Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

Havoc

CiteerEn dan even pure speculaas: Finmeccanica ziet de bui natuurlijk al lang hangen; België en mogelijk later Nederland en dan misschien ook de Denen die via gerechtlijke procedures hun geld proberen terug te eisen. Dus, AnsaldoBreda wordt door Finmeccanica uitgekleed en alles wat redabel is wordt snel overgeheveld, en dan het geplunderde en kreupele AnsaldoBreda overlaten aan de havikken en via faisement ten onder laten gaan... Italianen gered, de rest kan op de kin kloppen.

Daar is niet veel speculatie voor nodig. Dat is courant en gebeurt op elk niveau.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Even opmerken dat er een tweede draadje was ontstaan (nu gesloten)
Lees meer op http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17584.0.html maar reageer hier  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Havoc op 31 mei 2013, 20:37:17 PM
Het is -voor mij- trouwens minder belangrijk wie het schrijft dan wat er geschreven is. Daar gaat het om. Het kan mij weinig schelen wie wat geschreven heeft. Goeie punten zijn goeie punten en slechte zijn slechte.[knip]......[/knip]
Dat stoort -voor mij- geweldig de vlotheid waarmee je door een draad kan gaan. Ook als men dan binnenin de quote (van de qoute) begint bij te typen. Gewoon niet te volgen.
Het is een kwestie van smaak en het is niet mijn smaak, zoals jij het doet.
Maar dat geeft niet je moet het doen op een manier dat jij je er prettig bij voelt.
btw. dit was een citaat met de knop citaat gemaakt en 3 muisklikken in de editor.
Ik vind dit veel overzichtelijker.
Terwijl ik zit te typen zie ik op wiens quote ik reageer.

grt Piet.

Kautenbach

ach gelukkig voor Belgie duidelijkheid, zij kunnen nog plukken :-\

de Hollanders besluiten medio juni, dan is de kip, voor zover nu al niet kaal, alweer heel wat kaler,

ben benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe het toch kan dat er zulke slechte treinen geleverd zijn, ik hoor nu al dat ze, zelfs als ze stil staan schijnen ze gevaarlijk te zijn :-\

Havoc

Gelukkig? Met al de negatieve publiciteit? En denk je dat dit echt "gratis" gaat aflopen? Het zal misschien nog lang duren voor we alles kennen van deze miskleun maar dat het geld gekost heeft daar kan je nu al zeker van zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Ansaldo beschuldigt de NMBS al van contractbreuk omdat ze liegen over de reden van de opzegging. Het zou geen technische reden zijn waardoor ze beslist hebben om af te zien van de levering.

Ik denk dat dit alles nog een serieus staartje gaat krijgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Ja dit gaat een hele lange weg worden, ook voor de NS en de Nederlandse staat!
Ondanks dat NS geen staatsbedrijf meer is, heeft toch de Nederlandse regering een dikke vinger in de pap.
Alle aandelen zijn n.l. in handen van de staat.
Dus als er een financieel debacle komt, gaan de aandeelhouders daar voor opdraaien (de belasting betaler dus).
Hoe zit dat in België, is de NMBS - SNCB een autonoom bedrijf?

grt Piet.

prulleman

de NMBS is een autonoom overheidsbedrijf, de Fyra is echter bestelt door NMBS Europe, das een dochteronderneming die niets van "de grote pot" krijgt. in ons geval gaat het om 37 miljoen  euro terugvorderen + schadevergoeding. er zijn nog geen treinen geleverd, dus het gaat om voorschotten te recuperen wat zou gaan via bankgaranties. als NMBS Europe hierin zou slagen zal  dit mischien het failliet van Ansaldo Breda zijn, de NS blijft dan met de rommel zitten. dat is natuurlijk speculatie, maar aangezien Ansaldo de NMBS nu voor de rechter sleept wegens contractbreuk.... ze zitten in een juridisch sukkelstraatje

SuSke

In hoeverre AnsaldoBreda die slag zal thuis hale is maar de vraag. Ze zijn zelf hopeloos te laat met de toelevering van de stellen en het hangt dan af van de contractuele voorwaarden binnen het contract en hoe deze hele vertraging gedocumenteerd en geargumenteerd werd in het verleden. Van zodra er binnen NMBS één keer vergeten is dat ze op hun rechten staan qua leveringsvoorwaarden, is het hek helemaal van de dam en kom je in een juridisch sukkelstraatje.

De advocaten zullen er wel pap van lusten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

quf

"De advocaten zullen er wel pap van lusten."  Euro's bedoel je zeker...

Frank

SuSke

die eurokes hebben ze nodig om pap te kunnen kopen hé.
(misschien ook eens wat spreekwoorden leren  :) ;) )
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter


Dirky

santé mijn ratje...

(oudenaards gezegde... betekent zoveel als "ja, goe wére!" of gewoon "onvoorstelbaar"...)

Havoc

Citeerde NMBS is een autonoom overheidsbedrijf

Contradictio in terminis...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kautenbach

hoi Havoc,

de term gelukkig was in dit kader misschien ietsie minder "gelukkig", het voordeel van jullie is de duidelijkheid in het standpunt ;)

ik begreep inmiddels ook al dat de kosten niet enkel uit de treinstellen zelf bestaat, maar voornamelijk zit (in Nederland in elk geval) in de rail/infra. Dit kapitaal is geleend, en alleen al de rente vd lening kost een vermogen. de lijn wordt nagenoeg niet gebruikt, dus die lening heeft ook geen rendement/tegenwaarde. Het kopen vd treinstellen was volgens mij toch al een dubieuze actie, de spoorlijn was al bijna klaar en toen moest me nog treinen kopen, tja "haastige spoed.."