Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

onze banen

Gestart door ysbeer, 14 januari 2006, 16:55:59 PM

ysbeer

#135
Rossa
Welk merk ballast gebruik je ??

Wim

n/a

#136
Ik gebruik wel van bush...[:I]

ysbeer

#137
Je moet het natuurlijk zelf weten,maar de ballast van Bush is niet erg natuur getrouw.
Het is namelijk geverfd zand en dat is rond.
Ballast is grof en hoekig.
Mijn advies is koop WOODLAND ballast of nog beter ASOA.
Wel iets duurder maar later zul je er heel blij mee zijn.
Het is veel/veel natuurlijker

Nog een advies,maak je rails eerst roestkleurig met b.v een spuit busje roestkleurverf.matte verf natuurlijk.dan als het nog niet droog is snel de bovezijde van de rails afvegen,en laten drogen.
Na het drogen met verdunde zwarte water verf over het geheel smeren
Veel water weinig verf. Weer laten drogen en dan pas ballast er in.
In plaats van water verf kun je ook zwart krijtpoeder nemen.
Goed uit poetsen met een kwast.
Pas doen als de roestverf kei droog is,niet te dik spuiten.
WEl spuiten een kwast is pet.


Je ziet maar

Wim

Koen

#138
Hallo Wim,

Ik ben even op een testbord opnieuw een aantal kleurcombinaties aan het uittesten om de goede combinatie te vinden. Ik ga uw raad opvolgen en die aspaden eens uitproberen. Is het niet goed, verwijder ik het terug. Wie niet waagd wie niet wint.
Nooit te oud om te leren

n/a

#139
Hallo,

Ik heb nu al een aardig stukje met ballast bedekt, en lees dit nu pas....
Wat ik nog wel kan doen is een beetje van Woodland er over heen doen.....Want om nou alles weer weg te halen...

deRossa

ysbeer

#140
rossa

tja wat is wijsheid.[}:)]
Ik deed het niet,maar ja dat moet je zelf zien

sterkte[:p]

wim

n/a

#141
Wat moet ik niet doen volgens jou? alles weg halen? of beetje woodland er over heen doen?

Gerolf

#142
Ik heb ook een stukje ballast ge?xperimenteerd, vooral dan om voor mij nieuwe lijmsoorten te testen:



Beide geven ze, in tegenstelling tot verdunde houtlijm, een prima geluidsisolatie en ze hechten even goed. De achterste rail is met verdunde latex gietrubber gelijmd, de voorste met matte medium. Latex geeft een lichtelijk bruine verkleuring en is wat viezer om te verwerken, en het stinkt[xx(]
Ik heb echter nog een half litertje latex staan en zal die eerst opgebruiken, daarna zal het verdunde matte medium worden. De prijs is best vergelijkbaar.

De rails zijn voorlopig niet verweerd. Het gaat om een stukje rail in een toekomstige tunnel (nauwelijks zichtbaar dus)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#143
Je moet natuurlijk niks.
Maar ik haalde het weg en nam Woodland.
Nu kan het nog eenvoudig,later begin je steeds meer te ergeren aan het uitzien en sloop je als nog.
Lijm met latex of zoiets (zie gerolf)en niet met houtlijm.
wim

janjozef

#144
Ok Jullie lijmen niet met verdunde houtlijm maar veronderstel dat na enkele weken rijden jullie tot de conclusie komen dat er een wissel niet goed meer werkt wat gaan jullie dan doen ? Ik werk steeds met verdunde houtlijm en wijzigingen in het spoor zijn geen probleem en ik verzeker je met een modulebaan die enkele malen per jaar wordt afgebroken en terug opgezet moet ge geregeld een stuk vernieuwen. En wat betreft het geluid er wordt veel geld uitgegeven voor geluidsmodules maar het geluid van wieken die over de rails gaan kunnen jullie niet horen, begrijpen wie begrijpen kan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#145
Jan, je mag uiteraard treinen horen rijden, maar er is een verschil tussen ballaststeentjes die met houtlijm zijn vastgezet en die met een elastische lijm zijn gefixeerd. Houtlijm versterkt het geluid, elastische lijm niet. Het verschil is opvallend.
Wat de stevigheid van de lijmverbinding betreft geloof ik niet dat er verschillen zijn, noch met het recycleren van rails of met het oplossen van fouten. Integendeel, ik geloof dat elastische lijm beter correcties achteraf toelaat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#146
JAN JOZEF
Ik lijm mijn rails en ballast niet met betonlijm of zoiets de latex lijm is net zo mooi weer op te lossen als houtlijm.
En wat die herrie betrefd,het holle gegrom van een houte plank heb ik in werkelijk heid nog nooit gehoord,wel de wieken (sorry wielen)[:D]op de rails,en dat is heel mooi geluid.

wim

Koen

#147
@Wim,
Eindelijk nog even tijd gehad om aan de baan te werken . Ik heb de ballast aangepast (de oude verwijderd en nieuwe aangebracht).
Ik heb wat meer groen aangebracht om een weinig bereden indruk te geven. Alle meningen zijn welkom.








Nooit te oud om te leren

Kedeng Kedeng

#148
Ziet er mooi uit Koen,

Ik zie dat je 7725 een ongelukje heeft gehad.

ERVIN

#149
Amaai koen,knap jong,en mannen,ik ga dat morgen(zaterdag 1 april)in het echt zien!![:p]