Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Station Blankenberge wordt binnenkort afgebroken

Gestart door dieselfreak, 02 september 2013, 13:36:35 PM

conducteur

Citaat van: janieburton op 07 september 2013, 22:53:09 PM
Citaat van: Mattias op 02 september 2013, 17:57:17 PM
Om eerlijk te zijn is het voor mij geen mooi gebouw...  ???

Misschien niet het allermooiste gebouw maar ik vind persoonlijk dat stationsgebouwen die bijna allemaal in die tijd in bijna dezelfde stijl zijn gebouwd wel een architecturale waarde hebben.
De voornaamste reden is dat ze destijds in Blankenberge het ontwerp wat te 'modern' vonden. Waar nu zadeldaken zijn hadden oorspronkelijk rechte gevels moeten zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Een gebouw van Van De Velde, een architect die de wereld ons benijdt (oprichter van het Bauhaus), waar overal tentoonstellingen over zijn omdat hij XXjaar geboren/gestorven is. Hier vieren ze dat door een van de weinige gebouwen die er nog overblijven af te breken. Van kultuurbarbaren gesproken.

RGP zal hier straks nog eens uitleggen hoeveel een nieuw gebouw zal opbrengen omdat elke winkelketen van belgië er een vestiging in wil zonder erbij te vertellen hoeveel het gaat kosten aan de belastingbetaler via lease-back (of gewoon huren). Hoeveel het onderhoud gaat kosten in vergelijking van wat er nu staat (voor Luik moeten ze bergbeklimmers huren en 1 reiniging duurt 2 maand, kost enkel honderdduizenden euro's) etc.

CiteerWaar nu zadeldaken zijn hadden oorspronkelijk rechte gevels moeten zijn.

Daken liggen bovenaan, gevels zijn vertikale elementen. Waarschijnlijk bedoel je platte daken. En ja, met platte daken zou het veel mooier geweest zijn. Het was toen zijn tijd vooruit en nu zijn ze in Blankenberge (en/of de NMBS) nog altijd te stom om te begrijpen wat ze in handen hebben. In het buitenland betalen ze om zo'n gebouw te mogen bekijken. Naar de miskleun in Luik komt geen kat kijken.

Enfin, ik twijfel er niet aan dat ze het centraal station in Brussel een van deze dagen ook zullen afbreken. Dat is van Horta. Waarschijnlijk hebben ze daar bij de NMBS ook nog nooit van gehoord. Zullen ze dan net zo'n miskleun neerpoten als het museum in Schaarbeek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Is het Centraal Station niet een beschermd monument?
 

conducteur

even wat berichten van jullie geciteerd op de facebookpagina 'blankenberge zoals het ooit was', ik hoop dat jullie er geen erg bij hebben... (de pagina is enkel toegankelijk voor mensen die iets met Blankenberge te maken hebben, woonplaats, werk,....)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerIs het Centraal Station niet een beschermd monument?

Hoeveel beschermde momumenten moet je hebben die afgebroken/om zeep geholpen zijn nier in dit apeland?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieselfreak

Citaat van: Havoc op 08 september 2013, 22:54:27 PM
CiteerIs het Centraal Station niet een beschermd monument?

Hoeveel beschermde momumenten moet je hebben die afgebroken/om zeep geholpen zijn nier in dit apeland?


De omschrijving "Apenland" is volkomen terecht. Respect voor het verleden is hier ver te zoeken, liever afbreken en een dure nieuwbouw waar niemand op zit te wachten dan renoveren wat doorgaans veel goedkoper is. Maar ja, het geld van de belastingbetaler moet rollen, zo is van hogerhand beslist.
MC

janieburton

Weet iemand wanneer de afbraakwerken beginnen in Blankenberge?


Nuhet station van Mechelen wordt ook afgebroken. Voor wanner is daar de afbraak voorzien?
 

Peter

Volgens het VTM nieuws, starten de afbraakwerken begin oktober 2013
De bouw van het nieuwe station met hotel gaat een paar jaar duren (Proost :-[)
Met vriendelijke groeten
Peter

dieselfreak

Citaat van: janieburton op 09 september 2013, 20:31:54 PM
Weet iemand wanneer de afbraakwerken beginnen in Blankenberge?


Nuhet station van Mechelen wordt ook afgebroken. Voor wanner is daar de afbraak voorzien?

Hier kan je alles volgen over het nieuwe station van Mechelen:

www.facebook.com/pages/Mechelen-in-beweging/116743379700

MC

stropke

De architect van het stationsgebouw van Blankenberge was mijn grootvader Leon De Keyser (Gent 1879-1946) en niet Van de Velde zoals Havoc schrijft.
Hij was niet alleen privé-architect maar ook tekenbureau-overste van de NMBS en in die hoedanigheid ontwierp hij o.a. de stationsgebouwen van Blankenberge en Knokke.
Typisch Belgisch is dat men de NMBS weinig of niets heeft bewaard wat betreft bouwplannen en -tekeningen.
In Gent staan verscheidene art-nouveauhuizen van zijn hand. Hij was een klasgenoot van Geo Henderick en goede vriend van Van de Velde.

rgp

Hallo,

Allé den Havoc trekt weer ten aanval.  ik zou zeggen: schoenmaker blijft bij uw leest en spreek waarover ge iets weet.

* Station Blankenberge is NIET van Van de Velde.
* Luik is één op architectoraal vlak een voltreffer, maar is ook één van de laatste stations van de "oude generatie" inzake onderhoud.
* Een gerenoveerd station komt er omdat er vraag naar is !
* Brussel Centraal is geklasseerd en de renovatie werd in nauwe samenwerking met "Monumenten en Landschappen" uitgevoerd.
* Behouden van oude gebouwen: tot voor pakweg 30 jaar heeft men niet omgekeken naar erfgoed in de brede zin van het woord, daarna heeft men getracht om alles te bewaren (dat is de gekende fenomeen: van het ene uiterste naar het andere)
* In tegenstelling tot prive personen, krijgen openbare instellingen GEEN subsidies voor het onderhoud en de renovatie van geklasseerde gebouwen.

Wat Station Blankenberge betreft: als kind was het volledige station bezet (op de hoek kon ge gaan telefoneren), vandaag staat de helft van het station leeg en is blijkbaar niet meer gegeerd door huurders.  Dit station is gewoon niet meer van deze tijd.  Het renoveren kost veel meer dan een nieuwbouw (onder andere door - ook voor de NMBS geldig - geldende bouwregels).

Ik hoop dat het nieuwe station van Blankenberge de stad een nieuw elan kan geven, wat op dit ogenblik is er van het "volkse" van weleer niet veel meer over, nu is het eerder marginaliteit en exotisme die de bovenhand hebben.

Roland

Herwig

@ forumheren hierboven....,

StationsGebouw Blankenberge   A° 1937:

Citaat uit:  de officiële en zeer ernstige   "Inventaris Bouwkundig Erfgoed":

"...naar ontwerp van architecten Henry Van de Velde en August Desmet en P. Nouille..."  (in deze naamvolgorde)

Specifiek over Henri Van de Velde is er nog een aparte paragraaf.

Van een zekere Leon De Keyser is er géén sprake. (?) 

(zie Google:  Inv. Bouwk. Erfg. Stationsgebouw Blankenberge)

Als partiële (?) Wenduinenaar bezoek 'k Blankenberge met fiets of tram:  zowel station als de stad-zelf lijken
verloederd en dringend aan opfrissing toe (maar in de huidige economische situatie??)

Herwig..


Havoc

Ik denk dat ik eerder een inventaris van het bouwkundig erfgoed geloof over wie een station ontwerpt dan iemand die er brood bij heeft om het af te breken... Misschien moeten architecten eens wat geschiedenis leren? Want van hun architectuur kennen ze geen bal.

Geloof me dat de reizigers niet naar op een "architectonische voltreffer" zitten te wachten maar op goede dienstverlening. Spijtig genoeg gaan ze eerder miljoenen verspillen aan idiote architecten dan daaraan. Mischien dat het station het stad een nieuw elan kan geven, maar dat zal dan enkel gebeuren als er ook treinen toekomen die mensen willen nemen. Daar scheelt volgens mij meer aan dan aan dat gebouw. Die wrakken die ze nu laten rijden of die nieuwe misbaksels die ofwel in panne vallen ofwel totaal geen comfort bieden gaan geen mensen overtuigen om de trein te nemen. En dan gaan ze op tijd moeten rijden, niet alleen als de zon schijnt en de maan in het goeie kwadrant staat. Omdat het station van een of andere dure kwiet gaat er geen kat de trein nemen.

Er is trouwens een groot verschil tussen een vraag naar een "gerenoveerd station" en "een nieuw station". Een gerenoveerd station kan ik begrijpen. De NMBS heeft jaaaaaren niets gedaan, de boel ligt er verloederd bij en de stad en reizigers zouden dit graag anders zien. Een nieuw station is eerder omdat er zijn die electoraal voordeel kunnen halen, vriendjes kunnen bevoordelen met contracten, hun ego willen laten zegevieren om te kunnen zeggen dat ze iets gedaan hebben etc. De echte rekening tussen renovatie en nieuw komt meestal jaren later. Binnen 10 jaar zien die nieuwe dingen er verloederd uit want meer onderhoud dan aan het oude gaan ze niet doen. En die nieuwe spullen gaan belange zolang niet mee. Maar tegen dan zijn de mensen vergeten dat ze ervoor betaald hebben en wie de idioten zijn die ze dat doen betalen hebben. Dan gaan ze beseffen wat ze weggedaan hebben maar is het wel te laat.

Trouwens, wat ben je met een architectonische voltreffer? Komen er mensen betalen of nemen ze de trein om het te zien? Binnen 10 jaar ziet dat er even afgeleefd uit als een station van 50 jaar geleden. Laat eens zien hoeveel het station van Luik al gekost heeft en hoeveel het opgebracht heeft in vergelijking met het oude. Wat kost het onderhoud van die miskleun in Leuven? (waarschinnlijk niets de eerste jaren, maar dan komt het) Heel het plein voor het station is nu een architectonische miskleun. Het is er zelfs niet praktischer op geworden. Vroeger zag je daar mensen rondhangen, nu loopt iedereen zo snel mogelijk weg van dat tochtgat.

Dat "naar ontwerp van" kan ook betekenen dat die heren "het ontwerp" in de zin van ruime schetsen gemaakt hebben en dat de verdere uitwerking aan het tekenbureau van NMBS overgelaten is. Die architecten met naam werken (en werkten) allemaal met bureaus. Die tekenen heus de afvoerbuizen van de wc's niet. Zo me niet verwonderen dat Van de Velde, Desmet  en Nouille de schetsen gemaakt hebben van de gevels en dat Stropke zijn grootvader die op zijn bureau gekregen heeft om de plannen uit te tekenen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieselfreak

MC

Dirky

beetje verwarring zaaien  ;) :D

Op de bladzijde over Leon de Keyser staat wel degelijk dat hij de stationsgebouwen van Knokke en Blenkenberge ontwierp...

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/persoon/1341

onderaan de blz...

Blijkbaar zijn de ambtenaren van ons erfgoed ook niet helemaal correct...  ;)