Hey vrienden,
Ik ben reeds een lange tijd bezig met het uittekenen van "de ideale baan", na enkele valse starts, bouwen van een vaste baan, ... Heb ik besloten mijn baan te bouwen met segmenten.
Ondertussen was het startschot in zicht van de minibaantjeswedstrijd 2014.
Dus waarom niet starten met een segment met welk ik kan deelnemen...
Zo gezegd zo gedaan.
Het vorig reglement was simpel, minder dan 0,9m²... Dus een baan van 1m65 x 0m44 + de fileyard, zo kwam ik juist onder de 0,9m².
Zo gezegd, zo gedaan, het startschot was gegeven...
Ruwbouw van het segment:
(http://imageshack.us/a/img843/42/3ni8.jpg)
(http://imageshack.us/a/img27/5610/7wp1.jpg)
Uitleggen van de K-rails (jaja ik heb de slepende ziekte ;D ;D ;D ;D )
(http://imageshack.us/a/img838/5033/vf13.jpg)
(http://imageshack.us/a/img32/8304/lkaf.jpg)
Ondertussen is het nieuwe reglement verschenen,
lap nieuwe maten 122x61cm...
Daar sta ik dus met mijn segment, maar voor alle problemen is er een oplossing.
Dus ik begin gewoon aan de bouw van het 2de segment. Maar na veel plannen en tekenen kwam ik niet aan een stukje segment dat op zichzelf kan functioneren of met de nodige rijmogelijkheden.
Ik heb dus beslist deel te nemen met het eerste segment.
En nu kan ik rustig verder doen met wat ik al had gemaakt...
Zoals jullie in de vorige post hebben kunnen zien, ik ben de een wisselstroom rijder met K-rail. Maar de originele motoren vind ik maar niets. Ben dus beginnen zoeken naar alternatieven.
Uiteindelijk zijn het de onderbouw motoren van conrad geworden. Nu zou ik servo's nemen en besturen met een Arduino. Wie weet verander ik dit misschien nog wel in de toekomst.
(http://imageshack.us/a/img199/85/xcv.JPG)
Dit was in het kort wat ik al heb gedaan (de rails zijn ondertussen ook al in een roestkleurtje...
Vandaag heb ik het segment vergroot van 1m65x0m44 naar 1m65x0m60.
(http://imageshack.us/a/img39/7435/bo8.JPG)
(http://imageshack.us/a/img585/9343/evxx.jpg)
En nu hoor ik jullie al denken, dit valt niet binnen de normen om deel te nemen.
Dit weet ik, maar geen probleem. Er zal nl maar 1m22 x 60cm zichtbaar zijn....
Hier een klein overzicht van het sporenplan...
op het extra stuk komen er nu 2 paradesporen...
(http://imageshack.us/a/img594/4741/4bw4.jpg)
om het paradespoor wat beter te laten uitkomen, is deze 2cm hoger gebouwd dan de rest van de baan.
Dit heeft verschillende redenen, als het na het landschap een zakt naar de achtergrond toe, dan heb je een groter diepte effect. Een tweede reden is dat ik zo wat met niveau's kan spelen.
(http://imageshack.us/a/img577/8468/ccfx.jpg)
Wordt vervolgd
Ik ben benieuwd naar het vervolg
Mvg Danny
leuk plan, goed dat je hebt gekozen niet alle sporen even hoog, en niet parrallel aan elkaar, en niet parrallel aan de voorkant te leggen.
succes met de bouw, je hebt nog ff ;)
wel deel wordt uit het zicht ontnomen?
Links en rechts gaat er 20cm van de baan weg,
Als ik het zo doe, dan kan ik juist een 90° bocht nemen om naar een schaduwstation te gaan dat achteraan komt...
Vandaag het overtollig PUR weggesneden en 4mm kurk geplaatst/geplakt op het stukje paradespoor.
Deze week de rails leggen en aansluiten.
foto's volgen nog...
Vandaag 1 paradespoor gelegd.
(http://imageshack.us/a/img15/4317/aod4.jpg)
buitenkant 0,5mm verhoogd, het is tenslotte een bocht ;D
(http://imageshack.us/a/img46/9049/j7ig.jpg)
Verder ook reeds een stuk van de kaaimuur gemaakt (foto is wat onduidelijk)
(http://imageshack.us/a/img42/6100/r8uf.jpg)
wordt vervolgd
Me dunkt dat dit een leuk dingetje gaat worden. 8)
Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat dit gaat worden.
Groet,
Daniel
Vandaag het 2de paradespoor gelegd.
ik had hier op het forum een foto gezien van iemand die een simpel hulpmiddel heeft gemaakt om sporen steeds parallel aan te leggen, heb ik dus even snel nagemaakt ;D Bedankt voor de tip (weet niet meer van wie het was :-[ )
(http://imageshack.us/a/img4/7893/loqr.jpg)
en dan hier het resultaat van het 2de spoor.
(http://imageshack.us/a/img33/6408/hgsr.jpg)
Deze week de elektrische bedrading nog aansluiten en dan de overige onderbouwwissels plaatsen en dan kan ik beginnen testrijden ;D
wordt vervolgd
Philippe, dat zijn echt de beste stylo's ooit, aan het begin van het academiejaar heb ik er zo een gehad en 'k was er helemaal weg van, schrijven dat dat ding deed, tot hij leeg was. :D
Inderdaad heel goede stylo's, maar ik geraak er op het werk nog maar moeilijk aan :|
ziet er goed uit en een erg handig hulp middel voor de flex parallel te leggen .
Vandaag wat zitten chicken op een naam voor mijn minibaantje.
Het is "Pierre le Port" geworden.
Enfin, na enkele maanden vakantie en niet veel te hebben gedaan, hier een kleine update.
Aan het paradespoor is ondertussen de berm geplamuurd en is het tussen de sporen voorzien van balast.
De nodige motoren zijn reeds een tijdje geleverd, dus nu kan ik de wissels eindelijk voorzien van aandrijvingen.
Verder ga ik dan de berm van het paradespoor afwerken, de module voorzien van poten en al eens beginnen denken hoe ik de achterwand en verlichting ga plaatsen. Moet nl allemaal later nog bruikbaar zijn daar het de bedoeling is dat dit minibaantje een deel van mijn baan gaat worden.
ik ben benieuwd naar de verdere evolutie van dit deel... het ziet er al goed uit tot nu toe
Ik volg ook. Kan ik misschien wat ideetjes of tips van opsteken :D
Vandaag de kaaimuur gemaakt uit architecten karton.
Een avondje steentjes krassen :o
Hier het resultaat van de ballast op het paradespoor (foto is niet zo duidelijk, macro opname lukte niet echt met het kunstlicht, maar macro-flash is besteld :) )
(http://imageshack.us/a/img585/3581/mczg.jpg)
Ik zal morgen (proberen) een foto te nemen van de kaaimuren..
Gisteren en vandaag wat verder gewerkt aan de baan.
Het gat is gemaakt waar het magazijn moet komen,
de kaaimuur is geschilderd en geplaatst,
en ik ben begonnen aan het eerste huisje (of deze al dan niet op de baan komt weet ik nog niet, maar dat zijn zorgen voor later).
Hier enkele foto's:
(http://imageshack.us/a/img196/5721/8jza.jpg)
(http://imageshack.us/a/img18/4438/x3c7.jpg)
(http://imageshack.us/a/img707/8014/utd1.jpg)
(http://imageshack.us/a/img15/8721/bgxk.jpg)
Mooi gebouw! Komt in orde!
We doen ons best.... ;D
Prachtig ! Steeds leuk de verschillende banen te kunnen bekijken van de forumleden !
Geert
.
Deze woning is een bestaande, dit is het huis waar ik in Gent woonde (in de tijd dat ik nog in Amsac lid was).
Beetje nostalgie dus ;D
Huizen of gebouwen die voor jezelf geschiedenis hebben, op je baan plaatsen heeft steeds iets bijzonders
Goe bezig 8)
Citaat van: philippe_007 op 01 oktober 2013, 18:42:10 PM
(in de tijd dat ik nog in Amsac lid was).
Beetje nostalgie dus ;D
Ik hoop maar dat je er geen psychische problemen aan overgehouden hebt ? 8) :)
Groeten Peter ;)
PS trouwens goe bezig !
Aan dat huis of aan den Amsac Peter ;-)
Vandaag wat verder gedaan aan Pierre Le Port.
Kaaimuur is klaar, deksteen ligt op de muur en de houten pijlers staan in het water ;-)
hier een foto:
(http://imageshack.us/a/img405/293/4u21.jpg)
Ik zie hier mooie dingen passeren, vooral de scratchbuilt woning met persoonlijke historiek vind ik wel een tof idee en vooral mooi uitgevoerd.
Ook je kaaimuur is zeer mooi uitgevoerd. Ik zou enkel je pijlers wat donkerder bruin schilderen, maar da's mijn persoonlijke mening...
Patrick,
Inderdaad, op de foto zijn de pijlers precies iets te licht van kleur, ben dus maar direct even gaan controleren ;D en deze zijn iets donkerder dan op de foto (zal door de flits zijn).
als je baan zo mooi wordt als je kade gaat het een plaatje worden !!
Vandaag in het topic van Stieven76 gezien hoe hij de wisselmotoren onder de baan inbouwde. Blijkbaar de methode van PeterC dat te zien is in topic "Testbaantje".
Ik heb er alleszins gretig gebruik van gemaakt om mijn motoren te plaatsen (werk een stuk makkelijker, vooral de plaatsing, een mens heef altijd handen tekort).
Enfin, hier enkele foto's
Zo was het:
(http://imageshack.us/a/img837/686/f4ux.jpg)
Zo is het geworden:
(http://imageshack.us/a/img541/4135/zqn9.jpg)
Veel gemakkelijker he? ;D Eerst was ik er niet gerust in of de conrad motortjes het zo wel konden schakelen maar had het dan toch maar eens geprobeerd. Werkt perfect. :D
Proberen om er morgen ook nog eentje doen, dan zijn ze alle 3 gedaan en kan ik de polarisatie ook aansluiten en alle draden wat fatsoeneren.
Ik zie net dat jij er zonder polarisatie hebt.. Heb je dat niet nodig?
Veel plezier nog.
Dit is een voordeel van met wisselstroom te rijden, geen polarisatie aan de wissels ;-)
Ik wist niet dat conrad deze met polarisatie ook hadden, zal er dus moeten op letten als ik er nog koop dat ik niet de verkeerde bestel.
Dit zijn degene die ik besteld heb, met polarisatie: nr 219998-89
Degene die jij hebt zijn nr 219999 - 89. Zit maar een cijfertje verschil op dus je moet goed opletten dat je idd de juiste besteld.
Nu de prijs is hetzelfde, dus voor jou maakt het niets uit eigenlijk :)
Ben wel eens benieuwd hoelang ze gaan meegaan... Ik heb maar een kleine module en echt veel gaan ze niet geschakeld worden. Dus hopelijk toch wel een tijdje hé.
Vandaag was het goed weer, ik heb er dus van geprofiteerd om het onderstel te bouwen.
In de club had ik gezien dat iemand (Tom) een onderstel had gebouwd dat onafhankelijk van de baan kan gemonteerd worden (en ook voor verschillende banen kan dienen. Dit gezien ben ik dus uit dit concept gestart.
Mits foto's meer zeggen dan 1000 woorden, hier de beelden:
(http://imageshack.us/a/img849/9529/tl0h.jpg)
(http://imageshack.us/a/img31/6249/v2e.JPG)
Mits het ook verplaatsbaar moet zijn kunnen de poten ingeklapt worden, het is ook zo voorzien dat de volgende bakken op elkaar kunnen gestapeld worden.
(http://imageshack.us/a/img200/7369/pkm.JPG)
En dit is het resultaat met de baan er op:
(http://imageshack.us/a/img32/3138/ylk.JPG)
De sporen staan op 1m32 hoog, Mits dat fries op max 1m90 mag staan is het kijkgat 58cm hoog ;-)
dit was het voor vandaag, morgen ga ik naar Genk ;-)
keurig schrijnwerk! :)
Proper gedaan dat onderstel. Misschien tot morgen! :)
Morgen 13u30 de MSM stand, ik zal er zijn....
@ Philippe,
...apart onderstel, met houten L-langsprofielen, waar de baansegmenten in "liggen".... ...
Dit principe van houten chassis, met L-langsliggers, hebben we ook toegepast op het baantje "OlieFant". We gebruikten wel metalen schragen i.p.v. de houten plooipoten.
Hoe en waar ga je het decor (het achtergrondpaneel) bevestigen? Als je dit zou bevestigen op de achterzijde van uw segment-zelf, moet je wel extra centimeters in de diepte (van voor-naar-achter) voorzien met uw chassis. Anders past het segment-mét-decor niet meer tussen uw L-liggers... .
Groeten, Herwig.
Herwig,
Op het houten onderstel komt een U profiel, de achterwand kan er dan gewoon in schuiven.
Het Fries komt ook op het onderstel.
Deze zijn dan ook steeds herbruikbaar.
Gisteren ook tot de conclusie gekomen dat ik de baan iets moet verlagen... De sporen staan op 1m32 van de grond, gisteren in Genk wat zitten kijken naar de hoogte van de banen en deze staan toch bijna allemaal een 10 cm lager.
Deze avond de poten iets inkorten, zo blijven we bezig.
Morgen een scanner gaan ophalen, dan kan ik het mechanisme maken om de sporen te verschuiven in de loods (gat in de plank, en de loods moet nog gemaakt worden ;D )
Laat maar, die poten ;) Het is zoals je zelf wilt, niet zoals een ander het gedaan heeft ;)
Philippe,
Het is ondertussen al bekend dat de meeste banen veel te laag staan(dus ja,ook die van mij!)
Men bekijkt zijn treinen uit vogelperspectief,en dat is nu niet de meest natuurlijke manier.
Ik zit dikwijls gehurkt naast mijn baan om de treinen op ooghoogte te zien voorbijrijden,en dat is een prachtig zicht man!
Het is maar een tip,de beslissing ligt bij jou...
gr, Rudy ;)
Tja ik weet het, ik dacht zelf eerst om het nog iets hoger te maken... Maar mijn zoon klaagt dat hij het niet goed ziet en er zijn enkele details dat je enkel nog zal kunnen zien als je 1m90 bent of groter...
Ik twijfel dus nog.
Maar geen probleem, momenteel laat ik het zo, ik zie wel eens ik verder sta ik ik er een kleine 10 cm af doe of niet.... (desnoods voorzie ik een bak zodat de kleintjes er kunnen opstaan...
De 'kleintjes' blijven niet klein,doch de poten blijven wel afgezaagd... ;)
Citaat van: Rangeerduivel op 14 oktober 2013, 12:35:52 PM
De 'kleintjes' blijven niet klein,doch de poten blijven wel afgezaagd... ;)
Bedoel je de poten van de kleintjes ;D
Neen alle gekheid op een stokje, mijn neefje (6j) komt ook kijken en staat daarvoor op een bakje. En ik sluit me aan bij Rudy, de meeste banen staan veel te laag. Nu als je er bij kan gaan zitten, komt het ook weer goed anders zou je toch maar snel rugklachten gaan krijgen. Ik zou de poten dus ook niet afzagen...
Hoogte van de HO-baan:
1,30m H = minimum: in Genk stonden er inderdaad verschillende merkwaardig-lage banen. Banen, die m'n moet bekijken vanuit vogelperspectief, zou men toch als voorbijgestreefd behoren te beschouwen... .
Hedendaagse (tentoonstellings-)baantjes worden bij voorkeur ongeveer (een gemiddelde) op ooghoogte gepresenteerd.
Maar...ieder zijn/haar goesting...
Groeten, Herwig.
Vandaag wat verder gedaan...
Daar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken op de gelijkvloers en niet starten met het volgende verdiep... Maar mits deze vermoedelijk geen plaats zou krijgen op dit minibaantje is dit geen ramp.
Ik ben dan maar gestart met de loods dat wel op deze baan moet komen.
Eerst heb ik een schets gemaakt (niet volledig op schaal/grote, maar het was maar om een idee te hebben):
(http://imageshack.us/a/img46/5035/0tnn.jpg)
Nu ik weet hoe het er moet uitzien, heb ik alles op schaal getekend op een blad en even op de baan geplaatst. Ik vond dat het niet groot genoeg was, dus maar een verdiep erbij geplaatst.
en dan maar beginnen uitmeten en snijden in de polystyreen platen (plasticard)
(http://imageshack.us/a/img708/5416/b1y9.jpg)
wordt vervolgd
Citaat van: philippe_007 op 24 oktober 2013, 23:54:38 PMDaar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken ...
En wat is het probleem bij het solderen? Wat gebeurt er (niet)?
Misschien kunnen we wel tips geven ;)
Gerolf,
de smd's zijn zo klein dat ik ze bijna niet zie (0.8 x 1.6mm), :-\
Na wat zoeken op het net heb ik een methode gevonden:
eerst de smd vastkleven op dubbel zijdige kleefband,
spoeldraad ver tinnen
beetje flux op de smd
een kant het draadje solderen,
smd vastnemen met pincet
beetje flux
tweede draad solderen
en klaar zijn we
maar zo simpel gaat het niet,
het ver tinnen van de draad lukt niet
dit doe ik door eerst de hars er af te doen met soldeerbout op 450° er enkele sec tegen te houden
en dan vertinnen
dus tips zijn welkom
De door jou gebruikte 0603-smd zijn inderdaad pokke-klein.
Als het voor binnenverlichting in een gebouw is, gaat een 0804 of 1206 (dubbel zo groot) ook wel kunnen
Dubbelzijdige plakband is OK. Een niet te sterke zelfklemmende pincet kan ook.
Emaildraad vertin en strip ik in één keer:
flink hete bout (450 is prima), met een hangende druppel tin eraan
Tip van de emaildraad in flux, en even in die druppel laten hangen
Email smelt weg, en draadeinde is vertind.
Dat gaat vlot indien de emaildraad niet te dik is (0.2 max)
Probeer eens ergens aan soldeerpasta te geraken: dat is zéér fijngemalen soldeertin met flux
Dat breng je met een tandenstokertje aan op de contactvlakken van je smd
Daarna je vertinde draad tegen je contactvlak-met-pasta, en door kort aan te tikken is je verbinding klaar.
Dit zal ik eens proberen, thx voor de tip.
moet eerlijk toegeven dat ik mij mis kocht heb, het was niet de bedoeling zo klein.
maar nu ik ze heb, heb ik er toch wat plannen mee, oa verlichting in een kast of bureau bevoorbeeld.
Citaat van: philippe_007 op 24 oktober 2013, 23:54:38 PM
Vandaag wat verder gedaan...
Daar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken op de gelijkvloers en niet starten met het volgende verdiep... Maar mits deze vermoedelijk geen plaats zou krijgen op dit minibaantje is dit geen ramp.
Ik ben geen soldeer wonder :D en ik heb dit als volgt gedaan:
Smd's op de dakplaat gelijmd. alsook de draad. Vervolgens verbinden met geleidingslak!
En dat werkt perfect!
Yannick
Citaat van: Gerolf op 25 oktober 2013, 09:53:34 AM
De door jou gebruikte 0603-smd zijn inderdaad pokke-klein.
Als het voor binnenverlichting in een gebouw is, gaat een 0804 of 1206 (dubbel zo groot) ook wel kunnen
Ik vermoed dat je een 080
5 bedoelt.
Ik gebruik een gewone pincet die ik klem in een 'derde-handje' (zo'n metalen dingen met vergrootglas en grote krokodilklemmen. De 0603 of 0805 positioneer ik in m'n pincet, die ik op haar beurt dichthoudt met een krokodil van de derde hand. Dan heb ik m'n beide handen vrij en gebruik ik evt. het vergrootglas.
Terug van een weekje verlof, en ondertussen heb ik 's avonds een beetje kunnen verder doen aan mijn depot.
Straks nog wat styreen strips gaan kopen van 0,5mm en dan kan ik de ramen afwerken.
Dan de binnenmuren tot een geheel samen brengen en de gevels beginnen aan te kleden.
Hier enkele foto's:
De voorgevel:
(http://imageshack.us/a/img577/8239/mtb7.jpg)
De achtergevel:
(http://imageshack.us/a/img41/7210/xixk.jpg)
De zijgevels:
(http://imageshack.us/a/img545/1117/8xpy.jpg)
(http://imageshack.us/a/img96/2802/b0ww.jpg)
En dit is het resultaat met geschilderde profielen van de ramen:
(http://imageshack.us/a/img191/5765/34zn.jpg)
Ipv het dubbelzijdig tape klem is de LED in de bek van een schuifmaat die ik vervolgens vast zet. Dit werkt stabieler als de tape en als je er eens naast zit stinkt het ook een stuk minder.
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Model%20autos%20en%20vrachtwagens/Herpastrukton5_zps795fe33d.jpg) (http://s43.photobucket.com/user/Jefftrack/media/Model%20autos%20en%20vrachtwagens/Herpastrukton5_zps795fe33d.jpg.html)
Maar het resultaat kan er zijn met die kleine ledjes
(http://i43.photobucket.com/albums/e366/Jefftrack/Model%20autos%20en%20vrachtwagens/Herpastrukton34_zps72f71182.jpg) (http://s43.photobucket.com/user/Jefftrack/media/Model%20autos%20en%20vrachtwagens/Herpastrukton34_zps72f71182.jpg.html)
Jeffrey
bedankt voor de info
De eerste gevel met ramen is klaar (zonder de bakstenen bekleding :) )
(http://imageshack.us/a/img850/3488/enuc.jpg)
Morgen de drie andere gevels, maar dat zal iets minder werk zijn, er zijn een pak minder ramen ;) ;) ;) ;)
Het is even geleden dat ik nog gepost heb, maar ik heb niet stil gezeten.
ondertussen zijn de ramen wat bijgeschuurd en hebben ze een nieuw laagje verf gekregen.
De 4 gevels zijn aan elkaar geplakt en het metselwek is begonnen ;D
de eerste halve gevel is gedaan, nu ben ik werkloos, deze week nieuwe plasticcard gaan halen maar momenteel zijn ze uitverkocht.
Deze morgen naar een andere winkel gegaan, en idem daar. In de loop van volgende week zouden ze binnen moeten zijn.
Nu hopen maar dat het de zelfde zijn. Ik dacht dat ik er nog had, maar blijkbaar miskeken, het zijn andere steen motieven.
(http://imageshack.us/a/img716/9483/975a.jpg)
(http://imageshack.us/a/img811/371/mat7.jpg)
Ik zal dus ondertussen iets anders doen, er moeten nog 2 wissels aangesloten worden en het bedieningspaneel moet nog gemaakt worden, eens dit klaar is kan ik wat testrijden.
Nog werk genoeg en oktober 2014 is dichter aan het komen, maar geen stress ;-)
Komt in orde man!
Ziet er al goed uit. Ben benieuwd als het klaar zal zijn. Mooi gebouw!
Hey,
tijd voor een update.
Ik was niet tevreden van het resultaat, dan is er maar een optie, afbreken en opnieuw beginnen.
zover was ik:
(http://imageshack.us/a/img850/425/uf8c.jpg)
de gevel was niet wat ik er van verwacht, ben dan maar enkele foto's gaan maken van een loods en nadien heb ik mijn plannen gewijzigd.
ondertussen ben ik terug een stap verder.
Dit is het resultaat
(http://imageshack.us/a/img812/4712/w18e.jpg)
Het wordt zo stilletjes aan tijd dat het einde in zict komt zodat ik verder kan doen aan de aan en de eerste testritjes kan doen ;-)
Nog een update:
De zijgevel is klaar om geverfd te worden, nadien de details nog
(http://imageshack.us/a/img4/1126/9jnw.jpg)
Nu ben ik begonnen aan de voorgevel, de onderste rij ramen gaat nog weg.
(http://imageshack.us/a/img11/5826/zra0.jpg)
Woensdag verder doen, morgen naar "het Spoor" ;-) :D :D :D
Ja Phillipe, drastische beslissing, maar ik denk de goede. Het nieuwe ontwerp is realistischer. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk naartoe gaat. Dit ziet er alvast prima uit.
De nieuwe versie ziet er veel beter uit! Ik vond de andere ook knap gedaan, maar iets teveel ramen in.
Zal een knap gebouw worden! ;)
Citaat van: Stieven76 op 10 december 2013, 21:34:25 PM
De nieuwe versie ziet er veel beter uit! Ik vond de andere ook knap gedaan, maar iets teveel ramen in.
Zal een knap gebouw worden! ;)
perfect bruikbaar als hij een gelijkaardige baan wil maken nu :D loods is een appartement/Loft geworden
Inderdaad, de afgebroken gevel is zeker nog bruikbaar, ik heb deze zonder schade kunnen afbreken (lees snijden).
Ooit zal ik deze nog wel gebruiken voor een 1/2 reliëf gebouw van te maken, al dan niet in stukken te gebruiken.
Tijd voor een update,
vandaag nog eens een dag (alle deze namiddag en avond) aan de baan/magazijn kunnen werken.
(http://imageshack.us/a/img822/2178/sb8d.jpg)
(http://imageshack.us/a/img12/5873/ouzp.jpg)
Mooi werk Philippe,
blijven de zijmuren van het gelijkvloers in beton?
Zal dan in ieder geval iets anders zijn en volgens mij heel goed overkomen...
;)
Strak werk !
@Rudy,
Inderdaad, de eerste laag blijft in beton.
Ik zal deze avond een foto plaatsen van het origineel waar ik mij op baseer_ natuurlijk een beetje aangepast naar mijn zin.
Maar volgens mij heeft het wel de juiste indruk.
.
Inderdaad,
Maar het is geen raam, maar een poort, en daar komt een loskade.
Dus het zal niet meer zichtbaar zijn en makkelijker om af te werken
De mens moet soms lui zijn he
Zoals beloofd,
hier de foto's van het origineel (wel een beetje bouwvallig ;D)
Voor deze die het gebouw niet kennen, dit is gelegen aan de A12 te Willebroek, richting Antwerpen
(http://imageshack.us/a/img59/7537/ywl9.jpg)
(http://imageshack.us/a/img401/6623/vpwk.jpg)
(http://imageshack.us/a/img833/8752/k9zq.jpg)
Philippe, ga je het gebouw nabouwen in even vergane glorie als het grote voorbeeld?
Jean,
niet in deze versie, dan wordt het een gebouw in zijn volle glorie ;-)
Maar wie weet hermaak ik het ooit de zelfde module maar dan bijvoorbeeld 50 jaar later.
Verlof is voorbij, het nieuwe jaar begonnen en de werken aan de loods zijn hervat (bouwverlof he ;D ;D ;D ;D )
Hier een kleine update:
(http://imageshack.com/a/img34/8012/4vqv.jpg)
dak structuur ligt er op, nu beginnen met de dakgoot en dan bedekken met golfplaten... Ik moet nog uitvissen welke golfplaten ik ga gebruiken...
Ik ken 2 opties ,
Optie 1 slaters plaat met het motief en dan afsnijden op maat . (eenvoudigste)
Optie 2 zelf drukken uit aluminium folie . Ik geloof dat we in de club er een mal voor hebben.
aha dat 2de interesseert mij, ik wil nl ook enkele plastic platen tussen leggen voor wat daglicht voor de werkmannen ;D
Dan kan ik ze allemaal identiek maken, zal volgende week eens in de club kijken, morgen kom ik niet.
Merci voor den tip
Graag gedaan .
Philippe,
Het wordt een prachtig gebouw, dat wel, maar ik heb toch wel bedenking bij het dak. De gebouwen die ik ken met dergelijke gevel hadden m.i. een identiek afgerond dak. Het dak volgde dus de ronding van de gevel. Als je kiest voor een dak zoals je het nu hebt gebruikt, dan is een simpele puntgevel genoeg en dan dien je niet die mooie ronding te maken. Die ronding maakt het echter mooi en uniek. Waarom die ronding niet doortrekken in het dak? Dan kan je bovendien een dak in asfaltpapier (roofing) leggen. Zo vermijd je de kosten voor golfplaat. Het is maar een bedenking. Je bent echter op de goede weg.
Groeten,
Guy
Hey Guy,
Het gebouw dat ik mij op baseer had destijds een puntdak, zie foto's, deze was oorspronkelijk met golfplaten bedekt (die hebben daar lang naast gelegen na dat de witte dakbedekking er op lag).
Een afgerond dak heeft natuurlijk ook iets, zal er eens een nachtje over slapen voor ik verder doe ;)
(http://imageshack.com/a/img829/5862/mmeg.jpg)
(http://imageshack.com/a/img34/7592/yg3t.jpg)
(http://imageshack.com/a/img542/8489/lwlr.jpg)
Hmmm, ik denk dat ik toch eerder voor een puntdak zou gaan. Een rond dak op deze grootte valt moeilijker te realiseren, alhoewel dat met jouw handigheid niet echt een probleem zal zijn als ik jou zo bezig zie...
Knap werk!
Patrick,
inderdaad een puntdak zou het simpelste zijn, maar we gaan geen uitdaging uit de weg he ;-)
Na wikken en wegen en dan vooral even uittesten met papier om zo een idee te krijgen wat het mooiste zou zijn, heb ik dus besloten een rond dak te maken (bedankt voor de tip Guy).
Eerste werk was het houten structuur aanpassen, daar het houtstructuur enkel via de ramen te zien is was het eigenlijk snel beslist om het bestaande wat bij te werken tot een ronde structuur. Je kan het tenslotte maar moeilijk zien. Achteraf bleek dit ook de goede oplossing. Als je door de raampjes kijkt zie je een houten structuur zoals het in werkelijkheid zou kunnen zijn.
Enfin, foto's zeggen meer dan beeld:
(http://imageshack.com/a/img513/5622/nunc.jpg)
dan plasticcard van 0,5mm erop zodat de boog mooi behouden wordt
(http://imageshack.com/a/img34/7287/qf3w.jpg)
De nu moet de dakbedekking er nog op, maar voor ik dit ga doen nog de gevels afwerken en dan eerst alles verven.
Dat ziet er goed uit. Past bij de vorm van het gebouw :)
Wordt een mooi ding!
Goed gedaan.
Ik vond dat rond dak ook beter passen.
idd. hoedje af! Knap resultaat! Ben benieuwd naar de afwerking...
Ik heb dit gebouw onlangs ook in half reliëf nagebouwd. Staat op de koppeling van remise en scene. Zover ik het mij kan herinneren heeft gebouw steeds een puntdak gehad. Kan je zien aan de constructie van het gebinte. Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk om heel de dakconstructie te veranderen om een nieuwe beplating te leggen.
Erik.
foto's vind je in de link.
Phillipe,
Ik heb foto's van de andere gevel (achterkant) voor deze is ingestort. Deze ziet er totaal anders uit. Heeft ook geen mooie ronde boog van boven, gaat eerder haaks. Indien interesse laat maar weten.
Erik.
Pfff Phillipe...strak pandje, tof werk !!
Citaat van: erik de noorman op 16 januari 2014, 12:18:17 PM
Phillipe,
Ik heb foto's van de andere gevel (achterkant) voor deze is ingestort. Deze ziet er totaal anders uit. Heeft ook geen mooie ronde boog van boven, gaat eerder haaks. Indien interesse laat maar weten.
Erik.
Erik,
bedankt voor het aanbod, de achtergevel is ondertussen ook reeds klaar, maar je mag steeds enkele foto's doorsturen. Dit is goed voor het archief en wie weet herbouw ik het mss wel ooit eens zoals het echt was, of maak er er terug een combinatie van bestaande gebouw en eigen idee.
Ps ik heb foto's van de ingestorte gevel, deze ligt tamelijk intact op de grond, lees deze is gewoon gevallen en heeft praktisch de volledige vorm behouden. Voordeel is dat deze nu makkelijk kan uitgemeten worden (heeft allemaal zo zijn voordeel)
Tijd voor een korte update:
Deze avond de laatste deksteen plaatsen op een van de gevels en dan is het tijd om te schilderen....
Muurtje in rode baksteen kleur, beton mooi kleuren en alles mooi invoegen... En dan vervuilen maar.
Het wordt tijd dat ik gedaan heb met den loods, de rest wacht nl nog en oktober komt dichterbij.
mss dat ik nog een beetje wacht met het verven en eerst de baan verder afwerk.
de eerste punten dat op de agenda staan:
-Laatste 3 wissel motoriseren
-een paneel maken om de wissel te besturen
-bedrading aansluiten
-testrijden
-Fries en achterwand maken (de rok is reeds klaar)
-scenery
-wat kleine gebouwen maken
-een kraantje maken in messing (of toch proberen)
-locs digitaliseren en vervuilen
-en dan nog wat toeters en bellen.
Dit weekend heeft enkel mijn zoon wedstrijd, zal dus wat meer tijd hebben om met het houtwerk bezig te zijn.
foto's volgen
Ondertussen 2 maand verder, er is nog wel wat werk uitgevoerd aan de depot, maar niet teveel,
De grondlaag zit er op, de muren zijn gekleurd en gevoegd en de betonmuren hebben hun kleurtje gekregen. Deze die op Mobexpo aanwezig waren hebben de Depot zoals deze momenteel staan kunnen bekijken.
Verder is er reeds een groot stuk bestraat en zijn nog wat wisselaandrijvingen geplaatst, nog 2 te gaan en dan kan ik starten met het testrijden...
Ondertussen ben ik terug beginnen twijfelen wat de voor- en achterzijde gaat worden, of de kaaimuur (dat reeds volledig klaar is) of het parade spoor komen vooraan.
Probleem is de achterwand mooi krijgen als de paradebaan acheraan gaat staan, er is nl geen plaats genoeg om een diepte effect te creeëren. Maar dat zijn zorgen voor later :-)
Een weekje verlof en we zijn terug enkele stappen verder... ik was wel op vakantie, maar toch wat zitten prutsen met plasticards :-)
Hier enkele foto's:
Wat bestrating voorzien:
(https://farm8.staticflickr.com/7186/13857763283_e3aeb7e400.jpg) (https://flic.kr/p/n7yEea)130 (https://flic.kr/p/n7yEea) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
(https://farm8.staticflickr.com/7348/13857731555_1baeb25dcf.jpg) (https://flic.kr/p/n7yuN8)132 (https://flic.kr/p/n7yuN8) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
beetje verf er op :-)
(https://farm8.staticflickr.com/7295/13857731235_73ab3058bf.jpg) (https://flic.kr/p/n7yuGB)136D (https://flic.kr/p/n7yuGB) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
(https://farm4.staticflickr.com/3787/13857762803_c3c0f099da.jpg) (https://flic.kr/p/n7yE5T)137 (https://flic.kr/p/n7yE5T) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
de loods voorzien van een grondlaag
(https://farm8.staticflickr.com/7443/13858101524_daa1c5baff.jpg) (https://flic.kr/p/n7AoLU)126 (https://flic.kr/p/n7AoLU) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Ondertussen is de loods al wat geferfd en gevoegd, afwerking moet nog komen
(https://farm8.staticflickr.com/7010/13857731675_7febd1732c.jpg) (https://flic.kr/p/n7yuQc)127 (https://flic.kr/p/n7yuQc) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Wat al lang moest gebeurd zijn, wissels voorzien van motoren, rails aansluiten,... dit is allemala klaar ondertussen en de eerste testen zijn goed verlopen, locs rijden en wissels worden omgelegd
(https://farm8.staticflickr.com/7382/13857731095_3a8957a794.jpg) (https://flic.kr/p/n7yuEc)143 (https://flic.kr/p/n7yuEc) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Nog enkele attributen gekocht op MobExpo
(https://farm8.staticflickr.com/7372/13857762733_64390bd2d1.jpg) (https://flic.kr/p/n7yE4F)152 (https://flic.kr/p/n7yE4F) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
en hier de laatste voor vandaag, een klein stukje loods dat ik op vakantie heb gemaakt
(https://farm4.staticflickr.com/3731/13857762473_576b1e610e.jpg) (https://flic.kr/p/n7yDZc)150 (https://flic.kr/p/n7yDZc) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Dit weekend nog wat met hout spelen (achter- en zijwanden) zodat het wat overzichtelijker wordt hoe het gaat worden...
En ondertussen kan mijn zoon wat testrijden, momenteel nog analoog, maar als dat werkt zal digitaal ook wel geen probleem zijn :-)
Vandaag het besturingspaneel gemaakt voor de wissel:
(https://farm8.staticflickr.com/7142/13898978661_79eeb40532.jpg) (https://flic.kr/p/nbcU88)154 (https://flic.kr/p/nbcU88) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
De onderkant (eens de leds en andere knopkes zijn geplaatst dan komt er nog een onderplaat als bescherming.
(https://farm3.staticflickr.com/2914/13922094465_5b8cfee7c0.jpg) (https://flic.kr/p/ndfnDt)156 (https://flic.kr/p/ndfnDt) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Aansluiting van het paneel met de module gaat via een PC 25pin connector
(https://farm4.staticflickr.com/3788/13922150583_1a6bcc3c95.jpg) (https://flic.kr/p/ndfEk2)159 (https://flic.kr/p/ndfEk2) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Vandaag fries en achtergrond in elkaar gestoken en alles een eerste laagje verf gegeven...
(https://farm6.staticflickr.com/5048/14036400141_539862603f_c.jpg) (https://flic.kr/p/nomdJZ)DSC_0834 (https://flic.kr/p/nomdJZ) by may.philippe (https://www.flickr.com/people/123287487@N03/), on Flickr
Erg propertjes gedaan !
Het geheel krijgt vorm ;)
Netjes! :P
Lang geleden dat ik nog wat gepost heb (dit was bewust, daar ik niet alles wil onthullen voor de Expo).
Wat ik wel kan zeggen is dat ik niet heb stilgezeten ;D
Nog 60 dagen te gaan, gisteren de laatste balast gelegd tussen de sporen... De afwerking is begonnen, ik ben nog steeds goed op schema.
Zojuist mijn Marklin NMBS 8030 ontvangen, Dit wordt de rangeerloc voor tijdens de expo... (zal wel nog enkele anderen voorzien, je weet maar nooit dat deze plots niet gaat rijden)
Deze avond wat proefrijden op het minibaantje.
Wat mij wel stoort aan de loc is de vijs bovenaan op het dak. Dat moet ik nog wegwerken tegen de expo (vermoedelijk door vervuilen)
Miljaar Miljaar,
vandaag aan het testrijden en 1 wissel heeft het begeven, natuurlijk deze dat knal in het zicht ligt... Deze is ook al volledig ingewerkt en geballast... Uitbreken en herbeginnen dus, KERDJU :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Man, dikke tegenslag ...
Ik hou hier hout vast, dat dat híer niet gebeurt ...
Al twee keer een wisseltong kunnen herstellen zonder uitbouw. Chance !
Tja, het is het mechanisme voor de wisseltong dat het begeven heeft, en ik kan er niet aan om te herstellen.
Deze avond de wissel er uit snijden en hopen dat ik niet teveel schade maak en dan opnieuw gaan inwerken...
Tijdens de beurs dus wat reserve wissels meenemen voor in het geval van...
De wissel ligt er uit zie, is nog vlot gegaan...
Nu de nieuwe er in steken en alles terug mooi wegwerken. Zal straks wat foto's plaatsen.
Voila, den wissel ligt er uit en is vervangen:
dat was de boosdoener:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/540/WQaQOE.jpg) (http://imageshack.com/f/f0WQaQOEj)
Na de afbraakwerken:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/537/iyU83m.jpg) (http://imageshack.com/f/exiyU83mj)
Nieuwe wissel ingebouwd en redds voorzien van alle toeters en bellen:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/538/AbwVul.jpg) (http://imageshack.com/f/eyAbwVulj)
Morgen kan ik verder afwerken ;D ;D ;D ;D
Propertjes gedaan, Philippe !
Goed dat zo vlot ging ...
Inderdaad Jean,
had eigenlijk niet verwacht dat het zo vlot ging gaan...
Met de dremel de wissel uitgeslepen en met scalpel alles losgesneden.
Voor de nieuwe wissel er in te plaatsen heb ik alle raillassen opgeschoven zodat ik de wissel er kon inleggen zonder wringen. De andere sporen heb ik dus niet moeten lossen.
En gelukkig had ik nog ballast liggen in de zelfde mengeling dat ik had gebruikt (nl bruin, grijs en zwart)
Miljaar Miljaar,
deze week een oude Marklin 3069 (type 80, maar met oude nummering) aan het digitaliseren.
alles er uit gegooid, permanent magbneet er in en decoder aasnluiten.
Wil ik testrijden maar de lok gaat geen centimeter vooruit.
Na wat zoeken en vloeken besluit ik even om een analoge transfo te nemen om te testen dat deze daar werkt.
Zachtje laten rijden, geen probleem lok gaat stapvoets vooruit, wat harder, nog geen probleem. Dan wil ik de lok laten veranderen van richting en ploef, rookwolkje uit de decoder...
Daar gaat mijne LoKpilot v4...
Maar probleem is dat ik geen gedacht heb wat er mis kan zijn dat de decoder het begeven heeft...
Analoog, met wat voor een transfo?
Een transfo van Marklin, nr 6647.
Alle digitale loks van Mä rijden normaal ook analoog. Maar nnu vraag ik mij af of dit ook zo is voor een Lokpilot.
Citaat van: philippe_007 op 26 september 2014, 13:31:55 PM
Een transfo van Marklin, nr 6647.
Alle digitale loks van Mä rijden normaal ook analoog. Maar nnu vraag ik mij af of dit ook zo is voor een Lokpilot.
Een LoPi v4 kan analoog rijden, maar wel met DC spanning, kijk maar hier (http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-micro-v40/). Jouw trafo geeft AC spanning; dus nee dat gaat niet werken.
inderdaad,
alle, weer 29€ leergeld betaald :( :( :( :(
Al een geluk dat ze in promotie staan momenteel, 28€ inclusief een permanent magneet. Zal mij eens wat setjes bestellen, dan kan ik na de Expo eens mijn loks beginnen te digitaliseren.
Gisteren in Houten nog wat grief gekocht...
Tot mijn groot wonder geen mobile station 2 gevonden, zal dus even deze van mijn zoon moeten gebruiken op de expo :-)
Vandaag het schaduwstation maken zodat er wat afwisseling op de baan kan rijden...
hahaha, ga daar vandaag ook werk van maken, leggen van het schaduw station
een luxe dat men kan rond rijden
inderdaad, nu kunnen we lange passagierstreinen met 8 wagens laten rondtoeren ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Voilà,
schaduwstation is klaar, morgen de wissels aansluiten en das ook weer klaar.
Lok heeft al een eerste poging gedaan om toertje te rijden, maar een van de muren staat te dicht voor de bocht. Morgen de mestploeg nog eens laten langskomen om de muur bij te werken.....
Nog 14 dagen te gaan ....
Citaat van: philippe_007 op 06 oktober 2014, 00:49:11 AM
Voilà,
schaduwstation is klaar, morgen de wissels aansluiten en das ook weer klaar.
Lok heeft al een eerste poging gedaan om toertje te rijden, maar een van de muren staat te dicht voor de bocht. Morgen de mestploeg nog eens laten langskomen om de muur bij te werken.....
Nog 14 dagen te gaan ....
Ik wil je niet opjagen hé, maar het is nog 12 dagen en één uur...
Citaat van: doomslu op 06 oktober 2014, 08:54:04 AM
... Ik wil je niet opjagen hé, maar het is nog 12 dagen en één uur...
Funny ... >:( ;) ;D
Oei, das serieus misrekend dan ;-)
Zal eens mijn lijstje moeten bekijken en scrappen wat niet meer zal lukken 8) 8) 8) 8)
Ik leef met jullie mee, jongens.
Ook voor mij tikt de teller en ik moet nog zo veel doen... :-\
even terugkomen opd e LoPi 4 op AC baan : dit staat in de beschrijving op de ESU website :
Technische kenmerken:
Formaat H0: ca. 21,3 x 15,5 x 6,5 mm. (XL: 55 x 25 x 10 mm.)
Formaat N: ca. 10,5 x 8,1 x 2,8 mm. (Next18: 15,0 x 9,5 x 2,8 mm.)
Bedrijsspanning: 3,5 tot 21 volt.
Digitale systemen: Märklin / Motorola (oud & nieuw) en NMRA/DCC met 14, 28 en 128 rijstappen.
conventioneel: gelijkspanning en wisselspanning.
Belastbaarheid en gebruik: 1,1 A / gelijkspanningsmotoren en klokankermotoren. (XL: 3.0 A.)
Geruisloze aansturing met een frequentie > 15 kHz.
Beveiliging van de motoruitgang.
Lastregeling : kan uitgeschakeld worden.
Functieuitgangen: 4 functies, waarvan 2 functies voor de verlichting.
Beveiligd tegen overbelasting.
Specifiek kenmerk: Automatische herkenning van het aanal rijtrappen in DCC.
De kleinste multiprotocol decoder! Verkrijgbaar sedert september 2001!
werk inderdaad zonder probleem op AC analoog,
maar je mag dus niet vergeten een smoorspoel in te bouwen als je alles aanpast :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
tes dus niet enkel een permanent magneet en decoder, ook een extra spoeltje
De eerste dag op de MSN expo was een succes, veel positieve commentaar gekregen, bedankt.
In het.topic "4de mini baantjes wedstrijd" heeft Luc een sfeerfoto geplaatste van gisteren tijdens de opbouw.
Maandag plaats ik wat meer foto's van de opbouw en het eindresultaat.
Over het eindresultaat: een mooie derde plaats in de wedstrijd. Proficiat !
Proficiat, mooi baantje en zeker een verdiende plaats!
Ook proficiat. Een mooi en welverdiend resultaat.
Bedankt mannen,
Het was leuk en een toffe ervaring,
Het smaakt naar meer...
Dikke proficiat!
Beste forumleden,
Er zijn er velen die foto's gemaakt hebben dit weekend van mijn baantje,
zou er een goede ziel enkele willen doorsturen of hier op het forum willen plaatsen? Alvast bedankt.
In volle strijd heb ik er niet aan gedacht om foto's te maken van mijn baan zoals deze is tentoongesteld.
Deze avond ge ik de foto's van de opbouw zoeken en hier plaatsen.
Citaat van: philippe_007 op 20 oktober 2014, 13:47:23 PM
... In volle strijd heb ik er niet aan gedacht om foto's te maken van mijn baan zoals deze is tentoongesteld ...
Ik ken er nog zo eentje ... :-\
(http://meb.gerolf.be/home/expo/Mech14/IMG_0726.jpg)
(http://meb.gerolf.be/home/expo/Mech14/IMG_0727.jpg)
Sorry, maar 2 stuks :-[
bedankt :-)
knap baantje, eigenlijk één ding jammer dat je die Duitse veranderde NMBS colli van Marklin hebt gebruikt, temeer dat er 3 merken zijn die een veel juistere NMBS Colli aanbieden !
Groeten Peter ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 oktober 2014, 16:20:06 PM
knap baantje, eigenlijk één ding jammer dat je die Duitse veranderde NMBS colli van Marklin hebt gebruikt, temeer dat er 3 merken zijn die een veel juistere NMBS Colli aanbieden !
Groeten Peter ;)
Als dit het enige kritiek is Philippe, dan ben je zeer goed bezig :D.
Ik vond het een prachtig baantje, het laden van het schip , en de achtergrond inclusief overgang vond ik echt geslaagd!
Echt prachtig!
Yannick
Citaat van: vyncky op 20 oktober 2014, 18:56:47 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 oktober 2014, 16:20:06 PM
knap baantje, eigenlijk één ding jammer dat je die Duitse veranderde NMBS colli van Marklin hebt gebruikt, temeer dat er 3 merken zijn die een veel juistere NMBS Colli aanbieden !
Groeten Peter ;)
Als dit het enige kritiek is Philippe, dan ben je zeer goed bezig :D.
Ik vond het een prachtig baantje, het laden van het schip , en de achtergrond inclusief overgang vond ik echt geslaagd!
Echt prachtig!
Yannick
+1
Bedankt,
Maar kritiek of verbeteringspunten zijn meer dan welkom,
dan weet ik waar ik moet op letten bij de volgende baan...
Ik heb natuurlijk zelf al enkele punten dat voor verbetering vatbaar zijn, als ze hier niet worden opgenoemd dan hou ik ze voor mij ;-) ;) Kan niet alles vertellen he :-)
Proficiat, vooral dat opengewerkt schip kon me bekoren.
Voor de liefhebbers en met dank aan Geert Maes om zijn tijd te steken in een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=UtCAWr3JV0g&feature=youtu.be
Hier enkele beloofde foto's:
google is uw vriend, dus na even zoeken van plannen van zoet water schepen ;D
had ik vlug iets gevonden dat bruikbaar was:
(http://i57.tinypic.com/s1kt51.jpg)
Dit plan uitgeprint op A3 papier op 1/87 (of toch bijna) zodat ik een bruikbaar grondplan had voor mijn bodemplaat te maken.
Met mes, lat en plasticard in de hand, ben ik begonnen (ergens heb ik foto's liggen van de opbouw, maar kan ze niet onmiddellijk vinden)
hier de foto's van de halve boot reeds voorzien van grondlaagje en eerste laag zwart:
(http://i58.tinypic.com/29upw87.jpg)
(http://i61.tinypic.com/20gmkno.jpg)
Na het verven is het schip mogen aanmeren aan de kaai en heb ik het water gegoten (met boot vernis). Daar echter de fout gemaakt van onmiddellijk de volledige dikte uit te gieten ipv met lagen te werken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een geluk had bij een ongeluk. Het heeft letterlijk weken geduurd voor het water volledig was uitgehard, maar door de grote hoeveelheid vernis is het niveau beginnen zakken waardoor er een golvend effect was rond de boot en sloepen.
(http://i57.tinypic.com/24ymwli.jpg)
(http://i57.tinypic.com/2v9qf55.jpg)
(http://i62.tinypic.com/24vikgj.jpg)
scheepstekeningen #139:
De middelste tekening is een bovenaanzicht. Bovenaan, ter hoogte van het dek, lijkt het of de boeg ( = voorzijde schip) bijna rond is (rechterzijde tekening)
Deze boeg is naar onderen toe, naar de waterlijn, toch wel iets spitser = meer gestroomlijnd.
( een antieke binnenvaartboot "Klipper" is spitser dan een oude "Luxe Motor", die dan weer spitser is dan een "Kempenaar", enz..)
[ maar dit zijn géén treintjes ...]
Zie ook, toevallig, rubriek "buitenlandse modellen" : Artitec H0-Luxe Motor.
Maandag alles uitgeladen en naar de zolderkamer gebracht en alles snel snel gemonteerd (zonder schaduwstation).
Morgen de baan terug voorzien van scenery en locs/wagens en dan kan ik wat foto's maken.
Vandaag heb ik reeds het onderstel geplaatst voor deel 2 langs de linkse zijde van het minibaantje. Daar wordt de baan zo'n 1m90 verlengd. Thema wordt het einde van de haven en begin van 't stad "Pierre Le Port". Het paradespoor zal zorgen voor de nodige scheiding tussen industrie en stad.
Industriespoor komt ook samen om te verdwijnen naar de achterkant waar een nieuw schaduwstation komt.
Nadien komt er nog een derde module rechts van de haven van zo'n 70cm. genoeg om paradespoor en industriespoor naar achter te laten verdwijnen.
In totaal zal de baan 4m worden. Maar dat zijn de toekomstplannen...
Maar eerst nog wat wijzigingen aan het minibaantje uitvoeren:
-de servo's van de loodsdeuren verplaatsen zodat deze volledig open kunnen
-achterzijde van de loods voorzien van ramen en een verdiep plaatsen met enkele bureaus en scenes
-stootbuffer plaatsen aan het eindspoor links
-vervallen gebouw links achteraan hermaken wegens niet 100% tevreden van het huidige.
-de wissels voorzien van deksels zodat het mechanisme uit het zicht is
-kraan aan de boot wat aanpassen (oa ketting verweren)
-elektrische aansluitingen aanpassen zodat ik niet steeds moet schroeven als ik de baan verplaats
dat zal het voor de eerste fase zowat zijn :-)
Bedenking: uw geplande baanuitbreiding(en): kunnen/mogen die ook ingediend worden voor de MiniBaantjesWedstrijd 2016 ?
Moet theoretisch kunnen, dacht 'k.
ja, mits het zichtbaar gedeelte slechts 120x60cm is.. (en als het reglement ongewijzigd blijft)
Het minibaantje dat ik nu mee heb deelgenomen is ook 165x60cm, deze was wel niet volledig afgewerkt. Van daar dat ik melde dat er ongeveer 1m90 links bij komt, eigenlijk is het maar 1m65.
Hier nog enkele beloofde foto's:
(http://i61.tinypic.com/9bd3wj.jpg)
(http://i57.tinypic.com/102who9.jpg)
(http://i58.tinypic.com/290tqqd.jpg)
(http://i58.tinypic.com/8x1l5k.jpg)
(http://i57.tinypic.com/zulgs0.jpg)
(http://i62.tinypic.com/1490e86.jpg)
(http://i62.tinypic.com/sgpwkm.jpg)
(http://i60.tinypic.com/ynyfs.jpg)
(http://i57.tinypic.com/2cmu1ki.jpg)
(http://i58.tinypic.com/2s6pqa0.jpg)
Vervolg:
(http://i62.tinypic.com/1gnj1z.jpg)
(http://i62.tinypic.com/2rg1kdt.jpg)
(http://i58.tinypic.com/166zoub.jpg)
(http://i58.tinypic.com/28rihec.jpg)
(http://i59.tinypic.com/x3eecl.jpg)
(http://i61.tinypic.com/1z1boyq.jpg)
(http://i58.tinypic.com/sxyckx.jpg)
(http://i57.tinypic.com/2mh613n.jpg)
(http://i58.tinypic.com/11bqnno.jpg)
(http://i57.tinypic.com/201pxw.jpg)
(http://i61.tinypic.com/209rj43.jpg)
(http://i61.tinypic.com/2m67u2q.jpg)
(http://i61.tinypic.com/141kzno.jpg)
(http://i60.tinypic.com/jjblzc.jpg)
(http://i62.tinypic.com/28lghh3.jpg)
Voila, dit zijn ze....
Oei, nu heb ik toch een foutje gevonden op je baan...
Wees gerust, 't is maar een taalfout ;D
Overig wel mooie foto's, ze geven prachtig de details van je baan weer! Enkel de eerste foto met het verroeste vat vind ik niet zo geslaagd; het roest komt er wat rozig uit (kan aan de foto liggen, maar ook aan de verwering zelf).
heel mooi diorama
Philippe man, wat is dat een super mooi minibaantje, zie het nu eens in detail, want in irl kon ik het niet bewonderen, heb uw draadje hier op het forum nog eens opgevist en moet eerlijk toegeven je kunt verdomme mooie dingen bouwen...verdiend een dikke pluim van me
Bedankt mannen
Deze week start ik terug met de verdere bouw en aanpassingen.
Dit weekend heb ik zitten experimenteren met een arduino en servo's voor de besturing van de loodspoorten, das het eerste werkje dta op de planning staat, de loods volledig afwerken.
Gisteren met het goede weer eindelijk weer eens verder gedaan aan "Pierre le port".
En het was dan ook direct met de grove borstel :) :) :) :) :)
Eerst heb ik de zij- en achterwanden gedemonteerd zodat de module volledig vrij is.
Aan de achterkant is de beton omheining afgebroken en heb ik een van de 2 paradesporen afgebroken... De ballast is verwijderd en ik kan terug beginnen van een maagdelijke ondergrond :-)
De bestaande achterwand wordt vervangen door een vaste gebogen achterwand, het segment krijgt nu ok zijn oorspronkelijke breedte van 1m65 ipv 120.
Aan de achterzijde komt er een groot gebouw zodat het paradespoor maag gedeeltelijk zichtbaar zal zijn.
Aan de zijkanten waar ik nu een 20cm meer plaats heb komen er nog wat extra gebouwen zodat het niet meer zichtbaar is waar de treinen in de tunnel rijden.
Het schaduwstation wordt ook aangepakt. Op MSM Expo 2014 was dit nog een afzonderlijk, na aanpassingen zal deze vast aan de baan komen te staan (met scharnieren inklapbaar).
Ook zal het schaduwstation volledig automatisch moeten werken, dit zal het rijden wat vergemakkelijken.
Nog veel werk aan de winkel dus, maar deadline is mobexpo 2016.
Benieuwd naar foto,s
grtz,
Samuel
Dat zijn grondige renovaties - maar ze zullen allicht de moeite waard zijn :)
Toffe vooruitzichten!
En dan moeten we zeker ook eens in 2016 naar de mobexpo komen.
Zeker doen... hoe meer volk hoe liever :-)
Momenteel heb ik nog geen foto's, zo spectaculair is afbreken nu ook niet :-)
Deze avond naar de club en morgen hopelijk verder aan de baan werken
Deze middag wat verder gedaan aan de nieuwe achterwand:
(http://i59.tinypic.com/2na1y6f.jpg)
(http://i61.tinypic.com/2q0j1hd.jpg)
(http://i62.tinypic.com/2ik37g8.jpg)
(http://i57.tinypic.com/2s0iefr.jpg)
Dit weekend de voor en zijwanden (buitenkant) plaatsen en de bovenkant en dan schilderen....
Aaaaaaaaaaaaaaaa :o het is helemaal afgebroken! :-\
Wow ... Da's wel grondig ...
Succes met de wederopbouw !!!
Het lijkt erger dan het is... ;D ;D ;D ;D
de oorspronkelijke wanden waren puzzelstukken dat met 4 bouten in elkaar werden gezet.. Dus dat was geen afbraakwerk.
Enkel een beetje scenery is gedemonteerd en de loods die stond niet vast op de baan. Alles is terug bruikbaar voor de herbouw.
Enkel het achterste spoor is effectief afgebroken :-)
Citaat van: doomslu op 11 maart 2015, 22:19:56 PM
Aaaaaaaaaaaaaaaa :o het is helemaal afgebroken! :-\
Gelukkig hebben we de beelden nog ;)
https://youtu.be/mGcBCWGTMUo?t=10m16s
Ik ben zeer benieuwd. Wordt dit een achtergrond dat je kan wegnemen om de baan bijvoorbeeld te transportern?
Citaat van: philippe_007 op 11 maart 2015, 22:25:13 PM
Het lijkt erger dan het is...
Mmmhhhh, als de bouwer het ziet zitten ... ;)
Benieuwd naar de nieuwe versie !
Citaat van: mahtoska1 op 12 maart 2015, 03:43:15 AM
Ik ben zeer benieuwd. Wordt dit een achtergrond dat je kan wegnemen om de baan bijvoorbeeld te transportern?
Het wordt een vaste achtergrond... Bij een losse achtergrond is er veel te veel risico op schade bij transport.
Ik wil ook bij verplaatsen de baan veel sneller rijdend hebben dan het nu het geval is.
@Jean,
Moest ik het niet zien zitten dan zou ik er ook niet aan begonnen zijn.
Dit weekend de eerste verflagen geven op de achtergrond en de scenery terugplaatsen en dan zal het al veel minder erg uitzien :-)
Ik moet zeggen dat het een volledig ander zicht is nu met de ronde achterwand... Is ook wat breder geworden (1m65 ipv 1m20).
Goe bezig!!!!!!!!!!!
grtz,
Samuel
Vandaag nog wat verder gedaan...
achterwand heeft grondlaagje gekregen.
Verder is alle houtwerk gedaan.
Morgen nog wat schuren en grondlaag op de buitenkant.
(http://i59.tinypic.com/35iasdl.jpg)
Vandaag plamuursel geschuurd en de eerste laag zwarte verf erop gesmeten ;D ;D ;D
Citaat van: philippe_007 op 16 maart 2015, 20:31:23 PM
Vandaag plamuursel geschuurd en de eerste laag zwarte verf erop gesmeten ;D ;D ;D
Ge moogt wel niet zwartwerken he Philippe! ;D ;)
Komt in orde man! Kan je misschien eens een voor en na foto tonen?
na de 2de laag zal ik nog een foto plaatsen (eens de baan terug in de living staat ipv werkkot)
Na 24u drogen werd het tijd dat de baan terug in de living staat :D :D :D :D
bij deze de foto zoals deze nu is.
(http://i58.tinypic.com/x3g5ep.jpg)
De bouw van de scenery kan beginnen
de indeling van de achterwand is gemaakt, de bouw van de nieuwe panden begonnen.
Dit weekend achterwand nog een laagje verf geven en de verlichting plaatsen
Succes, en veel plezier !
Het is lang geleden dat ik nog een update heb geplaatst,
maar ik heb even veel werk gehad met een 1/1 project in de tuin :-)
Enfin, eerste achterwandgebouw is bijna klaar, (op de detailering na)
hier enkele foto's
(http://i62.tinypic.com/2vrviqd.jpg)
(http://i58.tinypic.com/156ffnm.jpg)
(http://i58.tinypic.com/jl09lh.jpg)
het is hier de laatste maanden wat stilletjes geweest, veel heb ik nog niet gedaan, maar toch een update....
De zomer is afgelopen, het verlof gedaan (voor enkele weken dan toch ;D), de school is terug begonnen, de kindjes hun sporten is terug gestarte (lees competities) en zelf ben ik ook terug aan het trainen... Dus tijd zat voor aan de baan te werken :D :D :D :D :D :D :D
Ondertussen ben ik volop bezig aan de gebouwen voor aan de achterzijde, het begint goed vol te staan.
Als het nog eens enkele dagen goed weer is dan kan ik de achterwand schilderen en kan ik alles beginnen te bevestigen.
Hier enkele foto's:
(http://i61.tinypic.com/1623bdl.jpg)
De funderingen zijn gegoten van het gebouw links achteraan, volgende week wordt deze volledig aangekleed met steenmotief en voorzien van de nodige ramen/deuren en andere benodigdheden
(http://i59.tinypic.com/10po9y0.jpg)
De gevel is klaar, eens de achterwand is geschilderd kan ik aan het hellend dak beginnen. Dit zal nog een leuk werkje worden in de bocht :-)
(http://i58.tinypic.com/1zeaxk0.jpg)
Het gebouw rechts wordt wat aangepast/verbouwd zodat deze mooi aansluit tegen de wand, dit is een van de volgende werkjes
(http://i57.tinypic.com/67tci9.jpg)
Goed bezig, Philippe. ;)
Inderdaad Philippe goe bezig !!!
Mooi !
Geert
Knappe dinges!!
Grtz,
Samuel.
Stevige vooruitgang 8)
Het zou wat sneller mogen (moet nog een baantje afkrijgen tegen oktober 2016 ;D ;D )
hier nog een update:
er begint vorm te komen in de gebouwen...
(http://i62.tinypic.com/11ikcup.jpg)
(http://i57.tinypic.com/103hkpv.jpg)
(http://i62.tinypic.com/2100w7b.jpg)
(http://i58.tinypic.com/5ot6bc.jpg)
nu hopen dat het nog eens goed weer is, dan kan de baan buiten staan om de achterwand te schilderen. Nadien kunnen de gebouwen gefixeerd worden (na dat ze geschilderd zijn) en de afwerking beginnen
hier nog een update:
(http://i61.tinypic.com/zv76o5.jpg)
(http://i62.tinypic.com/11btafs.jpg)
(http://i62.tinypic.com/rjqh4h.jpg)
Dit weekend nog wat geprofiteerd van het mooie weer om nieuwe modulebakken te maken voor het schaduwstation.
Vandaag laagje kurk er op geplakt, nu kunnen se sporen er op.
(http://i61.tinypic.com/fac39w.jpg)
Schiet mooi op met die gebouwen, zal veel veranderen aan het uitzicht! wat is het doel van de baan, nog wat expo's?
MobExpo 2016 sta ik met de baan. Of beter gezegd, mag ik de baan gaan opstellen en afbouwen en zal mijn zoon rijden, ik krijg dan meestal de kans niet :-)
Het zou tof zijn als ik nadien nog hier en daar een beurs mag staan.
Sowieso is het schaduwstation ontworpen om hergebruikt te worden met de volgende banen. Mijn volgende minibaantje voor MSMExpo 2016 zal er gebruik van maken. En het is ook voorzien dat er eventueel nog een stuk tussen kan moest ik ooit een langere baan maken.
De gebouwen zijn ondertussen klaar om een grondlaag te krijgen (mss doe ik dit deze avond nog). Nadien kan de definitieve kleur er op komen en de detaillering beginnen.
Voila, ondertussen begonnen met de sporen te leggen.
6 opstelsporen van bijna 2m en dit op en lengte van 2m50
De 2 langste sporen gaan nog eens verdeeld worden, dan kan ik 8 treinen opstellen (4 in elke richting)
(http://i59.tinypic.com/f1wlyp.jpg)
(http://i58.tinypic.com/9fv79g.jpg)
Ik heb natuurlijk nog wat rails te kort, hopelijk zijn er enkele in de club dat nog wat materiaal hebben liggen dat ik kan overnemen.
Ondertussen ga ik al eens beginnen uittekenen hoe ik dit ga besturen aan de hand van een arduino. Het is wel de bedoeling dat het schaduwstation volledig automatisch of manueel kan bestuurd worden (manueel krijgt dan voorrang).
Concreet moet ik 6 schakelaars, 8x detectie, 8 relais en 10 wissels kunnen besturen. 32 input/output heb ik dus nodig. De Arduino Mega heeft 54 poorten, ruimschoots genoeg dus. Ik zal nog maar enkele reserve boarden bestellen tegen dat er een sneuveld :-)
Mooi philippe!
Maar zie ik dat goed? Een marklinist dat roco gebruikt? :o ::) ;D
Ik ben geen Marklinist he, ik ben een AC'er met 3 rail systeem ;D ;D ;D En bijna vergeten, ik ben er fier op :-)
Citaat van: philippe_007 op 05 oktober 2015, 19:58:09 PM
Concreet moet ik 6 schakelaars, 8x detectie, 8 relais en 10 wissels kunnen besturen. 32 input/output heb ik dus nodig. De Arduino Mega heeft 54 poorten, ruimschoots genoeg dus. Ik zal nog maar enkele reserve boarden bestellen tegen dat er een sneuveld :-)
Kleine correctie : in totaal heeft de Arduino Mega wel wat meer poorten ter beschikking als je alles benut !!
Er zijn uiteraard de 54 "normale" digitale IN/OUT kanalen, maar ook nog eens 16 analoge kanalen die ook digitaal kunenn ingezet worden.
Dus je hebt 70 "in/out" poorten ter beschikking. Je vergeet wel dat je voor elke wissel 2 poorten nodig hebt (eentje links, eentje rechts) dus geen 32 maar 42 nodig... :-)
Maar zelfs dan 70-42 = 28 op "overschot" die je dan bvb kan gebruiken om met LEDjes de status van elke vrije/bezette positie in je schaduwstation weer te geven op een synoptiek bord...
Of om er een LCD sisplay op aan te sluiten.
Als je daaromtrent info wil of vragen hebt, fire away, ik heb net mijn wisselbesturing met Arduino zo goed als helemaal klaar... Ik kan in totaal 90 wissels aansturen en dan nog eens 27 "accessoires" (ontkoppelaaars, draaischijf, etc...) via 1 master en 3 slave arduino's
Inderdaad, 2 uitgangen per wissel heb ik nodig.. Schoonheidsfoutje :-)
Ik heb ondertussen alle materiaal bijeen verzameld.
(http://i62.tinypic.com/2d1slya.jpg)
Deze middag als ik tijd heb ga ik beginnen met de nodige elektrische bekabeling (ringleiding) te voorzien en alle sporen voorzien van de nodige aansluitpunten. De pukko's kunnen reeds alemaal aangesloten worden, detectie en stroom onderbrekingen doe ik op de sporen, zo kan ik in de toekomst indien nodig nog aanpassen.
Eens dit klaar is kunnen de sporen worden vastgemaakt en de flex op maat gesneden worden.
En dan begint het programmatie werk van den Arduino.
Zo, alle sporen (middengeleider) zijn voorzien van de nodige elektrische aansluiting.
Nu kan ik de sporen (tijdelijk) bevestigen en alles aansluiten aan de ringleiding.
Ondertussen heb ik de huizen voorzien van een laagje grondverf. Deze staan klaar oom verder afgewerkt te worden.
Deze namiddag een beetje bezig geweest met het uittekenen van de schakeling.
Met 62 I/O's heb ik genoeg om alles te besturen zoals gewenst.
boodschappenlijstje:
10 relais voor het besturen van de wissels
10 relais voor stroomonderbreking (8 sporen + 2 noodsecties)
10x output voor de leds aan de wissels (2 kleuren)
16x output voor Rood/groen Leds voor de sporen
6x input voor drukknoppen om treinen manueel te laten komen ipv randomized
1x input voor de noodstop
9x input voor de detectierails.
na de training kan ik wat beginnen aan het bouwen.
nogal geluk dat dit maar een mini baantje is ! ;D ;)
Inderdaad ;D ;D ;D ;D En dit is enkel voor het schaduwstation, stel u voor dat ik het minibaantje ook automatiseer :-)
Tja, nu je toch bezig bent ... ;)
Besturing voor het schaduwstation is klaar.
(http://i59.tinypic.com/v7bkli.jpg)
Het is 1 arduino mega en 2 Arduino UNO's geworden om alles aan de praat te krijgen.
Nu is het enkel nog wachten op enkele relaiskaarten en dan kan ik alles inbouwen in het schaduwstation.
De eerste testen waren toch al vele belovend.
De 2 extra Arduino Uno's worden gebruikt voor de detectie van de reed contacten. Ik heb dit zo opgelost zodat de impuls van het reed contact kan vergroot worden. Dit om zeker te zijn dat de Arduino Mega het contact ook daadwerkelijk detecteert.
Vandaag zijn er nog enkele bestellingen binnen gekomen,
de relaiskaarten zaten er ook bij.
Deze zijn ondertussen ook aangesloten en de besturing is nog eens uitgetest.
Op aanraden van een collega modelbouwer uit het spoor ga ik de reedcontacten vervangen door optocouplers. Deze zijn ondertussen ook besteld. Praktisch veranderd dit niets aan de code. Ik kan dus rustig verder experimenteren.
Zitten de arduino's rechtstreeks op het schaduwstation of gaan ze naar mijn mening logischerwijs nog langs een centrale?
Nope, de arduino's zulles stand alone staan.
Deze dienen enkel voor de bediening van de wisselstraten, detectie en op/afzetten van de stroom.
De snelheid van de locs wordt wel via een centrale geregeld, maar onafhankelijk van het schaduwstation.
Mss zoek ik later iets uit om de treinen te laten vertragen en stoppen via digitaal signiaal, maar momnteel zullen deze stoppen door de stroom af te zetten.
Tes lang geleden dat ik nog een update heb gegeven...
Het programmeerwerk voor de besturing van het schaduwstation is afgewerkt en getest (momenteel enkel met leds en relais).
Detectie van de trein zal niet gebeuren met reed-contacten, maar via optocouplers, deze zijn maandag toegekomen. Dit stukje moet ik nog testen.
Vandaag is het LCD-scherm toegekomen, dit moet ik nog integreren, maar dat is onafhankelijk van de besturing. Dit zal enkel ter info worden gebruikt zodat ik zie in welke routine het programma zit.
Vorig weekend heb ik een lichtbak gemaakt om prints te belichten met UV-licht,
Voor het etsen heb ik vandaag een "roermachientje gemaakt", dit met behulp van een oude PC ventilator, op deze moet ik nog 2 magneten kleven (een met N-pool naar boven en een met Z-pool naar boven). De ventilator zit in een klein kistje.
Voor het etsen ga ik starten met een maatbeker, deze kan ik dan op het kistje plaatsen, door de ventilator te starten en in het etsmiddel een magneet te plaatsen dat voorzien is van een coating zodat deze bestand is tegen chemicaliën, zal het vloeistof steeds in beweging zijn. Verwarmen zal gebeuren via een aquarium verwarming.
Het eerste ontwerp van een printplaatje is gemaakt met behulp van Eagle, de volgende stap is wat experimenteren met het belichten en etsen.
Nadien kan ik de definitieve opstelling maken en de sporen van het schaduwstation aansluiten en test rijden.
Vandaag eerste testprint gemaakt....
ben best tevreden van het resultaat.
3min 30 belichten,
30 seconden ontwikkelen en dan een 90 sec in het etsmiddel
(http://i67.tinypic.com/709bv8.jpg)
Voor de tekst ga ik iets grotere letters.cijfers gebruiken zodat het beter leesbaar is.
Vandaag de laatste bedrading gelegd van de besturing:
Nu kan ik de sporen beginnen plaatsen en dan test rijden
(http://i63.tinypic.com/2cy33wi.jpg)
(http://i64.tinypic.com/30ig8ls.jpg)
Vandaag nog wat bekabeling gelegd voor het controlebord en wat getest,
En ik had pech, een van de optocouplers was stuk waardoor de besturing in noodfunctie ging... Na wat zoeken toch gevonden wat het probleem was. Met de nodige uren vertraging natuurlijk :(
Enfin, nu werkt het toch allemaal,
https://youtu.be/FlnwxIVGlg8
daar de sporen nog niet liggen simuleer ik maar manueel de detectie :-)
Voor de rest ziet het er momenteel ok uit, enkel de tekst op de LCD display is nog niet in orde, dit zijn zorgen voor later... Nu eerst de sporen leggen en wissels en sporen voorzien van de nodige bekabeling.
En dan eindelijk test rijden.
Gisteren de sporen terug op de module geplaatst (tijdelijk vast gezet).
(http://i65.tinypic.com/m962ci.jpg)
Zojuist de draadjes allemaal door de plaat gestoken en de ringleiding (wat eigenlijk in Z-vorm ligt ;D ) geplaatst.
(http://i64.tinypic.com/1i02fa.jpg)
Deze avond in de club de bedrading van de middengeleider (deze van de puko's ;D ;D ;D ;D ;D ) solderen aan de ringleiding.
Maar eerst naar de les nog wat auto's uit een halen, met een beetje geluk krijgen we ze terug in een :-)
Vandaag de sporen geplaatst op de 2de module en allemaal bevestigd.
(http://i68.tinypic.com/2wlvxg8.jpg)
Morgen de middengeleider aansluiten en dan de wissels voorzien van de nodige bedrading.
Vandaag de wissels aangesloten aan de relaiskaart,
deze worden gevoed aan de hand van een klassieke Marklin 32VA transfo.
Maar deze laatste geeft storing op de Arduino's, bij het opstarten va, de Arduino wordt deze steeds geresset en start opnieuw.
Als ik de transfo uitschakel dan werkt de besturing via de Arduino's perfect.
Als ik eerst de Arduino's opstart en na initialisatie van de wissels de Mä transfo aansluit, dan werkt het.
Nu wordt het zoeken naar een oplossing...
Philippe proper die kaarten in de plastiek doosjes en handig dat ze open kunnen ;)
Geert,
ik heb de Arduino's en andere elektronica in deze dozen gestoken zodat deze wat beschermd zijn tijdens transport en tegen stof.
Deze week wat verder gezocht naar een oplossing voor de storing van de Mä transo.
Op aanraden van een collega modelbouwer (elektronicus van beroep) heb ik de relaiskaarten en de optocouplers op een afzonderlijke voeding geplaats, doch nog steeds het zelfde probleem.
Morgen ga ik langs bij de elektronica boer en ga ik enkele 10µF elektroliet en 100nF Keramische condensatoren halen om tussen de voeding en de Arduino's te plaatsen.
straf bezig!!
Grtz,
Samuel.
philip heb je de marklins op gelijkstroom staan
ik ben hetzelfde bezig maar dan met pic processoren en gebruik ook deze relais kaarten voor de voeding naar de loco's
de wissels worden gestuurd via servo's
maar ik ben nog bezig met ombouwen dus niet alle wissels zijn reeds gedaan dus daarom ik had op wissel stroom ook dit probleem
na gelijkrichten en een dikke condensator was dat probleem opgelost
doe je ook volledige baan detectie zoals ik of werk je met contact stroken
ik heb twee melders per sectie in gebruik
het inloop spoor waar als het signaal rood word de loco over heel de lengte begint af te remmen
indien het groen word trekt hij terug op als hij niet hoeft te stoppen
de laatste 30 cm van de inloop is op standaard minimum snelheid dat hij dan blijft door lopen tot de stop strook waar hij ook effectief stopt
de verlichting blijft wel branden (analoge baan )door de pwm niet volledig uit te schakelen
de relais valt af maar blijft dan via de standaard pwm schakeling een puls geven aan de loco zodat de verlichting toch blijft branden
door het omschakelen van de relais krijg je een miniem uitgaan van de led ( de afstand die de relais nodig heeft om om te schakelen)
dit werkt alleen maar bij loco's met led verlichting
ik blijf volgen
gr raf
Hey Raf,
goed hint ivm de wisselspanning voor de wissels.
Als ik inderdaad de 18V wisselspanning vervang door een gelijkstroom transfo dan heb ik het probleem niet meer.
Ik heb dan maar direct de sporen eens onder spanning geplaatst om te zien of ik dan geen problemen heb, maar dat lijkt te werken.
De detectie van de treinen zal gebeuren door een stukje van een railstaaf te gebruiken als detectie.
Daar ga ik wel gebruik maken van een diodebrug zodat het gelijkspanning is dat op de optocoupler komt.
Dit laatste moet ik nog uittesten, maar alle materiaal heb ik ondertussen.
Nu ga ik een diodebrugje plaatsen tussen de wissels en de Mä transfo, das dan weer een probleem dat opgelost is.
De voedingen naar de Arduino's ga ik nog voorzien van een spanningsregelaar 7805
De diodebrug is nog geen 100% oplossing,
bij het opstarten reset de Arduino nog regelmatig, maar eenmaal opgestart dan is er geen probleem meer.
Het blijft dus zoeken naar een oplossing,
toch vind ik het raar dat die Mä transfo invloed heeft op de arduino's, deze is nl volledig elektrisch gescheiden.
We blijven zoeken naar een oplossing, ik heb nog 15 dagen :-) nadien wil ik terug aan de afwerking van de baan beginnen... Deadline is nog steeds Mobexpo 2016
Is dat nog zo'n oude blauwe transfo van Marklin?
Die durven nogal eens voor wat storingen zorgen, net zoals hun hele oude locomotieven.
Hey Olivier,
nee, ik gebruik de grijze 32VA transfo's voor de wissels.
Het is een tijdje geleden dat ik nog gepost heb, maar ik heb niet stilgezeten.
Alle tijd is bijna gegaan naar het automatiseren van het nieuwe schaduwstation, vandaag zijn de laatste componenten toegekomen en in de loop van volgende week hoop ik dat dit dan in orde is.
Ondertussen heb ik de achterwand voorzien van wat bewolking en is de afwerking van de nieuwe gebouwen begonnen.
hier een foto...
(http://i67.tinypic.com/dwyqz7.jpg)
Deze week nog wat verder aan de baan zitten werken, de gebouwen links geverfd, vervuild en wat details aangebracht. Deze kunnen worden vastgemaakt en de linkerkant kan dan volledig afgewerkt worden.
(http://i64.tinypic.com/6ntpxj.jpg)
ziet er goed uit, de nieuwe gebouwen maken het geheel meer af
De nieuwe gebouwen brengen inderdaad een frisse look!
Citaat van: OlivierV op 14 februari 2016, 15:47:31 PM
De nieuwe gebouwen brengen inderdaad een frisse look!
Zou het zelf niet beter kunnen zeggen.
Grtz,
Samuel.
Vandaag een dagje thuis, dus weer goed kunnen doorwerken.
De linkerkant van de baan is klaar, voor zover een baan natuurlijk klaar kan zijn ;D
(http://i68.tinypic.com/30cb02r.jpg)
(http://i68.tinypic.com/2w2k80o.jpg)
(http://i67.tinypic.com/5z00f7.jpg)
(http://i64.tinypic.com/2ir5c8o.jpg)
(http://i65.tinypic.com/219rw2b.jpg)
(http://i67.tinypic.com/111l8aq.jpg)
Het ziet er best aardig uit Philippe!
De laatste rechte lijn is in zicht....
nog enkel het gebouw achteraan links afwerken en klaar is Kees....
Blijft enkel nog het schaduwstation af werken en "Mobexpo there we are" ;D ;D ;D ;D ;D ;D Dit is voor morgen, een volledig weekend voor de treinen.
Oeps, wat is dat daar onder de boom?
(http://i68.tinypic.com/30w868k.jpg)
(http://i65.tinypic.com/2i6dxd3.jpg)
En hier een totaal overzicht
(http://i64.tinypic.com/214tf05.jpg)
Zoek de 7 verschillen met "Pierre Le Port" versie van MSM Expo 2014
(http://i62.tinypic.com/28lghh3.jpg)
Mooi zo!! ;)
't Is 'n aardig baantje geworden Philippe!
wat een verschil! is het de bedoeling om dit baantje ooit te integreren in iets groter?
Sven,
Nee dit baantje blijft zo, enkel een schaduwstation wordt er op aangesloten zodat er verschillende treinen kunnen rijden om wat variatie te brengen.
Na Mobexpo start ik iets nieuw, heb al 2 ideeën, maar later meer dat over.
Gisteren de telex koppeling verwijderd van mijn Roco 8051 en vervangen door een Roco kortkoppeling.
Ondertussen ook ale toeters en bellen bevestigd:
(http://i65.tinypic.com/2d6tgsm.jpg)
vandaag wat test gereden om te zien dat de kortkoppelingen wel door de bochten gaan.
https://youtu.be/pYJRpwp4pDA
De 8030 n MArklin is gisteren ook wat verbouwd. Weg telex koppeling.
(http://i67.tinypic.com/bdjzpw.jpg)
Zou het niet handiger zijn om aan die rangeermachines beide kanten te voorzien van een kortkoppeling?
Hey Olivier,
das de bedoeling, maar ik had er maar 6 liggen, om wat te testen heb ik dus 1 loc en 2 wagens voorzien van de kortkoppeling.
Straks even bekijken of ik binnen enkele weken naar Houten kan, anders bestel ik een pakje via 't net...
Vandaag het schaduwstation wat ingereden :-)
Ondertussen hebben de treinen ook nog eens wat mogen bollen.
5166 https://youtu.be/KZMknxDRvDY
5217 https://youtu.be/7xAUSEPRtJM
5307 https://youtu.be/tj-t5p2VlVM
5523 https://youtu.be/OlCPtAkr0gQ
5531 https://youtu.be/EqWjgizbkr8
6215 https://youtu.be/2jtC0w9gT54
6322 https://youtu.be/37DtKUoKlgk
7384 https://youtu.be/Ma2L8YV2T0k
8030 https://youtu.be/1R7UTiHylRQ
8051 https://youtu.be/I7JdFr9GxPQ
(http://i63.tinypic.com/hvdlk6.jpg)
Pierre le Port staat momenteel volledig opgesteld (in de living) met schaduwstation en zijstukken.
Vandaag de laatste aansluitingen voorzien en eindelijk kan ik beginnen testrijden. Nog 5 dagen voor de laatste details en vrijdag verhuist de baan naar MobExpo.
Nog enkele sfeerfoto's met de MSM 59....
(http://i65.tinypic.com/1ytv87.jpg)
(http://i65.tinypic.com/t02pm8.jpg)
(http://i67.tinypic.com/2la6fdj.jpg)
Fijn om het allemaal eens te zien rijden, wel een paar vreemde samenstellingen, maar goed ik zal het door de vingers zien. :D
tja, de samenstellingen moet ik dringend eens werk van maken.... En de juiste wagens kopen bij de locs dat ik heb
Ik kijk er in ieder geval naar uit om het baantje eens in het echt te zien.
De eerste dag Mobexpo heeft 't baantje flink zijn werk gedaan. Na de middag even een wissel motor in het schaduwstation dat de geest heeft gegeven, maar na 5 min was dit heuvel opgelost.
Morgen nog een dagje, nadien verhuist de baan naar de hobbyruimte en is het tijd om iets nieuws te bouwen....
Vandaag live gezien, en onder de indruk. Het was al knap, maar nu is het zeker nog een stuk knapper 8)
Vandaag tijdens het rijden op Mobexpo heeft de motor van mijn Marklin type 80 het begeven, we weten deze week weer wat te doen :-)
Na de beurs is de baan vlot ingepakt,
de zaal opruimen met een 40 tal man verloopte vlot.
Eens thuis, de baan naar de zolder gebracht, 2de verdieping via een draaitrap, was niet zo simpel, maar toch zonder brokken gelukt.
Deze week de baan monteren en dan kan ik beginnen plannen voor het volgend project :-)
Dit weekend (10 en 11 september) is Pierre Le Port te bewonderen tijdens de opendeurdag van MSC Het Spoor.
De baan is enkel statisch te bewonderen.
Nieuw schaduwstation is klaar (nog niet digitaal via iTrain, maar dat is voor later).
Vandaag wat test gereden en goed gekeurd.
Morgen nog wat sporen kuisen en inladen.
Zondag is de baan te zien op de 60 jaar opendeurdag van AMSAC....
Tot morgen (voor het opstellen)? En anders tot zondag.
Ik kom pas zondag, vanaf hoe laat kan ik binnen ?
Vanaf 8u is er zeker volk aanwezig misschien om half 8 ook al... en om 9u zijn we open.
Pierre Le Port mag nog eens buiten komen (vermoedelijk de laatste keer),
Vanaf vrijdag 17 tot/met zondag 19/02 is de baan te bezichtigen op Rail 2017 in Houten.
Nadien mag deze in pensioen... Ik heb nog geen idee wat ik met de baan ga doen, maar in de living moet ze plaats maken voor een nieuw project.
Eej Philippe! Leuk je gesproken te hebben. Volgende keer wil ik wel graag
smerig materieel zien. Verder een lekker rustig baantje met zat te zien!
2/3 december ben ik uitgenodigd voor een beurs in Gangelt Duitsland (buurt van Aachen), tegen dan zal ik er voor zorgen dat het wat vuiler is :-)
Meer info is te vinden op de website http://www.mefgangelt.de/index.html
Citaat van: philippe_007 op 27 januari 2017, 22:33:08 PM
Pierre Le Port mag nog eens buiten komen (vermoedelijk de laatste keer) ...
Citaat van: philippe_007 op 20 februari 2017, 07:18:17 AM
1 december ben ik uitgenodigd voor een beurs in Duitsland (buurt van Achen) ...
Je bent goed bezig, Philippe.
Je baantje gaat nog langer meedraaien dan je dacht ;D
Inderdaad,
pensioen is uitgesteld, het is precies zoals in het echt ;D ;D ;D ;D
Citaat van: philippe_007 op 20 februari 2017, 08:14:14 AM
Inderdaad,
pensioen is uitgesteld, het is precies zoals in het echt ;D ;D ;D ;D
Dan wel je poppetjes vastzetten,anders belanden ze weer in de boom. ;D
heb ze gisteren vakkundig in de doos gestoken voor transport :-)
en gisteren heb ik nog een bolder gevonden achter het schip, deze was tijdens transport blijkbaar losgekomen.
Zijn dingen die we kennen :)
In elk geval een dikke proficiat weer met je presentatie 8)
Grtz,
Samuel.