Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Modulebaan Tips Aub

Gestart door GertM, 08 april 2013, 20:04:25 PM

GertM

@ Klaas ;

Bedankt voor de verhelderende uitleg klaas ! ,

maar dan vraag ik me wel af hoe je tot een landschap komt dat samensmelt zal ik maar zeggen

als je 2 hoogteverschillen hebt?

Steam.N

Citaat van: loebaske op 09 april 2013, 16:39:50 PM
OK Koen, zal dit ook naar je sturen, ...
Nog een geïnteresseerde !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Ik werk altijd op een verhoogde berm van 4cm of 8cm, de reden is dat men spoorlijn altijd vlak blijft en men landschap op en neer gaat en NIET de spoorlijn, in iedere modulen is alles uit neembaar wat landschap betreft + dat je die stukken rustig aan een tafel mooi kunt detaileren.
Als je aan de treinbaan staat gaat je sneller wat groen er op gooien en het trekt dan op niets.
In het artikel "bergen en rotsen" zal duidelijke foto's staan hoe ik het doet.
Zorgen dat de zijkanten beschermt zijn voor het uit en in leggen van die stukken landschap, zelfs men riviertje is in 2 delen en als ik het je niet ga aanduiden ga je het niet merken...

Alles gaat op de server komen te staan en met een link kan je alles down loaden...nog effe geduld

railrunner

Als ik binnenkort (begin mei heb ik terug tijd) start met mijn module (voor mijn brug, zie ander draadje in schaal N), zal ik nog een bijzonder interessante tip geven.  Het is een tip om in alle omstandigheden de modules perfekt aan elkaar te laten passen, zodat steeds de doorgeslepen sporen precies aansluiten, of ze nu loodrecht of schuin liggen op de modulekant.  Eventjes geduld dus.

Kautenbach

ik werk net zo als Loebaske, en heb zelfs op 1 module een compleet dal gemaakt (viaduct a la Roanne Coo) die is 30 cm hoog, gaat prima, zolang je eenheid houdt ter plaatse van de overgangen, qua hoogte ect. Ik leg wel helemaal onderin een vlakke plaat, voor de stevigheid.

Zorg wel altijd voor een goed gefixeerde verbinding, ik doe dat zelf nu dmv deuvels en ik trek modulebakken tegen elkaar aan met een draadeinde met vleugelmoeren.

GertM

Ok ,

bedankt loebaske ,

dus als ik het goed begrijp blijft je spoorbaan wel steeds op hetzelfde niveau maar heb je nu de mogelijkheid om variatie in je landschap in te brengen ? ( bvb huizen lager dan de spoorlijn te plaatsen etc) ?

loebaske

Idd. op men baan wou ik 3 variaties, namelijk dat er een onder doorgang was voor wegverkeer, 2 dat er een boogbrug was over de rivier en 3 dat er een overweg kon aangelegd worden.
Op het niveau van de overweg loopt het landschap gelijk met de sporen, op dit gedeelte komt er een container terminal.

Wat ik probeer te vermijden is dat het spoor zichtbaar is in het terug  keren, je ziet toch in het echt ook de trein niet terug keren !!! dus licht de bocht in de rotsen...

Het parade deel bestaat enkel uit 2 sporen, enkel in het station en in de terminaal liggen meerdere sporen.

Gerolf

ik kijk ook al uit naar je link, Loebaske  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Citaat van: Gerolf op 17 april 2013, 12:15:15 PM
ik kijk ook al uit naar je link, Loebaske  ;)

Ik ook, ben heel benieuwd, en voor mij is het ook actueel
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

Trouwens er staat en stond ook een artikel in MSM over modulebouw en sporen leggen, één ieder maakt het op zijn manier hé

Stieven76

ook ik kijk uit naar die link met alle info :)

janjozef

er gaan er hier veel hetzelfde baantje maken, mischien iets voor de tentoonstelling in 2014 : het resultaat vertrekkende vanaf eenzelfde plan  8)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Voila, hier is de link   http://www.colsonit.be/foto/modulebouw3.pdf

De andere volgen de komende dagen

Als je vragen heb stel die dan gerust, en niet mijn visie is de perfecte, kijk en leer telkens opnieuw, trouwens in huidig MSM lopen gelijk aardige artikels.

Michael

Citaat van: loebaske op 29 april 2013, 21:41:30 PM
Voila, hier is de link   http://www.colsonit.be/foto/modulebouw3.pdf

De andere volgen de komende dagen

Als je vragen heb stel die dan gerust, en niet mijn visie is de perfecte, kijk en leer telkens opnieuw, trouwens in huidig MSM lopen gelijk aardige artikels.

Eric, alvast bedankt voor dit eerste deel.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154