Station Blankenberge wordt binnenkort afgebroken

Gestart door dieselfreak, 02 september 2013, 13:36:35 PM

dieselfreak

Volgende maand gaat het station van Blankenberge tegen de vlakte:

http://www.cvaa.be/nl/nieuws/afbraak-station-blankenberge-gepland-in-oktober

Renovatie van het gebouw zal te goedkoop geweest zijn zeker voor de NMBS? Liever een karakterloze en dure nieuwbouw waar niemand op zit te wachten. Tijd om een rouwregister te openen?
MC

conducteur

#1
Hier in Blankenberge héél veel kritiek op het project, oa van de stadsgidsen, 'laatste avondmaal' in de taverne 'inter-city' in het station, rondleidingen (heb ik helaas moeten missen wegens vakantiejob :( ), maar men blijft vrolijk voortdoen.


Blijkbaar zouden ze al 20 jaar iets willen doen aan de stationsomgeving, maar enkel vorig jaar ongeveer is dat bekendgemaakt. 


Op facebook zijn er '2' pagina's over Blankenberge, Blankenberge leeft (over blankenberge heden, met alle activiteiten edm) en Blankenberge zoals het ooit was, met oude foto's van vroeger. Op beide wordt gesproken over dit project met de nodige kritiek


Het stadsbestuur heeft zich laten vangen aan deze artist impression:



Echter dit project gaat niet door, en het zou een eenvoudig gebouw worden, we weten in Blankenberge zelf nog NIET hoe het er zal uitzien. Een echte schande als je het mij vraagt.


Het gaat niet over het station, maar de ganse stationsbuurt: er komt op de parking waar de goederenloods staat een nieuwe woonwijk, wie wil komen wonen in Blankenberge: in elke straat kun je een woning/appartement/studio/... kopen/huren. Helemaal geen nood dus aan nieuw woningen.


2 hotels in station: het gaat steeds moeilijker voor de hoteliers, en het aantal hotels is de laatste jaren sterk achteruitgegaan. Moet je het die mensen nog moeilijker maken door twee hotels van hotelketens daar in te steken?


Verhuis van VVV-kantoor (het gebouwtje op het plein voor het station, waar de tram stopt) naar het station zou niet doorgaan.


Winkelruimte in station zou ook niet doorgaan, maar dan nog, in elke winkelstraat staat een pand leeg waar je als zelfstandige je zaak kunt starten...


Op de parking naast het station, kant kerkstraat rechttegenover de kerk, komt een 'mooie' parkeertoren, ik moet nog steeds de eerste mooie parkeertoren zien...


Dit is de laatste stand van zaken die ik ken, ik weet niet wat nog correct is hierover want er wordt maar karig informatie gegeven over het project. Alvast voor mij moeten ze er niet aan beginnen. Het is compleet overbodig in mijn ogen.


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dieselfreak

Dus dan gaat dat dure project met een winkelcentrum en twee hotels niet door? Dat is alvast goed nieuws! Nog beter zou zijn als ze het huidige stationsgebouw gewoon laten staan want wat is daar nu mis mee?
MC

conducteur

Ik ben dat niet erg zeker he, de info die we krijgen is zééér beperkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rangeerduivel


Wat mij als onwetende verbaast is dat het gemeentebestuur daar over beslist.
Is het station dan geen eigendom van de NMBS,of delen zij dit eigendom?
In het eerste geval,dan zou deze beslissing enkel door de NMBS mogen genomen worden,op het afleveren van een bouwvergunning na,uiteraard.
Kan de gemeente iemand er toe dwingen om af te breken als het géén statuut van krotwoning heeft?

Help mij uit de onwetendheid a.u.b...

Rudy :-\

Mattias

Citaat van: dieselfreak op 02 september 2013, 13:36:35 PM
Renovatie van het gebouw zal te goedkoop geweest zijn zeker voor de NMBS? Liever een karakterloze en dure nieuwbouw waar niemand op zit te wachten.

Om eerlijk te zijn is het voor mij geen mooi gebouw...  ???
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Jurgen

Maakt het iemand eigenlijk uit in wat voor gebouw hij of zij een treinticket koopt? Als de trein op tijd rijdt ben ik al tevreden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Hervé

Het is vooral plezant dat het één, zoniet het laatste station is waar de bestemmingsaanduiders nog met de hand moeten verwisseld worden ipv een automatisch bord.

Het blijft uiteraard schandalig dat hoewel er amper iemand voordeel bij heeft / voorstander van is dit toch doorgaat. 

GroeteN,
Hervé

Mattias

Citaat van: Hervé op 02 september 2013, 18:43:56 PM
Het is vooral plezant dat het één, zoniet het laatste station is waar de bestemmingsaanduiders nog met de hand moeten verwisseld worden ipv een automatisch bord.
Te Lichtervelde worden de bestemmingen ook nog met de hand geplaatst..  :D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

dieselfreak

Voor mij (en wellicht ook voor vele anderen) is dit gebouw een mooie herinnering aan mijn eerste kennismaking met de Belgische kust eind jaren 60. Ik vind het dan ook jammer dat dit station wordt afgebroken, vooral omdat wat ervoor in de plaats gaat komen ook weer zo'n "functionele" nieuwbouw gaat worden zoals er al zovele zijn. Helaas is Blankenberge geen alleenstaand geval want de stations van Mechelen en Dendermonde moeten er ook aan geloven de komende jaren, en zo zijn er nog meerdere projecten op komst, met of zonder lelijke luifels die handenvol geld kosten. Geen wonder zeker dat de NMBS in slechte papieren zit?
MC

Mattias

Voor mij is het station van Blankenberge eigenlijk meer een verzamelplaats van allemaal marginalen die slechts op 2 maanden van het jaar de weg naar ginds kennen..
Ik krijg weer koude rillingen als ik denk aan die diensten tot FBK met een overvolle trein waalse dagjesmensen... brrr...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Alain

Citaat van: Mattias op 02 september 2013, 19:37:38 PM
Voor mij is het station van Blankenberge eigenlijk meer een verzamelplaats van allemaal marginalen die slechts op 2 maanden van het jaar de weg naar ginds kennen..
Ik krijg weer koude rillingen als ik denk aan die diensten tot FBK met een overvolle trein waalse dagjesmensen... brrr...

Matthias is een beetje grof vandaag. ;)

Peter

In de plaats van dat geld uit te geven (dat ze eigenlijk niet hebben) aan een station dat echt niet vernieuwd moet worden, zouden ze dat beter uitgeven aan de bouw van nieuwe scholen zodat onze kinderen/kleinkinderen in fatsoenlijke klaslokalen lessen kunnen volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Ze hebben dat uiteraard al lang uitgezocht, Peter. Het zou ons zgn niets kosten.


--> Nieuw gebouw komt van "chateau residenties", een investeringsmaatschappij in vastgoed aan de kust, die oa al enkele appartementen heeft gebouwd hier.


-->NMBS 'huurt' het pand van "Chateau residenties". --> maw via belastingen zal die huur betaald worden, en mogen we opdraaien voor de kosten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: Mattias op 02 september 2013, 17:57:17 PM
Om eerlijk te zijn is het voor mij geen mooi gebouw...  ???

Misschien niet het allermooiste gebouw maar ik vind persoonlijk dat stationsgebouwen die bijna allemaal in die tijd in bijna dezelfde stijl zijn gebouwd wel een architecturale waarde hebben.