Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Station Blankenberge wordt binnenkort afgebroken

Gestart door dieselfreak, 02 september 2013, 13:36:35 PM

Havoc

Tja, beetje laat om te vragen hoe het in elkaar zit. Zijn wel enkele pareltjes bij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

chef garde

Citaat van: stropke op 17 september 2013, 21:10:42 PM
De architect van het stationsgebouw van Blankenberge was mijn grootvader Leon De Keyser (Gent 1879-1946) en niet Van de Velde zoals Havoc schrijft.
Hij was niet alleen privé-architect maar ook tekenbureau-overste van de NMBS en in die hoedanigheid ontwierp hij o.a. de stationsgebouwen van Blankenberge en Knokke.
Typisch Belgisch is dat men de NMBS weinig of niets heeft bewaard wat betreft bouwplannen en -tekeningen.
In Gent staan verscheidene art-nouveauhuizen van zijn hand. Hij was een klasgenoot van Geo Henderick en goede vriend van Van de Velde.
Mijn allergrootste respect voor uw grootvader zijn werk!!  De villa's in de Clementinalaan passeer ik dagelijks (zag ze op de link van Dirky).  De villa in Wetteren (ook van dezelfde link) ligt net aan het station van Kwatrecht.  Leuk om dit alles te lezen! 

En Havoc, ik deel uw mening niet!! 

Herwig

Stationsgebouwen Kust:

Arch. Leon de Keyser zou dus ook het stationsgebouw Knokke ontworpen hebben...(?)

Maar:  citaat uit  Bouwk. Erfgoed Inv.:     "Station Knokke" :      " A° 1956, ontworpen door architect F. Verbeemen"

Straf, hé?

Trouwens 'k heb voor enkele weken, in augustus, met de fiets langs het, bescheiden, station van Zeebrugge gereden: ook iets schattigs met geel-beige muurstenen in een soortement   "villastijl" . 

Herwig..

Havoc

CiteerEn Havoc, ik deel uw mening niet!!

Geen probleem, maar kan je even uitleggen waarom niet. Wat is jouw mening?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Zonet, voor mijn eigen rust, een telefoontje gepleegd met een vriend die architect is:

Er is dus wel degelijk een verschil tussen "ontwerper" en "architect" wat meteen ook de verwarring oplost.

Een ontwerper hoeft niet noodzakelijk een architect te zijn en kan dus een gebouw ontwerpen. In die fase wordt "wat hebben we nodig" gekoppeld aan "Hoe gaan we dat oplossen". Ik kan me dus voor het station best voorstellen dat al dit werk uitgevoerd werd door Leon de Keyser in zijn functie als NMBS verantwoordelijke. Hij zal dus betaald geweest zijn als "ontwerper"... ook al was hij zelf blijkbaar een top-architect!
Dan moet er echter ook een architect zijn die ervoor zorgt dat alle voorgestelde oplossingen ook uitvoerbaar zijn, en die er tijdens de uitvoering van de werken op let dat alles veilig en juist verloopt. Hij is uiteindelijk verantwoordelijk voor de constructie. Van de Velde en Co. zullen hier dus wel met het meeste geld gaan lopen zijn...


conducteur

Station is sinds vandaag gesloten, loketten verhuisd naar de oude goederenloods waar vroeger de bibliotheek in gevestigd was. Gelukkig heb ik gisteren nog de trein kunnen nemen naar Genk in een echt station...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Neem er dan nog maar een laatste foto van.
Ik veronderstel dat je dat toch al gedaan hebt, anders ga je later spijt hebben.

Het mag misschien wel een lelijk gebouw zijn, jij hebt je hele leven niets anders gekend dan dit station. Het zal later alleen maar een mooie herinnering zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur


Exclusief: nieuw ontwerp station:


Kiss en ride zone, rechts parkeertoren met klok,



De hoek van het gebouw is het hoogste van het gebouw, het idee hierachter is dat het gebouw zo naar het kruispunt toe "werkt", deze lijn loopt ook verder door in de parkeertoren. Op de hoek één van de 2 hotels, ook komen er appartementen in het complex



Op het gelijksvloers nogal wat glas voor een doorkijk naar de perrons:




Dit is wat een mooie parkeertoren moet worden, geen betonblok, ik ben benieuwd...




Station met stationsklok (voorgevel)



jammer van het oude gebouw, maar ik vind er wel iets in... Toch een stuk beter dan het vorige ontwerp dat gelukkig niet door kan gaan!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

Hallo
Sorry maar ik vind het trekken op het vernieuwde shopping center hier in Genk
En echt mooi vind ik dat nu ook niet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dieselfreak

Het lijkt mij vooral een vèèl te groot gebouw voor een dorp aan zee als Blankenberge.
MC

conducteur

Het project omvat:
-Een station, 2 hotels en nogal wat appartementen (in het ene gebouw)
-Een "chique" parkeertoren voor zo'n 600 plaatsen waarvan deel voor NMBS/pendelaar...
-Een nieuwe woonwijk
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dieselfreak

Citaat van: conducteur op 30 januari 2014, 23:56:42 PM
Het project omvat:
-Een station, 2 hotels en nogal wat appartementen (in het ene gebouw)
-Een "chique" parkeertoren voor zo'n 600 plaatsen waarvan deel voor NMBS/pendelaar...
-Een nieuwe woonwijk

Dat bedoel ik dus...
MC

Michiel

Ik vind het nogal een zielloos gebouw, zonder enige associatie met spoor, station of trein. Een kil gebouw dat evengoed midden in Lelystad (Flevopolder) zou kunnen staan. Of reizigers, en in het bijzonder toeristen, gaan snappen dat dit een station is, dat weet ik nog zo net niet. Mij lijkt het het verkeerd ontwerp voor het onderwerp. Maar mogelijk bekijk ik de wereld met een te nostalgische bril.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#43
Ontwerptekeningen blijken...soms wel 's fraaier dan het uiteindelijk resultaat.

Ziet er gelukkig  NIET   nep-retro of namaak-cottage of kitscherig uit....

(...,Herwig...wel eens vakantiegast in het NOG kleiner kustdorp Wenduine, naast Blankenberge (*)

( *  aangepast..)

janieburton

Citaat van: Herwig op 31 januari 2014, 13:08:39 PM
Ontwerptekeningen blijken...soms wel 's fraaier dan het uiteindelijk resultaat.

Ziet er gelukkig  NIET   nep-retro of namaak-cottage of kitscherig uit....

(...,Herwig...wel eens vakantiegast in het NOG kleiner kustdorp Wenduine, naast Blnknbrg)

Tot blnknberg en dan met de tram naar Wenduine of heeft het ook een station of enkel een tramstation