De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

OlivierV

Dan schiet er enkel nog de lente over en krijgen we een seizoensgebonden trein. Je zou het bijna een echte delicatesse kunnen noemen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Kunnen ze een toeslag vragen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Misschien is de vraag al eens opgedoken in dit forum.

Ik denk dat de ham vraag is: Waarom moest er een Fyra komen!

Er was toch een HST die tussen Amsterdam en Brussel rijdt, namelijk de Thalys.

Wie heeft het concept Fyra(ik bedoel niet de trein) bedacht, de Nederlandse spoorwegen of de Belgische spoorwegen of een private groep.

Nog een vraag: wie betaald de schadevergoeding(NS of de NMBS of de belastingsbetaler) aan Thalys, doordat Thalys treinen vertragingen hebben opgelopen omdat de Fyra's in panne stonden en de HST lijn blokeerden; ik denk dat het normaal is dat Thalys een schadevergoeding vraagt voor de geleden schade en imagoschade.
 

rgp

Dag,

De kosten van de oude Benelux werden uitsluitend door de NMBS gedragen; de Nederlanders wouden graag hun materieel terug inzetten in binnenlandse dienst; ze hadden ook nogal wat kritiek op de NMBS aangaande het onderhoud.

Dus Nederland besloot te tonen hoe het moest en heeft de aanbesteding volledig zelfstandig uitgevoerd voor zowel de NS als de NMBS-stellen.

Tot nog toe gaat in dit dossier Nederland af als een gieter, voor zowel de bouw van hun hogesnelheidslijn als voor de aankoop van de Fyra.

Dat is de info die ik samengesprokkeld heb

Roland

SuSke

Citaat van: janieburton op 24 maart 2013, 02:50:39 AM
Waarom moest er een Fyra komen!
Er was toch een HST die tussen Amsterdam en Brussel rijdt, namelijk de Thalys.

De NS vond dat er meer treinen op de nieuwe HST-lijn naar Amsterdam konden sporen en heeft toen een prijsvraag gelanceerd naar verschillende operatoren om dit hiaat op te vullen. De firma NS-Hispeed heeft het beste bod uitgebracht om die aanvullende diensten tot uitvoer te brengen.

Citeer
Wie heeft het concept Fyra(ik bedoel niet de trein) bedacht, de Nederlandse spoorwegen of de Belgische spoorwegen of een private groep.

Het concept FYRA is ontsproten uit het brein van de ingenieurs (en verkopers) van Ansaldo Breda. Meer info daarover is al in dit draadje geschreven. Het is "kort door de bocht" een aanfluiting van het basis-concept dat door de NS werd gevraagd.

Citeer
Nog een vraag: wie betaald de schadevergoeding(NS of de NMBS of de belastingsbetaler) aan Thalys, doordat Thalys treinen vertragingen hebben opgelopen omdat de Fyra's in panne stonden en de HST lijn blokeerden; ik denk dat het normaal is dat Thalys een schadevergoeding vraagt voor de geleden schade en imagoschade.
De belastingbetaler, maar dat is een algemeen feit voor alles wat "openbare" dienstverleningen aangaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Vandaag op het  VRT radionieuws gehoord.

De NS is terug begonnen met testritten met de FYRA ::) ::) ::) ::) ::)

Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn 8)
 

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Beter afvoeren en de HST aan Thalys overlaten
 

SuSke

Als de overheden niets doen, zitten de ondernemers niet stil: Plannen voor een nieuwe sneltrein tussen Parijs en Amsterdam
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130328_00521553
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Bami, Kroket en Gehaktbal uit de Luxe muur zullen waarschijnelijk de cullinaire versnapperingen zijn van deze Ned ondernemer  ;D

Groeten Peter ;)

janieburton

Laat ze maar doen. ;)

Als ze oude vernieuwde TGV stellen gebruiken dan zullen die denkelijk beter zijn dan het FYRA treinstel. 8)

HISPEED is toch de zogezegde prive maatschappij van de NS?
 

Jurgen

Die nieuwe HST zou wel alleen uit eersteklasrijtuigen bestaan die weliswaar goedkoper zullen zijn dan die van Thalys, maar tweedeklassers blijven wel in de kou staan. Maar die hebben dan binnenkort misschien het alternatief van die blauwe TGV, hoe heette die ook alweer?  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

De TGV "light" of "Low Cost".

Ze kunnen nog verdergaan een TGV "Super Low Cost" met alleen staanplaatsen :D :D :D
 

janieburton

#223
Dit is DE 1 April grap van de NOS in samenwerking met een  zogezegde Deense journalist.

Dit onder het motto: vroeg begonnen is half gewonnen   :D ;) :D ;) :D ;) 8) 8) 8)


Er zou volgens de journalist Frederik Linde een AnsaldoBreda treinstel in Libiƫ staan.

Het treinstel was bestemt voor de Deense spoorwegen maar staat nu op een stuk spoor van 600meter even buiten Tripoli. Men moet weten dat Libiƫ verder geen spoorwegen heeft.

Nog Volgens Frederik Linde zou Khadafi dit hebben gekregen van zijn goede vriend Berlusconi in 2009, Khadafi had aandelen in de firma Finmeccanica de Italiaanse holding waar AB deel uitmaakt.

http://nos.nl/video/487654-deense-fyra-op-libisch-spoor.html  vrijdag 22 maart 2013, 21:04
:o
:o
:o
:o
:o
:o

Zo origineel zijn onze nieuwsdiensten niet in Belgie :o :o

 

B loc

Het is een IC4 van de DSB.
Hier vind je meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MG .
Mathias