Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Lol...
System Ready
Press **START**

Maar waar is die verdomde start knop ?!?  ;D

Nee alle gekheid op een stokje (of knopje?), knap projectje!  Maar zo te zien heb je nog steeds last met je 3D-printer, want je front paneel is krom getrokken.  Of zie ik het verkeerd?  Maar vlakke panelen print je beter niet in 3D dat geeft altijd miserie...

Maar ik had de detectoren toch ook wel lager gehangen, dan kan je er veel meer doen.  Zoals bv. de lengte van een trein meten (als ie aan constante, geijkte snelheid passeert).

dani

1. dat is intussen aangepast naar "press  ** GO **" op het scherm.
2. neen, dat is gezinsbegoocheling, dat frontpaneeltje is perfect vlak .  het lijkt zo met de belichting.  Ik heb hoegenaamd geen problemen met vlakke stukken afprinten, dat lukt goed, zolang de temperatuur van het printbed hoog genoeg is
3. dat klopt, maar voorlopig zullen ze zo hun dienst doen.  Lengte van treinen meten is voor later.  En dan ga ik sowieso schuin meten om de "gaps" tussen wagons te vermijden.

Mij ging het om het principe    1. draw it   2. print it   3. Make it.
En 't is alle 3 gelukt en het werkt nog ook.   Is het van professionele afwerking ?  NEEN, maar voor mij is dit voldoende momenteel.
Misschien, ooit, later....


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Opa-Bullcat

Dani waar dacht je aan toen je dit typte :D

Citeer2. neen, dat is gezinsbegoocheling

dani

aan een mopje van Urbanus....

Die had het over gezinsbegoocheling toen hij eigenlijk  "gezichtsbedrog" bedoelde.

Waarschijnlijk niet zo voor de hand liggend voor een niet-fan of niet-Belg-op-middelbare-leeftijd, vooral omdat het over het vroegere werk van Urbain gaat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bartv

zeer mooi gedaan met die containerkraan.super

dani

#905
Er werd hier al een hint gegeven door Patrick om de lengte van de trein te meten bij een geijkte snelheid....
Wel, dan begint mijn brein te draaien en denkt   "warom geijkte snelheid ?"
Inderdaad, waarom apart gaan ijken, als we dezelfde meetpoortjes kunnen gebruiken ?

Dus hetprogramma is aangepast.  De controller telt nu ook het aantal wagons en de lengte van de trein op basis van de zonet gemeten snlheid.   "Verser " kan ze niet zijn naturlijk.   
* We weten hoeveel milliseconden de neus van de lok er over doet van poortje tot poortje.
* we weten hoeveel afstand er tussen de poortjes zit
* dus we kennen de snelheid van de trein vers van de pers in real time.

* dan meten we het aantal keren dat de lichtstraal bij de "uitgaande" poort van HIGH naar LOW wisselt en omgekeerd.  Dat is elke keer het EINDE van een wagon en het BEGIN van de volgende wagon.  (dus eigenlijk meten we de tussenruimtes).

* zolang er wisselinge HI-LO en LO-HI zijn, tellen we gewoon de passages op en weten hoeveel wagons/loks er zijn.

* het einde van de laatste wagon is voorlopig het einde van de trein. 

* Als er gedurende 3 sekonden geen volgende wagon komt gaan we er van uit dat dat het einde van de trein was. want dat zou een serieuze tussenruimte zijn !  Komt er wel een voglende dan tellen we gewoon verder.


* Dus op die manier meten we eigenlijk (naast het aantal passages) de totale doorlooptijd van de trein  (neus tot staart)  in millisekonden, aan de gekende snelheid  (veronderstellen dat die konstant is).

Dan de regel van 3  toepassen.
- Hij legt  X  centimeter af (tussen de poortjes) in een tijd  T1
- Hij legt dus   Y  centimeter af  in de tijd T2 tussen kop en staart

Dus de lengte van de trein is    Y =  X *  T2  / T1
En dan is de reële lengte van deze trein  Y(r) =  Y * Schaal / 100


Dat is intussen allemaal geprogrammeerd en het lijkt te werken ! 
1) systeem opstarten
2) "GO" drukken
3) neus van de trein door eerste poortje start de tellers
4) neus van de trein door 2de poortje stop de snelheidsmeting, toont tijd en snelheid op LCD scherm
5) tweed poortje blijft aktief en telt wagons en meet lengte van de trein.
6) display wordt aangevudl met aantal wagons en werkelijke lengte van de trein in meters


voorbeeld  (beperking van de LCD op 16 karakters bij 2 lijnen....

+-----------------------+
|T= 1959     #=8       |
|V= 95         L=141    |
+-----------------------+

De tijd van de snelheidsmeting was 1959 milliseconden
De snlheid van de trein komt overeen met 95 km/u inhet echt
Er zijn 8 elementen in de sleep gedetekteerd  (loko+7 wagons)
De werkelijke lengte in 1:1 van deze trein zou  141 meter zijn


Ik ben een tevreden mens :-)
.. en deze tevreden mens gaat wat slapen want het wordt een lange werkdag morgen en ' tis alweer na half 2. !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai, gij realiseert rapper dan ik kan bedenken ;D
Als je met 2 poortjes werkt, dan heb je idd geen geijkte snelheid nodig.  Met één poortje kan het ook als je de snelheid weet...

Ik heb/had ook plannen om zo'n 'meetbrug' te maken, maar dat was met één poort.  Jouw oplossing met 2 poorten is poepsimpel, de mijne was een stukske complexer en niet zo betrouwbaar omwille van die geijkte snelheid.  De snelheid ijken zou ik dan gedaan hebben door een rondje te rijden waarvan ik de afstand weet en de tijd te meten tussen start en aankomst, maar als je rondje niet aan constante snelheid gereden kan worden, heb je maar een gemiddelde; dus niet heel nauwkeurig.

Mooi gedaan!


Stieven76


dani

#908
@Patrick : dat is nu de hele bedoeling met 2 poorten, zo was het allemaal begonnen, om de nslheid te meten op een "poepsimpele" manier.  De rest is uitbreiding.   Met een derde poortje er bij kan ik nog veel verder gaan, maar dat wordt overkill.   Ik ken nu de  snelheid van de trein, het aantal wagons, de lenget van het totaal en de tijd.  Meer hebik voorlopig niet nodig.   Het feit dat ik   D0 en D1 uitgangen heb vrij gehouden voor seriële (TTL) communicatie, en ik altijd wel ergens een TTL naar USB dongle in de buurt heb, kan ik in principe voor elke lok die ik meet, de gegevens zo naar de PC doorsturen zodat ik mijn databank kan aanvullen.   Zo kan ik ijken op verschillende snelheden.   Bvb  bij rijstap 5, 10, 15, 20 en 28 metingen doen en de meetgegevens opslaan om zo een ijkcurve te bepalen.   Dan kan ik de snelheids regelaars in de  software zodanig instellen dat ik de  "werkelijke snelheid" in km/u  instel op de PC en de software deze dan vertaalt naar een bepaalde rijstap !   is dat niet handig :-) :-): -)

@Stieven : dankjewel,  nu nog "inbouwen" in een kastje, en dan heb ik een mobiele eenheid  (die zelfs op een 9V batterij kan werken of op een stroomadapter vanaf 6V / 250 mA)  die ik overal kan gebruiken, op eender welke baan van zogauw er plaats is voor de poortjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

update containerterminal.

Aanleg van de infrastructuur (asfaltweggetje) en stapelen van de containers.


houtlijm, een fijn teutje, geduld en vliegengaas...



Verder stapelen








Mag de kraan iets groter zijn ?





De oldtimer auto van de werfleider mag binnen de omheining op een veilig plekje naast de werk-jeep



Eindelijk is de lijm droog en kan ik de hekken "trimmen" op de juiste hoogte






Een "steuntje" gemaakt voor de kant van de portaalkraan die buiten het omheinde stuk komt te liggen om gelijke hoogte te hebben.  (remember, dit is een diorama op een 9mm hout plaat die  "uitneembaar" is.



Nu nog wat graspollen, hier en daar een verloren gelopen stukje wilde struik, en vooral nog de verlichting op de werf.   O ja, en nog een  "Dixie'tje "  voor als het  hoog water is of  de natuur roept en het is dringend.



Het einde is in zicht.    Ongelooflijk hoeveel tijd hier in kruipt !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Kruipt inderdaad heel veel tijd in, maar de voldoening die je er achteraf aan overhoudt is des te groter!  En dan nog dubbel zo groot als de afwerking zo mooi is...

Waar heb je trouwens dat dat 6-hoekig vliegengaas vandaan?  Hier vind ik er alleen maar 4-hoekig en dat past niet meteen voor een 'Bekaert' draad.

dani

goh, dat is een setje van 2 euro voor een lap van 1m bij 2m voor in een deur, inclusief velcro. Ik heb dat een jaar of 2 geleden eens gekocht in den Aldi.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Mooi stukje geworden Dani, met een gezellige drukte. Er zit leven in  ;)

dani

inderdaad Stieven,  DRUK is het zeker wel op zo een kleine oppervlakte die ik ter beschikking had.  Maar al bij al is't best gezellig .
Wacht tot er lichtjes staan :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Preisertjes niet vergeten, geeft het nog meer leven  ;D
Benieuwd naar de lichtjes, dat gaat nog meer sfeer geven.