Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

PeterC

Citaat van: dani op 19 oktober 2013, 08:25:47 AM

...zodat ik eventueel ook zonder PC kan werken...

...De Slaves hebben ook elk een ingang op een interrupt-poort die zal dienen als "alarmknop"  zodat ik op meerdere plaatsen van de baan een  noodstop kan vorzien, en deze allemaal gelinkt worden naar de Master en zo naar de PC.


Dani, hoe werkt je 'noodstop' als je niet met je PC bent verbonden?

Groetjes, Peter


dani

het idee is dat die noodstop de boosters zonder stroom gaat zetten, waardoor dus in feite de hele baan ineens tot een stop komt.   Hoe ik dat praktisch ga doen ?   Via het "arduino netwerk" enerzijds en via een relais en meerdere drukknoppen anderzijds.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De  "communicatie module" voor de Master-Slave setup is ook klaar.

Enkel nog de 2  MAX232  IC'tjes er in ploffen en klaar.

Dan kan de "master" Arduino Mega zijn 4  seriële kanalen gebruiken om met 4 "slaves" te communiceren en op die manier kan ik met 1 enkele USB  (en in de toekomst via Ethernet netwerk) verbinding met de PC  tot wel 120 wissels op afstand bedienen.   Deze "Comms Link" is een vitaal onderdeel omdat het zorgt voor het omzetten van der UART-TTL-5V  seriële signaalniveaus naar RS-232  niveau (12 symmetrisch in theorie) en op die manier langere afstanden tussen master en slaves kunnen worden aangehouden.   Met UART ben je na een meter if zo al niet meer echt zeker dat je signaal deftig doorkomt.




Ja hoor er zitten weer de nodige LEDjes in verwerkt, maar ik ben van het principe  "meten is weten", dus als je geen comms hebt en je kan dat in één oogopslag zien waar het fout loopt, is dat mooi meegenomen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en de module is getest en goed bevonden.....   allright !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 22 oktober 2013, 23:39:52 PM
en de module is getest en goed bevonden.....   allright !
Zo wordt het potje baantje ne groten. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: dani op 20 oktober 2013, 23:38:47 PM
het idee is dat die noodstop de boosters zonder stroom gaat zetten, waardoor dus in feite de hele baan ineens tot een stop komt.   Hoe ik dat praktisch ga doen ?   Via het "arduino netwerk" enerzijds en via een relais en meerdere drukknoppen anderzijds.

Zo'n type noodstop had ik ook, maar ik maak nu een andere.
Als je "pats-boem" alles stopt, heb je een bij een snel rijdende of afdalende trein een serieuze kans op ontsporingen of andere schade ("opstuiken" van de trein)

Mijn alternatief: een microcontroller leest noodknopjes, stuurt een "noodstop"-signaal, en alle treinen vertragen snel (noodremming, maar niet abrupt).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

dat is inderdaad een meer elegante oplossing, Gerolf.   Dan moet ik enkel softwarematig een paar aanpassingen doen.
We zijn nog neit op dat punt, maar ik onthou zeker het idee !   Praktisch moet het kunnen , de Arduino hangt via het netwerk met de PC gekoppeld, en de PC op zijn beurt ook via dat netwerk aan de Ecos-II.     Het mooiste zou zijn als ik dat allemaal rechtstreeks van Arduino naar  ECOS zou kunnen maar ik denk niet dat de ecos zelfstandig zo een soort noodstop kan maken.   Dus er zal wat meer bij te pas komen.

Bedankt voor het idee, Gerolf!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Zelfstandig zal ie dat inderdaad niet kunnen (althans niet bij mijn weten).  Maar je kan wel de PC alle commandos naar de centrale laten sturen en die het verder laten afwerken.
Op de Marklin CSII doe ik het althans toch zo.  De communicatie tussen de PC en de centrale gebeurt via CAN-bus over ethernet en daar kan ik gemakkelijk op inpikken.  De CSII heeft wel een standaard noodstop (ik vermoed je ECOS ook) die alles meteen zonder stroom zet, maar die is zoals Gerolf al zei, wreed bruusk.

Principe is dat de PC weet wat er allemaal gaande is op je baan en dan, tijdens een custom noodstop, alle nodige commandos doorstuurt naar de centrale; de centrale stuurt ze dan op zijn beurt naar de baan...

dani

dat klopt , Patrick.   
Ik zat te denken aan het "emuleren" van de commando's door de master arduino en die dan naar de Ecos te sturen, net zoals de PC dat zou doen.   Het protocol heb ik, dus in feite kan het.


En intussen heb ik de zot uit gehangen....   Iets waar ik al 2 jaar van droom... vandaag voor een nette prijs zien voorbij komen. En meteen gereserveerd.   Dat worden een paar weken boterhammekes met choco :( :( :(     NIET !    Het budget was er op voorzien, ik wachtte enkel het moment af .       De   Märklin 37993  Big Boy komt er aan !!!

EINDELIJK  een trein op mijn maat ... XXXXXXL

Hij zal waarschijnlik  TOTAAL niet op mijn baan passen kwa tijdperk en kwa  setting  (scenery, omgeving, landschap),  maar ik moest en zou hem hebben !   Wat een machine !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ik heb eens een fotootje opgezocht. Wat een beest  ;D  ;D
Wel een prachtige loc! Proficiat met de aankoop Dani  ;)

dani

ja, merci Stieven.. het is inderdaad een "knoert" van een lok.  Met zijn 46 cm en  1,45 kilo is hij veruit de grootste.  Dubbel zo groot als de gemiddelde lok hier in mijn "depot".    Het zal krap worden in de bochten.

Het enige wat ik kan doen is een extra spoor aanleggen enkel en alleen voor Big Boy en gelijkaardige.  :-)   LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Een volledig digitale?  Ik begin al te kwijlen... (kan ook zijn omdat ik seffens naar de tandarts moet) ;D

Jurgen

Is dat de allereerste die ze voor Insiderleden gemaakt hadden? Of is jouw model een latere versie?
Als ik me niet vergis heeft die twee digitale decoders om alle functies aan te sturen, of is dat dan weer een andere versie?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

#448
@Patrick : normaal wel ja, alles digitaal , hoogvermogen klokanker motor  (DC motor, dus), 8 assen aangedreven met cardans en full sound.  Enkel de rookgeneratoren (ja er is plek voor 2)  zijn optioneel.    Pas dan maar op als je naar de tandarts moet want als er verdoving bij te pas komt kan het zijn dat je straks nog meer kwijlt met een half verdoofde en verlamde mond.   Een tip :   NIET  boven je klavier gaan hangen met je mond.... 

@Jurgen:  Het allereerste insider model waarnaar je verwijst  is de 37990, de DELTA uitvoering. Sindsdien zijn er nog enkele modellen bij gekomen.    De 37993 is de voor laatste, de 37994  is het voorlopig laatst uit gebrachte model met de WindleitBlechen voorop de ketel.    Uiteindelijk zijn de "uiterlijke" verschillen tussen de verchillende modellen/bouwjaren miniem en meestal beperkt tot een ander nummer   (4006, 4012, 4013,4019....) en een paar andere opdrukcodes.    Inwendig gaat het vooral om  decoderversies en geluiden die lichtjes verschillen.    Maar uiteindelijk is en blijft het telkens bijna dezelfde  basis  met hele kleine "updates".

De versie van de Big Boy die ik besteld heb (voor de duidelijkheid : hij is wel 2dehands, ja)  heeft sowieso 2 decoders aan boord.  IN de lok zit de eigenlijke decoder die zorgt voor sturing van de lichten, motor en stoom.  In de tender zit dan de geluidsdecoder, de speaker en nog wat grut.    Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat de beide decoders gewoon met elkaar communiceren op één en hetzelfde adres, er loopt "bekabeling" van lok naar tender.   

De functies :   ( de 37993 is MFX digitaal )
Frontsein · · · · Contact rookgarnituur · · · · Rijgeluid stoomloc · · · · Locfluit · · · · Directe regeling · · · · Cabineverlichting  · · · Bel  · · · Seintoon  · · · Piepen van remmen · · · Luchtpomp   · · Injecteur   · · hulpblazer   · · Koppelgeluid   · · Stoten railvoeg   · · Bedrijfsgeluid 2   · · Cabineradio   



Wat ik mis is een TELEX koppeling....  Op een machine van deze omvang (en prijs) was dat toch een bijna vanzelfsprekende optie geweest, wat ik dus jammer vind.
Een beetje zoals het ontbreken van de rookgeneratoren.   Je moet nog es 2x20 € ophoesten voor 2 stuks "Seuthe 11" .    Maar ja, mijn madam zegt   "als ge zo ne kolomotief kunt kopen dan kunt ge ook nog es 40 euro extra geven voor de smook".       Ergens heeft ze gelijk, maar toch blijf ik het een beetje een "tekortkoming" vinden.

Het Telex probleem dat zal ik zelf verhelpen.    Met eventueel inbouwen van een extra functiedecodertje in de tender, en het inpluggen van een Telex koppeling (die heb ik al klaar liggen) in de NEM schacht, zou dat moeten lukken !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Ben je zeker dat die van jouw dan 2 decoders heeft? Vermits het een MFX-loc is zouden alle functies toch op 1 decoder passen?


Dat het Insider model slechts een Delta-model was wist ik niet. Ik dacht dat dit ook een digitale loc was, maar ik heb de evolutie van die loc nooit gevolgd omdat ik het niet heb voor Amerikaanse modellen, vandaar misschien mijn vergissing.
Wat ik wel weet is dat er veel Insider leden niet tevreden waren dat er zo snel na het Insider model al een nieuwe variant kwam met meer of andere functies.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.