Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

#1125
Update ivm de   "Conrad"  wisselbedieningen op gelijkspanning :  de schakeling zoals ik ze had "geplukt" en getest werkt dus NIET naar behoren.  Ik  vermoed dat het ligt aan de 100K Ohm weerstanden die te groot zijn voor mijn BD139  darlingtons open te sturen.    Ik zou het kunnen proberen met   1K of 10K weerstanden maar ga het zeker voor het onzekere nemen...

Het alternatief is het "ombouwen" van de motoraandrijving   zodat er enkel nog 1  rode en 1 bruine draad naar buiten komen en deze dan op een H-bridge schakeling aansluiten.  Dat werkt wel, met een simpele brug :  2x BD139, 2x BD140 en 4 weerstandjes van 220-470 Ohm.


bron :  http://robo-hoby.eu/?page_id=80

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Leuk filmpje  :)
Denk er aan dat I2C/TWI bedoeld is voor korte afstanden - bij lange is RS232 of -485 (of ethernet) beter

Je wisselsturing-H-brug: waarom geen FET-H-brug?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#1127
ja, waarom geen FET....    die motortjes zijn zo klein, zo pieterepetieterig, en ze gaan slechts eens in de zoveel tijd eens schakelen  (ze zitten op plaatsen waar weinig gewisseld wordt)  dat het goedkoper en simpeler was met de torretjes die ik nog in huis had...  gewoon lui, denk ik ?

Wat de afstand betreft is er voorlopig geen probleem denk ik, Gerolf, ze zitten samen in de stuurkast op max 30 cm van elkaar :-)


en om het nog simpeler te maken, ik kwam zonet een variant tegen  van een H brug met 4 dezelfde NPN  (BD139) darlingtonnekes.


bron : http://www.cam.hi-ho.ne.jp/dorcus/images/6-63.gif

gewoon effe opletten dat je de JUISTE transistoren tegelijk stuurt  (diagonaal gekruist    dus   B1+B4  of  B2+B3) en nooit allen tegelijk of nooit de 2 aan 1 kant tegelijk.    Mag geen prob zijn met een Arduino aan het stuur :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

na een avondje 3D printen zijn de beugeltjes voor de Arduino's klaar .   Zo kan ik die netjes in de kast monteren.
Elke slave zijn eigen kleurtje en da Master (ook ) groen.







De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Dat ziet er mooi uit Dani, lekker kleurig.

grt Piet.

dani

Ik hou van een kleurtje Piet. Makkelijk tte identificeren :-)

En ik denk dat ik nu eindelijk de juiste instellingen heb voor dit merk filament.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai effe weg geweest, wegens te druk, maar dat gaat hier precies weer goed voorruit...
Met wat print je nu, PLA of ABS?  Lijkt mij PLA te zijn (blinkt wat harder dan ABS); maar met die flashy kleuren kan ik er wel serieus naast zitten ;)

Je H-brug met 4 identieke darlingtons vind ik maar gevaarlijk.  Altijd zien dat de alles eerst volledig uitstaat, dan de één van de onderste NPN's inschakelen en als laatste de bovenste.  Anders zou 't wel eens vonk kunnen zeggen...
Waarom geen simpele L293?

Uitbreidingske op Gerolf's reactie:
I2C gaat bij mij tot 1MHz zonder probleem en voor sommige devices waarschijnlijk nog verder
SPI voor zeer korte afstanden (op m'n STM32F4 sleur ik daar 42MHz uit)
Ethernet voor nog meer data over langere afstanden en PoE: 10 of 100 Mbit (meestal zit ik op 10 Mbit).

dani

Enkele dagen in het "Hoge Noorde"n in NL gezeten, zomaar even tussenuit...
Wou het toch lukken dat ze zowel in Groningen als in  Leeuwarden  modelbouw en treinenshops hebben...

Maar ik heb het beperkt gehouden.    Een lokloodsje van Faller (enkel modelletje, recht)  en een "ja-knikker" die olie op gaat boren :-)
Voor de rest weinig of niks, enkel nog een Volkswagen busje T1 met "Märklin " logo en een R5'je van de jaren 70 van de politie.

Ik heb me dus echt wel ingehouden.   De"  "Treinpassage" in  Leeuwarden is vrij groot en heeft zowel nieuw als tweedehands materiaal in analoog - digitaal - 2rtail - 3rail en scenery, maar zit toch wel flink aan de prijs ....   Bijna 30% meer tot zelfs de dubbele prijzen dan bvb in Laarne of op eBay  soms...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

niks specatculair, niks zichtbaar, maar toch vorderingen.


Er zijn intussen reeds 74  (jawel, vierenzeventig!!) wissels aangesloten   (en dan zijn er nog eens een 14 tal "loze" in de schaduwstations die gewoon open gereden worden en dus passief zijn)

Alles komt netjes op de "klemmenrijen" in de kast toe, en ze zijn allemaal getest.   Wat een werk is dat zeg.. ik schat dat er intussen een dikke 130 meter  10-aderige kabel ligt en nog eens 40 meter 8-aderige UTP.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Maar 2 woorden voor eigenlijk: "Goe bezig" !
Ziet er allemaal goed uit, ik kan me er wel in herkennen :-)

Laat die updates maar komen ...
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


OlivierV

Haha, wisselmotoren installeren en afregelen en dan zien dat ge ze kunt bedienen. Ik ken het gevoel, weinig zichtbaar resultaat, behalve nen hoop draad bij. =D En natuurlijk voor de meneer van wie de baan is een gemak erbij natuurlijk, want dan kan er meer gereden worden. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: dani op 18 april 2015, 16:50:37 PM
...Er zijn intussen reeds 74  (jawel, vierenzeventig!!) wissels aangesloten...

...ik schat dat er intussen een dikke 130 meter  10-aderige kabel ligt en nog eens 40 meter 8-aderige UTP...

Plezant hé
Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat om digitaal te rijden er 'slechts' twee draadjes nodig zijn  :o :o :o ...  ...Die persoon had vermoedelijk nog nooit een digitale baan langs de onderkant gezien...

Succes verder!  Een nette bekabeling en dito administratie van je kabels voorkomt achteraf veel ergenis.

Eén troost voor de kostprijs van bekabeling: binnenkort leg ik enkele tientallen meter 10mm² versterkte kabel van onze woning naar de garage/was- en bergplaats en eentje naar de zolder.  Amaai...  Ferm geschrokken van de koperprijs tegenwoordig  :(  ...Weeral enkele MFX loc's minder  ::)

Groetjes, Peter


conducteur

10mm²? Zal je baan zoveel verbruiken  ;D 
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: PeterC op 19 april 2015, 22:14:17 PM
van onze woning naar de garage/was- en bergplaats en eentje naar de zolder. 

Zijn baan misschien niet , maar wie weet wat gaat Peter nog allemaal op ziojn zolder doen ? Sauna, infraroodcabine, hammam, ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 19 april 2015, 22:49:53 PM
Citaat van: PeterC op 19 april 2015, 22:14:17 PM
van onze woning naar de garage/was- en bergplaats en eentje naar de zolder. 

Zijn baan misschien niet , maar wie weet wat gaat Peter nog allemaal op ziojn zolder doen ? Sauna, infraroodcabine, hammam, ....

Niets van dat alles...  Gewoon correct en veilig spelen: 10mm² uit de meterkast (40A) naar de zekeringskast van de woning en vanaf de verdeelrail verder met 10mm² naar een zekeringskast in de garage/wasplaats en een zekeringskast op de zolder.  Vermoedelijk overdreven maar wordt zeker goedgekeurd...

...En nu terug naar Dani's draadje  ;)

Groetjes, Peter