Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

janieburton

Citaat van: marc goovaerts op 08 oktober 2015, 15:56:45 PM
Misschien een draadje 'fotografie' opstarten ?  ;)

Geen slecht idee
 

Herwig

#196
Er wàs reeds een fotografie-forumrubriek:

1.    in Modelspoor Babbelhoek:    "Foto's nemen" :            van    27 mei 2013  tot   11 november 2013 ;
2.    in Babbelhoek:                          "Fotografie" :            van    2O juli  2013   tot  01 november 2013



Rangeerduivel

#197

Havoc

Die draad met al die tips is er geweest. Misschien eens zoeken en lezen.

Als je een 18mm gebruikt kan je zeker lager gaan dan 1/90 mits een goede houding en zeker geen spieren spannen (dus niet je adem inhouden). Als je spot meting gebruikt moet je natuurlijk ook de goede plaats kiezen om je lichtmeting te doen. Dat moeten de middentonen zijn, liefst ergens halverwege licht en donker (maar dat is donkerder dan je zou denken). Langs de andere kant is de "spot" met een groothoek niet echt een spot meer. Als die 18mm het einde van je zoom is, doe dan eerst de lichtmeting in spot met de telekant, onthou die en zoom dan naar de andere kant. De truc om de zelfontspanner te gebruiken is ook goed. Nog beter als je kan instellen dat hij eerst de spiegel opklapt, even wacht en dan fotografeert (RTFM).

Een lens met een grotere opening kan helpen, maar je wil waarschijnlijk wel dat meer dan de eerste meter van de loc er scherp opstaat. Als je een grotere opening hebt vermindert je scherptediepte (bij gelijkblijvende sensorafmeting). Met een 18mm gaat dat nog meevallen.

Statief is ideaal (neem dan ook een echte lichtmeter mee alhoewel die misschien last gaat hebben van de gekleurde verlichting). Maar informeer eerst eens of dat mag. Meeste museums mag dat nl niet wegens veiligheid (struikelgevaar).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

Dank voor de   "links"   naar de twee jaar oude rubrieken  "fotografie" .

Eventueel een éénpotige statief meedragen, is veiliger tov de struikelaars en toch beter dan niks.
Maar in het treinmuseum zal er wel en her-en-der een ballustrade, een muur of iets anders zijn, om de armen te steunen ?

Huugooke

Ben je zeker dat die lens geen stabilisator heeft Janie? Hoeveel knopjes staan er op de lens? Een voor A/ M al zeker. Als die geen stabilisatie heeft zou ik ze inruilen.
Zeker niet met spotmeting werken, vertrouw op de intelligentie van de Nikon matrixmeting.
Ook niet met sluitervoorkeuze werken, dat is goed voor bewegende onderwerpen, gebruik P(rogramma).
Als een bibberende ouderling zoals ik, foto's kan maken op 1/10e kan jij dat ook.
En wees ook niet bang om de hogere ISO waarden te gebruiken.

Jurgen

Ik kom net terug van Train World.

Zoals reeds gezegd is alles er vrij donker, behalve de laatste hal en daar staat dan alles dicht op elkaar gepakt.

Als ik vergelijk met Utrecht en zelfs Mullhouse, dan is Train World maar iets magertjes.
Héél jammer dat men niet voorzien heeft om er een wisselende tentoonstelling van te kunnen maken. Ik ben nu geweest en tenzij ik ooit kinderen heb die interesse hebben om eens te gaan kijken vrees ik dat het vandaag meteen ook de laatste keer was.

Ik vind het een gemiste kans. Ach ja, nu ga ik kijken of mijn foto's gelukt zijn. Indien niet, dan is het nog maar zo, dan kijk ik wel naar de foto's in SpoorwegJournaal!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 18 oktober 2015, 17:00:06 PM
Ach ja, nu ga ik kijken of mijn foto's gelukt zijn. Indien niet, dan is het nog maar zo, dan kijk ik wel naar de foto's in SpoorwegJournaal!
En zijn ze gelukt?
;D

janieburton

Citaat van: Huugooke op 08 oktober 2015, 19:31:40 PM
Ben je zeker dat die lens geen stabilisator heeft Janie? Hoeveel knopjes staan er op de lens? Een voor A/ M al zeker. Als die geen stabilisatie heeft zou ik ze inruilen.

Eén knopje voor A/M. Verder geen andere knopjes.
 

GDE

#204
Vandaag ook eens geweest naar trainworld en ik was aangenaam verrast. Voor een liefhebber van Belgische treinen is dit natuurlijk veel te klein. Anderzijds is het museum eigenlijk mooi ingericht, het heeft wel iets prestigieus . Weliswaar veel te donker voor de liefhebbers die foto's willen nemen en details willen bekijken maar voor de gewone bezoekers word er sfeer gecreëerd. Moesten de treinen er gewoon in volle belichting staan dan zou het waarschijnlijk eerder saai uitzien. Waar ik het persoonlijk meeste moeite mee had is dat men een treinstel uit elkaar haalde om het koprijtuig in trainworld te plaatsen. Wat zal er met de overige elementen gebeuren?  Het koprijtuig van de dieselmotorwagen 620 had deze taak best kunnen invullen zelfs al is die niet meer in zo'n goede staat. Gelukkig is een deel van het Belgische spoorweg patrimonium dat nu in trainworld staat al gered en netjes gepresenteerd. Alleen jammer dat er geen uitbreiding mogelijk is. Me dunkt dat er nog genoeg materieel is om nog een museum te vullen. Wat met de plannen om een museum in oostende te doen?  Hoe prachtig zou het niet zijn om bv de stomer 64 gepresenteerd te zien op een draaischijf binnen een museum.... In ieder geval vind ik trainworld best wel geslaagd en mooi om te zien.

Steam.N

Zaterdag ben ik ook het museum gaan bezoeken.
Ik had twee neefjes mee (5 en 8 jaar), die direct super enthousiast rondliepen, vragen afschoten maar zelfs op de antwoorden niet wachtten om verder te gaan kijken

Zélf heb ik daardoor minder kunnen rondkijken (maar het zal niet lang duren voor ik er nog eens rondloop).

De eerste twee zalen zijn inderdaad aan de donkere kant (en foto's maken is daar niet evident), maar de opstelling is mooi.
Véél info-punten die knap ingewerkt zijn, indrukwekkende locs (nooit beseft dat ze zó groot waren), zeer interessante spoor-zolder, mooie modellen van locs, wagons en bruggen, ...
Spijtig genoeg was er teveel volk om de modelspoorbaan op de zolder van het wachtershuis goed te bekijken.   Zal voor volgende keer zijn.

Blijkbaar is de mogelijkheid voorzien om al dat rijdend materiaal binnen/buiten te rijden (behalve de eerste zaal), waardoor het museum interessant kan/zal blijven.
Ook zijn er opties om uit te breiden, eens de initiële investering wat verteerd ...

Het succes staat buiten kijf: toen ik (twee uur later dan gepland) het museum verliet, stond buiten een lange wachtrij te wachten om een ticket te bemachtingen !
Een super dikke pluim voor al wie aan de verwezenlijking van dit museum meewerkte !  Super resultaat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: janieburton op 18 oktober 2015, 21:32:12 PM
Citaat van: Huugooke op 08 oktober 2015, 19:31:40 PM
Ben je zeker dat die lens geen stabilisator heeft Janie? Hoeveel knopjes staan er op de lens? Een voor A/ M al zeker. Als die geen stabilisatie heeft zou ik ze inruilen.

Eén knopje voor A/M. Verder geen andere knopjes.
Probeer ze in te ruilen voor een model met stabilisatie. Eventueel met iets meer zoom. Alle nieuwe lenzen hebben nu stabilisatie.

rgp

Hallo,

Ik heb ook Utrecht en Mulhouse al meermaals bezocht.  Voor mij kan Train World met Utrecht wedijveren al heeft Utrecht minder sfeer (alles staat er gewoon naast mekaar).

Utrecht en zeker Mulhouse zijn zuiver treinmusea voor treinliefhebbers; Train World is eerdereen belevenis waar de rode draad de spoorweg is.  Hoe was de spoorweg gisteren, hoe is hij vandaag en hoe zou hij morgen kunnen zijn.  En daar is de scenografie zeer goed in geslaagd (en ik was zeer sceptisch tot een paar weken voor de opening).

Wat het electrisch stel betreft: het verwisselen met het koprijtuig van de 620 gaat niet, want het thema in die zaal zijn de drie tractievormen: stoom, diesel, en elektrisch.  Als je die verwisseling doorvoert heb je geen elektrisch item meer.

Het materieel kan verwisseld worden in de hallen 2, 3  en 4.  In de hallen 2 en 3 moeilijker maar het kan.

Train World groter ? Het kan altijd, maar er is ook nog het financiële plaatje (en dan is het beter van iets kleiner, maar beter) en de .... omwonenden. Die laatste hebben bezwaar ingediend bij het originlele groter concept en .... gelijk gekregen.

Oostende en Treignes zullen ook gebouwd worden, maar in functie wat de regering aan middelen voor het project voorziet.

Roland

Steam.N

Citaat van: rgp op 19 oktober 2015, 09:41:53 AM
... Voor mij kan Train World met Utrecht wedijveren al heeft Utrecht minder sfeer (alles staat er gewoon naast mekaar). ...

... Train World is eerdereen belevenis waar de rode draad de spoorweg is.  Hoe was de spoorweg gisteren, hoe is hij vandaag en hoe zou hij morgen kunnen zijn.  En daar is de scenografie zeer goed in geslaagd ... .

... Train World groter ? Het kan altijd, maar er is ook nog het financiële plaatje (en dan is het beter van iets kleiner, maar beter) ...

Volledig mee akkoord !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Citaat van: rgp op 19 oktober 2015, 09:41:53 AM
Utrecht en zeker Mulhouse zijn zuiver treinmusea voor treinliefhebbers;

En volgens mij pretendeert juist Utrecht dat NIET te zijn..... :)