Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

HYA

Citaat van: dani op 13 mei 2014, 20:39:11 PM
Laten we zeggen dat ik flink wat caloriekes heb verbrand zonet.
Dat is het nuttige aan het gezonde koppelen Dani, kan nie slecht zijn!  ;D

Je hebt in elk geval gedaan waar velen willen aan beginnen maar weinigen de moed voor vinden ... inventariseren.

dani

vandaag even de update 4.0.0 van de ECOS II  er op gooien, zie.
Vanmorgen een klein proefritje op Industrie Zuid gemaakt met nieuwe aanwinst, de CFL 1801 van Marklin, met darachter een leuke bordeaux sleepje M2'tjes emt stuurstand.  best leuk geworden.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10203956246055189&set=vb.1493544208&type=2&theater&notif_t=like
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Na de Ecos upgrade, even niet veel tijd gehad.

Wel een paar knutselwerkjes gedaan, zoals de nieuwe  Roco BR232 (Ludmilla) gedigitaliseerd, een paar  "huisjes geplakt" en een beetje aan de electronica spullen verder gedaan.   Ah ja, en de industrie zuid een eerste laagje grijze verf gegeven.



Analoge omschakelaar er uit..

En de decoder er in



De lichtsturing


en vanbinnen   (bij het testen, de bedrading wordt wel nog netjes gelegd voor het monteren.










Knutselwerkjes... knippen en plakken.








en dan de verfwerken.   een "onderlaag" in grijs.






Nu de verf laten drogen, en intussen ook de traphal een nieuw laagje verf gegeven, dus even weg blijven tot alles droog is nu.


Filmpje hieronder toont hoe de lichtsturing werkt.

Er zitten ook automatische programma's in en een "random" mode

https://www.youtube.com/watch?v=onJGpt8y-MA&feature=youtu.be


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ik heb besloten om het "container overslag hoekje" in een soort van moduletje  (of eerder een diorama) vorm te maken en dan zo in zijn geheel op de baan te zetten als het klaar is.   Dat "fabriceert" wat makkelijker gewoon op de keukentafel of buro, en ik hoef niet altijd naar de zolder om input te krijgen van mijn mede-inrichters :-)

Even de vorm van het "terrein" afgetekend en een basisplaatje gemaakt in grijs.



Dan de nieuwe containerkraan van Vollmer in elkaar gezet en een "bakkie" er aan.





En dan kan het "inrichten" beginnen.  Even de boel wat schikken, herschikken, en nog eens verplaatsen...

Hier even een paar sfeerbeelden, input en suggesties zijn welkom.   Het "weatheren" van de containers en het materieel is nog aan de orde, dat weet ik, het ziet er nu allemaal nog plastiekerig uit.   Maar vooral de lay-out van het terrein  is volgens mij nog voor verbetering vatbaar.
















Wat er due nog op het programma staat :

- vervuilen
- stelcon platen maken
- een omheining zetten
- wat mos en groen aan de kant
- rijbaan voor de kamions
- 2  "nuts-containers" aan de omheining als "werf-bureau" en "kantine"
- de tweede containerkraan (een kleinere") plaatsen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Dani,

Nog een geluk dat je een dochter hebt, een zoon zou 'haventje spelen' met de containers.   ;D

Leuke omgeving.
Vele groeten,
Ronald

dani

ja Ronald, en dan nog...  Een geluk dat mijn dochter nu aan het blokken is voor haar examens, of ze was sowieso ook aan het spelen en herschikken :-)

TNX voor 't komplimentje.  ik ben er me heel bewust van dat het geen "echte" overslag is, maar ik wil enkel een klein stukje "sfeer" maken op de baan, de bedoeling is om zo veel mogelijk verschillende  mini scenes te hebben, die toch samen passen.   Dat zal duidelijk worden eens de containerhoek wordt samengevoegd met de "olieterminl" , de "schroothandel" en de centrale  opslag.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Een stukje van je grote baan "uitknippen" en apart bouwen is een goed idee
Heb ik ook al een paar keer gedaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Gisteren had ik wat stukjes plastic geprint, om een prototype van een reeks garageboxen te maken.
Ze zijn een beetje "krap" uitgevallen, maar ik weet nu in ieder geval dat het principe werkt en ik kan serieproductie beginnen voor her en der op de baan  :-) :-)

De eerste 4 zijn de  "oldtimer boxen",  en nu ga ik nog een modelletje maken dat hoger en breder is voor de  "kamionetten" en grotere wagens zoals monovolumes en SUV's.

Het principe is simpel :  2 zijwanden, een voorkant en een achterwand.   Lipjes voorzien om ze samen te kleven, en dan als ze gemonteerd zijn, een dakje van balsahout of karton met schuurpapier er op.    Ik moet nog wel even  een verflaagje aanbrengen (hoop dat dat lukt op PLA plastic) en dan heb ik al een eerste box.  De 3D printer begint  zij investering terug te verdienen door maatwerk te leveren.

De (kantel) poorten ga ik maken uit ribbon cable (de bekende harddisk kabel uit een oude pc) of uit balsa.












even te klein voor de Feuerwehr, maar dat wist ik op voorhand.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en dan nog een paar prentjes van de containerkranen.

De grote is klaar, (enkel nog weatheren).

De kleine is een "ouweke" van op mijn aller eerste testbaantje.  Daar waren een paar hele fijne plastic haakjes van afgebroken waardoor de containerpendel los was.   Lijmen was geen optie want de haakjes waren verdwenen.  Dan maar alles er af, en met 4 stukken van paperclips de boel hersteld.    Ook de "buro containers" zijn klaar, zelfs met een trapje om naar het dak te gaan :-)














De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 08 juni 2014, 10:19:44 AM

Ze zijn een beetje "krap" uitgevallen,

dani, deze heer zou je er een plezier mee kunnen doen : https://www.youtube.com/watch?v=wnKoGN2oaTk   :)maar 't is alvast een start !

Groeten Peter ;)

doomslu

Het is ongetwijfeld een goede oefening in het 3D printen, maar in dit geval (eenvoudig volume met rechte muren) vraag ik mij de meerwaarde af ten opzichte van plasticard.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Meerwaarde ga ik er niet op plakken, wel het gemak van niet te moeten naar de winkel gaan om plasticard.
Het gaat mij om het plezier van het maken en ik had het ook gewoon helemaal inbalsahout kunnen doe
Natuurlijk .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

enkele uurtjes  "stokjes plakken".   De paaltjes van de omheining  (omgerekend is ze 4 meter hoog) staan klaar om een kleurtje te krijgen.
Wat een friebelwerk.
Aftekenen, gaatjes boren, tandenstokers prikken, maat aftekenen, weer uit halen, afzagen met de dremel, drupje houtlmijm er aan en weer in het gaatje.  En dan al de hoekverstevigingen.

Maar het is een werkje dat de moeite loont.  Zo zie je meteen vorderingen.
















En dan toch nog even de boel boven gaan passen op de baan, de positie van de kranen bepaald, afgetekend, en dan ens een "mock up" gemaakt op de keukentafel beneden.





De lay out is anders dan de eerste keer, en het zal waarschijnlijk nog wel veranderen als ik aan de definitieve plaatsing begin.

Nu eerst de houlijm laten drogen, dan de paaltjes schilderen, her en der wat mos en vervuiling aanbrengen, en dan kan ik beginnen met het bevestigen van de  eigenlijke  afsluiting (gaas-draad) en dan "aankleden".











De personeels parking is klaar en het "werfkantoor" staat op zijn plek :-)







totaalplaatje in helikopter-view...



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Ziet er goed uit, Dani.
De juiste sfeer, lijkt me.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Nu nog prikkeldraad en de containers kunnen niet meer ontsnappen.  ;D ;D ;D

Ziet er goed uit Dani, mooie vorderingen.
Vele groeten,
Ronald