Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Allez effe chance dat ge de motor niet opgestookt hebt ;)
Maar weerom een knap idee, voor praktisch geen kost.  Ik vraag me af wanneer er een Discovery Channel reportage over Dani gaat komen: " de man die voor elk toestel een tweede leven heeft" ;D

Ik ben wel benieuwd hoe dat scanner 'gedrocht' gaat omgetoverd worden...

dani

@Danny: ik ga er een betonnetje in storten.  Dus ik ga de bodem voorzien van een dunne laag vloeibaar gips  (tot net onder de eigenlijkke slede) en dat laten uitharden en grijs verven.

@Patrick: ooit krijg ik een nobelprijs voor recyclage.  Ik zal dat gedrocht wel even aankleden, wees gerust.  Als ze dat bij HP zien, stoppen ze met scanners maken en concentreren zich met mijn ontwerp op de rolbruggenmarkt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#392
Intussen is de zaterdag alweer een stuk gevorderd...  De sturing is klaar en getest.  Nog wat tunen en tweaken en we zijn er klaar voor.

Even wat uitleg :
- Een ATMel Mega 328 chip (microcontroller) krijg commando's van zijn "master"  (dat kan een PC zijn of een andere Arduino) via een RS 232  seriële poort.  Hij voert zijn bevel uit en meldt dat terug aan zijn master.   Deze zit centraal op het printje (5x7 cm groot in zijn geheel)
- Voor het omzetten van RS 232 signaal naar TTL/UART niveau (5V)  dient een MAX)232 chip (de helft er van) zodat de communicatie ook over meer dan 40 a 50 cm betrouwbaar blijft .  De Max232 zit linksboven op het printje, die gene met de condensatortjes er rondom.
- Het aansturen van de Bipolaire steppermotor gebeurt met een  dubbele H brug driver en die zit links onderaan op de print.   De Arduino stuurt de bevelen door en de driver zorgt voor het versterken van het signaal.
- Voor de sporen rondom de rolbrug wordt er voorzien dat enkel de sporen waar de brug zich op dat moment bevindt, van stroom voorzien worden.  Dus een apart printje met 7 micro relais gaat zorgen dat alle sporen behalve de 2 "actieve" van stroom ontzegd worden.  Geen ongelukjes dus.  Ook het inrijdend spoor wordt afgeschakeld als de brug er niet voor staat.
- De LEDs, de verlichting en het spoor OP de eigenlijke brug , alsook de alarmLED  (knippert rood-wit afwisselend)  worden gesuurd door de paar componentjes  rechts boven op het printje.





Het is "gaatjesprint" dus er zijn flink wat draadbrugjes gebruikt zowel onderaan als bovenaan het printje...



Een handigheidje voor de mensen die zich nu afvragen  "en wat als er wat mis is met het programma ?"...   Rechts boven op het hoofdprintje zie je een 5 polige connector.   Wanneer de schakeling stroomloos staat (voeding afgekoppeld) dan kan ik hierop de 5 draadjes van een zgn "USB-to-UART" connector/omvormer prikken. (5V, GND, RXD, TXD en DTR(reset) ).  Op die manier kan ik ten allen tijde de chip nog herprogrammeren ook al zit hij  in het geheel ingebouwd.  DUs een  soort van  "In Circuit Programmer" (ICP) is voorzien op de sturing.  Zo kan ik makkelijk bijwerken.     Ook kan ik de RXD-TXD pinnen gebruiken om op TTL niveau (5V) serieel te communiceren met de conntroller, en zo de MAX232 chip te omzeilen.  Met een simpel  "bandkabeltje"  (sloop ik uit een PC of ik neem een stukje UTP kabel)  dat dan van onder de baan komt, kan ik herprogrammeren in no time zonder iets te moeten demonteren.

Het kleine printje bovenaan op de foto is de UAB-to-UART  converter.   (kost zo'n 5 euro in HongKong via eBay en heeft al zijn deugdelijkheid bewezen)

Er is dus wel eventje over nagedacht.... :-) :-) :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#393
en de "ijkpositie"   is inmiddels ook voorbereid.  Een microswitch die bediend wordt door de brug (het bewegend deel) zal zorgen voor een correcte positie op het inkomende spoor en van daaruit wordt alles in "stappen" gestuurd.
Het ijken gebeurt door een speciaal commando (namelijk de brug naar positie "0"  sturen) , dan wordt de ijking uitgevoerd en de coordinaten weggeschreven in geheugen.

De microswitch op zijn plaats gelijmd met sekondenlijm



Dan een paar fijne schroefjes er door





En uiteindelijk "borgen" met nagellak (dank aan mijn dochter voor het beschikbaar stellen darvan, ik  gebruik dat zelf niet)



Die zal niet meer gaan lopen, denk ik !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Nagellak = Loctite 222.  Ik heb geen dochter, dus moet ik het daarmee stellen...

Maar als ik zo je printjes zie, ga je toch eens dringend een CNC'tje mogen aanschaffen.  Hoe je 't flikt weet ik niet, maar bij mij had die wirwar van kabeltjes allang vonken gegeven!

Dat ICP principe, gebruik ik ook en is verrekte handig als je ooit je software wil verbeteren.

dani

Ja Patrick ik weet dat mijn printjes niet zo netjes zijn, maar ze doen wat ze moeten doen en soms ben ik ook versteld dat ze uberhaupt IETS doen.  Maar toch, het werkt prima. Misschien heb ik een speciaal talent of gewoon puur geluk.  Je moet niet schoon of slim zijn om chance te hebben hee. 

Het kan inderdaad properder met een cnc freesje of een ets-bak.  Maar voor nu hou ik het even op de Dani-methode.  Slordig en onoverzichtelijk maar so be it.  Ik ga moeten sparen ......
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Dani, knap wat je allemaal recycleert, ik kan het je niet na doen, want ik heb de kennis niet. Maar veel succes en af en toe kom ik hier even de stand van zaken bekijken. Mooie manier van modelbouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

Bedankt voor het leuke compliment Michael..  ik ga strakss nog blozen!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

einte

Hallo Danny,

Leuk je hier weer terug te zien, hoe gaat het met de lift?
Vond ik wel een leuk idee van je.
Je zou de lift ook met 2 draad einden kunnen bewegen, met een motor onder de lift  :)

Groeten van Einte

Modelspoorblog

dani

Hallo Einte,

Tof dat je ons vervoegt, ik had je al "gezien" in een paar draadjes hier.   De lift is "mechanisch" klaar en werkt.
Ik ben nu nog toe aan het inrij-gedeelte met een soort ophaalbrug, en dan de sturing er  in bouwen.
Momenteel weinig tijd, maar dat betert ooit wel eens hoop ik.

Veel plezier hier om MSMForum !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

BALEN.....  er zit ergens een sluipwegje in de spaghetti op het stuurprintje en de stepper doet niet altijd wat hij moet doen.
Het is maar af en toe, maar toch knap vervelend !!

Ik ga eerst eens een gestabiliseerd voedingske bij inbouwen met 5V en 12V, en dan een dikke elco er over en we zien wel wat het geeft.   Het lijkt op een tekort aan spanning, maar zou ook iets anders kunnen zijn.  Misschien toch een draadje dat ergens parasietje gaat spelen bij de buren....   testen en zoeken is de boodschap :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Je hebt vast een virus in je software..........  :P

Maar dat is balen Dani, het zou zo maar kunnen dat er ergens een spannings drop is en dan doen inderdaad die micro-controllers vreemd.

Succes er mee.

grt Piet.

Sattrickske

Kijk eens of die stepper niet steeds op dezelfde positie hapert, want dan zou het wel eens een hardware probleem kunnen zijn.
Heb je ergens een schema gemaakt van je elektronica?  Dan kijk ik wel effe na of er geen foutjes inzitten; ik denk meteen aan 2 dingen een ground-loop en inderdaad te weinig spanning.
Wat is het vermogen van je stepper en welke spanningsstabilisator heb je gebruikt?

dani

#403
@Piet :   geen vier Russen,  daar ben ik vrij zeker van.  Maar een spanningsval zou wel es kunnen.  Ik ga sowieso eens een "zwaardere" stroomadapter proberen en een flinke Elco er over.

@Patrick : hardware denk ik niet, want het is helemaal "random".  Dezelfde stepper met dezelfde driver IC op een andere Arduino board  werkt prima.   Dus blijft over de ground loop en de spanning/vermogen.   Het is een kleine stepper dus heel veel vermogen zal die niet vragen, maar je weet nooit.   Wat me dervoren wel al was opgevallen is dat bij het "aanlopen" van de stepper,  de ATMel chip soms spontaan resette.  Dus dat leidt ook weer naar een spanningsval.   Met een 100 µF er op blijft de arduino stabieler maar toch nog af en toe die drop.   Dus ik ga het verder zoeken.   Eens proberen met een 16V / 2.5A voeding, daar dan  een  7805 (1A) op met de hele rimram voor de Arduino, een 7812 (1A) voor de relaisjes en nog een aparte 7805 (een 2A) voor de stepper zodat elk voldoende vermogen krijgt.

Een andere boosdoener zou de Max232 chip kunnen zijn maar dat betwijfel ik, die doet weinig of niks.


wat dat schema betreft, ik maak altijd  "puzzeldoosjes".  Ik neem de standaard schema'tjes van de componenten  (bvb de Max232, de LM2003, de ATMel 328 en de L293D in dit geval),  bekijk de interfaces (waar ze met elkaar communiceren),  zorg dat die op gelijk niveau staan, en voeg dan andere componenten zoals pull-up en pull-down weerstandjes (voor inputs), LEDs met weerstand,  transistoren, relais etcetera...  toe naar behoefte.  In de header van mijn Arduino software beschrijf ik dan in detail telkens de inputs/outputs en de gekoppelde pins / functies, alsook de commando's en buttons of "events"  die bepaalde acties triggeren.  Mijn  schema is dan ook "maar" een ruwe schets op papier met blokjes en pin nummertjes, geen professioneel  schema.  Ik zou dringend eens met een degelijk electronica pakket aan de slag moeten en het aanleren, want ik wil uiteraard ooit wel eens ALLES  proper documenteren sn klasseren....    Wie wil dat niet ?



Suggesties daaromtrent (een goed, makkelijk te gebruiken en goedkoop pakketje) zijn zeer zeker welkom !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik zou het probleem ook vooral in de voeding(en) zoeken,
Zeker als je motoren, elektromagneten, servo's, ... gebruikt:
Die dingen hebben serieus piekende aanloopstromen, verontreinigen de voedingsspanningen, ...

=> microcontrollers moet een aparte voeding krijgen. Gemeenschappelijke massa, dat wel
Denk ook aan de ontkoppelcondensatoren, maar die zullen op een Arduino wel aanwezig zijn.
Alles wat moet bewegen op een aparte voeding hangen.
Zelfs een afzonderlijke transformator kan nodig zijn, dus niet alleen de spannings-stabilisatie apart.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw