Treinbegeleider, risicoberoep???

Gestart door janieburton, 30 september 2013, 11:10:55 AM

SuSke

Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 19:45:42 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 19:36:59 PM
Omdat de lokale politie op de toestellen van de MIVB betaalt worden door de stad Brussel ????
Ik denk niet dat onze minister van Binnenlandse zaken staat te springen om de "federale" politie te betalen om op de trein te zitten. Door het verkeer buiten de politiezones kan je dat niet regelen met de "lokale" politie.

Dat men via een veiligheidstaks op de treinbiljetten dan de federale politie "reserve" betaald om zich op de trein op te houden.

Zend een open brief naar de Minister van Binnenlandse Zaken en naar de Korpschef van de Federale Politie.

Of beter, als er zo iets gebeurt op de trein waar je toevallig op zit als reiziger, kom tussenbeide en laat voelen dat er zoiets bestaat als "sociaal engagement" en "sociale verantwoordelijkheid", maar kom niet klagen als ze jou eerst in de kliniek meppen of verbaal molesteren en dan de treinbegeleider.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Janie,

Waarom honderd ideeën gaat verkondigen, als er al iets bestaat, maar niet naar behoren werkt: justitie >:(

Roland

janieburton

Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 22:52:57 PM

Of beter, als er zo iets gebeurt op de trein waar je toevallig op zit als reiziger, kom tussenbeide en laat voelen dat er zoiets bestaat als "sociaal engagement" en "sociale verantwoordelijkheid", maar kom niet klagen als ze jou eerst in de kliniek meppen of verbaal molesteren en dan de treinbegeleider.

Dat heeft een jongen gedaan aan een café in Antwerpen en het resultaat is gekend,  :(

Dat neemt niet weg dat als ik in het zelfde coupé zou zitten waar een treinbegeleider zou worden gemolesteerd dat ik zeker de treinbegeleider zou helpen, maar er is een maar... en zoals rgp schreef zo zijn er wetten en die wetten zouden zich wel eens tegen de helpende reiziger kunnen keren.

Citaat van: rgp op 07 november 2013, 07:57:54 AM
Janie,

Waarom honderd ideeën gaat verkondigen, als er al iets bestaat, maar niet naar behoren werkt: justitie >:(

Roland

Ja, waarom? als Justitie niet werkt moeten er andere oplossingen gevonden worden maar voor bepaalde problemen wil men blijkbaar geen oplossingen vinden en zegt men: Justitie moet het oplossen.

De simpelste oplossing zou zijn alle treinbegeleiders worden leden van securail, en deze treinbegeleiders hebben dan de zelfde semi politioneele bevoegtheid( ze zijn dan beveiligingsagenten) en dit is dan geen meerkost aan de NMBS en de reizeigers.

rgp

Janie,

Verkeerd ! 

1° Treinbegeleiders lid van securail (incl bevoegdheden) betekent wel een meerkost.  Of denkt ge dat ze die bijkomende functie gratis gaan uitvoeren ?

2° Securail heeft ook maar beperkte bevoegdheden.

Het is zowals bij de politie: men arresteert iemand, maakt de papieren op en justitie laat hem lopen.

Er is dus dringend nodig:

1° een hervorming van de huidige rechtspraak, meer speciaal haar mogelijkheid tot effectief straffen
2° richtlijnen over effectief straffen

Wat "hulp" bieden betreft is het zo dat je inderdaad moet opletten, maar er is een wet dir zegt: als er geen slachtoffer gevonden wordt, kan men ook niet vervolgd worden.

Roland

janieburton

Roland,

Wat mij verbaast is het uitblijven van een reaktie, van de zeer sterke vakbonden bij de NMBS op de agressie tegenover de treinbegeleiders.

Anders spreken die vakbonden steeds van staken bij het minste probleem maar bij het steeds terugkerende probleem van agressie tegenover de treinbegeleiders blijven ze opvallend stilzwijgend. 

rgp

Janie,

Er is gestaakt geweest voor agressie, maar ik denk ook dat diezelfde vakbonden begrijpen dat de mogelijkheden van de NMBS ook begrensd zijn.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 08 november 2013, 13:25:03 PM
Janie,

Er is gestaakt geweest voor agressie, maar ik denk ook dat diezelfde vakbonden begrijpen dat de mogelijkheden van de NMBS ook begrensd zijn.

Roland

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook niet echt voor staken maar anders staan ze altijd klaar met ronkende verklaringen maar nu hoort men niets van uit die hoek.

Vraagje, als een treinbegeleider wordt gemolesteerd mag een andere passagier aan de noodrem trekken?(volgens mij is dat een noodgeval als de treinbegeleider wordt aangevallen)