Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Treinbegeleider, risicoberoep???

Gestart door janieburton, 30 september 2013, 11:10:55 AM

Gerolf

Citaat van: janieburton op 10 oktober 2013, 16:25:32 PM
Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2013, 15:46:56 PM
Dit komt doordat kleuters microben met zich meedragen die gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ik veronderstel dus dat je vrouw ook niet echt geweigerd heeft maar gewoon gezegd heeft dat ze zwanger is en daarom niet aangenomen werd. Als de VDAB een beetje oplet dan zouden ze dat ook weten, maar ja...

Wat doet een moeder met een kind van 2 jaar of een kleuter van 4 jaar als ze terug zwanger wordt?? Die kleuter kan toch ook drager zijn van microben die de kleuter via de school heeft gekregen.

We zitten wel héél ver off-topic nu, maar even antwoorden:
Het heeft alles te maken met hoe groot het risico is. Onthaalmoeders, kinderverpleegsters, ... komen veel méér in aanraking met allerlei kiemen, en de kans dat er een gevaarlijke tussen zit (Salmonella, Klebsiella, MRSA, Rota, ... ) is dan ook groter.
Op een spoedgevallendienst komt daar nog een ander risico bij: geweld.
Dat laatste is soms ook een reden waarom collega's op mijn werk vervroegd in zwangerschapsrust gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Jurgen,

Ik weet wel dat je zoekt, hoor.
Als je al interims gedaan hebt, kan ik je maar één raad geven: blijven doen !  Mijn zoon heeft ook via interims bij verschillende bedrijven en daarna bij één specifiek bedrijf gedurende 4 maand (met weekcontracten).  Heeft nu een contract van onbepaalde duur sinds 5 maand en sinds verleden week een kleine promotie, dus niet stilzitten en blijven hopen !

Stieven,

Vooreerst gefelicteerd met de zwangerschap en na de bevalling zal uw vrouw wel terug kunnen beginnen als kinderverzorgster.  Mss ondertussen eens een balans opmaken om haar werkkansen te verhogen ?

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Stieven76

Roland,
Hartelijk dank hoor  :D :D. Mijn vrouw is idd wel terug zwanger maar is geen kinderverzorgster. Dat is de vrouw van Dennis (DoornRoosje) .
Mijn vrouw werkt al bijna 13 jaar voor dezelfde firma.

Stieven

janieburton

Citaat van: chef garde op 10 oktober 2013, 17:43:02 PM
T is de moment!!!

http://www.despoorwegenwervenaan.be/jobs/jobs-nl/jobs-statutair/treinbegeleider-nmbs-m-v2

Bedankt voor de info.

Nu de Vlaamse Dienst voor ArbeidsBemiddeling kan misschien in actie schieten; maar volgens mij is er van arbeidsbemiddeling geen sprake bij VDAB.

Citaat van: Gerolf op 10 oktober 2013, 21:22:00 PM
Citaat van: janieburton op 10 oktober 2013, 16:25:32 PM
Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2013, 15:46:56 PM
Dit komt doordat kleuters microben met zich meedragen die gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ik veronderstel dus dat je vrouw ook niet echt geweigerd heeft maar gewoon gezegd heeft dat ze zwanger is en daarom niet aangenomen werd. Als de VDAB een beetje oplet dan zouden ze dat ook weten, maar ja...

Wat doet een moeder met een kind van 2 jaar of een kleuter van 4 jaar als ze terug zwanger wordt?? Die kleuter kan toch ook drager zijn van microben die de kleuter via de school heeft gekregen.

We zitten wel héél ver off-topic nu, maar even antwoorden:
Het heeft alles te maken met hoe groot het risico is. Onthaalmoeders, kinderverpleegsters, ... komen veel méér in aanraking met allerlei kiemen, en de kans dat er een gevaarlijke tussen zit (Salmonella, Klebsiella, MRSA, Rota, ... ) is dan ook groter.
Op een spoedgevallendienst komt daar nog een ander risico bij: geweld.
Dat laatste is soms ook een reden waarom collega's op mijn werk vervroegd in zwangerschapsrust gaan.

Dank voor de info Gerolf, maar wat met moeders die kleuters hebben en die terug zwanger worden die lopen toch ook een risico?(Heb mij nooit de vraag gesteld daar wij maar één kind hebben). Misschien wel een beetje off-topic maar we "leren" wel iets bij.

Citaat van: rgp op 11 oktober 2013, 10:42:29 AM
Jurgen,

Ik weet wel dat je zoekt, hoor.
Als je al interims gedaan hebt, kan ik je maar één raad geven: blijven doen !  Mijn zoon heeft ook via interims bij verschillende bedrijven en daarna bij één specifiek bedrijf gedurende 4 maand (met weekcontracten).  Heeft nu een contract van onbepaalde duur sinds 5 maand en sinds verleden week een kleine promotie, dus niet stilzitten en blijven hopen !

Roland

Jurgen, succes maar wees flexibel en niet altijd star(interimbureelen zoeken soms te veel in één studierichting) in debranche kijken waarvoor je een opleiding hebt gehad; veelal kom je ook in aanmerking voor andere functies en soms is een tijdje een compleet andere richting een meerwaarde 

Jurgen

Tja, een andere branche.
Ik denk dat een grootwarenhuis wel iets compleet anders is dan mijn job in het onderwijs hé.

Ik had gesolliciteerd voor een job in een grootwarenhuis, vooral magazijnwerk, maar ook kassawerk.
Ik heb dus als administratief medewerker gewerkt in het onderwijs waarbij ik toch ook in contact kwam met mensen die allerlei info kwamen vragen. Toch zei men bij het grootwarenhuis dat ik geen ervaring had met klanten.
Dat klopt in zekere zin wel, maar ik denk dat de ervaring die ik opgedaan heb ik het verderhelpen van mensen op mijn schoolsecretariaat wel gelijkaardig zal zijn als mensen verderhelpen in een grootwarenhuis hé. Maar dat was dus hun grootste struikelblok.
Uiteindelijk is mijn gesprek dan voor niets geweest want ze hebben hun vorige magazijnier terug aangenomen.  ::)

En van bemiddeling heb ik nog niets gemerkt van VDAB uit hoor. Behalve de verplicht te volgen trajectbegeleiding waar men eigenlijk niet veel nieuws vermeld is er nog niets gebeurd. Nu moet ik om de 2 weken eens langs gaan om te vertellen waar ik gesolliciteerd heb en hoe het resultaat was en dan krijg ik iedere keer gewoon te horen dat het in orde is. Af en toe krijg ik dan ook eens een vacature waar ik dan ook op solliciteer maar telkens op niets uit draait.
De motivatie om iedere keer weer opnieuw te beginnen is soms ver te zoeken, maar we moeten er door, willen of niet.
Momenteel ben ik in spanning aan het wachten op een telefoontje met hopelijk goed nieuws. Het interimbureau sluit om 17u30, het zal dus een lange dag worden. Indien het slecht nieuws is zal ik terug van voor af aan moeten beginnen want eerlijk is eerlijk, momenteel is dit nog mijn enige sollicitatie die over blijft. De andere zijn deze week op niets uitgedraaid.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

Jurgen, waarom niet proberen aan het spoor als treinbegeleider?  Als ik jou verleden lees, kan ik me hier voor een stuk in terug vinden.  Stond ooit ook in het onderwijs en ben overgelopen naar het spoor.  Terug gaan naar het onderwijs zit er niet meer in.

Als je graag onder de mensen bent, is dit toch een leuke job???  De verloning is goed, beter dan het onderwijs zelfs!  Soms sta ik gigantisch vroeg op, of ben ik immens laat thuis, maar in 95% van de gevallen ga ik gemotiveerd naar het werk en keer ik tevreden naar huis ...

Jurgen

Tja, ik zou het wel graag doen, maar als er iets is dat ik ondertussen geleerd heb dan is het toch wel dat ik regelmaat nodig heb.
Na 3 jaar in een 2-ploegensysteem bleef er niet veel meer over dan slapen en werken voor mij. Ik zette mijn radio redelijk luid als ik thuis kwam na een vroege shift en toch viel ik gewoon in't slaap waar ik stond. Mijn ouders stonden soms te roepen aan de trap dat ik de radio moest stiller zetten, maar ik lag gewoon in't slaap op mijn bed en hoorde gewoon niks meer. 's Avonds kroop ik dan ook soms om 20u mijn bed in omdat ik gewoon te moe was. In de week dat ik de late shift had was het dan weer omgekeerd, 's avonds was ik helemaal niet moe en 's ochtends lag ik tot 10 of 11u te slapen.

Hoe wordt er eigenlijk bij jullie gewerkt? Dat is toch ook in een 2-ploegensysteem? Of zit dat nog anders in mekaar?
Mvg, Jurgen

janieburton

Citaat van: Jurgen op 12 oktober 2013, 19:01:00 PM
Tja, ik zou het wel graag doen, maar als er iets is dat ik ondertussen geleerd heb dan is het toch wel dat ik regelmaat nodig heb.
Na 3 jaar in een 2-ploegensysteem bleef er niet veel meer over dan slapen en werken voor mij. Ik zette mijn radio redelijk luid als ik thuis kwam na een vroege shift en toch viel ik gewoon in't slaap waar ik stond. Mijn ouders stonden soms te roepen aan de trap dat ik de radio moest stiller zetten, maar ik lag gewoon in't slaap op mijn bed en hoorde gewoon niks meer. 's Avonds kroop ik dan ook soms om 20u mijn bed in omdat ik gewoon te moe was. In de week dat ik de late shift had was het dan weer omgekeerd, 's avonds was ik helemaal niet moe en 's ochtends lag ik tot 10 of 11u te slapen.

Hoe wordt er eigenlijk bij jullie gewerkt? Dat is toch ook in een 2-ploegensysteem? Of zit dat nog anders in mekaar?

Misschien eens een dokter raadplegen.

Koen

CiteerMisschien eens een dokter raadplegen.

Veel zal dit niet uithalen.
Ik kamp al 30 jaar met soortgelijk fenomeen. Tientallen onderzoeken. Onlangs heb ik zelfs nog een volledig hartonderzoek onderzoek laten uitvoeren. Altijd opnieuw hetzelfde resultaat. Niets abnormaal te vinden.
Ik ben altijd blij als ik het einde van de week haal zonder oververmoeid te zijn. Oorzaak? Niemand weet het.
Sommigen zeggen dat het van de stress is, anderen CVS maar geen van alle testen onderbouwen deze beweringen.
Dit weekend kon ik door deze problemen niet naar Genk. Ik had een vrij zware week op het werk met alle gevolgen vandien. De enige boodschap is rusten op dat ogenblik.
Van nature ben ik iemand die niet stil kan zitten maar je kan je voorstellen dat dit niet evident is. Je moet steeds compenseren als je iets extra doet.
Ik heb er mee leren leven maar het ergste is dat je op heel veel onbegrip stoot (zelfs van mensen uit je directe omgeving).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

chef garde

Citaat van: Jurgen op 12 oktober 2013, 19:01:00 PM

Hmm, als je regelmaat nodig hebt in je leven, dan zou ik je de job niet aanraden.  Wij werken niet volgens een ploegensysteem.  De vroegste dienst bij ons start om 3u45, de laatste dienst om 18u40. 

"Misschien eens een dokter raadplegen" vind ik een flauw citaat.  Er zijn heel veel collega's van mij die te kampen hebben met slaapproblemen, mede door het zeer onregelmatig werkschema.  Neem nu die vroegste dienst, 3u45 beginnen, is bij mij 2u45 opstaan.  Of omgekeerd, 18u40 beginnen, is pas om 02u45 in uw bed.  Ik ben nog relatief jong, 34 lentes en recupereer nog deftig.  Over 15 jaar kamp ik hoogstwaarschijnlijk ook met slaapproblemen.  Mijn pa, bestuurder op rust, kan nu 5 jaar na zijn pensionering, nog geen volledige nacht doorslapen zonder eens wakker te worden. 

Jurgen

Janie: Een dokter kan me daar niet bij helpen hoor. Na 3 jaar in dat ploegensysteem ben ik in het onderwijs begonnen, met uiteraard vaste uren. De eerste weken heb ik veel slaap ingehaald, maar nadien heb ik geen enkel probleem meer gehad. Ik was ook minder snel ziek en voelde me veel fitter dan voordien en had ook weer tijd en vooral goesting voor mijn hobbies.

Als een treinbegeleider echt met zo'n vieze uren werkt, dan denk ik dat ik zelfs niet moet beginnen want dat hou ik geen 3 jaar vol.
Mvg, Jurgen

janieburton

Citaat van: chef garde op 13 oktober 2013, 10:10:42 AM
"Misschien eens een dokter raadplegen" vind ik een flauw citaat.

Das geen flauw citaat, in de jaren tachtig had ik ongeveer het zelfde probleem, ik was altijd vermoeid en viel altijd tijdens de dag in slaap op mijn vrije dagen, na een onderzoek had men het probleem gevonden(gelukkig) en men heeft een behandeling voorgeschreven en na een aantal maanden was het probleem opgelost(gelukkig voor mij was het relatief gemakkelijk op te lossen).

Ik ken verschillende mensen in mijn vriendenkring die in continudienst(men kan elk uur of elk 1/2 uur van de dag aan zijn dienst beginnen) werken of in 3 ploegen systeem werken en die zeggen allemaal als je het ploegensysteem wil volhouden dan moet je je leven aanpassen aan het ploegensysteem daarmee willen ze zeggen dat als je om 4 uur in de morgend moet beginnen dan blijft hij nooit later op dan 20 uur s'avonds en als hij tot 2 uur s'morgens moet werken dan blijft hij slapen tot 10 à 11 s'morgens. Want anders is het volgens hen niet vol te houden.

argilla

ik heb 35 jaar vol continu gewerkt in een 3 ploegensysteem 24/24 u één weekend in de maand vrij.  Vooral s'nachts werken deed ik graag  ja echt het was een heel ander ritme. Trager veel trager . Het was  ook ( als produktie operator in de chemie) romantischer . je zag de nachtelijke hemel , de winter ( was soms hard, als het kwik laag ging,  maar toch goede herinneringen aan) Stil ook,  geen geraas van auto's , veiliger op de baan.
Alle mensen met wie ik samenwerkte hadden dat gevoel ook. Het leven in slow motion.
Geen bazen, en toch was het werk ook gedaan.

Der is maar een ding als je geen nachtraaf bent of je kan je niet goed aanpassen aan wisselende omstandigheden ...... blijf van het ploegenwerk weg. Ga  overdag werken.

Daar tegenover stond een loon om "U" tegen te zeggen. Deze lagen zeer ruim boven het gemiddelde loon. Zeg maar off shore lonen. En dat maakt ook wel veel goed !
Er ging een grapje rond bij ons: Allee mannen ik ga der nog eens eentje lozen ( nu proper gezegd destijds klonk het anders)  aan 13 € per minuut ! Dure s.....nt (shit)  :D :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Daar tegenover stond een loon om "U" tegen te zeggen. Deze lagen zeer ruim boven het gemiddelde loon. Zeg maar off shore lonen. En dat maakt ook wel veel goed !
Er ging een grapje rond bij ons: Allee mannen ik ga der nog eens eentje lozen ( nu proper gezegd destijds klonk het anders)  aan 13 € per minuut ! Dure s.....nt (shit) 

Is dat niet wat overdreven????Dat maakt €780 per uur,€6240 per dag???? ::)

groeten eddy