Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

de hond is er intussen al overheen, die is zich van geen kwaad meer bewust, en eigenlijk ben ik er nog redelijk kalm mee gebleven.   uiteindelijk besefte ze niet echt wat ze deed.   Ik heb de schade opgenomen, en ben mijnplannen aan het maken voor een volgende poging.   Het zal me wat extra kosten, maar ik ga door !!  Ik geef niet zomaar op.  En inderdaad zoals hier al aangehaald zal het volgende model meer "doordacht" zijn, dank zij wat ik geleerd heb uit het prototype !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Spijtig dat de camera net niet aan stond op het moment dat je hond er mee ging spelen.  ;)

Je hebt de juiste spirit Dani, niet opgeven...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

stoomlokje

Dani , die brave kleine sloeber van jou heeft er toch hopelijk geen trauma aan overgehouden ?
Troost U , binnen een jaartje is hij al heel wat kalmer.

Ik heb met uw oude PC vandaag de eerste cameratesten gedaan voor in de schaduwbaan.

Groetjes,

Saskia

Metpetergaathetbeter

#1308
Citaat van: Steam.N op 08 maart 2016, 09:49:36 AM
Stom stom stom ...
Even op de tanden bijten, Dani !
met die jonge hond in het achterhoofd denk ik toch een iets wat ongelukkige uitspraak  :-\! Toch begrijp ik Jean dat dit zonder enig leedvermaak is en wat hij wil zeggen. Dani U kennende denk ik dat U niet bij de pakken zult blijven zitten en mogelijks met misschien nog een veel betere oplosssing voor de dag zult komen !  ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 maart 2016, 08:13:10 AM
Citaat van: Steam.N op 08 maart 2016, 09:49:36 AM
Stom stom stom ...
Even op de tanden bijten, Dani !
met die jonge hond in het achterhoofd denk ik toch een iets wat ongelukkige uitspraak  :-\! Toch begrijp ik Jean dat dit zonder enig leedvermaak is en wat hij wil zeggen. Dani U kennende denk ik dat U niet bij de pakken zult blijven zitten en mogelijks met misschien nog een veel betere oplosssing voor de dag zult komen !  ;)

Peter, je bent een echte mensenkenner  ;D
Zeker geen leedvermaak met andermans miserie !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

ik had het ook niet verkeerd opgevat hoor....   die hond heeft zelf al even gebeten, dus ik hoef zelfs niet meer :-) :-) :-)
Ik kan er intussen al mee lachen, dus 't zal wel beteren.   De plannen voor Versie 3 liggen bijna klaar, maar het zal even duren eer ik tot de uitvoering over ga.
Ik heb een paar hele lastige en drukke weken voor de boeg, met aktiviteiten en klusjes thuis,  verandering van werkgever, en nog enkele dingen;

Ah ja, en een tripje naar Aachen (Hünerbein) gepland op 19 maart...  vrouwke wil eens trakteren voor mijne verjaardag (die op 12 maart is) dus wie ben ik om daar "neen" tegen te zeggen.
Maar stiekem denk ik dat zij vooral wil gaan SHOPPEN in Aachen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: stoomlokje op 08 maart 2016, 23:45:06 PM
Ik heb met uw oude PC vandaag de eerste cameratesten gedaan voor in de schaduwbaan.

En zijn ze gelukt ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 09 maart 2016, 08:29:25 AM


Ah ja, en een tripje naar Aachen (Hünerbein) gepland op 19 maart...  vrouwke wil eens trakteren voor mijne verjaardag (die op 12 maart is) dus wie ben ik om daar "neen" tegen te zeggen.
Maar stiekem denk ik dat zij vooral wil gaan SHOPPEN in Aachen.
volgens mij verjaar jij alle dagen ! ;D ;D ;) Alvast een leuke tijd daar toegewenst !  ;)

dani

#1313
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 maart 2016, 08:40:42 AM
volgens mij verjaar jij alle dagen ! ;D ;D ;) Alvast een leuke tijd daar toegewenst !  ;)
Inderdaad, maar het spijtige is dat ik 364 dagen per jaar  (dit jaar zelfs 365)  mijn kado zelf moet bekostigen en slechts 1 dag niet.  Daar moet ik dus van profiteren !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

sommige hebben toch veel pech denk je dan(i) ! ;D ;)

dani

jaja, ik ben de grootste pechvolgel van allemaal !!!

Ik ben er echt magerkes van   :-) :-) :-)

Allee, back on topic .   Binnenkort een nieuwe update van de baan layout.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Dus... zoals ik net zei...   de plannen voor de CamTrain even   "on ice" om te laten rijpen en bezinken.

En dan maar begonnen (van vorige weekend al) aan een nieuwe uitbreidign van de baan: een  "manueel invoegstation".

De opzet is vrij simpel en eenvoudig eigenlijk.  Ik kwam op het idee door ergens op een forum  een draadje te lezen over iemand zijn baan (weet ni meer precies wie, want  dat is maanden geleden)  en die heeft treinen in "bakjes" die je kan koppelen aan de baan.    Dus dat wou ik ook.

Even een overzicht .
------------------------

WAT   :  een manueel invoegstation voor complete treinstellen
WAAR :  in het smalle deel van de zolder, naast de traphal, recht tegenover de lift.
HOE   :  1  "vast" spoor waarop je treinen kan samenstellen en dan naar de baan sturen
             1 "open" aansluiting op hetzelfde spoor waar je de  "bakjes" kan in plaatsen
WERKING :
- de treinstellen worden in "vitrinebakjes" gezet.  ZO een bakje zijn eigenlijk 3 smalle repen mdf in een C-vorm samen gevoegd.
- de voorkant van de bakjes  kan nog met een plexi worden dicht gemaakt.
- de bakjes worden in een "rek systeem" geschoven zodat het eigenlijk een soort variabele vitrinekast wordt
- er kunnen meerdere bakjes achter elkaar en maximaal 7 boven elkaar   (ik voorzie ruimte voor 14..21 treinen)
- de bakjes zijn 1m62 lang   (9 stuks M-rail van 180mm),   8 cm (nuttige ruimte binnenin) hoog en 8 cm diep  (6,8 cm nuttige diepte)
- in de bakjes ligt zoals reeds gezegd M-rail

Elk van de bakjes kan uit "het rek" gehaald worden en dan geplaatst worden in een "veronken" laadstation in de tafel.  Dat bakje past daar precies in, en de sporen sluiten net aan met een stuk spoor dat naar de baan leidt.   Dus je neemt een bakje, zet het erin, en de trein kan op de baan.  Een andere trein kan dan in het bakje en dat kan weer "aan de muur".

Er is parallel aan het "bakjesspoor" een vast stuk spoor van 2m voorzien voor het manueel samenstellen van de treinen.  Die kunnen dan ook naar de hoofdbaan rijden ofwel even vooruit/achteruit over de wissel in  een leeg bakje dat staat te wachten.   (handig om de bakjes te vullen).

Voor het manueel bedienenvan de bakjes/vast spoor zal ik een aparte sturing voorzien  (op basis van Arduino ofwel een MS-1)    Zo kan ik bakjes vullen en treinen maken zonder dat het invloed heeft op de hoofdbaan.    En als het tijd is om in te voegen, dan gaat de  sturings knop om en het spoor is op de hoofdbaan gekoppeld.

Mijn eerste  idee was om ergens een verwijderbare brug te maken ofwel vanuit het duergat ofwel vanaf "Noord 2" maar dat is dan elke keer een blokkade als je door wil, en een risico als je het laat open staan (voor afwel afbreken ofwek naar beneden stortende treinen als de beveiliging even faalt).

En toen kwam het EUREKA moment...   Aangezien het toch in het "stockage deel" van de zolder is, en daar al een spoor naar de grote lift toe loopt, ga ik dat spoor ontdubbelen en via een echtra "lus"  tot achteraan vlak voor het rek met de locomotieven in doosjes rijden, dan een 180° bocht maken en het invoegstation binnen.    Het is inderdaad een flink stuk spoor extra, maar er zijn geen oversteken en de treinen kunnen d an langer rijden  (wat weer leuk is om naar te kijken)



Genoeg uitleg.  Nu de eerste foto's van een paar uurtjes knutselen.

1.  hier komt het spoor van de hoofdbaan naar de ingang van de grote lift.


2.  Dat wordt ontdubbeld voor de bocht en komt naar beneden...  (mock up)


3. dat loopt dan NAAST de lift naar achteren  (ik heb een oud brugdek gerecupereerd hiervoor, dat loopt nu parallel aan de lift , onder de witte kabelgoot)


4. dan met een ruime 180° boog voor de lokomotievenkast  weg draaien naar links  (sorry voor de rommel !!)


5. om dan uiteindelijk uit te komen op de (smalle) invoegtafel op de kast.


Het spoor dichtst tegen de muur is het "vaste" , het andere daar komen de bakjes in te liggen.  En aan het muurtje er boven komt het "rek"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

... en nu moet ik dringend nog eens die zolder opruimen !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Succes met je nieuwe project !

Citaat van: dani op 09 maart 2016, 09:57:58 AMIk kwam op het idee door ergens op een forum  een draadje te lezen over iemand zijn baan (weet ni meer precies wie, want  dat is maanden geleden)  en die heeft treinen in "bakjes" die je kan koppelen aan de baan.    Dus dat wou ik ook.

Klinkt bekend : http://meb.gerolf.be/debouw/onderbouw/nvitrine.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Erg handig.
Heb ik over het hoofd gezien, bij de opbouw van mijn schaduwniveau.
Maar mogelijks wel nog in te bouwen ...

Succes !  ik kijk uit naar de bouwreportage en foto's  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }