Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

Steam.N

Citaat van: vyncky op 20 oktober 2014, 18:56:47 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 oktober 2014, 16:20:06 PM
knap baantje, eigenlijk één ding jammer dat je die Duitse veranderde NMBS colli van Marklin hebt gebruikt, temeer dat er 3 merken zijn die een veel juistere NMBS Colli aanbieden !
Groeten Peter ;)

Als dit het enige kritiek is Philippe, dan ben je zeer goed bezig  :D.
Ik vond het een prachtig baantje, het laden van het schip , en de achtergrond inclusief overgang vond ik echt geslaagd!

Echt prachtig!

Yannick

+1
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

Bedankt,
Maar kritiek of verbeteringspunten zijn meer dan welkom,
dan weet ik waar ik moet op letten bij de volgende baan...

Ik heb natuurlijk zelf al enkele punten dat voor verbetering vatbaar zijn, als ze hier niet worden opgenoemd dan hou ik ze voor mij ;-)  ;) Kan niet alles vertellen he :-)

gardevil

Proficiat, vooral dat opengewerkt schip kon me bekoren.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

philippe_007


philippe_007

Hier enkele beloofde foto's:

google is uw vriend, dus na even zoeken van plannen van zoet water schepen  ;D
had ik vlug iets gevonden dat bruikbaar was:

Dit plan uitgeprint op A3 papier op 1/87 (of toch bijna) zodat ik een bruikbaar grondplan had voor mijn bodemplaat te maken.

Met mes, lat en plasticard in de hand, ben ik begonnen (ergens heb ik foto's liggen van de opbouw, maar kan ze niet onmiddellijk vinden)
hier de foto's van de halve boot reeds voorzien van grondlaagje en eerste laag zwart:




Na het verven is het schip mogen aanmeren aan de kaai en heb ik het water gegoten (met boot vernis). Daar echter de fout gemaakt van onmiddellijk de volledige dikte uit te gieten ipv met lagen te werken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een geluk had bij een ongeluk. Het heeft letterlijk weken geduurd voor het water volledig was uitgehard, maar door de grote hoeveelheid vernis is het niveau beginnen zakken waardoor er een golvend effect was rond de boot en sloepen.







Herwig

scheepstekeningen  #139:
De middelste tekening is een bovenaanzicht.  Bovenaan, ter hoogte van het dek,  lijkt het of de boeg ( = voorzijde schip) bijna rond is (rechterzijde tekening)
Deze boeg is naar onderen toe, naar de waterlijn, toch wel iets spitser = meer gestroomlijnd.
( een antieke binnenvaartboot  "Klipper"  is spitser dan een oude  "Luxe Motor", die dan weer spitser is dan een  "Kempenaar", enz..)

  [ maar dit zijn géén treintjes ...]

Zie ook, toevallig, rubriek    "buitenlandse modellen"  :  Artitec  H0-Luxe Motor.


philippe_007

#141
Maandag alles uitgeladen en naar de zolderkamer gebracht en alles snel snel gemonteerd (zonder schaduwstation).
Morgen de baan terug voorzien van scenery en locs/wagens en dan kan ik wat foto's maken.

Vandaag heb ik reeds het onderstel geplaatst voor deel 2 langs de linkse zijde van het minibaantje. Daar wordt de baan zo'n 1m90 verlengd. Thema wordt het einde van de haven en begin van 't stad "Pierre Le Port". Het paradespoor zal zorgen voor de nodige scheiding tussen industrie en stad.
Industriespoor komt ook samen om te verdwijnen naar de achterkant waar een nieuw schaduwstation komt.

Nadien komt er nog een derde module rechts van de haven van zo'n 70cm. genoeg om paradespoor en industriespoor naar achter te laten verdwijnen.

In totaal zal de baan 4m worden. Maar dat zijn de toekomstplannen...

Maar eerst nog wat wijzigingen aan het minibaantje uitvoeren:
-de servo's van de loodsdeuren verplaatsen zodat deze volledig open kunnen
-achterzijde van de loods voorzien van ramen en een verdiep plaatsen met enkele bureaus en scenes
-stootbuffer plaatsen aan het eindspoor links
-vervallen gebouw links achteraan hermaken wegens niet 100% tevreden van het huidige.
-de wissels voorzien van deksels zodat het mechanisme uit het zicht is
-kraan aan de boot wat aanpassen (oa ketting verweren)
-elektrische aansluitingen aanpassen zodat ik niet steeds moet schroeven als ik de baan verplaats
dat zal het voor de eerste fase zowat zijn :-)

Herwig

Bedenking:   uw geplande baanuitbreiding(en):  kunnen/mogen die ook ingediend worden voor de MiniBaantjesWedstrijd  2016  ?
Moet theoretisch kunnen, dacht 'k. 

philippe_007

ja, mits het zichtbaar gedeelte slechts 120x60cm is.. (en als het reglement ongewijzigd blijft)

Het minibaantje dat ik nu mee heb deelgenomen is ook 165x60cm, deze was wel niet volledig afgewerkt. Van daar dat ik melde dat er ongeveer 1m90 links bij komt, eigenlijk is het maar 1m65.

philippe_007


philippe_007

#145
Vervolg:




















philippe_007

#146










Voila, dit zijn ze....

Sattrickske

Oei, nu heb ik toch een foutje gevonden op je baan...
Wees gerust, 't is maar een taalfout ;D

Overig wel mooie foto's, ze geven prachtig de details van je baan weer!  Enkel de eerste foto met het verroeste vat vind ik niet zo geslaagd; het roest komt er wat rozig uit (kan aan de foto liggen, maar ook aan de verwering zelf).

centauri167


loebaske

 Philippe man, wat is dat een super mooi minibaantje, zie het nu eens in detail, want in irl kon ik het niet bewonderen, heb uw draadje hier op het forum nog eens opgevist en moet eerlijk toegeven je kunt verdomme mooie dingen bouwen...verdiend een dikke pluim van me