Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

oetbeem

De aansluiting ziet er goed uit

Hou ons op de hoogte Dani! 8)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Gerolf

Citaat van: dani op 13 juni 2013, 23:42:45 PM
Ik heb ook al zitten denken aan een ketting . 
bijvoorbeeld deze  http://www.conrad.be/ce/nl/product/518363/   of deze  http://www.conrad.be/ce/nl/product/228223/

Ga voor de eerste - zo'n kogelketting is ongeschikt voor tandwielen, en niet te linken.

Toch zit ik me af te vragen hoe je er voor gaat zorgen om het een model te laten zijn.
Of moet het alleen functioneel zijn, en niet "mooi" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#197
@Hugo : lief van jou dat je die Lima wil sparen, maar die was al overleden toen ik hem kreeg, zijn baasje had hem laten vallen en de plastiek in 1000 stukjes.

@Danny : ik ga zeker het vervolg posten.  De aansluiting is wel nog van vorige poging, die wel aansloot maar niet vlotjes liep.
(§deze bedoel ik :   http://www.youtube.com/watch?v=3PYLTpRUH1w)


@Gerolf : vooral functioneel moet het  in orde zijn, het "mooie"  daar wordt naderhand (na inbouw) aan gewerkt en daarvoor heb ik ook al wat ideetjes.    Ik ben niet zo een perfectionist als het op scenery aan komt, ik ben vooral een "klusserdeklus" iemand...   met simpele en goedkope middelen iets bouwen dat (hopelijk dan) werkt.   Soms valt dat eens tegen (vorige versie) en vaak valt dat mee.    Als ik echt een "gelikt" model wou in H0, dan had ik waarschijnlijk wat meer geld er tegen gegooid en eentje van Märklin gekocht, kant en klaar.   Maar ik pruts graag....  (dat was wel al duidelijk vermoed ik )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Ik denk dat je ipv een ketting beter een tandstang gebruikt in combinatie met een stappenmotor. Ook te koop bij conrad http://www.conrad.be/ce/nl/product/237892/Tandstang-van-polyacetaal-module-05-250-mm-x-4-mm-x-4-mm
Zo ben ik toch zinnens om het te maken op mijn minibaantje. En dit bestuurd met de Arduino. Kan voor u geen probleem zijn he Dani

Tjalling

Draadstang uit een schaarkrik van een auto: loopt soepel, hoeft niet veel te kosten.

Groet,
Tjalling
 

dani

@Philippe :  tandstang heb ik overwogen, zeker en vast.  Maar leren uit de fouten van andere is belangrijk, en na het zien van onderstaand filmpje heb ik toch weer twijfels.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=YpcHadYi4xw&NR=1

@Tjalling :  prima idee, maar ook hier weer: net iets te kort voor mijn toepassing vrees ik.   Het principe is echter wel goed, en het is vooral sterk !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Een tandriem is misschien ook een optie. Hebben ze bij conrad in verschillende lengtes. Tot 900mm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

@Gerolf : yep, yep... is allemaal de revue gepasseerd, maar ook hier weer het probleem van de lengte...
Met een schuifbereik van bijna 600mm, en dan nog de diameters van de  getande poulies er bij, en dan ook nog eens terug (tandriem loopt in een lus)  kom ik makkelijk uit bij 1m25 a 1m30  lengte en dan zou ik die al "aan de meter" moeten kunnen kopen.    Het zou in elk geval mijn geprefereerde oplssing zijn, vanaf het eerste moment al.   Want dan kan ik zoals reeds gemeld, de onderdelen van een oude scanner recupereren, inclusief  stappenmotor en dan met de Arduino die laatste heel gecontroleerd, gelijkmatig en zonder schokkende start of stop laten bewegen.

Momenteel ben ik nog op de "ketting" weg verder aan het denken, en voor de aandrijving  ofwel stappenmotor (met variabele snelheid) ofwel een DC motortje met een vertragingskastje  (heb ik nog liggen) en een DC lokdecodertje  dat dan digitaal gestuurd wordt met een optrek- en afrem kurve om het wat realistisch te laten bewegen en te zorgen dat bij het "optrekken" of stoppen de lok er niet af kantelt door de inertie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Dani,

Als je toch zou overwegen van tandriemen aan de lopende meter te kopen:
je kunt toch twee randriemen kopen, opensnijden, en aan mekaar lijmen? 
Dan heb je lengte genoeg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

@Rian : dat draadje had ik deze week gezien, en dat volg ik ook.   alleen weer die spindellengte...   het is bij zowat elk systeem dat ik bekijk een beperking.  En toch ga ik het oplossen, let maar op .

@Jean : open snijden en lijmen is een optie bij tandriemen, alleen heb ik niet zo al te veel vetrouwen in lijmoplossingen bij riemen, vooral omdat er ook een zekere spanning op de riem komt te staan wegens het  opvangen van spelingen.   

FIJN dat mensen mee denken, dat brengt frisse ideetjes naar voor .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Dat is toch geen probleem voor 62 cm? Die van mij doet er meer dan 80. De glijlagers kun je krijgen tot 4m, de trapeziumschroefdraad wellicht ook tot enkele meters.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: conducteur op 14 juni 2013, 13:21:21 PM
Dat is toch geen probleem voor 62 cm? Die van mij doet er meer dan 80. De glijlagers kun je krijgen tot 4m, de trapeziumschroefdraad wellicht ook tot enkele meters.
hmmm...  inderdaad een ideetje.... even bij Overtoom gaan kijken .   De trapeziumschroefdraad is zowat 20 € per meter, dus betaalbaar.  Bijhorende moeren / bussen gaan 7 euro per stuk.    En dan nog alles dubbel want ik wil dat beide kanten tegelijk bewegen, en dan een bedrijfszekere koppeling tussen de 2  schroefdraden, dus dat moet al bijna een tandriem/tandrad aandrijving worden.    Denk dat ik  aan zo'n goeie 70 euro zal gaan zitten.       

Mijn eerste poging was gebaseerd op het principe van glijlagers maar dan "zelfbouw" met  draadstangen en dat werkt niet, ook niet met passende alu busjes er over.   Met echt glijlagers zou het wel kunnen.


Benieuwd of het met een "gewone" schroefdraad ook zou werken in plaats van met die speciale.   Ga ik toch eens moeten uittesten hoor !   Dan kost het me bijna niks want die heb ik nog in voorraad.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Bestel ze samen bij IGUS, met glijlagers, flensmoer voor trapiumdraad en alles wat je nodig hebt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Citaat van: dani op 14 juni 2013, 13:17:49 PM
... alleen heb ik niet zo al te veel vetrouwen in lijmoplossingen bij riemen ...

In Houten heb ik eens zo'n superlijm gekocht: twee stukjes rubber, druppeltje er aan, drukken, en onmiddellijk met volle geweld trekken om het los te krijgen (en dat lukte niet).
Dus met zo'n lijm zou het moeten kunnen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }