Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

daarom dat ik de helling in 2 verschillende percentages moet leggen Patrick...   Eens de wagons dan door de wissels heen zijn, mag de snelheid een stuk miner, want het maakt dan niet uit hoe snel ze gaan.    Als ze er maar geraken.

Wordt vervolgd, ik ben nu (as we speak) de draden voor de boel onder de plank aan het leggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

viking

Patrick,

ik heb ergens ?? eens gezien dat een collega die een rangeerheuvel gemaakt had, een systeem gebruikte van penseelharen die juist genoeg weerstand gaven om de wagons op het einde van de heuvel te vertragen om dat tegen elkaar knallen te minimaliseren.
De haren werden tussen de rails geplakt (rechtop) en zorgen zo voor een remmend effect. (tegen de onderzijde van de wagen, zag eruit als onkruid tussen de rails :D

Grts

Johan

Gerolf

 ;D Bortselharen remmen inderdaad of, zeker als je ze met een servo intrekbaar maakt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: viking op 10 juni 2013, 21:59:05 PM
De haren werden tussen de rails geplakt (rechtop) en zorgen zo voor een remmend effect. (tegen de onderzijde van de wagen, zag eruit als onkruid tussen de rails :D
... en de onderkant van die wagons is nog nooit zo proper en netjes geweest.   Je hebt inderaad een goed punt daar,  Johan !

Gerolf: daarvan heb ik ooit eens een filmpje gezien, wat een titanenwerk was dat zeg.  Zo ver zal ik in eerste instantie niet gaan, temeer omdat ik M rails gebruikt heb.  Maar ik vind er zeker iets op.
Dat systeem was van een zekere  Gerolf  Peeters.   (  http://meb.gerolf.be/index.htm?N304020).


Oh... w817  (wacht eens even)...  Gerolf....  en hier ook een Gerolf, en een verwijzing naar Modelspoormagazine onderaan de pagina van de link uit 2008-2009....  zou dat toeval zijn ?  Ik dacht het niet :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

En alsgedan toch bezig bent, waarom geen echte wielklemmen, of elektromagneten?

viking

Aha daar heb ik het gezien  ;D.
Nu kan ik de bron vermelden ;)

Grts

Johan

dani

En omdat ik graag met veel dingen tegelijk bezig ben en het geen ik doe aanpas aan de tijd die ik beschikbaar heb, heb ik vandaag nog es een beetje aan de nog af te bouwe "SchiebeBühne" verder gedaan.  Ik had een systeem bedacht met draadstangen waar een houten blokje als "slede" zou over lopen, maar dat is na wat testen afgevoerd wegens te stroef en onregelmatig lopen.
Dan maar een alternatief proberen.   2 onderstellen van oude kipwagonnetjes  op een paar stukken 2-rail.  Eerste looptesten daarvan zijn veelbelovend...   Nu nog de aandrijving en ik kan gaan inbouwen.  Het "positioneren" is een kwestie van voldoende gewicht aan de kar...













Ik zal nog wel even wat moeten fijn regelen en afstellen, maar "aan de binnenkant van me oogjes"  zie ik het al helemaal bewegen en gebeuren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Spot ik nu gelijkstroom tussen je rails met pukkels? :D

Dit ziet er wel een leuk stukje uit Dani, een rolbrug adhv 2 wagons die aan mekaar hangen met een stuk spoor.

Groeten,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oetbeem

Ik ben benieuwd Dani!

Het systeem ziet er goed uit en zal vast wel werken

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

gerard v

hee dani

je ben mooi bezig
ik hoop dat het je lukt

mvg gerard
lid van DBTHG

dani

@Olivier : je spot gelijkstroom rails  als looprails voor de brug, inderaad ja.  De enige 2 redenen hiervoor :
- ik had nog 10 stukken flexrail liggen van 90 cmen  ze zijn goedkoop
- ze zijn heel "laag" van profies dus kan ik het geheel vrij plat houden.

@Danny:  ik ga nog even die nadenken over het bewegings-systeem, maar het rollen gaat in elk geval al 100 keer vlotter dan op de draadstangen
Ofwel ga ik gebruik maken van eern systeem met kabeltjes, ofwel doe ik iets heel onverwacht en gebruik ik een motorstel van een Lima trein op de gelijkstroomrails...  wie weet

@Gerard : dankjewel, ik hoop dat het met dit systeem beter lukt dan met het vorige !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#191
Een bijkomend voordeel van het op rails te laten lopen, is dat ik deze ook als stroomvoorziening voor de eigenlijke rolbrug kan laten dienen.
Het digitale signaal van de rest van de baan komt dus op de rails, waar het door de wieltjes van de loopbrug wordt opgepikt en doorgegeven aan de M-rails bovenaan.  Zo moet ik niet sukkelen met draden.  Gewoon vast solderen en op elk van de beide  sporen een draad aansluiten.  Makkelijk zat !





En dan de draadjes vast leggen met plakband.  Daar ga ik later dan nog een stuk staal (of nog beter: lood) onder bevestigen voor het gewicht en klaar.







Het zal in elk geval een stukje stabieler en gelijkmatiger bewegen dan het systeem met de draadstangen zoals ik het oorpsornkelijk wou doen.  Al gind datnog redelijk vlot, het was toch niet zo goed.







Het sloot nochthans goed aan ...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

aandrijving? Wat dacht je van een tandrad? Geen slip, uitstekende positionering.

dani

#193
dat zou ook mogelijk zijn, Hugo, inderdaad.  Hele goeie tip
En met een stappenmotor en een tandriem aandrijving uit een oude scanner zou het perfect zijn.  Alleen....  is de beweging iets te groot  of het moet al een A2 scanner zijn.  De A4 scanner haalt maar 30 cm van ene uiterste tot andere en ik heb 62 cm nodig.   Een tandheugel  is ook mogelijk.   Es kijken in de lego doos :-)

Ik heb ook al zitten denken aan een ketting . 

bijvoorbeeld deze  http://www.conrad.be/ce/nl/product/518363/   of deze  http://www.conrad.be/ce/nl/product/228223/


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

och, ik wou die arme Lima maar sparen  ;)
Ik zou het nog altijd met een draadstang doen.