Een brug in Antwerpen: De (oude) Straatsburgbrug

Gestart door Binco, 25 september 2013, 20:25:54 PM

Herwig

@ Paul Modélisme  en zo,

Dokken, kaaien en bruggen.....

Het Mobov-clubhuis (douanekantoortje) was ten noord-oosten van het Houtdok en ten noord-westen van het Asiadok.  Er werd door de clubleden ook gesproken van  "de Kambalastraat".
Het gebouwtje stond (is afgebroken...)  vlakbij de Luikbrug en de Asiabrug.  Deze verdwenen Luikbrug  "ging"  over het Asiadok van de Westkaai naar de Oostkaai... .
Kambala verwijst naar een tropische houtsoort, zoals de omliggende straten Afzelia en Meranti, niet toevallig alle aan het ...Houtdok.

(Het Lobroekdok echter bevindt zich nog steeds naast het  ....Albertkanaal. Net niet onder de viaduct van de Antwerpse ring)
Avondgroeten,
Herwig

modèlisme

Inderdaad Herwig het is niet het lobroekdok.
Ik kon op de naam van het dok niet komen en het enige dok dat in mij opkwam was het lobroekdok. Maar dat ligt aan de slachthuislaan en is enkel verbonden met het Albertkanaal. Heel vroeger lag er wel een brug.De fundering ervan hebben wij afgebroken tijdens de verbredingswerken van het Albertkanaal.
Het lobroekdok was een schuildok voor binnenschepen.  Achteraf lagen er bijna uitsluitend jachten van de Antwerpse jachtclub.
De luikbrug ging niet over het Aziadok, maar aan de toegang naar het Straatburgdok, dat in beheer is bij de Dienst voor de SCheepvaart. Het Aziadok begint 50 m opwaarts naar het Aziadok.
En die 50 m behoort bij het patrimonium van de Dienst voor de Scheepvaart.
Bedankt voor het rechtzetten van de naam van het dok.
 

Herwig

@ Paul Modélisme,

...Luik- en andere havenbruggen....

De Luikbrug   "ging"    inderdaad over de smallere verbinding tussen Asiadok (zuid) en Straatsburgdok (noord).
Is dit verbindingsstukje dan niemandsland wat benaming betreft? Het lijkt wat op een sluis of sas, maar is het dus niet. 't Is gewoon een passage van dok naar ander dok.
Je vertelt iets over   "patrimonium"   en  "Dienst  Scheepvaart". Dit is me echter niet totaal duidelijk... .
Je verklapt ook:   " ...WE  hebben brugfundering aan Albertkanaal opgebroken..."    " ...WE..."   ?

Lijkt de nog aanwezige Mexicobrug (westzijde v.h. Houtdok) niet enigszins op de verdwenen Straatsburgbrug?

Middaggroeten,
Herwig..

Binco

Citaat van: Herwig op 30 september 2013, 14:22:00 PM

Lijkt de nog aanwezige Mexicobrug (westzijde v.h. Houtdok) niet enigszins op de verdwenen Straatsburgbrug?


Neen, dat is een heel andere brug.
De Siberiabrug en de inmiddels afgebroken Albertbrug lijken een beetje op de oude Straatsburgbrug, alleen heeft deze laatste een dubbelwegdek.

Inmiddels heb ik al heel wat plannen van Straussbruggen waar al heel wat info uit te halen valt.
Moest er nu nog een plan bijzitten van de Straatsburgbrug zelf dan ben ik vertrokken!


Steam.N

Als je enkele goeie fotos hebt van vóór- en zijaanzichten, en een handige omreken-excel, is een plan tekenen écht niet nodig.
Zo heb ik het NEEB station en aanverwante gebouwen toch kunnen realiseren.
Een probleem heb je, als de foto schuins getrokken is, omdat dan het perspectief parten begint te spelen met horizontale afstanden/afmetingen.

Trouwens, Gerolf heeft ooit in een MSM-uitgave, zíjn methode toegelicht, om vanaf fotos juiste afmetingen af te leiden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

En van elk type brug ligt er waarschijnlijk nog wel eentje in de haven. Dus gewoon even met schetsboek en vouwmeter (of digitale afstandsmeter) er op uit om een en ander na te meten.

Staat me ook nog te wachten  ;D   ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

CiteerDus gewoon even met schetsboek en vouwmeter (of digitale afstandsmeter) er op uit om een en ander na te meten.

Serieuse vouwmeter... Die bruggen zijn geen kleintjes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

B_Modelbouw

Als je dan toch een beweegbare spoorwegbrug wil gaan nabouwen volgens het Strausstype, waarom dan niet de Lillobrug ?
Is nog een van de weinige bruggen in de wereld van dit type (twee brugflappen die in elkaar grijpen) en er rijden nog dag-
dagelijks verschillende treinen over ... Maar ja, dan heb je weer een behoorlijke lengte nodig ...

Plannen van de bruggen zijn er nog, informeer eens bij het Havenbedrijf van Antwerpen ...
Verschillende types zijn er genoeg;
- Draaibruggen
- Straussbruggen
- Scherzerbruggen
- Ophaalbruggen
- Basculebruggen
   
De laatste staat nog op 't programma om zelf eens te gaan bouwen ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Binco

Citaat van: B_Modelbouw op 01 oktober 2013, 10:42:53 AM
Als je dan toch een beweegbare spoorwegbrug wil gaan nabouwen volgens het Strausstype, waarom dan niet de Lillobrug ?
Is nog een van de weinige bruggen in de wereld van dit type (twee brugflappen die in elkaar grijpen) en er rijden nog dag-
dagelijks verschillende treinen over ... Maar ja, dan heb je weer een behoorlijke lengte nodig ...

Dat is me toch wel wat te groot, ik wil het 'kleinschaliger'! Korte treintjes, kleine bedieningen.

Citeer
Plannen van de bruggen zijn er nog, informeer eens bij het Havenbedrijf van Antwerpen ...
Reeds gebeurd  ;)

OMC

Citaat van: stefanic op 26 september 2013, 06:42:15 AM
Dat is Strengelspoor. Simpelweg dubbelspoor, maar daar er te weining plaats is op de brug liggen de sporen dichter bij elkaar dan het vrije ruimteprofiel toelaat (wel evident waarschijnlijk).
Dergelijk spoor ligt vandaag nog steeds tussen Geraardsbergen en Edingen, in de tunnel van Overboelare.

Ik wist niet dat er in de tunnel van Overboelare ook een strengelspoor lag? Nuja, we leren elke dag bij!
In de Gemmenicher Tunnel op lijn 24 heb je ook zo'n soortgelijk spoor maar dan met wissels voor en na de tunnel voor treinen buiten het normale profiel toe te laten de tunnel te betreden. Ging destijds vooral over legertreinen.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

modèlisme

#40
Herwig,
Ik schreef  "We " omdat ik diensthoofd van het 6de district was van de " Dienst voor de Scheepvaart " en mijn bureel was in het Straatsburgdok te Antwerpen.
Ben nu wel al 10 in pensioen.
De vaargeul tussen de Albertbrug en de Staatsburgbrug  behoorde bij het patrimonium van de Dienst voor de Scheepvaart en werd verbindingsdok genoemd.
De grens tussen de Dienst voor de Scheepvaart en de haven van Antwerpen begon 50 m afwaarts de Albertbrug.
Toen we de 3 Straussbruggen lieten afbreken, was ik nog in dienst en heb toen spijtig genoeg de oude plannen niet meegenomen.
Ik heb wel de plannen van beide Vierendeelbruggen. die in het 6de district gelegen waren. De wegbrug te Oelegem en de spoorbrug te Herentals.
Het 6de district ging van Antwerpen tot Herentals ( Albertkanaal ) en het kanaal Dessel Turnhout van Schoten tot 50 m opwaarts  brug 1 Turnhout.
Ik heb wel mooie foto's van de hefbrug van het Belgisch lijntje te Turnhout.
Groetjes,
Paul.
 

Herwig

@ Paul Modélisme,

Dank voor    "I. I."    (interessante info!)
'k Heb trouwens voor enkele weken boeiende foto's geklikt van de  "aanbruggen"  van het ex-Bels Lijntje (Turnhout),
vanaf de chique splinternieuwe metalen fiets-/wandelbrug over de vaart.... .  Ook de totaal heraangelegde onmiddellijke omgeving is de moeite waard... .
((Pssst.:   het terras van de    "Largo",   aan de oude haveninham & de klassieke Joosen-veevoedersilo's, is aan te bevelen...))
...
Middagkoffiegroeten,
Herwig..

Steam.N

Citaat van: modèlisme op 01 oktober 2013, 12:45:09 PM
... Ik heb wel mooie foto's van de hefbrug van het Belgisch lijntje te Turnhout. ...

Wil ik dáár nu net wél in geïnteresseerd te zijn ...
Paul, als je een copietje kunt missen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

...kruising Bels Lijntje / Kempische vaart...( zie hierboven...)

Voor binnenschippers vormen die schuinsliggende restanten van de spoorbrug wel een flessenhals... .  'k Vraag me af of die arduinen dingen er nog lang in de vaarweg zullen liggen?  Als het formaat(*) van de schepen zou vergroten, vormen die obstakels een lastig probleem.
Trouwens ook benieuwd naar die oude foto's van de vroegere brug en omgeving... .
Avondgroeten,
Herwig.
(* de breedte van de  "lichters"   wordt nu reeds beperkt door de oude (wel gemoderniseerde) sluizen op 't Kempisch Kanaal/Vaart.)

modèlisme

Herwig,
De juiste naam voor het Kempisch kanaal is het kanaal van Dessel naar Schoten over Turnhout.
Ik moet die foto's van de spoorbrug van het Bels lijntje  inscannen en dan stuur ik die wel op naar jullie privé email adres. De foto's zijn exclusief en mogen niet gebruikt worden voor publicatie.

De brug van het ex Bels lijntje was eigendom van de spoorwegen en toen ze de brug afbraken , wilden ze de landhoofden niet afbreken, daar hebben we toen genoeg besprekingen tijdens vergaderingen over gehad, het was ook wel gevaarlijk aan die oude smalle dijken met een kanaal in ophoging.
Dat brugje ging enkel naar beneden ( ophaalbrug ) als er een trein was, verder kon de scheepvaart steeds door.
Ik heb de nieuwe brug nog niet gezien. Ik beweeg mij niet meer langs mijn vroeger werkdistrict.
De besprekingen over de vernieuwing in de omgeving van de kom met yachthaven aan aan brug 2 heb ik wel gevoerd met het stadsbestuur toen.
De kom aan Joosens Luycks lag juist buiten mijn district. Opwaarts die 50 m grens opwaarts brug 1 .Dat was het district  ( toen 3de - 4de district ) van mijn collega en daar kwam ik enkel als hij in verlof was en ik hem moest vervangen en dan nog als er in die omgeving een averij was of problemen waren.