Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Draaischakelaar

Gestart door Binco, 02 januari 2013, 10:30:10 AM

Binco

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik op het volgende moet gaan zoeken ...
Ik ben op zoek naar een draaischakelaar met 3 standen maar die je kan blijven doordraaien.
Dus van stand 1 naar stand 2 naar stand 3 naar stand 1 naar stand 2 ...
Maar ook van stand 1 naar stand 3 naar stand 2 ...
Allereerst, bestaat dit? ... :-\
En zo ja, hoe vind ik dit dan, heeft dat een speciale naam?
Is zoiets moeilijk te vinden?

:) ;)

argilla

#1
bedoel je dit?





of nog als je een oude kapotte radio ergens op de kop kunt tikken (1960 of zo) daar zit er eentje in van de golflengte keuze. In elke electronica winkel kan je de moderne versie vinden. Vraag gewoon naar een draaischakelaar met 3 standen zonder stop/of start.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Binco

Bedankt voor het antwoord,
had niet gedacht dat het zo simpel was.
Nu ben ik zeker dat ze mij daar niet als zot gaan bekijken  ;D
Ok, dus een draaischakelaar met 3 standen zonder stop/of start
Thank You! ;)

conducteur

Kijk eens op Conrad.be en vervolgens op:

Componenten
» Schakelaars, toetsen » Schakelaars, toetsen overig » Stappenschakelaar


Blijkbaar hebben die allemaal basis 12... (=12 standen). Als het er echt 3 moeten zijn, dan zul je verder moeten zoeken. Eventueel zou je ook een systeem met 3 bistabiele relais kunnen uitzoeken.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

De klassieke draaischakelaars hebben inderdaad tot 12 stappen
12 stappen = 1 kring
6 stappen = 2 kringen
4 stappen = 3 kringen
3 stappen = 4 kringen
2 stappen = 6 kringen
Voor een lagere- stappen-exemplaar zit er een lipje dat je belet om door te draaien.
Haal je dat lipje weg heb je een schakelaar zoals je wil (mits je de kringen met een draadje doorverbindt)

Wat ik me wel af vraag: als je doordraait, kun je aan de stand van je knop moeilijk zien welke stand hij effectief heeft...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Citaat van: Gerolf op 02 januari 2013, 13:35:46 PM
Wat ik me wel af vraag: als je doordraait, kun je aan de stand van je knop moeilijk zien welke stand hij effectief heeft...

Steam.N

Patrick,  als je bij elke stand labeltjes zet, is het toch duidelijk? 
Als je een toertje met de schakelaar rond bent, sta je terug op dezelfde positie, dus zelfde aansluitingen.
Lijkt me geen probleem.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dgrr57

Citaat van: Steam.N op 02 januari 2013, 15:36:00 PM
Patrick,  als je bij elke stand labeltjes zet, is het toch duidelijk? 
Als je een toertje met de schakelaar rond bent, sta je terug op dezelfde positie, dus zelfde aansluitingen.
Lijkt me geen probleem.
Dat was toch de bedoeling van mijn tekening tegenover de opmerking van Gerolf  :) :)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Wat ik bedoel is dat je rondom cijfers zal moeten zetten: 1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3,
want je creëert 12 standen waarvan er telkens drie hetzelfde zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL


Havoc

Citeerwant je creëert 12 standen waarvan er telkens drie hetzelfde zijn

Als je een schakelaar neemt met 4 kringen en 3 posities en je neemt de stop weg, dan heb je toch maar 3 posities? Net wat er gevraagd is.
http://be.farnell.com/lorlin/ck1032/switch-4pole-3-pos-metric/dp/1123708
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Dat is wat hij zoekt:
Citaat van: Binco op 02 januari 2013, 10:30:10 AM
Ik ben op zoek naar een draaischakelaar met 3 standen maar die je kan blijven doordraaien.
Dus van stand 1 naar stand 2 naar stand 3 naar stand 1 naar stand 2 ...
En dat kan dus met zo'n schakelaar, als je de stop verwijdert: Je slepers zullen doorspringen naar de volgende van 4 kringen.
Het is niet nodig (zoals ik eerder wel schreef  :-[) om pennen met elkaar te verbinden
maar om op je paneel te kunnen zien welke stand je schakelaar heeft,
zal je rondom 12 standen moeten aanduiden, met 1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

De vier 'gemeenschappelijke' wel toch?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Waarvoor moet dat eigenlijk dienen? Op het werk hebben we enorm veel afbraak industriële draaischakelaars. Ook deze met drie standen, maar wel geen enkele die doordraait.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen