Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

philippe_007

Citaat van: conducteur op 22 september 2013, 20:17:59 PM
...
Ik kan het je uiteraard niet verbieden, maar ik zou nooit zo'n arduino boardje kopen en dat gebruiken om m'n projecten mee te realiseren, maar eerder zoals je nu doet om je software mee te ontwikkelen/testen/debuggen... Goed dus dat je je eigen printje maakt... Ik vind het alvast een belangrijk deel van de (elektronica)hobby. ...

Tja, dit is enkel waar als je kaas hebt gegeten van elektronica, voor mensen zoals ik is een Arduino een fantastische oplossing....

Dani,
ik vind het fantastisch goed gevonden, ik blijf uw projecten volgen ;-)

Geert

Voor zij die nu beginnen met µC, en ik hoop heel veel, is een Arduino starterspakket een droom om er mee te beginnen. 20 jaar geleden toen ik met µC begon was dat heel wat anders.

Maar ik ken de PIC's nu redelijk goed dat ik daar  (denk ik toch) bij blijf.

Wie weet ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 22 september 2013, 21:30:33 PM
Voor zij die nu beginnen met µC, en ik hoop heel veel, is een Arduino starterspakket een droom om er mee te beginnen. 20 jaar geleden toen ik met µC begon was dat heel wat anders...

Volledig akkoord!  30 jaar geleden ben ik begonnen met een Z80 (die was iets of wat 'betaalbaar').  Maar met RAM/ROM/CTC en IO erbij had je een HEEL groot breadboard nodig (en je had het allemaal nodig om iets te kunnen aansturen).

Een ander maar 'extreem' ontwikkelbord met heel veel mogelijkheden (en zeker ook 'betaalbaar'): RasperryPi.



Groetjes, Peter


Geert

En dan zwijgen we nog dat je telkens de EPROM moest wissen met een UV-Lamp...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

@Peter : de RPi heb ik ook liggen, maar daar zijn  niet zo veel development tools voor.  dus die doet dienst als mail en surf ding op de slaapkamer, op de fatscreen tv
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

antwoord op de driver vraag van Rian : een simpele ULN2003AN array.

Antwoorden op de andere vragen die intussen zijn gesteld (ook via pb) volgen hier in 1 filmpje samengevat :

- kwa gewicht en traktie : geen probleem met 1 kleine en 1 middelmatige lok (gewichtsmatig dan) er samen op dus ik voorzie geen probleem.
- kwa stevigheid van het riempje : het is met een voorspansysteempje, dat komt wel goed
- de snelheid van het schuiven : die kan heel makkelijk worden ingesteld met een parameter in de software.  Huidige snelheid is bijna het maximum met deze "trage" driver unit maar voor een gertouw beeld zal ze lager moeten.
- het inbouwen : ik ben nog aan het  nadenken over hoe ik het ga doen.   Liefst zou ik een "ondiepe" kuil hebben.  Dan ga ik echter een soort valse bodem moeten voorzien.  Dat gaat de stevigheid en nauwkeurigheid niet ten goede komen.  Dus wordt nog over nagedacht.

PS: de  "step by step" klik functie is in het filmpje nauwelijks zichtbaar.  De "resolutie" van 1 klikje met de muis is ongeveer 1/8 van een mm.  (dus 8x klikken  = 1 mm naar links of rechts).

http://www.youtube.com/watch?v=faM5Ui9C-js&feature=youtu.be


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik vind het antwoord niet direct, na even zoeken, mogelijk heb je het al een keer geschreven. Hoe communiceer je met de pc? RS232? En welke taal gebruik je voor je programma op de pc?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

communicatie met de pc gaat momenteel nog met de USB connector van de experimenteer print.   In de uiteindelijke versie via een MAX232 chip dus via RS 232 (reactie 353 hier niet zo ver boven.)   Of misschien zelfs via Ethernet, alles op het thuisnetwerk !   Dat laatste zal pas beslist worden eens ik de test modules thuis heb die ik besteld heb in China voor nog geen 3 euro per stuk.
http://www.benl.ebay.be/itm/300882740890?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Op de PC gebruik ik Visual Basic 2010  Express.   Dat is al een vrij "oude" versie maar voor mij werkt het, het doet alles wat het moet doen en ik kan er prima mee overweg.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai, was een tijdje weg, wegens ook veel te druk.  't Gaat hier nogal vooruit zeg!
M'n oude inkjet printer heeft 't begeven (de printkop gaf er de brui aan en een nieuwe kost meer dan een volledige printer); nu weet ik wat ik ermee ga doen!  Cool projectje!
Ik ga wel met PICskes werken ipv Arduino.  Maar eerst plaats maken en daarvoor moet eerst m'n huizeke af zijn, want op de zolder waar ik nu zit is daar geen plaats voor.
De elektronica doet er niet toe, het idee wel; en dat kan ik weer van jou pikken ;-)

dani

pik maar zo veel je wil, Patrick.  En als ik je een extra advies mag geven: leer uit mijn fouten...   ik pen hier ook regelmatig  "*FAIL*" verhalen neer, dus dan weet je ook alvast wat je NIET moet doen :-)

Welkom terug !  Ik vond al dat je stilletjes was de laatste weken...


PS:  PIC / Arduino.....  maakt mij niet uit, ik weet Sowieso dat jij meer ervaring hebt met de eerste categorie en die met je ogen dicht kan inzetten voor eender wat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ferm project Dani!
Moest ik ooit een module maken met loc werkplaats dan zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar zo'n rolbrug ipv een draaischijf. Niet dat ik een draaischijf niet mooi vind, maar zo'n rolbrug is eens iets anders.
Je idee om een gesloopte scanner te gebruiken is wel geniaal vind ik  :D  ;)

Ik volg dit wel (al volg ik je avonturen al van in het begin)  ;)

dani

bedankt, Stieven.  ik ben me nu aan het buigen over de vraag of ik de scanner helemaal ga "wegwerken"  of niet.
Ik heb dus trouiwe volgelingen, da's leuk om weten !!!

En intussen heb ik ook ontdekt dat ik het "vermogen" van mijn rolbrug kan verhogen door  "full step" sturing (spoelen 2 aan 2 aansturen) te gebruiken in plaats van de "Wave Stepping" (telkens 1 spoel bekrachtiggen) die ik tot nu toe in de controller heb zitten.   Meer koppel op de uitgaande as, dus dat ga ik zeker doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Patrick's reactie deed bij mij een belletje rinkelen: in die inktjetprinters zit achter de printerkop een fijn plastieken lintje.  Dat lintje is bedrukt met hele fijne streepjes en loopt door een dubbele lichtsluis.  De printerkop-positie wordt daarmee bepaald.  Vanaf het nulpunt zoveel streepjes verder zit je op je positie.  Het werkt op het principe van een rotary encoder (volle- en halve puls - dus richting te detecteren).
Zoiets in kombinatie met je scanner en je positie is steeds nauwkeurig bepaald.  Het enig nadeel is de lengte van dergelijke strip: met een A4 printer ben je beperkt tot plus-minus 210mm.

Groetjes, Peter


dani

inderdaad, Peter, daar zit zo een strip in.  Men noemt dat als ik me niet vergis ook wel eens een "optische nonius"  (zoals op een schuifmaat).
Dat principe is me wel bekend, maar zoals je zegt wat beperkt in lengte.   Of  je zou een A3 printer moeten gaan slopen.  Die liggen helaas niet dik gezaaid op de markt in "sloop" land.  Maar het idee is zeker goed !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Vanavond heb ik de stepper motor sturing wat aangepast, van "wave drive" naar "full step drive".  De snelheid is wat aangepast maar vooral : meer koppel !

En intussen is de 2de scanner ook uit elkaar en is gebleken dat ...

1. de constructie van een HP toch wat  "flinker" en steviger is dan van een Epson   (prijsverschil)
2. HP gebruik maakt van BIPOLAIRE steppermotoren en geen unipolaire
3.  ik geen driver ICs heb (dubbele H brug) voor deze motor.   Dus morgen een L293D of een SN754410 IC halen en dan kan ik weer verder "spelen".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.