Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Lego mechanica

Gestart door conducteur, 24 juli 2013, 20:20:30 PM

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stieven76

Machtig ding!  :o
Ik heb op het werk een collega die ook met Lego MindStorms bezig is.
Je kan daar prachtige dingen mee maken  :)

Steam.N

Wow, wat een creativiteit ...
En wat een bende mogelijkheden ...
Waarom bestond dit 45 jaren geleden niet ? ? ?
Prachtig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Zeer fascinerend om te zien, en alles lijkt foutloos te werken!  :o
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Citaat van: Steam.N op 24 juli 2013, 21:24:45 PM
...
Waarom bestond dit 45 jaren geleden niet ? ? ?
...
Ik denk net hetzelfde. Onze Meccano was toch nog iets minder...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Ooit eens, in het begin van dit schooljaar doorgemaild gekregen van de leerkracht mechanica... en toevallig in m'n mailbox teruggevonden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Ik herinner mij nog mijn Fisher Technic. Heb ik nog wel ergens in een doos liggen. Daar kon je toch ook al wat mee.
Veel 'machines' gebouwd die ik aandreef met een drijfveer (riem) verbonden met mijn Wilesco Stoom machinetje.
Nadien ook met een motortje... maar sommige onderdeeltjes gingen snel stuk.
mvg,
Paul(ogic)

dani

jaren geleden beh ik voor hier op 't werk voor een 'family day' eens een simpel interactief robotje gemaakt met Mindstorms, en dat was al een hele klus om  dat goed an de praat te krijgen.   Respect voor de bouwers van deze ketting !!  Het is machtig speelgoed, en je kan er alle kanten mee uit.

SOmmigen gaan zelfs nog verder en steken er camera's en intelligentie in zodat een lego robot een rubik kubus oplost in sekonden !
Kijk :  http://www.youtube.com/watch?v=_d0LfkIut2M

http://www.youtube.com/watch?v=b5b9BIBuOd4

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: Paulogic op 25 juli 2013, 09:18:07 AM
Ik herinner mij nog mijn Fisher Technic.
Ik ook. En een knikkerbaan was één van mijn favoriete bouwsels.
Deze mega-constructie heeft een aantal héél mooie verplaats-methodes  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Gerolf en ben je door die knikkerbaan dan een treinbaan begonnen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steven123

Citaat van: Johnnytrein op 25 juli 2013, 10:54:04 AM
Gerolf en ben je door die knikkerbaan dan een treinbaan begonnen?

Die knikkerbaan zal er zeker wel voor iets tussen zitten...  ;D
"als ik nu eens een module maak voor die knikker in punt A een input te laten geven aan een andere module en zo de output te verhogen en punt C te ..."  ;D ;D ;D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Citaat van: Steam.N op 24 juli 2013, 21:24:45 PM
Wow, wat een creativiteit ...
En wat een bende mogelijkheden ...
Waarom bestond dit 45 jaren geleden niet ? ? ?
Prachtig !
Als dat nog niet bestond, dan was er niets zeker als ik het moet geloven? ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: Johnnytrein op 25 juli 2013, 10:54:04 AM
Gerolf en ben je door die knikkerbaan dan een treinbaan begonnen?

dat liep wat tegelijk toen. Maar de rollercoaster van mijn kermis daarentegen lijkt wel wat op die knikkerbanen.

Rian: zowat 45 jaar geleden bestond mechano al wel.
Louter mechanisch, motortje op batterijen (4 dikke D's, snel leeg)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 25 juli 2013, 11:23:06 AM
zowat 45 jaar geleden bestond mechano al wel.
Louter mechanisch, motortje op batterijen (4 dikke D's, snel leeg)
Ik herinner me nog dat ik op mijn 10de of zo  (dus 36 jaar geleden) met mijn buurjongen om de zoveel weken eens ging graven op "het stort" enkele kilometers van ons huis, want daar werd regelmatig ook oud en defect speelgoed gedumpt.   Vaak zaten daar nog robots, auto's, bewegende poppen en sprekende poppen in.  Naast de "mini platenspelertjes" uit de sprekende en zingende poppen, haalden we daar de motortjes, tandwieltjes  (tot volledige reductiekastjes en versnellingsbakken), batterijvakken, lichtjes en eventueel "sturingen" voor het knipperen van lampjes allemaal uit.   
De volgende stap was dan om al die dingen te testen, en dan was het bouwen en experimenteren.    Ik had een grote doos lego, een nog grotere bak met meccano en daar die "motoriek" bij en wat "elastiekjes" om te zorgen dat de wieltjes voldoende op elkaar drukten om door wrijving te zorgen voor het koppelen van  mechano "hart" aan een Lego  "kas" of body.

De tijden waren anders, de middelen waren beperkter, maar we deden er ook leuke dingen mee, maar af en toe  liep het eens mis en kwamen me thuis van onze "rooftocht" met stinkende vuile kleren :-) :-) :-)      We waren toch ook inventief, want de "prefab" stukken en technische Lego bestonden nog niet, we maakten alles zelf, al was het dan lomper en werkte het niet altijd zoals we hoopten.

Toen wist ik het al: ik wilde ingenieur worden.

En als ik mijn huidige "low budget" knutselarijen op mijn baan bekijk, dan ben ik die "bricoleur" fase nog niet ontgroeid, al heb ik dan nu wel al 22 jaar dat diploma op zak.   Het blijft in het bloed zitten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.