soort werkjes tot een goed einde te brengen.  Omdat ik de latjes en balkjes niet vooraf gebeitst had, is het even zoeken geweest naar dat zilvergrijze uitzicht van een houten constructie die afgebleekt is door de Californische zon.  Eerst heb ik een laagje donkerbruine beits gespoten, daarna zilvergrijze acrylverf en tenslotte een wash met grimy black.



Volgende stap is een prutswerkje -- het aanbrengen van de laadkleppen aan de voorkant van het platform.

Groeten.         

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


Stieven76

Heel mooi! Ik ben steeds weer verbaasd wat jullie zomaar even uit de hoed toveren  ;D
Weer eentje om te volgen.

Steam.N

Erg mooi, Gino !
Benieuwd hoe je dit verder uitwerkt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

niko

Simpel gebouwtje ? :o ziet er zeker niet verkeerd uit ben benieuwd naar de rest .
mvg Niko

Gerolf

Ferm bouwsel, Gino  8)
Je maakt me ook nieuwsgierig naar het vervolg  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

Geen "shutdown" bij u zo te zien, mooi werk!

Herwig

@ Gino GVL,

Waar blijft ge, na afwerking, met die  prachtige  , maar wel grote gebouwen & bouwsels?
M.a.w., waar bergt ge die dingen op, stofvrij en zonder risico van beschadiging?

Zolders e.d. hebben uiteindelijk toch ook hun begrenzing... .
Middaggroeten,
Herwig.

GVL

Dank aan allen voor de bemoedigende reacties!
Herwig, ik heb jammer genoeg geen zolder ter beschikking voor de hobby.  Mijn baantje en deze module, dat is momenteel zowat de maximum capaciteit. Ik maak wel geen gebouwen 'op voorraad'. Alles moet een bestemming hebben. En ik heb er ook geen probleem mee afscheid te nemen van vroegere bouwsels die ik nu niet meer op niveau vind.
Groeten.

GVL

De laadkleppen zijn aangebracht.  Een werkje dat tijd, geduld en een vergrootglas vergt, vooral omwille van de kettingen.  Die zijn vastgemaakt aan de staanders met krammen gebogen uit fijne messingdraad en aan de kleppen met 'lift rings' voor diesellocomotieven (van Detail Associates).



Om de roestkleuren te laten opgaan in het geheel heb ik over de volledige constructie nog eens sterk verdunde zwarte verf gespoten.  Over het dak is tenslotte wat witte verf verneveld en daarna fijn, grijs zand geborsted voor een stoffig uitzicht.



Enkele laadkleppen staan open om onderstaande scène te kunnen uitbeelden (eens ik de gepaste Preisers en accessoires gevonden heb).  Iemand een idee hoe men ijsblokken kan nabootsen?


(stukje foto uit Railroad Model Craftsman)

Groeten

Rangeerduivel


Gino,
Probeer eens gietbomen van ruiten uit een bouwdoos te malen in bvb een oude koffiemolen...

;)

adrievans

  Iemand een idee hoe men ijsblokken kan nabootsen?



Groeten
[/quote]

Zelf gieten met doorzichtig giethars,misschien lukt het ook met houtlijm (dit droogt licht doorzichtig wit op).
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cedric

Doorzichtige plasticard of plexiglas, dan met schuurpapier met heel fijne korrel (> 200) dit mat opwrijven...  heb dit ook al een paar keer gedaan om zo'n matte laag op glas weer te geven