Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

onze banen

Gestart door ysbeer, 14 januari 2006, 16:55:59 PM

ysbeer

#120
Zonde hoor zo een mooie baan afbreken.
Maar ja ik weet het,dichtbouwen en er dan niet meer bij kunnen.
Zo spreekt een ervarings deskundigen

Jou station is het zelfde als van mij,ik heb er alleen een stuk afgelaten,heb je mischien wel gezien bij de ysbeer fotos

wim

Tom

#121
Mooie baan fretbolik, zie dat je al mooie dingen hebt gerealiseerd op je huige baan.
Maar ja hij moet goed toegankelijk zijn.
Heb je het "compleet handboek modeltreinen" al eens gelezen?
Moet je zeker doen want er staan heel wat tips in van A tot Z voor het bouwen van een modelbaan, en je kan het kopen in de standaard boekhandel.
Veel geluk met je Belgische baan.
Tom

ERVIN

#122
Amaai Fretbol,mooie baan man [:p],idd spijtig dat je ze terug moet gaan afbreken,maar hou ons op de hoogte h?![;)]

Fretbol

#123
Bedankt voor de complimenten [:D]

Ja, ik vind het natuurlijk ook wel jammer dat ik de baan moet afbreken, maar het zal niet anders kunnen vrees ik.

Ik had er eerst nog aan gedacht om de bestaande baan om te bouwen, maar er waren enkele serieuze nadelen :

- De moeilijk bereikbare plaatsen zouden dan uiteraard blijven
- De treinen rijden rechts, en ook de seinen en wisselstraten zijn ontworpen voor verkeer op rechts spoor ( en niet links zoals
 we het in Belgi? doen )
- Het berglandschap en de gebouwen zijn niet echt te combineren met een belgische modelbaan
- de modelbaan is vanwege het schuine dak gebouwd op een hoogte van 70cm. Na enkele jaren bouwen en het nodige onderhoud te    moeten uitvoeren heb ik moeten vaststellen dat dit echt wel h??l laag en onhandig is om onder de modelbaan te werken. Volgende keer hoger bouwen dus. Het plaatsverlies dat ik zal hebben door het schuine dak neem ik er dan maar bij.
- en het GROOTSTE probleem : sinds enkele maanden heb ik last van een raar probleem waardoor de pc-besturing niet meer werkt. Ik heb reeds geruime tijd getracht het probleem op te lossen, maar tevergeefs. Na lang zoeken heb ik moeten vaststellen dat het probleem een kortsluiting is in het - niet meer te bereiken - schaduwstation.

Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden wil ik dus starten met een propere lei

Mvg,

Anthony ;)

Tom

#124
Van wat ik hier allemaal lees zal opnieuw beginnen veruit de beste oplosing zijn.
Tom

Johnnytrein

#125
Fretbol, Als je afbraak hulp kan gebruiken ik ken nog wel enkele mensen met een kettingzaag. [:I][:o)]Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Koen

#126
Prachtig werk Fretbol!

Spijtig dat je de baan gaat afbreken [:(]. Ik ben er van overtuigd dat uw volgende baan er alleen maar beter op wordt [:)]. Tja, bereikbaarheid is niet altijd zo evident als je een vaste baan legt [V](ik spreek uit ervaring - ik heb al een aantal keer een nekspier verrokken door onder de baan te kruipen [:D]) In ieder geval veel succes met je nieuwe baan [;)]!
Nooit te oud om te leren

Fretbol

#127
citaat:
Geplaatst door Tom

Mooie baan fretbolik, zie dat je al mooie dingen hebt gerealiseerd op je huige baan.
Maar ja hij moet goed toegankelijk zijn.
Heb je het "compleet handboek modeltreinen" al eens gelezen?
Moet je zeker doen want er staan heel wat tips in van A tot Z voor het bouwen van een modelbaan, en je kan het kopen in de standaard boekhandel.
Veel geluk met je Belgische baan.



Ik het dit boek al geruime tijd in mijn bezit Tom, en het is inderdaad een aanrader voor elke modelspoorder [:)]

Koen

#128
@ Wim (Ysbeer)en anderen,

Ik heb nieuwe mengverhoudingen uitgeprobeerd. Dit lijkt mij beter dan de vorige ballast. Graag jullie suggesties en opmerkingen.

Nooit te oud om te leren

ysbeer

#129
koen

Niet slecht hoor,veel beter dan alleen dat bruin.
Ik zou er nog wat licht grijs bij mengen.
er vooral als alles geballast is de zaak met krijt nog wat vervuilen.
.Kunst is de uniformiteit (wat een woord) te vermijden.
Ik bedoel dus ,elk stukje moet er weer net iets anders uit zien als het  stukje verde op.
Welk schrotter gebruik je,van welk merk ????

Wim

Koen

#130
Hallo Wim,

Ik maak gebruik van Woodland Scenics (licht bruin, donker bruin, zwart en licht grijs) en van GPP (reeds een mengeling van lichtgrijs,lichtbruin en zwart). Andere merken zijn blijkbaar moeilijk verkrijgbaar in onze regio [V]. Welke ballast raad jij aan? Eventueel te bestellen via internet?
In het mengsel zit reeds licht grijze ballast. Ik zal de hoeveelheid verhogen en zien welk resultaat ik verkrijg. Wat het vervuilen met krijt betreft, denk ik dat het een kwestie is van durven uitproberen. Ik heb dikwijls de schrik om de baan te veel vervuilen waardoor het onrealistisch zou worden [:I]. Maar ja, al doende leert men h? [:o)].
Bedankt voor je suggesties. Als ik tijd heb, ga ik nog eens aan mijn baan werken [:p]. Ik laat je de resultaten weten.

Groeten,
Koen
Nooit te oud om te leren

n/a

#131
Ik heb inmiddels ook mijn eerste (heel klein stukje) geprobeert...
Hier een foto, sorry dat ie niet scherp is...


Koen

#132
Bedankt voor de tips. Ik denk dat er nog wat te experimenteren valt, tot het resultaat naar de goesting (het populairste woord van de Vlaming [:D]) is.
Nooit te oud om te leren

ysbeer

#133
de rossa.
Wel soort ballast is dit.
Ik vind de kleur niet mooi.
Ook het groen er tussen is niet natuurlijk.
Als je gras wilt laten voorstellen zul je echt polletjes moeten maken
maar ik adviseer doet het eerst maar zonder gras.
met kwaliteit ballast.
B.V asoa.
Kost wat meer maar je doet het maar een keer

Koen
Ik zou tussen de rails een zwart zand bedding maken,als het tenminste een rangeer of op stel sporen moet uitbeelden.
Niet te bang zijn ,alles is weer te redden als het niet mooi is.
Trouwens je moet het al heel bont maken wil je het in de werkelijkheid niet eens ergens tegen komen (ervaring)
Ik zal proberen een closup van mij rail te maken en die dan hier neer zetten.
asoa ballast is te verkrijgen bij ANITA DECOR in ROERMOND (ned)

wim

n/a

#134
Het komt groten deels door dat de kwaliteit van de foto bar slecht is.... En ik moet de rails ook nog weatheren, dan gaat het ook heel anders lijken..! En ik kan er ook altijd een hier en daar een kleurtje aan brengen!