Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Een brug in Antwerpen: De (oude) Straatsburgbrug

Gestart door Binco, 25 september 2013, 20:25:54 PM

Binco

Wie kan mij vertellen welke brug dit is (of was, want weet niet of ze nog bestaat!)?

foto: C. Hertogs

Alvast bedankt  ;)



-> Ik kon dit ook in 'Gezocht' zetten ...

EDIT: naam aangepast: zie verder in het draadje

Metpetergaathetbeter

een ophaalbrug Binco  ;D

helaas kan ik je niet helpen  :(

Groeten Peter ;)

Steam.N

Een mooi bouwsel !
Geen idee waar die staat/stond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 september 2013, 20:31:21 PM
een ophaalbrug Binco  ;D

helaas kan ik je niet helpen  :(

Groeten Peter ;)


Oei nogal verwarring, want dit is een basculebrug van het strausstype... Er staat een in Zeebrugge die er krak hetzelfde uitziet, waar de tram moet over rijden als de brug over de normale route aan de sluis te Zeebrugge open staat...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rangeerduivel



De foto komt er bij mij niet helemaal door,ik kan enkel de bovenkant van de brug zien,maar ze doet mij sterk denken aan de Oosterweelbrug.
Mensen uit A'pen zullen dit kunnen beamen of tegenspreken.
Grtn
Rudy

Binco

Rudy,
De Oosterweelrbug is het zeker niet,
Om het even aan te tonen heb ik een foto van Peter Van Gestel geleend:

by Peter Van Gestel

Rangeerduivel


De foto is er ondertussen helemaal doorgekomen,en ik moet je gelijk geven Stephen,
het is ze niet.
Sorry,ik probeerde maar behulpzaam te zijn

Grtn
Rudy

Binco

Citaat van: Rangeerduivel op 25 september 2013, 21:42:31 PM

...
Sorry,ik probeerde maar behulpzaam te zijn

Grtn
Rudy

Waarvoor dank Rudy  ;) Iedereen trouwens!!
De brug schijnt niet zo bekend te zijn! Vooral de huizen op de achtergrond zijn een raar gegeven vind ik!

Metpetergaathetbeter

http://www.geschiedenisvanantwerpen.be/forum/viewtopic.php?f=4&t=179

deze lijst eens bekijken en er staat bijna bovenaan een bascuulbrug bij !
spoorwegbruggen antwerpen ingetikt !
Groeten Peter ;)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter



Binco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 september 2013, 21:58:58 PM
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/10738/beelden

siberiabruggen is het juiste antwoord !
Groeten Peter ;)

Ze lijkt er heel sterk op maar is het niet!
Op de plaats waar de huizen staan loopt dan een dok.
Op mijn getoonde foto (van Carlo Hertogs) is het ook een dubbele, daar waar de siberiabrug een enkele is.

Van de siberiabrug zou ik al heel veel details ed kunnen halen, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar de plaats en naam van deze brug!

conducteur

Ben ik niet zeker, Hugo! Op google earth 'siberiabruggen' levert een straussbrug en een ophaalbrug op. Het zou me verwonderen moesten ze een brug voor de helft vervangen. Het kan ook aan de ouderdom liggen van de foto, maar in de buurt nergens huizen te zien. De trein is verdwenen, dat kan wel zijn, maar toch... Er is nergens in de buurt van de brug het bord 'einde bebouwde kom Antwerpen' te vinden.


51°19'36.51"N   3°11'53.42"O is ook een straussbrug, maar niet die, die je zoekt!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

B_Modelbouw

#14
Zoek niet verder naar deze brug, want ze bestaat niet meer en is vervangen door een vaste brug over het Straatsburgbrug ... De naam van de brug was Albertbrug (aanvang Albertkanaal).
De huizen die je ziet staan er nog steeds en staan in de Elzasweg

Even ook vermelden dat dit een beweegbare brug van het Strausstype was ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug op vier scharnierpunten doet bewegen.
De Oosterweelbrug is dan weer van het Scherzer type ... Tegengewicht boven de rijbaan en aandrijving via heugelbalken die de brug doen bewegen over een groot rolsegment.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC