Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 16 oktober 2013, 10:27:34 AM
niemand hoeft iets te geloven van wat ik tik, uiteraard ....  doe er maar een kilootje zout bij

:):):):)

Enkel op dit forum,of ook in privE-mails?

Is genoteerd!!!
;)

dani

#421
dat is het fijne aan  het internet, Rudy...  je kan zijn wie je wil en doen waar je zin in hebt door de vrij hoge graad van anonimiteit.
Vandaar ook het geweldige succes van chatsites, game sites en dingen zoals  afterlife, 2nd life en feestbroek / twatter,;... noem maar op.

De mensen die mij "irl" (in real life) een beetje kennen hebben het soms nog moeilijk om te weten of ik serieus ben of aan het zwanzen.   Maar als het echt menens is, dan voel je het wel.

Als ik iets tik in een privé mail, of een PB op een forum dan is de boodschap meestal wel duidelijk.   Wat ik mensen altijd afraad is tussen de regels te proberen lezen, want dat leidt tot speculatie en "assumptions " en dan wordt 9 op de 10 keer de bal mis geslagen en ontstaan er misverstanden -- problemen -- ruzies...     

En verder heb ik een aantal spreuken die mijn leven bepalen :

* een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
* Je leeft maar 1 dag: vandaag
* enkel als je het kan vastpakken, is het echt
* Carpe Diem,  doe het NU
* wees jezelf, leugens komen altijd uit
* eerlijk duurt het langst
* behandel anderen zoals je wil dat ze jou behandelen
* moeilijk gaat ook !


en dan nog een paar minder serieuze ...

* alles heeft een einde, behalve een worst die heeft er 2
* in 't leven moet je weg blijven van 2 dingen :  't voorste van een vrouw en 't achterste van een paard.
* roep geen "mosselen" voor ge tussen de huizen staat  (doordenkertje)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Allemaal mooie Dani, hier de mijne:

Don't take life to serious. Nobody gets out alive anyway!
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Da van die mosselen snap ik nie.  Ik ken er wel eentje die erop trekt: roep geen mosselen voor ge aan land zijt...
Maar 'k lust ook geen mosselen ;D

Mijn favoriete quote (is ietske langer, hangt aan m'n bureau):
Mijn God, ik vraag U wijsheid om mijn chef te begrijpen.
Liefde om hem vergiffenis te schenken.
Geduld om zijn daden te begrijpen.
Maar God, ik vraag U géén kracht, want als U me kracht geeft,
dan sla ik hem op zijn bakkes!

tja, en dat poortje van je Atmel... is me ook al overkomen bij een PIC.  Intern zijn die dingen allemaal ver 't zelfde hoor.  Maar als ik jou was zou ik toch de driver nakijken, want meestal is het daar dat de boel het begeeft.

dani

wel, wel, wel, Patrick....  zijn wij dan toch familie ?  Ik heb diezelfde hier op mijn dossierkast hangen !
Mijn chef  zit dan wel vrij ver weg (in New Jersey, U.S.) maar ik heb het hem eens uitgelegd omdat hij op de video-cam  "iets op de kast zag hangen" en nieuwsgierig was.
Sindsdien heeft hij ze ook (maar dan in 't  "hammerikaans").



En tussen de lange werkdagen door geraak ik due gewoon NIET meer op zolder, gewoon omdat er geen tijd voor is en omdat tegen 22u 's avonds de goesting wel weg is.
Maar ik probeer "kleine klusjes" te doen tussen de bedrijven door, en soms lult dat nog wel eens.   Zo ben ik momenteel bezig om mezelf het leven wat makkelijker te maken bij het programmeren van de microcontrollers.    Aangezien ik er een aantal ga hebben die als  "slave"  ergens gaan geplaatst worden om enkel en alleen wat wissels te bedienen en hier of daar een servoo'tje,  ben ik begonnen met mijn eigen  "library" te ontwikkelen  die me een pak kopieerwerk kan besparen als ik die "slave" programma's maak.   Gewoon een simpele  basis structuur die ik als .CPP module maak, een .h   library aan link, en dan kan  "includen" in mijn eigenlijke arduino code.    Zo simpel.   En daar kan ik naargelang de beschikbare tijd aan werken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Dat moet ik ook eens dringend gaan doen, met bibliotheken werken met stukjes geteste software. Dat copy-paste gedoe ben ik beu aan het worden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

wel, eens je een bibliotheekje hebt ontwikkeld, smaakt het naar meer.
Je krijgt dan een hele resem  "custom" functies ter beschikbaar in AL je toekomstige programma's.   Zeker eens doen.

En in principe kan je die ook nog heel makkelijk delen met anderen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Dan moet ik het linken in assembler nog eens opfrissen. Ik weet niet meer hoe dat gaat  :-\

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

daar heb je dan natuurlijk weer voordel als je een 2de of 3de generatie programmeertaal (als bvb C of C++ ) kan gebruiken bij het programmeren van je ùC.

Maar het zal wslk ook wel lukken in asm.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Da's 't grote voordeel van C.  Ik ben hier stillekes aan al m'n bibliotheken in orde aan 't krijgen.  En dat maakt het programmeren dan eens zo plezierig, een paar libkes bij mekaar rapen, hier en daar een compiler directiefke meegeven en de boel is bruikbaar.
Maar 'k moet toegeven, dat ik het in assembler ook niet meer weet (veel te lang geleden).

dani

Een update van de programmatie werken...

- De "Slave" programma's zijn zo goed als klaar (enkel nog het DCC deel).  Met een  Arduino Mega 2560  kan ik nu in totaal 30 wissels bedienen, alsook heb ik nog 4  uitgangen voor LEDs  (power / alarm / activity en Comms) en 4 vrije in-/uitgangen beschikbaar (2 digitale en 2 analoge).  In totaal zal elke Arduino dus 30x2 (30 wissels, elk in 2 richtingen) + 4 (LEDs) + 4(vrije pins) +4 (2 voor Serieel, 1 voor DCC en 1 voor noodstop)  = in totaal  72  digitale signalen/poorten aansturen  De slave communiceert serieel (RS 232 via M1X232) met de master, die op zijn beurt de data van de sturende PC zal gaan ontvangen via het Ethernet netwerk.
- Elke Slave wordt bijkomstig ook voorzien van een DCC ingang (aansluiting op de baan) zodat ik eventueel ook zonder PC kan werken, en de wissels via de Ecos-II met DCC kan aansturen (dat stuk code moet ik nog programmeren).
- De Slaves hebben ook elk een ingang op een interrupt-poort die zal dienen als "alarmknop"  zodat ik op meerdere plaatsen van de baan een  noodstop kan voorzien, en deze allemaal gelinkt worden naar de Master en zo naar de PC.


Doordat elke slave 30 wissels kan sturen, kan ik met 3 Slave Arduino's momenteel (+1 master)  tot maximaal 90 wissels sturen.    Er zitten er nu zo'n 78 in de baan en er komen er nog 8 bij dus het is "nipt" maar door de standaard opbouw van de slaves en het "dorogeefmechanisme" van de master kan ik er makkelijk een 4de slave bij koppelen en dan kan ik tot 120 wissels sturen.




Wat de Master betreftn daar is ook al wat werk gedaan... de sturing van LED 7-segment displays ,  het LCD display, de LED bargraph, de aparte LEDs, en de communicatie module tussen PC en Master en tussen Master en Slave , zijn klaar...   Dus ik kan nu testen.   Die master zal trouwens ook nog andere dingen kunnen dan wissels sturen.   Naargelang de er aan gekoppelde slaves  (die zich aanmelden bij het opstarten) zal hij ook  servo's , motoren, verlichting en andere apparatuur kunnen sturen.     De  echte "intelligentie" zit in de PC, maar de Arduino neemt het  "catch and dispatch" voor zijn rekening en zal op elk moment zorgen dat je de status en laatste commando's kan aflezen op een apart display zonder echt naar de pc te moeten.  Dat  display zal uiteraard ergens in de buurt van de Ecos gemonteerd worden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Als je wil kan je m'n DCC library voor PICs gebruiken.  Ik denk wel dat je dit gemakkelijk kan omzetten naar Arduino...  Het gebruikt één externe interrupt om de flank van elke DCC puls te detecteren en één timer om de lengte van de puls na 80µs te controleren.

doomslu

Citaat van: dani op 17 oktober 2013, 11:02:44 AM
....
Maar ik probeer "kleine klusjes" te doen tussen de bedrijven door, en soms lult dat nog wel eens.   ...
Ja ja Dani...  ;D
Sorry, ik kon het niet laten.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Ja lap en deze kan ik niet eens op mijn dyslexie afschuiven...
damn... betrapt ;-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.