Station Blankenberge wordt binnenkort afgebroken

Gestart door dieselfreak, 02 september 2013, 13:36:35 PM

SuSke

als je ze op de juiste manier onderhoud wel, maar daar wringt meestal het schoentje. dat is ook zo met de "archeologie".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#61
Als je de onwaarschijnlijke technische &  financiële inspanning beschouwt die bijvoorbeeld het Antwerpse Centraal Station heeft ondergaan, als historisch waardevol openbaar gebouw... . 

[pardon, Antwerpen is niet Blankenberge, alhoewel als je het dialect hoort op de Blankenbergse terrasjes... .]

SuSke

Zeker rekening houdend met het feit dat het Centraal Station van Antwerpen ei zo na ook tegen de vlakte was
gegaan.
Gelukkig waren er enkele snuggeren die het potentieel van het station inzagen. Daardoor prijkt de "Middenstatie" mee aan de kop op de lijst van 's werelds mooiste stations.
Vraag is natuurlijk of je voor elk station een soortgelijke investering kan verantwoorden
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Renoveren/behouden stations:

Het voormalige station Blankenberge zou dan NIET de moeite zijn geweest... .
Het gebouw zat misschien vol met asbest?

conducteur

Dat kan men intussen veilig verwijderen zonder het te moeten afbreken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Citaat van: conducteur op 04 februari 2014, 12:38:47 PM
Dat kan men intussen veilig verwijderen zonder het te moeten afbreken...
Juist, dat kan men, maar tegen welke prijs en binnen welke termijn.
Verder kan je een bestaand gebouw NIET asbest-VRIJ maken, alleen asbest-ARM.
Er zal altijd asbest behouden blijven en je zal een hele rits restricties krijgen voor werken in en aan het gebouw, soms zelfs tot in het absurde toe.
Geloof me, ik heb zelf 5 jaar van mijn carriere gesleten op het meest besproken asbest bevattende gebouw in België - Berlaymont en die regels zijn soms absurd maar noodzakelijk.

Bedenk dat men zich momenteel zelfs al zorgen maakt over de toepassing van minerale wol en glasvezel isolaties met betrekking tot mogelijke schadelijke gevolgen voor de mens die een zeer sterke gelijkenis vertonen met asbestose.

Verder heb je dan de hyperstrenge vlaamse regelgeving in verband met ecologisch en hygro-thermisch gedrag van gebouwen waaraan een nieuwbouw, vernieuwbouw en verbouwing heden ten dage moeten voldoen.

Daarnaast krijg je ook de wijziging in gebruik en bestemming van je gebouw welke soms zulke impact hebben op de basisstructuur van je gebouw dat je meer moet afbreken dan er blijft staan.

Daarom is afbreken soms het enige middel om een gebouw terug binnen de geldende regels te krijgen.
En ik weet dat men soms bestaande gevels laat staan bij "invullende" nieuwbouw, maar ik ken het prijskaartje van zulke akkefietjes en daar lach je niet mee.

Citaat van: Herwig op 04 februari 2014, 12:18:57 PM
Renoveren/behouden stations:

Het voormalige station Blankenberge zou dan NIET de moeite zijn geweest... .
Het gebouw zat misschien vol met asbest?

Zoals gezegd is het steeds een afwegen, dansen op een slappe koord. Voor iedereen goed doen, is onmogelijk maar je moet soms het algemeen belang stellen voor het belang van een "kleine" groep. Want dat zijn wij "spoorweg-liefhebbers" nog altijd in de ogen van de administratie (kijk maar in het draadje van Stefanic over "Locomatic" -  http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19755.0.html).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

Citaat van: SuSke op 04 februari 2014, 13:08:36 PM
Citaat van: conducteur op 04 februari 2014, 12:38:47 PM
Dat kan men intussen veilig verwijderen zonder het te moeten afbreken...
... de hyperstrenge vlaamse regelgeving in verband met ecologisch en hygro-thermisch gedrag van gebouwen waaraan een nieuwbouw, vernieuwbouw en verbouwing heden ten dage moeten voldoen.

... binnen de geldende regels te krijgen.
Klopt, ik vrees dat we met onze regelneverij we meer kapot doen, dan opbouwen, maar dit ter zijde.
Paul

rgp

Hallo,

Ik kan Frans (Suske) maar enkel gelijkgeven; asbest verwijderen kan maar tegen welke prijs wetende dat het nooit asbestvrij wordt.
Anderzijds denk ik dat 80 jaar geleden bij de bouw van het juist terziele gegane station ook wel opmerkingen zullen gebeurd zijn waarom men het toen bestaande station afbrak.  Een station enkel en alleen voor de treinreizigers in de enge betekenis heeft weinig zin; alle spoorwegactiviteiten kunnen perfect door automaten en digitale borden worden overgenomen.  Het zijn de nieuwe bijgekomen functies die het noodzakelijk maken dat een station nu een veel bredere functie heeft.
Regelneverij: het bestaat dat ga ik niet ontkennen, maar zijn we er zelf niet de schuld van ?  Vroeger bestond er zoiets als "gezond boerenverstand","opvoeding", "normen" en "waarden" en waren een deel zaken vanzelfsprekend en bijgevolg waren regels overbodig.  Vandaag leven we eerder in een situatie van "alles wat niet verboden is, mag" en "ik wil schadevergoeding omdat ik in feite geen gezond boerenverstand heb, geen opvoeding ...........
Een vb: vroeger liep je langs de spoorweg, je werd betrapt door de politie en thuis kreeg je een draai om uw oren.  Vandaag pampert men u, en zoek men uit of de spoorweg echt overal borden, draad enz heeft gezet,want hoe kunnen we nu weten dat we niet op de spoorweg mogen lopen.


Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 04 februari 2014, 14:25:08 PM
Hallo,

Ik kan Frans (Suske) maar enkel gelijkgeven; asbest verwijderen kan maar tegen welke prijs wetende dat het nooit asbestvrij wordt.
Anderzijds denk ik dat 80 jaar geleden bij de bouw van het juist terziele gegane station ook wel opmerkingen zullen gebeurd zijn waarom men het toen bestaande station afbrak.  Een station enkel en alleen voor de treinreizigers in de enge betekenis heeft weinig zin; alle spoorwegactiviteiten kunnen perfect door automaten en digitale borden worden overgenomen.  Het zijn de nieuwe bijgekomen functies die het noodzakelijk maken dat een station nu een veel bredere functie heeft.
Regelneverij: het bestaat dat ga ik niet ontkennen, maar zijn we er zelf niet de schuld van ?  Vroeger bestond er zoiets als "gezond boerenverstand","opvoeding", "normen" en "waarden" en waren een deel zaken vanzelfsprekend en bijgevolg waren regels overbodig.  Vandaag leven we eerder in een situatie van "alles wat niet verboden is, mag" en "ik wil schadevergoeding omdat ik in feite geen gezond boerenverstand heb, geen opvoeding ...........
Een vb: vroeger liep je langs de spoorweg, je werd betrapt door de politie en thuis kreeg je een draai om uw oren.  Vandaag pampert men u, en zoek men uit of de spoorweg echt overal borden, draad enz heeft gezet,want hoe kunnen we nu weten dat we niet op de spoorweg mogen lopen.


Roland

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat in bepaalde stations in Europa zelfs enkele zijn met officiële casino's(met roulette tafels, enz...); het station van Copenhagen zou bijna volledig een "shopping mall" zijn.

Citaat van: SuSke op 04 februari 2014, 13:08:36 PM

Bedenk dat men zich momenteel zelfs al zorgen maakt over de toepassing van minerale wol en glasvezel isolaties met betrekking tot mogelijke schadelijke gevolgen voor de mens die een zeer sterke gelijkenis vertonen met asbestose.


Dan moet ik mij zorgen maken, heb ooit een zeer grote zolder met minerale wol/glasvezel geïsoleerd en dit, dom van mij, zonder stofmasker. Suske waar vind ik meer info over deze ontwikkeling van zienswijze van gebruik door minerale wol/glasvezel?
 

SuSke

Toen ik indertijd bezig was op het Berlaymont gebouw, moest alle isolatie van minerale wol en glasvezel in gesloten LDPE-zakken ingepakt worden alvorens het geplaatst mocht worden. Men was bang dat de fijnste vezels, iets grover dan asbest maar toch voldoende klein, zouden vrijkomen en ingeademd konden worden.

Er is vroeger onderzoek naar geweest of er van minerale wol en glasvezel ook die zeer fijne vezels kunnen vrijkomen en of die hetzelfde effect hebben als asbest in onze longen. We hebben daar toen een referentie van gekregen, maar die werd ook door ons glansrijk naast ons weggelegd.
Ik heb het verder ook niet meer opgevolgd omdat ik niet meer met die materie geconfronteerd wordt, maar het is wel blijven hangen in mijn hoofd.

Ondertussen heeft het NAVB hierover ook een brochure uitgebracht: http://navb.constructiv.be/nl/Welzijnsinfo/Publicaties/Zoeken/Detail.aspx?id={C4E6168D-DC6F-4E52-8886-29B36F901822}, vanaf blz 38 worden de andere "vezelmaterialen" onder de loep genomen om een asbest-2-risico te vermijden.
Echt ongevaarlijk zijn de "vervangende" materialen dan ook niet.

Toen ik in behandeling was voor mijn allergie vroeg de longspecialist me of ik ooit in mijn leven veel met isolatie gewerkt had zonder adembescherming, want anders moest hij daar ook rekening mee houden. Eigenlijk wel om schrik van te krijgen. Sindsdien dubbel alert op de bouwplaats.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

 

Herwig

En   -bijvoorbeeld-    tot in de jaren zestig werd asPestpoeder   ("amiante")  in zakken aangeleverd om handmatig in de dubbele wand van brandkasten te worden geschud en aangedrukt met een T-ijzer, als hitte-isolatie... .                Wisten (toen) de betrokkenen veel.... .

Dan ga 'k nu liever in  B l a n k e n b e r g e  op het oosterstaketsel staan uitwaaien .... .

SuSke

Zo gaat het met veel dingen Hugo.

Als we nu zouden weten welke impact bepaalde dingen die we nu doen, verbruiken, ondervinden, aan bloot gestald zijn, op onze gezondheid kunnen hebben binnen 5, 10 pakweg 20 jaar, we zouden allemaal op het staketsel staan uitwaaien  :-X.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#73
 Herwig  of   Hugo,

Als 'k heer Hugo ooit zou tegenkomen op het oosterstaketsel, dan degusteren we een Haanse Witte...

Met groeten,      Herwig..

(Hugo zou één-en-ander zeker niet    "irritant"   vinden, of?)

SuSke

missingske maar ik ben dan ook maar menselijk  :)

Het was Herwig ipv Hugo
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.