Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Vlaamse Ardennen in het klein

Gestart door n/a, 09 augustus 2012, 09:04:19 AM

Eres

Cedric

Ik kan je helaas niet helpen maar ik ben heel benieuwd hoe je dat alles gaat aanpakken. Het is gedurfd project veel succes.

Wim

vyncky

Kan je de torentjes losmaken?
Komen de ronde vormen (boven en onder) over elkaar uit?

Maak voor je begint de styroduur wat ruwer (mbv. rasp of een vijl), dat de klei er beter kan op hechten.
Probeer er dan wat klei rond te doen. Vervolgens de torentjes dwars leggen, en rollen, tot je een ronde vorm hebt...
En dan stenen in krassen, of door een stempel te maken van een oud penseel. Eventueel klei bij voegen of wat wegsnijden, en terug rollen...

Zo zou ik het proberen. Zelf heb ik er geen ervaring mee...

Ik zou persoonlijk eerder neigen naar de methode met een dun laagje gips (zoals Evan zijn brug ) of gebruik maken van pluimkarton zoals Val Rikard zijn watertoren....

Ik ben benieuwd of het

Succes!!!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Bedankt voor de tip maar zoals je al aanhaalde ga ik gips gebruiken. Iemand in de club zei dat klei krimpt en dat het gaat barsten dus wordt het gips.
De ronde vormen liggen redelijk uitgelijnd.
De torens worden samen 1 geheel met de muren.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Eres

Klopt helemaal at klei gaat scheuren na een bepaalde tijd. Maar met gips kan je veel doen al droogt het wel sneller. Je moet er dus een snelle handigheid in gaan krijgen.

Veel succes

Wim

Rangeerduivel

Het gips wordt pas bewerkt/ingekrast nadat het gedroogd is,dus hoe sneller hoe beter,zo gaan de werken toch wat vooruit.
Kwestie is om alles goed voor te bereiden qua 'bekisting' alvorens het gips te gieten.

;)

Eres

Dag Rudy,

Ik dacht dat je het beter kon doen als het zo goed als droog was, dan met een raamwerk de afdrukken er in zetten :-\

Wim

Rangeerduivel

Citaat van: Eres op 16 november 2013, 10:51:21 AM
Dag Rudy,

Ik dacht dat je het beter kon doen als het zo goed als droog was, dan met een raamwerk de afdrukken er in zetten :-\

Wim

Moet je nog een 'raamwerk' ook maken hé man,ook een heleboel werk!

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik iets verkeerd begrijp,maar ik had begrepen dat je in klei indrukken maakt met bvb de aangepaste "haarhouder" van een penseel vooraleer ie droog is,daarentegen krast men best in opgedroogde gips.

Priegelwerk blijft het zoizo...

;)

Eres

Als je dan zo een kasteel moet gaan maken Rudy is het inderdaad een priegelwerk.  :-\ Maar het zal best wel goed komen daar ben ik van overtuigd. ;D

Wim

TBCédric

Ja dat gaat het zeker worden.
Ondertussen een filmpke gemaakt en geupload.

http://www.youtube.com/watch?v=_PC9HyVlRMA
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Blijkbaar ligt je baan met verkanting,Cedric?
tof,zoals in 't echt!

;)

TBCédric

Ja dat klopt! Die bocht ligt in verkanting, alleen kan mijn M6 er niet onder  :-[  :-X .
Ondertussen al 1 muur gekrast en een washje gegeven. Ook al een kwart toren gekrast en gewasht.

kasteelmuurtje jonghe! by modeltrainho, on Flickr

bwua, het begint een beeteke vorm te krijgen. by modeltrainho, on Flickr

Latje was niet overbodig.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Wel, mijn baan begint stillaan af te geraken (ook al ben ik van plan om binnen X-aantal maanden/jaren een schaduwstation aan te leggen met een mooie tunnel.) zit ik eigenlijk te twijfelen tussen twee seizoenen: Winter of zomer. Ik zou gaan voor winter omdat het iets heeft én omdat het ook kleine foutjes kan verbergen.Ook omdat ik binnenkort een rgb-ledstrip krijg (gewoon aldi) en dat heeft zo'n wit dat echt iets voor de winter is. Maar wat zouden jullie doen?

idee's en tips zijn echt van harte welkom!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Ga voor winter. Dan kan je inderdaad "kleine onvolkomenheden" bedekken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Én wat voor soort sneeuw zou ik gebruiken? Gewoon poedersneeuw van bv. noch of busch ofzo? Én hoe moet ik die sneeuw verlijmen?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Wel nu effe gaan leren maar voor dat heb ik nog een vraagje. Ik heb tijdens mijn vrij uurtje gezocht naar sneeuw en gevonden, maar toen ik naar spuitlijm zocht (action want verder geraakte ik niet) was het er niet.
Wel nu mijn vraag: is het ook mogelijk om gewoon (verdunde) houtlijm te gebruiken?

Ik hoor het wel  ;).

Veel studeer-groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.