Treinbegeleider, risicoberoep???

Gestart door janieburton, 30 september 2013, 11:10:55 AM

Stieven76

Argilla,

Waar heb je dan gewerkt? Ik zelf heb 12 jaar volcontinue gewerkt, ook in de chemie. Bij Dupont in Mechelen, plastiekafdeling. Memories...  :)
Zelf ben ik ook van Mechelen en toen ik nog daar woonde had ik eigenlijk ook weinig last van de ploegen, zelfs de nacht deed ik wel graag. Maar ik was dan ook op nog geen kwartiertje thuis.  Er waren wel enkele collega's die 's nachts rondliepen als zombies of zelfs tijdens de late of dag shift. Een ploegensysteem, en dan zeker volcontinue is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.
Later ben ik dan naar Aalst verhuist en dan werd het toch ineens een pak zwaarder, zeker als je na de nacht nog een uur moest rijden, file op de ring inclusief. Dan heb ik toch meer dan eens veel geluk gehad op de baan. Ik was altijd stik kapot wanneer ik thuis kwam. Ondertussen was ik begonnen met een opleiding informatica en ben ik overgestapt naar een dag job, terug op een kwartiertje van mijn deur. Het enigste wat ik daar soms aan mis was inderdaad de vrijheid die je had. Veel dagen thuis in de week en nog eens extra veel verlof ook  :D Het loon was even inleveren maar de quality time met vrouw en kind ging wel serieus omhoog.

@Eddy,
Het zal wel per uur zijn dat hij bedoeld veronderstel ik, al vind ik dat wel weinig als ik vergelijk wat wij toen hadden per uur en dat is toch een dikke 5 jaar geleden..

conducteur

Ik heb 3 avonden de trein 's nachts gekuist van 23h tot 5h en dat is méér dan genoeg. Voor mij liefst niet meer.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

#62
Vorige donderdag, 31 oktober was het weer prijs, nu 2 maal.

Bij 1 incident is zelfs de treinbegeleider vervangen in Lier.

Volgens de NMBS in het TV Nieuws wordt er in de opleiding wel aandacht geschonken aan het item geweld.

Blijkbaar schort er toch iets aan die opleiding.

Misschien een nieuw onderdeel in de opleiding opnemen: zelfverdedeging(karate?) voor treinbegeleiders.  ;)


 

conducteur

stoppen agressors aandacht te schenken hier? Vanaf nu is er het draadje zever...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rgp

Janie,

Er schort niets aan de opleiding, dat is wat de politiek correct denkenden, met de geiten wollen sokken believers op kop u willen laten geloven >:(

Het enige wat men moet doen is consequent optreden door justitie in heel de samenleving.

De agressors zijn meestal "gekend door justitie".  Gewoon effectief straffen zonder pseudo sociale gunstmaatregelen.

vb: voor Belgen: effectieve gevangenisstraffen en effectieve boetes (in verhouding van het misdrijf uiteraard)
voor niet-Belgen en voor nieuwe Belgen: idem maar uitzitten de straf in hun thuisland (zet ze af in de internationale zones van de luchthaven van hun thuisland) en bijkomend een verbod op verblijf in België voor een aantal jaren.

Gevolg:
1° een effectievere grotere veiligheid
2° geen nieuwe gevangenissen nodig
3° diegene die zich wel aan de regels houden (Belgen en niet-Belgen) zullen meer gerespecteerd worden.

Roland

janieburton

Citaat van: conducteur op 04 november 2013, 22:49:37 PM
stoppen agressors aandacht te schenken hier? Vanaf nu is er het draadje zever...

Ik schenk geen aandacht aan agressors maar aan het feit dat weer iemand die zijn werk naar behoren doet weer verbaal en/of fysiek wordt aangevallen en dat men blijkbaar bij de NMBS het probleem niet echt onder controle krijgt
 

rgp

Janie,

De NMBS niet onder controle krijgt ?

Neen, justitie die zijn werk niet doet  >:( >:(

Roland

chef garde

Citaat van: rgp op 05 november 2013, 12:55:11 PM
Janie,

Er schort niets aan de opleiding, dat is wat de politiek correct denkenden, met de geiten wollen sokken believers op kop u willen laten geloven >:(

Het enige wat men moet doen is consequent optreden door justitie in heel de samenleving.

De agressors zijn meestal "gekend door justitie".  Gewoon effectief straffen zonder pseudo sociale gunstmaatregelen.

vb: voor Belgen: effectieve gevangenisstraffen en effectieve boetes (in verhouding van het misdrijf uiteraard)
voor niet-Belgen en voor nieuwe Belgen: idem maar uitzitten de straf in hun thuisland (zet ze af in de internationale zones van de luchthaven van hun thuisland) en bijkomend een verbod op verblijf in België voor een aantal jaren.

Gevolg:
1° een effectievere grotere veiligheid
2° geen nieuwe gevangenissen nodig
3° diegene die zich wel aan de regels houden (Belgen en niet-Belgen) zullen meer gerespecteerd worden.

Roland
Helemaal met u eens!!!   :)


janieburton

#68
Citaat van: rgp op 05 november 2013, 15:56:50 PM
Janie,

De NMBS niet onder controle krijgt ?

Neen, justitie die zijn werk niet doet  >:( >:(

Roland

Je hebt gelijk maar....

Als justitie niet zijn werk doet moet de NMBS dan zijn personeelsleden laten "aframmelen"?

Ik denk van niet.

Als justitie faalt en het faalt op alle domeinen dan zou de NMBS als goede werkgever het heft in eigen handen moeten nemen en zijn personeelsleden moeten "beschermen" met alle middelen.

Misschien wat meer rood op de trein laten meerijden, op elke trein één.







 

Rangeerduivel

Meer blauw op straat,meer rood op de trein...

Wat zijn dat Janie,Russen?

;)

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 05 november 2013, 20:28:16 PM
Meer blauw op straat,meer rood op de trein...

Wat zijn dat Janie,Russen?

;)

Securail is toch in het rood gekleed of vergis ik me.
 

rgp

Janie,

Heb je al van wetten gehoord ?

Een bedrijf, eender hetwelke, maar slechts handelen binnen de grenzen van de wet.  Anders is er anarchie en cowboytoestanden.

Meer rood op de trein ?  Waar gaan ze die halen ?  Ge denkt toch niet dat werklozen voor die job staan te springen, he, daarvoor zijn de uitkeringen nog steeds veel te hoog.

En de kost van dat "extra" moet dan door de reiziger betaald worden, ge gaat de reizigers en de de "gratis" adepten nogal zien reageren.

Roland

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 06 november 2013, 16:14:40 PM
Janie,

Heb je al van wetten gehoord ?

Een bedrijf, eender hetwelke, maar slechts handelen binnen de grenzen van de wet.  Anders is er anarchie en cowboytoestanden.

Meer rood op de trein ?  Waar gaan ze die halen ?  Ge denkt toch niet dat werklozen voor die job staan te springen, he, daarvoor zijn de uitkeringen nog steeds veel te hoog.

En de kost van dat "extra" moet dan door de reiziger betaald worden, ge gaat de reizigers en de de "gratis" adepten nogal zien reageren.

Roland

Roland
Dat er wetten zijn dat weet ik maar moet een bedrijf dan zijn personeelsleden zomaar laten "aframmelen", bij wijze van spreken is er nog gelukkig geen zwaar gewonde gevallen onder de treinbegeleiders(Als ik me niet vergis is de wet toch ook aangepast voor securail na het dodelijk incident in Brussel Centraal en mogen zij pepperspray gebruiken  en daarvoor was dat niet of vergis ik me).

Ik zeg ook niet dat men een "knokploeg" op elke trein moet zetten maar dat de NMBS het probleem stevig moet aanpakken binnen een wettelijk kader.

Mbt tot de werklozen, misschien is de uitkering te hoog en misschien is het loon(van iedere werknemer) te laag omdat men teveel belastingen heft.[het is een discusie van de pint is half vol en de pint is half leeg, als men 1.000 of 1.200€ werklozensteun krijgtmet 1 kind ten laste als alleenstaande{gehuwde werklozen krijgen veel minder} en uw huishuur is gemiddeld 600 à 750€ voor een simpel appartementje{sociale woningen zijn er te weinig en de wachtrij is lang} dan is 1.200€ niet veel].

Dat men op elk treinticket een veiligheidstaks voegt om de kost van de mensen van securail te bekostigen, en diegenen die gratis reizen moeten eerst langs het loket om de veiligheidstaks te betalen, wat men ook kan doen is gewoon het gratis reizen afschaffen.

Toch nog even een opmerking, waarom kan de MIVB, de Brusselse vervoermaatschappij wel locale politie op bus, tram en metro en in de metrostations krijgen en de NMBS niet (ik weet der is de spoorwegpolitie maar die zijn onderbemand).


 

SuSke

Omdat de lokale politie op de toestellen van de MIVB betaalt worden door de stad Brussel ????
Ik denk niet dat onze minister van Binnenlandse zaken staat te springen om de "federale" politie te betalen om op de trein te zitten. Door het verkeer buiten de politiezones kan je dat niet regelen met de "lokale" politie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 19:36:59 PM
Omdat de lokale politie op de toestellen van de MIVB betaalt worden door de stad Brussel ????
Ik denk niet dat onze minister van Binnenlandse zaken staat te springen om de "federale" politie te betalen om op de trein te zitten. Door het verkeer buiten de politiezones kan je dat niet regelen met de "lokale" politie.

Dat men via een veiligheidstaks op de treinbiljetten dan de federale politie "reserve" betaald om zich op de trein op te houden.